Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helluntaiherätyksen rukouskäytännöistä, tietääkö joku?

Vierailija
30.09.2013 |

Yksi tuttavani on helluntailainen. Huomasin Facebookista, että hänen läheisensä joutui auto-onnettomuuteen (kirjoitti siitä) ja pyysi rukoilemaan tämän läheisen puolesta. Kirjoitusta kommentoitiin tietenkin, että 'voimia' ja 'rukoillaan' jne, mutta melkein joka kolmannessa puhuttii jostain rukouspiiristä ja että on hälytetty se ja se rukoilemaan ja että jossain rukoillaan nyt porukalla koko yö.

Uskovatko helluntailaiset siis siihen, että mitä useampi ihminen rukoilee, sitä paremmin se menee perille? Vai siis miksi pitää herättää koko kylä rukoilemaan koko yön?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaa! Minuakin kiinnostaisi :) 

-ei ap-

Vierailija
2/7 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo taida olla mitenkään tarkkaan kirkkokuntakohtaista. Monet uskovat, että mitä enemmän/hartaammin/useampi rukoilee, sitä paremmin se vaikuttaa. Raamatussa on joitain kohtia, joista voi jotain tämän suuntaista tulkita, vaikka teologisesti onkin aika hassua ajatella, että Jumala auttaa vasta kun tarpeeksi moni pyytää. 

Matt. 7:7 "Anokaa, niin teille annetaan." 

Matt. 18:19-20 "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään.

Luuk. 11:5-10 "Kuvitelkaa, että joku teistä menee keskellä yötä ystävänsä luo ja sanoo: 'Veli hyvä, lainaa minulle kolme leipää. Eräs ystäväni poikkesi matkallaan luokseni, eikä minulla ole tarjota hänelle mitään.' Toinen vastaa sisältä: 'Älä häiritse minua. Ovi on jo lukossa, ja minä olen nukkumassa lasten kanssa. En minä voi nousta antamaan mitään.' Mutta minä sanon teille: vaikka hän ei nousisikaan antamaan toiselle leipää pelkkää ystävyyttään, hän kuitenkin tekee sen, kun tämä hellittämättä pyytää, ja hän antaa niin paljon kuin toinen tarvitsee."Niinpä sanon teille: Pyytäkää, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä pyytävä saa, etsijä löytää, ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut koskaan, etta mita enempi ihmisia rukoilee, sita paremmin vastataan, mutta juuri tuohon silla missa kaksi tai kolme on kolla minun nimessani, siella mina olen heidan keskellaan, niin se varmaan on se paalimainen syy rukouspiireihin.

Sitten on yleisesti solukaytantoa ja rukouspiireja, missa vahvistuaan uskossa kanssa sisarten ja veljien kanssa ja jotkut kustuu niitakin rukouspiireiksi

Vierailija
4/7 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi raamatunkohta, joka ei koske ihan samantyyppistä asiaa, mutta liippaa lähelle:

Matteus 17

"18 Jeesus käski ankarin sanoin pahan hengen poistua, ja se lähti pojasta. Siitä hetkestä poika oli terve.

19 Kun he olivat taas keskenään, opetuslapset kysyivät Jeesukselta: "Miksi me emme kyenneet ajamaan sitä henkeä pojasta?"

20 "Koska teillä on niin vähän uskoa", vastasi Jeesus. "Totisesti: jos teillä olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, te voisitte sanoa tälle vuorelle: 'Siirry täältä tuonne', ja se siirtyisi. Mikään ei olisi teille mahdotonta.

21 Tämä laji ei lähde muulla kuin rukouksella ja paastolla." "

Vierailija
5/7 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoilu on tyhjälle puhumista eli sama kuin ei tekisi mitään. Yhtä paljon apua.

Vierailija
6/7 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tahansa pyydätte, se teille annetaan, tai jotenkin tähän tapaan. Mutta vaikka luvataan, että rukoukset kuullaaan, niin eivät ne pyynnöt aina täyty. Luoja toimii omien tarkoitusperiensä tavalla.

Tuli mieleen hyvä esimerkki: Ikäiseni pikkuserkku, harras uskovainen, sairastui syöpään muutama vuosi sitten. Ensin kaikki näytti menevän hyvin ja kolme vuotta hän oli 'terve', mutta sitten löytyi etäispesäke, johon eivät hoidot tehonneet, vaan hän kuihtui pois parissa kuukaudessa. Koko ajan hänen puolestaan rukoiltiin, mutta hänen aikansa oli tullut täyteen täällä maan päällä.

Vajaa vuosi ennen hänen poismenoaan keskustelimme varsin syvällisiä koko illan. Hänen isänsä oli kuollut erittäin korkeassa iässä muutama kuukausi sitten. Pohdiskelimme, miten eri ihmisille annetaan niin kovin erimittaiset elämät. Hänen isänsäkin oli sairastellut vanhemmiten muutaman kerran, mutta aina toipunut. Pikkuserkkuni kertoi isänsä kommentteja ja vasta nyt olen todella ymmärtänyt joidenkin todellisen sisällön. Syövästä en tiennyt mitään ja hän itsekin lienee olettanut, että oli toipunut siitä. Totesimme vielä, että eiköhän meille kullekin ole jo syntymässä mitattu elinpäivien määrä, ja kun se tulee täyteen, koittaan lähdön aika. Hänelle se koitti inhimillisesti katsoen liian varhain, mutta sitä ennen hän oli tehnyt mittaamattoman arvokkaan työn vanhempiensa apuna ja tukena.  

Vierailija
7/7 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin helluntailaisena aina välillä tätä pohdin. Toinen juttu on se, kun jossain kohtaa Raamattua sanotaan jotenkin, että jos sairastat, kutsu seurakuntasi vanhemmat kotiisi siunaamaan sinut tms. Nii sitä mietin, että eikö se muka riitä, että itse tai kaverin kanssa rukoilee parantumista. 

Mutta tuosta ap:n kysymyksestä, jos itsellä on joku tilanne et kaipaan rukousta, niin kyllä mua itseä jotenkin lohduttaa vielä enemmän jos tiedän, että on monia jotka rukoilee, vaikken epäilekään sitä, etteikö ne hiljaiset huokauksetkin tulisi kuulluksi.. Ja omassa solussa/Raamattupiirissä olen kyllä saanut olla todistamassa sitä, että kun yhdessä rukoillaan jonkun asian puolesta, niin se saattaa toteutua hyvinkin nopeasti.

Missään nimessä helluntailaiset eivät kuitenkaan opeta niin, että vaan tietynlaiset tai tiettyjen ihmisten rukoilemat rukoukset kuultaisiin. Kaikki ovat samanarvoisia, jopa ne hiljaiset yksinäiset huokaukset. Tietysti joillain saattaa sitten olla erilaisia armolahjoja, esim. parantaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi