Mikä asia parisuhteessa tai itsessäsi on johtanut pettämiseen, jopa pitkäaikaiseen sivusuhteeseen?
Tutkiskelen tässä itseäni, joten näkökulmia kaivataan. Takana on yksi avioero 25 vuotta sitten, jolloin vaihdoin exäni nykyiseen mieheeni. Nyt taas samassa tilanteessa, enkä oikein osaa eritellä mitkä asiat saivat minut täysin tietoisesti lähtemään tähän taas, vaikka tiesin että loppujen lopuksi sattuu. Useampaa ihmistä. Mieheni on ihan kunnollinen mies, ei hänen kanssaan huono ole olla ollenkaan. Miksi ihastuminen toiseen sai minut nyt rikkomaan kaiken. Miksi ei aiemmin tässä 25 vuoden aikana, miksi juuri nyt? Onkohan kyseessä jokin henkilökohtainen ikäkriisi enemmän. Varmasti tulee asiattomiakin vastauksia, kestän ne kyllä, mutta jos jotain ihan järkevääkin näkökulmaa niin olisin kiitollinen.
Kommentit (642)
Miehesi ansaitsee paremman naisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Missä se alistaminen on? Miehen pitäisi tyytyä osaansa ja masturboida kun vaimo ottaa vierasta parrua?”
Mies voi harrastaa seksiä jonkun sellaisen kanssa joka haluaa häntä. Oma mieheni olisi vapaana ehkä puoli tuntia jos eroaisimme. Ei kaikki ole tuollaisia limanuljaskoita kuin sinä.
Mikä miestäsi vaivaa? Millä koukutat? Et ainakaan uskollisuudellasi.
Enpä kuule tiedä itsekkään. Jotain se näkee minussa sellaista mitä en edes itse näe.
Suuseksiä? Eikö sekin ala tympimään kun tietää että tuo antaa sitä muillekin?
Suuseksi on kyllä aika tavanomaista. Saisi sitä varmaan muiltakin. Että olisiko kuitenkin jotain muuta. Luuletko sinä reppana että oikeasti pääset jotenkin ihon alle näillä jutuilla täällä ja pystyisit oikeasti jotakin meistä loukkaamaan. Tuhlaat aikaasi. Kakaramainen provoamisesi on kuule aika pientä näiden asioiden rinnalla jota tässä ketjussa funtsitaan.
Funtsitaan hyviä selityksiä sille miksi otettiin vieraalta suihin ja annettiin panna ilman kumia.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi ansaitsee paremman naisen.
Näitä juttuja ei ole koskaan ratkaistu sillä mitä kukakin ansaitsee tai ei ansaitse. Ja hyvin omituisiakin avioliittoja vain on, missä ollaan kuin ventovieraat toisilleen. Parhaimmillaan pettäminen saa tutustumaan toiseen vieläkin paremmin, jos se vain käsitellään tarpeeksi hyvin psykoterapiassa. Kaikki eivät ole paatuneita pettäjiä, en usko että ap:kään on. Ja jokaisessa avioliitossa on hyvä välillä miettiä kannattaako yhdessä jatkaa eikä pitää liittoa itsestäänselvänä. Se pelastaisi monta liittoa eikä edes tarvitsisi pettää.
Vierailija kirjoitti:
N53 kirjoitti:
[:)
Ihmiset sallii yleensä enemmän itselleen kuin puolisolleen. Ihastuksen vuoksi olet valmis riskeeraamaan liittosi, vaikket erota haluakaan. Kuinka suureksi arvioit paljastumisen ja eron riskin? Varmaan melko pieneksi? Myös sivusuhteen lopettaminen sattuu. Ei tuosta ilman tuskaa kukaan osapuoli selviä.
No todellakin näin on. Olen jo riskeerannut, olen paljastunut. Ero on mahdollinen, tietysti. Mies yrittää antaa anteeksi, ja ymmärtää. Minun on vaan kauhean vaikea selittää kun en itsekään tiedä miksi. Ja kyllä, sivusuhteen lopettaminen sattui/sattuu myös. Mies haluaa jatkaa/yrittää, ainakin nyt, avioliittoa, minä mietin että mitkä mahdollisuudet meillä edes on tässäkään tapauksessa kun en itsekään tiedä mitä haluan. 
Aika samoja fiiliksiä. Ehkä itselläni on vielä jokin kaipuu itsenäisyyteen ja yksi oloon (tai ilman parisuhdetta olemiseen, ei yksin). Olen kyllästynyt täyttämään muiden tarpeita ja kaikkiin arkisiin pieniin konflikteihin. Haluaisin olla jotenkin enemmän minä ja elää minun elämää.
Mitenkä sitä on enemmän minä ja elää omaa elämää kun on jo valinnut seuraavan lattialle sukanjättäjän? 
Vierailija kirjoitti:
Kristillisperäinen monogamia ja siihen kulttuurissamme kiinteästi liittyvä pikkuporvarillinen ydinperhe-elämä on oikeasti vain yksi tapa elää. Hyvin harva meistä oikeasti istuu siihen elämäntapaan kipuilematta.
Itse uskon, että moni perhe olisi ehjempi ja olosuhteet sekä vanhemmille että lapsille vakaammat, jos 1. osaisimme puhua paremmin myös vaikeista aiheista, kuten seksuaalisista haluista muita kuin vakikumppania kohtaan 2. olisimme enemmän sinut elämän sattumanvaraisuuden ja haurauden kanssa, jolloin pelot eivät hallitsisi ja jähmettäisi meitä kiinni vaikkapa haitallisiin vuorovaikutusmalleihin puolisoidemme kanssa.
Itse päädyin pettämään, kun olin selvinnyt rintasyöpäleikkauksesta puhtain paperein. Ei sitä tarvitse psykologisoida mitenkään sen monimutkaisemmin: minä vain käsitin, että voin kuolla milloin vain, ja janosin elämää, kokemuksia. Seksiä jonkun muun kanssa ihan vain siksi, että halusin tuntea toisenlaisen ihon kuin mitä olin vuosikausia koskettanut, kokeilla miten saan jonkun tuntemattoman nauttimaan.
Isossa mittakaavassa kun miettii, niin onko tosiaan niin kamalaa, että jakaa jotakin iloista ja mukavaa useammankin kuin yhden ihmisen kanssa?
Ei ole kamalaa, jos nyt ei ole muuta sovittu. Siis jos olette sopineet puolison kanssa eksklusiivisuudesta seksin suhteen, niin siitä pidetään kiinni, samoin kuin muistakin lupauksista. Miksi sitten vieraissa käyminen ilman lupaa on niin paljon kamalampaa, kuin esim. lomakassan tyhjentäminen ilman lupaa. Moni pelkää sitä, että sinne vieraisiin mennään siksi, että suhteesta halutaan pois. Tai jos ei haluttaisikaan, niin pelko on, että löydetään jotain parempaa.
Itseäni vaimon vieraissa käymisessä häiritsisi ehkä eniten se, että miksi minä en riitä. Ei se, että hän olisi rikkonut yhteistä sopimusta vastaan.
” sitä on enemmän minä ja elää omaa elämää kun on jo valinnut seuraavan lattialle sukanjättäjän?”
Ei siitä tule mitään, eikä tarvikkaan.
Vaikka kumppanista olisi tullut millainen tahansa, niin se ei oikeuta pettämään.
Luuserit hakevat omille mokilleen syitä muista.
Moni , ikäkriisi ( täytin 40v) , lapset tehty , talo tehty ... alettiin harrastaa omia juttuja, ei jaettua asioita kuten ennen , seksi väheni, tultiin laiskoiksi hoitaa suhdetta . Fb tuli ... sieltä löytyi seura jonka kanssa juttelin kaikkea sitä mitä olisi pitänyt oman miehen kanssa puhua. Puheet alkoi olla flirttailevia . Jännitys , tunne että elää ... kunnes sorruin hotelli viikonloppuun . Se oli kaikkea mitä toivoin ! Tunsin itseni maailman haluttavannsksi , älykkäämmäksi ja kauneimmaksi naiseksi . Varmaan tämä sai aikaan rakastumisen . Tästä on aikaa 7 vuotta . Edelleen rakastunut . Yhdessä ollaan mutta kaksi perhettä meni rikki näiden tunteiden alle.
Vierailija kirjoitti:
Moni , ikäkriisi ( täytin 40v) , lapset tehty , talo tehty ... alettiin harrastaa omia juttuja, ei jaettua asioita kuten ennen , seksi väheni, tultiin laiskoiksi hoitaa suhdetta . Fb tuli ... sieltä löytyi seura jonka kanssa juttelin kaikkea sitä mitä olisi pitänyt oman miehen kanssa puhua. Puheet alkoi olla flirttailevia . Jännitys , tunne että elää ... kunnes sorruin hotelli viikonloppuun . Se oli kaikkea mitä toivoin ! Tunsin itseni maailman haluttavannsksi , älykkäämmäksi ja kauneimmaksi naiseksi . Varmaan tämä sai aikaan rakastumisen . Tästä on aikaa 7 vuotta . Edelleen rakastunut . Yhdessä ollaan mutta kaksi perhettä meni rikki näiden tunteiden alle.
Sait kaiken mitä halusit mutta silti oot itsekäs ääliö. Et ansaitse ketään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteestäsi ! Sain tosiaan ihanan miehen, syyn hymyyn päivittäin , paljon uusia yhteisiä harrastuksia , mahdollisuuden matkustella , kunnioitusta ja paljon seksiä .
En valita .  Toivottavasti sinäkin vielä saat . 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mielipiteestäsi ! Sain tosiaan ihanan miehen, syyn hymyyn päivittäin , paljon uusia yhteisiä harrastuksia , mahdollisuuden matkustella , kunnioitusta ja paljon seksiä .
En valita . Toivottavasti sinäkin vielä saat .
En halua rikkoa perheitä ja tuottaa lapsille pettymyksiä.
No mikäs siinä jos semmosesta osaa olla ylpeä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valita . Toivottavasti sinäkin vielä saat .
Sait mahdollisuuden matkustella? Eli löysit rikkaan miehen jonka mukaan lähdit heti ja hylkäsit perhees.
Hieno nainen!
Onneks sillä miehellä taitaa olla sitte varaa vaihtaa sut nuorempaan jossain vaiheessa kun alat kyllästyttää sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valita . Toivottavasti sinäkin vielä saat .Sait mahdollisuuden matkustella? Eli löysit rikkaan miehen jonka mukaan lähdit heti ja hylkäsit perhees.
Hieno nainen!
Onneks sillä miehellä taitaa olla sitte varaa vaihtaa sut nuorempaan jossain vaiheessa kun alat kyllästyttää sitä
;D ensinnäkin olen miestäni nuorempi , toiseksi maksan matkani itse ( edellisessä liitossa jossa olin 20 vuotta, ei mieheni halunnut matkustella , eli olimme kiinnostuneita eri asioista ) ja kolmanneksi minulla on yhä perhe . Maailman ihanin sellainen . Me olemme lasteni kanssa perhe , ei se häviä mihinkään vaikka vanhemmat asuu erikseen. Nyt vain lapsilla on onnellisemmat vanhemmat eivätkä he joudu kuulemaan mitäön riitoja tai hiljaisuutta .
Sitä kannattaa vaan miettiä jos joku lennosta lähtee toisen mukaan niin miksi se ei tekisi sitä uudestaanki? Suurella todennäkösyydellä tekeekin.
Oksettaa semmoset ihmiset eikä tulis mieleenkään luottaa semmoseen. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En valita . Toivottavasti sinäkin vielä saat .Sait mahdollisuuden matkustella? Eli löysit rikkaan miehen jonka mukaan lähdit heti ja hylkäsit perhees.
Hieno nainen!
Onneks sillä miehellä taitaa olla sitte varaa vaihtaa sut nuorempaan jossain vaiheessa kun alat kyllästyttää sitä;D ensinnäkin olen miestäni nuorempi , toiseksi maksan matkani itse ( edellisessä liitossa jossa olin 20 vuotta, ei mieheni halunnut matkustella , eli olimme kiinnostuneita eri asioista ) ja kolmanneksi minulla on yhä perhe . Maailman ihanin sellainen . Me olemme lasteni kanssa perhe , ei se häviä mihinkään vaikka vanhemmat asuu erikseen. Nyt vain lapsilla on onnellisemmat vanhemmat eivätkä he joudu kuulemaan mitäön riitoja tai hiljaisuutta .
Eli olet voimaantunu nainen ja pettäminen oli oikein ja ajattelit perheen parasta
Vierailija kirjoitti:
Miehen itsekeskeisyys (kiinnosti vaan omat harrastukset, perheen yhteiset jutut ei ollenkaan), jatkuva voinneistaan valitus (aina kun olisi omakotitalossa pitänyt tehdä jotain, oli "selkä jumissa"), lapsille raivoaminen, ei osallistunut mihinkään kotitöihin, sotki vaan jättämällä likapyykkejä ja roskia joka paikkaan jne. Ei kiinnostanut seksi pätkääkään kun miehen läsnäolo vaan otti päähän joka päivä. Meni monta vuotta erosta haaveillessa, ajattelin että sitten kun lapset muuttaa pois kotoa...
Harrastuksen kautta tapasin aivan ihanan kohteliaan, hyväsydämisen ja huomioivan miehen ja se oli menoa, avioero vireille ja nyt asun yhdessä tuon uuden miehen kanssa tässä samassa omakotitalossa, teini-ikäiset lapset joka toinen viikko. Ihanaa kun on mies jonka kanssa tehdään kaikkea yhdessä kotitöistä remonttihommiin ja on edelleen yhteinen harrastus. Ja seksikin kiinnostaa joka päivä :)
Mulla ihan sama tilanne,miehen kanssa.Plus miehen pettäminen,talousvaikeudet (miehen takia),mun syyttely ja haukkuminen ja valehtelu,huijaaminen lisäksi.Yritän vain lasten takia enää.Miehen kikku lin heiluttelu ei kiinnosta pätkääkään.Odotan vaan,että saan muksuja isommaksi,sitten ehkä toivottavasti pystyn repäisemään itseni irti tästä pas kas ta.
Olen se petetty, vaimo. Avioliitossa lähes 30 vuotta. Mieheni on elämäni rakkaus ja niin myös minä hänelle. Meille kävi kuitenkin näin... Miehelläni oli omat kipuilunsa ja, se niin kliseinen, ikäkriisi. Alkoi jäätävä suorittaminen. Treenasi kuin huippu-urheilija. Aamuviideltä ylös ja salille, illalla kympin tai pari, lenkille. Seksiä kyllä oli ja se oli hyvää, kuten on aina välillämme ollut. Eli puutteessa ei mies ainakaan ollut. Muutaman kerran tapasivat, sitten mies lopetti touhun. Nainen tiesi, että mieheni on naimisissa ja tiesi minutkin. Minä kyllä huomasin, että jotain on menossa. Tajusin merkit. Mies kielsi. Oli kuin saippuapala. En saanut mitään irti, näin vain edessäni miehen, joka voi huonosti. Tein kaikkeni ja enemmänkin, parisuhteeni eteen, mies oli aivan hukassa. Sekaisin. Kunnes viimein myönsi, mitä oli tapahtunut. Tästä alkoi valtava ylös rämpiminen. Voi sitä rakkauden määrää, mitä välillämme on. Itse olen ollut niin syvällä suossa, kuin ihminen vaan voi olla. Olo oli, kuin olisin ajanut moottoritiellä päin betoniseinää. Mikään kohta minussa ei ollut ehjänä. Niin rikki, kuin ihminen vaan voi olla. En olisi koskaan voinut uskoa, että mieheni pettäisi minut sen naisen kanssa, tai ylipäätään edes pettäisi. Olen kiltti, herkkä, empaattinen ja oikeudentajun omaava nainen. En koskaan tekisi mitään, mikä satuttaisi jotain toista. Meille kävi näin, koska miehelläni oli omat ongelmansa. Olemme tätä nyt työstäneet 1,5 vuotta ja työstämme yhä edelleen. Liittomme kestää tämän, koska rakastamme toisiamme. Mieheni on tehnyt paljon sen eteen, että pystymme jatkamaan yhdessä. Minulla on vielä pitkä matka, mutta ymmärrän sen, että näin syvät haavat vievät aikansa arpeutua. Älkää hyvät ihmiset pettäkö. Tehkää kaikkenne sen eteen, että voitte pelastaa parisuhteenne. Puhukaa toisillenne. Kertokaa puolisollenne, jos olette tyytymättömiä suhteeseenne tai jos kipuilette itsenne kanssa. Jos se ei kuitenkaan onnistu, niin erotkaa, mutta älkää pettäkö. Pettäminen aiheuttaa niin paljon henkistä ja fyysistä surua, kipua ja tuskaa, että sellaista ei kukaan ihminen ole ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaanhan pettäjässä Ei ole syytä. Se toinen vain ei sitä ja tätä. Voi... Sääliä kerätään palstalta kun naitiin muita :D
Oletko lukenut montaakaan viestiä tästä ketjusta vai oliko ne liian pitkiä ettei lukutaito riittänyt? Aika paljon täällä on ihmiset pohtineet oman toimintansa syitä. Jos sulla ei ole mitään annettavaa niin kannattaa poistua rääkymään muualle.
Olen kyllä. Aina näkyvät pettäjät kertovan, kuinka se ja tämä asia oli vialla. En halua erota mutta panen silti muita. Koska haluan pettäjänä saada hyväksyntää teoilleni :)
Mitä sitten odotat näkeväsi? Ihmisiä, joilla on täydelliset puolisot ja parisuhteet, mutta he ovat vaan niin kertakaikkisen Pahoja Ihmisiä, että kiusallaan ja silkkaa ilkeyttään pettävät?
Sinänsä pidän ongelmallisena tätä kulttuurista ”tarinaa”, jossa pettämisen syy on aina jokin vika parisuhtessa. Se kannustaa ihmisiä, jotka ovat ihan tavallisella tavalla vain ihastuneet, etsimään omasta parisuhteestaan vikoja. Vaikka niitä ei olisi ennen huomannut, jotain on kaivettava, koska asiantuntijat sanovat iltapulussa, että pettämishalu johtuu aina Ongelmista. Joskus toki pohdinta voi viedä eteenpäin ja olla hyväkin, mutta noin yleisesti sellaisesta mentaliteetista ei onnellisuus lisäänny, missä etsimällä etsitään vikoja.
Juuri tämä. Ei minun parisuhteessani ollut mitään ihmeellistä ongelmaa, mulla itsellä oli niitä senkin edestä. Vain se, että suhde nyt oli tietenkin käynyt vähän tylsäksi kun oli sen verran pitkä, niin käy varmaan useimmiten, ja sitten ihastuin ja hairahduin. Tällä kokemuksella luulen että osaisin jo toimia paremmin vastaavissa tilanteissa ja jättää ihastukset ihan vain kaukoihastuksiksi, mutta joskus pitää näemmä oppia kantapään kautta..
Mies pettää, koska mies on itsekeskeinen sika.
Nainen pettää niin se miehen vika, koska mies on itsekeskeinen sika ja ei huomioi naisen haluja, tunteita, kuunkiertoa ja sitä mitä Ridge sanoi Brookelle jaksossa 1866. heti toisen mainoskatkon jälkeen.