22-vuotias mies otti äitinsä mukaan..
Sattui pieni kolari, että ajoin rampilla toisen auton perään. Sen suurempaa onnettomuutta ei tapahtunut tai ollut vaaratilannetta, ainoastaan perään tuli selkeä lommo. Pysähdyttiin ja mies pyysi yhteystietojani, että sovitaan asia ja ne annoin. Sanoi palaavansa asiaan ja sit lähettiin molemmat ajamaan eteenpäin. Mies laittoikin sit tekstarin, että tule x kellonaikaan y kahvilaan. No, sinne menin ja yllätys olikin melkoinen, kun miehellä oli mukanaan ÄITI. Siinä kohteliaasti kyselin että, mikäs on hänen roolinsa ja äiti sanoi, että hän on "tukihenkilönä". Siis what? Mies ei siis ollut millään sortilla vammainen, jos ei jonkinlaista henkistä vammaa lasketa, eihän hän muuten ottaisi äitiä mukaan...? Suht pienellä paikkakunnalla kun asun niin sain tiedon, että tämä mies on ihan kait ihan "normaali" ja tekee ravintolan extraajana duunia, on 22-vuotias ja asuu omillaan.
No, koko neuvottelu eteni tosi erikoisesti. Äidillä oli ensinnäkin vihko ja kynä mukana ja hän kirjasi about kaikki sanomani ylös. En kysynyt syytä, itsekseni ihmettelin. Lisäksi hän tenttasi ihan pimeitä juttuja, kuten "Onko sinulla tarkoitus vierittää syy x:N (siis poikansa) harteille vai tunnistatko syyllisyytesi". Siihen tietysti vastasin, että totta kai myönnän syyllisyyteni, sitä vartenhan täällä ollaan. Lisäksi äiti oli pääosin äänessä, mies sanoi muutaman kommentin silloin tällöin. Äiti oli varsinainen päällepäsmäri.
Ja sit erikoisin: odotin jonkinlaista korvausesitystä kun sitä varten oli kokoonnuttu, niin tämä äiti sit sanoi että "no niin, nyt on kaikkien kortit lyöty pöytään, jäämme harkitsemaan asiaa ja otamme yhteyttä uudemman kerran." Yritin kysellä, että mitä tässä nyt pitää harkita, että eikö tämä ole selvä juttu, että ettekö etukäteen miettineet korvausvaatimusta jne. Äiti vain sanoi, että palaamme asiaan, ja tulepa nyt x (poika), meillä on toinen palaveri kohta. Whaaat?
Mä rupesin miettimään, että mitä nämä ihmiset, lähinnä äiti, ajaa takaa ja miksi ylipäätään oli mukana. Että eikö mies pysty omaa asiaansa hoitamaan tai eikö voinut ottaa mahd. tyttöystäväänsä tai kaveriaan mukaan, miksi äiti? Olen alkanut epäillä, että yrittääköhän ne pyytää jotain täysin kohtuutonta korvausta vai mikä on taustalla?
Kommentit (34)
Aina - AINA - pitää tehdä paikan päällä heti paperit (auton papereista yleensä löytyy vahinkoilmoituksen pohja ja syyllisyytensä voi tunnustaa ihan paperille kirjoittamalla) ja pyytää joku ulkopuolinen ohikulkija todistajaksi TAI soittaa poliisit. Nyt oot lirissä sekopäiden kanssa, onnea vaan.
Miksi ette hoida vakuutusyhtiön kautta? Kaikista helpoimmalla pääsee.
Kyllä normaali teini-ikäinen/murrosikäinen nuori tarvitsee vanhempiaan tueksi. Murrosikä (henkinen+fyysinen) loppuu vasta 25-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:30"]
No, äiti on varmaan väkisin ängennyt mukaan ja on joku hypersuper ylisuojelevainen...
[/quote]
No mihin liriin ne mut pistää, jotain kohtuuttomia korvauksiako? Kai mä voin sanoa, että ei onnistu - ja milläs ne sitten todistaa, jos ne vaikka väittää että auton oveenkin tullut lommo olisi minun aiheuttama... Eikös tässä olla vähän niinku kaikki "heikoilla jäillä" ja keskinäisen sopimisen varassa puolin ja toisin, kun mitään virallista ei ole asiassa tehty?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:30"]
No, äiti on varmaan väkisin ängennyt mukaan ja on joku hypersuper ylisuojelevainen...
[/quote]
No mihin liriin ne mut pistää, jotain kohtuuttomia korvauksiako? Kai mä voin sanoa, että ei onnistu - ja milläs ne sitten todistaa, jos ne vaikka väittää että auton oveenkin tullut lommo olisi minun aiheuttama... Eikös tässä olla vähän niinku kaikki "heikoilla jäillä" ja keskinäisen sopimisen varassa puolin ja toisin, kun mitään virallista ei ole asiassa tehty?
Ylisuojeleva ja hysteerinen mutsi. Onhan noita nähty ennenkin. Mies on talutusnuorassa ja äiti vaikuttaa kaikkeen. Eihän tuo äijä edes saanut suutaan auki äitinsä läsnä ollessa, jos oikein ymmärsin. Muistan et mun entises työpaikas kun yhdelle about 25-vuotiaalle miehelle tuli jokin kiista työajoista ja tunneista pomon kanssa niin sinne porhalsi tän miehen mutsi selvitteleen asiaa. Noloa!
Kuulostaa aikas erikoiselta.... Se että äiti on mukana ja sit pisti silmään se, että eivät kertonut sitä summaa mitä halauisivat vaan että haluavat vielä funtsia asiaa
Iästä riippumatta on hyväksi molemmille osapuolille että keskusteluissa todistajat mukana. Asiat etenvät mallikkaasti ja aiheuttaja maksaa
no minulle kävi niin, että satuin tyhmyyksissäni huitaisemaan kunnon litsarin baarissa yhdelle miehelle - tai pojalle. Henkilö oli 21. Poika teki seur. päivänä rikosilmoituksen ja sit soitin, että sovitaanko homma keskenämme niin juurikin kävi noin että äiti paikalle mukaan. Ja mä olin siis silloin 23 että en juuri vanhempi. Se mutsi pisti mut matalaksi ja vaati tähtitieteellisiä korvauksia (5000 markkaa) vaik naamaan ei tullu edes arpea. Että voit kyl odottaa että äidillä on varmaan euron kuvat silmissä ja aattelee voivansa saada hyvät rahat. Onneksi kaverin kaveri opiskeli lakia ja sitten pyysin sitä soittamaan tälle miehelle joka tosin ohjasi puhelun äidille ja sitten sovittiin korvaukseksi 300 markkaa.
Onpa paljon tapauksia näistä mukana roikkuvista äideistä. No mun ex-mies oli äitinsä talutusnuorassa vielä kolmekymppisenä eikä pystynyt paidan väriä päättämään vaan äiti osti jopa vaatteet kalsareista ruveten. Puoli vuotta kattelin.
Joo, on näitä ylisuojelevia äitejä nähty. Esim: n. parikymppisen jampan avovaimo kielsi mieheltään liiallisen kavereiden kanssa hengailun. Jamppa urputti asiasta äidilleen, joka pommitti avovaimoa tekstiviestein, että "kyllä sun nyt tarttee se jamppa ulos päästää, eihän se aina jaksa kotona olla sun ja vauvan kanssa". Äiti lähetti aiheesta pari tekstaria myös exälleen eli jampan isälle. Että semmosta.
Onnee vaan ap! Toivottavasti selviät säikähdyksellä ja kohtuullisilla korvauksilla.
Aina kuvaa molemmat autot kolaripaikalla. Ota vastapuolen tiedot henkkarista mm. Nimi, sotu ja auton rekisteriotteesta auton omistaja.
Poika taisi ajaa äidin autolla? Ota yhteys vakuutusyhtiöösi.
Puskurin vaihto pienenkin klommon takia on monta tonnia. Jos joku tekisi pienenkin kolhun mun autoon, niin tottakai sen korjauttaisin tekijän piikkiin.
Ei sulla ole korvausvelvollisuutta mihinkään muuhun kuin vakuutustarkastajan määräämään korjauslistaan. Heidän siis pitää viedä auto arvioitavaksi jonnekin vakuutusyhtiön hyväksymään kolarikorjaamoon, kyllä ne siellä osaa sanoa, ettei esim etupuskuri ole voinut vääntyä toisen peräänajosta.
Ei huolia siis; kyllä sun vakuutusyhtiö pitää sun puolia, kun ei ne ylimääräistä halua maksaa ;) (ja vaikkei sulla kaskoa olisikaan, niin vaadit silti ammattilaisen arvion ennenkun maksat mitään)
Seuraava palaveri niillä oli varmaan merkkikorjaamo. Pidä varasi, etteivät maksata sulla ylimääräistäkin. Mulla yksi tyyppi yritti samanlaisessa tapauksessa. Takapuskuriin tuli pieni painauma, jonka pystyi oikaisemaan lähes paljain käsin. Parin viikon päästä tuli vika-arvio ja lasku korjaamolta. Oli mm. auton alustassa ollut vikaa ja mitä kaikkea. Herra oli svenskatalande ja luuli, että voi vetää suomalaista akkaa linssiin, mutta erehtyi pahan kerran. Olin juuri asunut nelisen vuotta Ruotsissa ja kieli oli hallussa. Vastasin melko kitkerin sanakääntein herran kirjelmään på svenska, enkä maksanut markkaakaan. Ei tullut uutta laskua! Puolensa on pidettävä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 13:32"]
Kyllä normaali teini-ikäinen/murrosikäinen nuori tarvitsee vanhempiaan tueksi. Murrosikä (henkinen+fyysinen) loppuu vasta 25-vuotiaana.
[/quote]
Kovinpa myöhään olet kehittynyt. Kyllä normaalisti murrosikä loppuu jo yleensä 16-vuotiaana.. Sääli, että sulla toi henkinen kehittyminen oli noin hidasta.
gurling vanhempi.
uusavuttomuutta.
(Toisaalta on hyvä olla todistaja.)
Ap on vaikuttanut eka tapaamisella nin sekopäältä, että poika on pyytänyt äitinsä todistajaksi tapaamiseen.
Ei se sekopää aina ole sillä vastapuolella. joskus muiden ihmisten käytös selittyy ihan sillä perinteisellä peiliinkatsomisella.
Tuollaiset vahingot on aika kalliita korvattavia. Minunkin perääni ajoi auto. Minun autooni tuli vain vähän päällisin puolin katsottuan jälkiä, mutta kun puskuri irroitettiin selvisi todelliset vahingot. Niin oli perään ajaja ensin sitä mieltä että maksaa itse mutta kun selvisi todellinen summa yli 1000€ niin hänen vakuutusyhtiö maksoi.
Joten varaudu siihen että kalliiksi varmaan tulee. Eikä äiti ja poika varmaan vielä olleet käyttäneet autoa missään joten eivät voineet tietää hinta-arviota.