Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkään, että tutkintoni jää ruotsista kiinni

Vierailija
30.08.2020 |

Jokin lukihäiriö lienee kielten suhteen. Englannista sain kakkosen ja pelkään, että tutkinto jää ruotsista kiinni. Matematiikka, fysiikka, kemia, lujuusoppi yms on lastenleikkiä. Ruotsista taitaa tutkinnon suorittaminen jäädäkin sitten kiinni. En ymmärrä, en osaa lauseita muodostaa, tuntuu täysin mahdottomalta saada tentti läpi. Kyseessä siis amk-tutkinto, rakennusinsinööri. Ja minä kun vain haluan olla yhtä menestynyt insinööri, kuin isänikin. Mihinkään aikaisempaan paskatyöhön asiakaspalvelijaksi en voi palata, varmaan tappaisin itseni sen jälkeen.
Äitini hössöttäminen vaatimattomuudesta saa myös asiassa raivon partaalle. Äitini mielestä on ok. olla luuseripas*ka. En halua olla sellainen. Haluan olla menestynyt insinööri. Mutta tämä v**un ruotsi.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Saisitko tukiopetusta?

Vierailija
2/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä ruotsin opelta apua. Mene työväenopistoon ruotsin kurssille. Katso ruotsalaisia sarjoja yle areenasta. Onnistut kyllä!

Vierailija
4/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Du måste vara dum. En tredjedel av finska ord är lånade från svenska.

Vierailija
5/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen oppii jos haluaa.

Vierailija
6/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Du måste vara dum. En tredjedel av finska ord är lånade från svenska.

Mikä "är lånade"?

Vierailija
7/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Sanna Marinkaan osaa sanoa ruotsiksi juuri muuta kuin tack ja on nyt Suomen pääministeri.

Vierailija
8/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä, että joku ruotsia osaava antaa sulle yksityistunteja.maksua vastaa. Muuta asennettasi. Opit kyllä, muuta ilman työtä se ei tapahdu.

Vierailija
9/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse olisi jostain avaruustieteen jatkokurssista niin ymmärtäisin valituksen, mutta ruotsin kurssi on niin helppo että jos käytät opiskeluun saman verran energiaa kuin valittamiseen, pääset kyllä läpi. Tee vaikka joku nettikurssi tai pyydä tukiopetusta.

Vierailija
10/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko pakko suorittaa se tutkinto? Saat varmasti töitä alalla muutenkin - hyvä palkka on tietysti vain ruotsia "puhuville".

Vierailija
11/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onko pakko suorittaa se tutkinto? Saat varmasti töitä alalla muutenkin - hyvä palkka on tietysti vain ruotsia "puhuville".

Tällä alalla on pääosin pakko olla tutkinto, ilman saa vain harjoittelupaikkoja. 

12/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oppinut englantia, opit myös ruotsia. Ruotsi on paljon helpompi kieli kuin englanti. Kielten opiskeleminen vaatii aina työtä, matematiikka, fysiikka ym. on enemmän hoksaamisesta ja ymmärtämisestä kiinni. Kieliä joutuu pänttäämään.

Tee itsellesi ruotsin kielen opiskelemisen lukujäjestys. Jo 1-2 tuntia päivässä tekee ihmeitä. Osan ajasta voit kuunnella vaikka radio Vegaa tai katsoa jotain ruotsinkielistä Netistä.

Vierailija
13/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä amk:sta, mutta yliopistolla ainakin noista kielistä päästetään aina ns. armosta läpi jos joku näyttää ihan tosissaan yrittävän, mutta ei opi. Itselleni ruotsi oli painajainen, koska olin muuttanut Suomeen avioliiton kautta aikuisena, enkä ollut siis ikinä opetellut yhtään ruotsia. Suomen kielikin oli vielä opetteluvaiheessa vahvasti. Menin juttelemaan tästä ruotsin opettajalle ja hän vakuutti, että tästä ruotsista ei ole kenenkään valmistuminen kiinni jäänyt, ja että kyllä tulen pääsemään läpi jos osoitan edes jonkin verran kiinnostusta oppia. Lainasin kirjastosta yläasteen ruotsin alkeisoppikirjoja ja yritin opiskella sen verran kun sellaisen kurssin aikana nyt pystyi. Selvisin kurssista läpi, kun jotain osasin esseehen kirjoittaa ja jotain puhua kankeasti. Nykyään en muista enää sanaakaan koko kielestä. Äkkiä opittu, äkkiä unohdettu.

Vierailija
14/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä amk:sta, mutta yliopistolla ainakin noista kielistä päästetään aina ns. armosta läpi jos joku näyttää ihan tosissaan yrittävän, mutta ei opi. Itselleni ruotsi oli painajainen, koska olin muuttanut Suomeen avioliiton kautta aikuisena, enkä ollut siis ikinä opetellut yhtään ruotsia. Suomen kielikin oli vielä opetteluvaiheessa vahvasti. Menin juttelemaan tästä ruotsin opettajalle ja hän vakuutti, että tästä ruotsista ei ole kenenkään valmistuminen kiinni jäänyt, ja että kyllä tulen pääsemään läpi jos osoitan edes jonkin verran kiinnostusta oppia. Lainasin kirjastosta yläasteen ruotsin alkeisoppikirjoja ja yritin opiskella sen verran kun sellaisen kurssin aikana nyt pystyi. Selvisin kurssista läpi, kun jotain osasin esseehen kirjoittaa ja jotain puhua kankeasti. Nykyään en muista enää sanaakaan koko kielestä. Äkkiä opittu, äkkiä unohdettu.

Tässä tapauksessa on aika selkeä poikkeus. Et ole opiskellut peruskoulussa tai missään muuallakaan ruotsia. Melkein aina niissä tapauksissa saa vapautuksen. Itse olen ruotsia opiskellut ammattikoulussa viimeksi 16 vuotta sitten. 

ap

Vierailija
15/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livet är hårt min vän.

Vierailija
16/30 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livet är inte bara dansande på rosor. Det är också supande och knullande!

Vierailija
17/30 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin yliopistossa ja kandin tutkinto oli jäädä ruotsista kiinni. Kävin sitten kesäyliopiston puolella suorittamassa sekä kirjallisen että suullisen ruotsin. Siellä arvostelu oli todella paljon löysempi verrattuna omaan yliopistoon.

Vierailija
18/30 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä pääsin virkamies ruotsista läpi niin kuka vaan pääsee, opiskelin tosin Metropoliassa joten voi olla jotain osuutta asiaan.

Opeteltiin vain parit tärppi lauseet puhekokeeseen ja niillä mentiin.

Kirjallinen olikin sitten helpompi.

Vierailija
19/30 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Sanna Marinkaan osaa sanoa ruotsiksi juuri muuta kuin tack ja on nyt Suomen pääministeri.

Pääministeriksi ei vaaditakaan tutkintoa, mutta rakennusinsiööriksi vaaditaan ja tutkinnon suorittamiseen tarvitaan hyväksyttävä ruotsi.

Vierailija
20/30 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa on aika selkeä poikkeus. Et ole opiskellut peruskoulussa tai missään muuallakaan ruotsia. Melkein aina niissä tapauksissa saa vapautuksen. Itse olen ruotsia opiskellut ammattikoulussa viimeksi 16 vuotta sitten. 

ap

Kun minä sain ruotsista hyväksytyn, saat sinäkin. Olin opiskellut ruotsia koulussa 20 vuotta sitten, kun suoritin avoimessa yliopistossa virkamiesruotsin.

Silloin tunnettiin käsite RVM eli ruotsia vaille maisteri. Luultavasti sain itse suullisesta tentistä hyväksytyn säälistä, kun yritin sönkätä edes jotain, ja kirjallisesta rimaa hipoen hyväksytyn. Siispä hankkiudu ensin jollekin ruotsin kurssille vaikka kansalaisopistossa ja kun pääset alkuun, maksa jotain yksityistunteja sellaiselle opettajalle, joka keskustelee sinun kanssasi ja ohjaa kirjoittamista. 

Kun kieli tuntuu olevan joten kuten hallussa, mene jollekin avoimen yliopiston kurssille. Ehkä siellä suhtaudutaan vähän ymmärtäväisemmin vaatimattomaan kielitaitoon, sillä siellä ei ole mitään pohjakoulutusvaatimusta. Kun saisit siellä hyväksytyn suorituksen, saisit sillä kuitatuksi amk-ruotsin.

Käsittääkseni Marinilla on joku korkeakoulututkinto ja siihen kyllä kuuluu virkamiesruotsi.