Miehen kilahtelu normaaleista kysymyksistä ja juttelusta, mistä voi johtua
Olemme seurustelleet neljä vuotta ja tällainen omituinen kilahtelu on alkanut nyt puolen vuoden aikana. Tässä nyt muutama esimerkki.
Kysyin häneltä "Mitä sulla on tuolla mikrossa kun tuoksuu niin hyvälle"
Mies: No lihakeittoa perkele, eikö täällä enää syödä saisi, mä söin j*malauta töissä vaan yhden ruisleivän, silläkö mun pitäisi jaksaa"
Automatkalla pohdin ääneen että kannattaisiko meidän käydä ensin tuossa paikassa X, kun siellä toisella kaupalla ei ole automaattia ja jouduttaisiin sitten ajamaan edestakaisin. Mies parkkeerasi auton apteekin pihaan, nousi autosta ja avasi oveni. Huusi että tule sinä sitten ajamaan kun osaat ja tiedät kaiken paremmin. No ei siinä mitään, minä ajoin loppumatkan mutta hermostui noin vaan siksi että yritin saada matkan sujumaan helpommin.
Hän sai tädiltään lahjaksi hieman erikoisen koriste-esineen ja kysyi mielipidettäni siitä. Oli jo valmiiksi huono päivä joten ajattelin välttyä paskamyrskyltä ja sanoin "se on ihan kiva" Mies alkoi raivota että eikä ole vaan ihan hirveä, oikeastiko ajattelen hänen makunsa olevan niin kamala.
Yhteistä reissua varatessa katselin samalla hotellien hintavertailua. Valitsin sopivalla kohtaa sijaitsevan, edullisen hotellin sillä meidän oli tarkoitus vaan nukkua siellä yhden yön yli. Tämäkin oli tietysti väärin ja mies alkoi pitää matrryyripuhetta kuinka hän on minulle vaan joku korvike parempaa odottaessa ja sille paremmalle miehelle varaisin varmaan sviitin.
Mistä ihmeestä tällainen voi johtua? Tiedän että kukaan ei voi sitä varmaksi tietää, mutta kaikki ehdotukset otan mielelläni vastaan.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy?
Onkohan ihan mahdoton ajatus jutella toisen kanssa? Jos kerran nussitkin miehen kanssa, niin vrmasti olisi ihan hyvä jutella ettei tule mitään outoja oireita, jonka jälkeen on pakko jutella.
Juttelusta ei tule mitään, koska ottaa kaiken henkilökohtauksena hyökkäyksenä häntä vastaan. "Ai nytkö mun luonnekin on jo vääränlainen, eikö sulla koskaan ole huonoja päiviä"
Niitä huonoja vaan kun on hänellä nykyään enemmän kuin hyviä.
Ap
Miehesi kuulostaa ihan multa, olen siis nainen. Mun mies miettii varmaan samoja asioita kuin sinä. Tiedostan kyllä miten raskasta käytökseni on mutta en vain jotenkin pääse enää eroon tästä negatiivisuudesta. Luulen että mulla on masennusta. Ei vaan ole voimia myöntää tätä miehelle tai pyytää apua, siispä vaan lapsellisesti kiukuttelen.
No lopeta se lapsellinen kiukuttelu. Ei siinä tarvita mitään muita kuin päätös, että lopetat kiukuttelun.
Nih, ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta masentelu.
Jos sulla on jalka murtunut, senkus kävelet normaalisti ja lopetat sen konkkaamisen.
Voi elämän kevät näitä neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy?
Onkohan ihan mahdoton ajatus jutella toisen kanssa? Jos kerran nussitkin miehen kanssa, niin vrmasti olisi ihan hyvä jutella ettei tule mitään outoja oireita, jonka jälkeen on pakko jutella.
Juttelusta ei tule mitään, koska ottaa kaiken henkilökohtauksena hyökkäyksenä häntä vastaan. "Ai nytkö mun luonnekin on jo vääränlainen, eikö sulla koskaan ole huonoja päiviä"
Ap
Miehesi kuulostaa ihan multa, olen siis nainen. Mun mies miettii varmaan samoja asioita kuin sinä. Tiedostan kyllä miten raskasta käytökseni on mutta en vain jotenkin pääse enää eroon tästä negatiivisuudesta. Luulen että mulla on masennusta. Ei vaan ole voimia myöntää tätä miehelle tai pyytää apua, siispä vaan lapsellisesti kiukuttelen.
No lopeta se lapsellinen kiukuttelu. Ei siinä tarvita mitään muita kuin päätös, että lopetat kiukuttelun.
Ei se siihen pysty. Sen sijaan kannattaa alkaa tekemään jotain muuta, vaikka kuinka pientä omaa ja sitä kautta hankkia merkitystä elämään. Pikkasen jutella muiden ihmisten kanssa, jossain nettiryhmässä vaikka tukinetissä. Se antaa etäisyyttä, joka voi mahdollistaa reflektiivisyyden myös niissä kiukuttavissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy?
Just tuolla toisessa ketjussa miehet sanoi sano et suoraan kysyminen on syyttämistä. Parempi vaan siis ihmetellä hiljaa täällä vauvalla. 😂
Kysymys ap:lle. Siis eikö mies itse maksa syömisensä, vai miksi hänestä tuntuu, että pitäisi kysyä lupa lihakeiton lämmittämiseen? Eikö hän osallistu reissun maksuun vai miksi sinä valitset majoituksen? Eikö tuosta sovita yhdessä? Meillä ainakin jos mennään, niin yhdessä etsitään ja maksetaan. Jos taas minä yksin maksaisin niin tottakai saisin itse valita, missä majoitutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy?
Ap
Jos sulla on jalka murtunut, senkus kävelet normaalisti ja lopetat sen konkkaamisen.
Masennusta ei voi lopettaa "itseään niskasta kiinni ottamalla" mutta masentuneenakin voi tehdä tietoisia ratkaisuja, esim. sen, ettei kiukuttele läheiselleen tyhmistä. Tai jos niin sattuu (kukaan ei ole täydellinen) niin pyytää anteeksi. Ja tietoisesti voi lähteä itselleen hakemaan apua. Ei puoliso ole mikään jätesankko johon kaiken paskansa voi dumpata. Eikä puoliso ole terapeutti. Puoliso voi olla tukena, puolison PITÄÄ OLLA tukena, mutta ei mitä tahansa tarvii kestään minkään nimissä. Eikä muuten ole mikään pakko olla loputtomiin tukenakaan. Jos ei jaksa, niin on täysi oikeus laittaa peli poikki. Kenenkään oleminen ei ole toisen ihmisen vastuulla, ei hyvässä eikä huonossa.
Ap, laita tuo peli poikki. Ensi kerralla ns. suutu. Totea tiukkaan sävyyn, vaikka vähän ärähtäenkin, että nyt saa loppua tuollainen älytön kiukuttelu, joko kerrot mikä on vialla tai sit vaan lopetat, en ole syyllinen sinun pahaan oloon eikä sinulla ole oikeutta tehdä minun elämää kurjaksi tuolla tavalla. Ja jos draamailu alkaa, poistut paikalta. Laitat viestin perään, että olet valmis juttelemaan heti kun hän on valmis olemaan asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy?
Ap
Okei, miehelle voi rähistä, kiljua ja kiukutella koska vain ja niin kauan kuin huvittaa, koska masennus.
Koska sinä olet tooosi masentunut, niin voit olla kusipää rakkaallesi. Selvä, jatka vain.
On todella stressaantunut ja tarvitsee ammattiapua. Tai sitten tosiaan suunnittelee eroa, mutta ei itse uskalla sitä ehdottaa. Joka tapauksessa kokee sinut vihollisena ja siksi ei enää kunnioita.
Mies on samanlainen. Kysyn esim. minkälainen päivä hänellä on huomenna tai monelta lähtee töihin, niin alkaa tiuskimaan. Mitään ei saisi kysyä. Viimeks alkoi julkisella paikalla raivoamaan, kun neuvoin miten asia x tehdään, kun mies ei sillä hetkellä tiennyt. Oli erittäin kiusallista ja meinasin kuolla häpeään, kun muut kuulivat miehen vi**uilun mulle.
Käykö muutenkin ihan kuin kierroksilla koko ajan? Onko laihtunut? Kaverilla alkoi esiintymään tuollaista samanlaista ja kun vihdoin saatiin hänet lääkäriin selvisi, että kärsii kilpirauhasen liikatoiminnasta. Joutui leikkaukseen sitten loppujen lopuksi ja loppuelämän lääkitykselle.
Käyttäydyt väärin. Siis hänen mielestään väärin, sillä ei ole välttämättä tekemistä meidän muiden realiteetin kanssa. Mikset vaan voi käyttäytyä oikein, miksi?
Persoonallisuushäiriö. Eräällä läheiselläni on juuri tuollaista käytöstä. Tosin on ollut aina , mutta pystyy pitkiäkin aikoja esiintymään " normaalin oloisesti". Lisäksi hänellä adhd .
Vika on kyllä miehen käytöksessä. Täysin epänormaalia tuollainen kilahtelu enkä kuuntelisi kovinkaan kauan. Voi viitata moniin asioihin, vaikea ulkopuolisen arvailla mistä johtuu. Olen huomannut että monilla suomalaisilla aviopareilla on tapana puhua toisilleen epäkunnioittavasti ja tiuskimalla, esim. marketeissa usein kuulee pariskuntien ikävänsävyistä kommunikointia.
Jos häntä noin hirveästi ärsyttää normaalit asiat, on jotain pahasti pielessä. Jos ei suostu keskustelemaan, mitä epäilen, suuttuu varmaan ehdotuksestakin, miettisin vakavasti, onko suhteella tulevaisuutta. Minä juoksisin jo lujaa, jos käytös jo seurusteluvaiheessa on tuollaista.
Antaisin lapun jossa on kolme puhelinnumeroa; lääkärin, mielenterveyspalveluiden ja muuttofirman ja kysyisin että kenelle niistä soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy?
Tätä minäkin ihmettelen välillä, että pariskunta ei pysty olevinaan juttelemaan mistään, esimerkiksi tässä tmies ei juttele, mutta bainen kyllä auliisti aukoo sääriään miehelle.
Olen minäkin ollut mieheni kanssa muitamia kertoja riidoissa, mutta silloin myös sängyssä oli kylmää ja en todellakaan vain unohtanut riitoja, eli jättänyt niitä selvittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäydyt väärin. Siis hänen mielestään väärin, sillä ei ole välttämättä tekemistä meidän muiden realiteetin kanssa. Mikset vaan voi käyttäytyä oikein, miksi?
Miksi tätä on alapeukutettu niin paljon? En minä ole sitä mieltä, että ap on toiminut väärin, vaan että hän on käyttäytynyt miehen mielestä väärin. Vaikka ap muuttaisi käytöstään, hän luultavasti silti toimisi miehen mielestä väärin koska ap:n miehen rationaalinen maailma toimii nyt eri tavalla kuin minun, ap:n tai sinun, joka tätä luet. Siksi puhuminen ei luultavasti auta. Jos ap ottaa asian puheeksi, luulenpa että miehen vastaus on joku ylimalkainen ”oli paha päivä” tai sitten hän kokee asian puheen ottamisen syytökseksi häntä itseään vastaan.
Aiheesta on paljon kirjallisuutta, minkä kautta (+terapia) olen itse tutustunut aiheeseen. Suosittelen etenkin jos enkku taittuu, silmät voivat aueta monelle asialle.
Vierailija kirjoitti:
Sillä on toinen tai sitten nuppi leviämässä.
Kyllä ne vaihtoehdot aikalailla tässä on. Tai ei välttämättä ole vielä toista, mutta sinuun on kyllästynyt.
Mies on selkeästi vieraissa käyvä mt-tapaus.
Jos kyseessä olisi nainen tuo olisi avunpyyntö jota mies ei ymmärrä.
En eläisi moisen rasituksen kanssa!
Tuttuni ottaa vaimoltaan koko ajan erittäin rankkaa v itt uilua ja kuittailua vastaan. Vaimo toimii niin että provosoi tahallaan ja aina väliin heittää jotain normaalia. Kun mies sitten jossain vaiheessa sanoo vaikka jotain tuollaista mistä ap kirjoitteli vaimo syyttää ties miksi. Silläkin vakio tuo vieraissakäyntisyyttely.
Onko vaimon käytös
A) reilua peukku ylös
B) ei reilua peukku alas.
Kiitos rehellisistä vastauksista.