Miksei kukaan voi tajuta mitä tarkoittaa makeanhimo?
Saan ohjeita: älä osta makeaa, syö kunnon ruokaa niin ei tee mieli makeaa, "minä ainakin otan mieluummin ruisleivän kuin viinerin" jne
Makeanhimo ei ole sama kuin nälkä. Makeanhimo on kuin tupakanhimo. Ei tupakoitsijakaan jätä polttamatta siksi ettei kotona ole tupakkaa. Hän lähtee pummaamaan naapurilta tai ostamaan kiskalta. Niin tekee myös makeanhimoinen. Jos makeanhimoisella on nälkä, hän syö oikeaa ruokaa. Ja jos makeanhimo iskee, niin ei auta vaikka olisi kuinka kylläinen tahansa. Makeaa kyllä mahtuu.
Tupakanpolton lopettamiseen on purukumia, laastareita, imeskely- ja kielenalusatabletteja, reseptilääkkeitä. Mitä on makeanhimoon? Kromi on kokeiltu, ei auta. Seksi auttaisi, mutta ei ole saatavilla :-(
Kommentit (26)
Siihen on vain yksi keino, mutta sitä ei saa täällä sanoa tai saa niskaansa aika paljon paskaa. Laitan sen taikasanan tähän nyt kuitenkin, vaikka kuinka saatan ärsyttää.
Karppaus. Sillä lähti minun makeanhimoni ja ylimääräiset kilot.
Samasta kärsin :( Kun asuin yksin, en syönyt karkkia tai makee kuin ehkä kerran parissa kuukaudessa ja silloinkin lähinnä tarjottuna. Nyt järkyttävä makeanhimo on jokapäiväistä, ja olen huomannut sen johtuvan tottumuksesta: mies tuo kotiin suklaata ilahduttaakseen, mutta tuosta syömisestä on tullut tapa, jota ilman ei voi elää. Välillä päässyt "kuiville" pitkällä karkkitauolla, mutta kun muutaman kerran yhyessä ajassa vetää, niin eroon ei pääse piiiiiitkään aikaan.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2013 klo 22:18"]
Sama homma täällä=( En ole koskaan tupakkaa polttanut, mutta tämä on varmasti verrattavissa siihen. Makeaa on saatava joka päivä=(
[/quote]
Heikko mieli
Kyllähän toiset lopettaa tupakoinninkin pelkällä tahdonvoimalla. Eli samasta vaivasta kyse, riippuvuudesta. Toki liittyy myös mielen lujuuteen, mutta harva pääsee tupakastakaan kerralla eroon.
Täällä siis myös kohtalotoveri. Yritän olla ostamatta mitään vierasvaroja kotiin, mutta pahimmassa makeannälässä syön vaikka sokeropaloja kuin karkkia. Mies käyttää sokeria kahvissa, niin niitä on paha jättää ostamatta...
Hiilarien karsiminen minimiin auttaa. Ei viljoja, perunaa, riisiä eikä tietenkään sitä sokeria. Mulla katosi makeanhimo alle kahdessa viikossa. Ja totisesti tiedän, mitä se oli, kun olin siitä koko ikäni (40 vuotta) kärsinyt ja koko aikuisiän syönyt karkkia tyyliin suklaalevy tai iso karkkipussi illassa, ja joka ilta.
Nyt tuosta elämäntapamuutoksesta on jo vuosia. Sen jälkeen ei himo ole palannut, vaikka pikkuhiljaa aloin hiilareita lisätä ruokavalioon, ainoastaan sokeria ja vehnää välttelen edelleen. Herkkujakin syön joskus vähän, mutta sokerinhimo on pysynyt poissa. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.
Riippuvuuteen ainoa keino on siitä kokonaan luopuminen. Älä ruikuta vaan kieltäydy. Kyllä se himo ohi menee joskus.