Lakimies vastaa
Vastaan 15min kysymyksiin perhe- ja perintöoikeudesta
Kommentit (30)
Ei vanhoja lahjoja voi vaatia takaisin, kun ne on asianmukaisesti ilmoitettu, verotettu ja omistusoikeus virallisesti siirtynyt. Lahja saattaa olla siirtynyt jo seuraaville sukupolville ja jakaantunut moneen osaan.
Korkeintaan lahja vähentää saajan (tulevaa) perintöosaa.
Kiitos vastauksesta. Tiedän että se on oikea vastaus. Vastauksesi oli lisäksi selkeä. Kiitos siitäkin.
Ps. Minulla saattaa olla vielä joku muukin kysymys, jos vielä antaudut vastailemaan meille ventovieraille. Teen itsekin maksutonta työtä asiantuntijana, koska tulee hyvä mieli auttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Tiedän että se on oikea vastaus. Vastauksesi oli lisäksi selkeä. Kiitos siitäkin.
Ps. Minulla saattaa olla vielä joku muukin kysymys, jos vielä antaudut vastailemaan meille ventovieraille. Teen itsekin maksutonta työtä asiantuntijana, koska tulee hyvä mieli auttaessa.
Hei, kiitos, kiva kuulla. Aina välillä käyn täällä katsomassa ja vastaan jos on aikaa. Tykkään myös tällaisesta pro bono -työstä. Minulle sopii paremmin verkon välityksellä kuin esim. puhelimessa.
Millä tavoin testamentissa oleva määräys siitä, että aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta perintönä tulleeseen omaisuuteen (tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen tai sen tuottoon) voidaan kumota? Puolisoni sai vuosia sitten pienen perinnön, jonka turvin aloitimme yhdessä yrityksen. Minä olen pääasiassa työskennellyt yrityksessä ja kasvattanut sitä. Testamentin perusteella minulla ei kuitenkaan olisi oikeutta yritykseen ja siitä tulleeseen tuottoon, mikäli eroaisimme.
Olisiko mahdollista esimerkiksi avioehdon avulla kumota testamentin määräys ja todeta, että omaisuus testamentista huolimatta puolitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin testamentissa oleva määräys siitä, että aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta perintönä tulleeseen omaisuuteen (tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen tai sen tuottoon) voidaan kumota? Puolisoni sai vuosia sitten pienen perinnön, jonka turvin aloitimme yhdessä yrityksen. Minä olen pääasiassa työskennellyt yrityksessä ja kasvattanut sitä. Testamentin perusteella minulla ei kuitenkaan olisi oikeutta yritykseen ja siitä tulleeseen tuottoon, mikäli eroaisimme.
Olisiko mahdollista esimerkiksi avioehdon avulla kumota testamentin määräys ja todeta, että omaisuus testamentista huolimatta puolitetaan?
Lähtökohta on, että testamenttiin otettu vapaaomaisuusehto sitoo testamentinsaajaa. Testamenttia ei ole pakko ottaa vastaan, jos sen ehdot eivät miellytä. Mikäli testamentin tulkinta-aineisto viittaa tai osoittaa, että vapaaomaisuusmääräyksellä on ollut testamentin tekijälle olennainen merkitys, kysymyksessä on purkava ehto ja sen rikkominen aiheutta saannon raukeamisen.
Jos käräjäoikeudessa voittanu jutun, miten hovissa voi käydä. Ja miten yleensä juttu menee hoviin asti....
Tapaus; testamentin kumpikaan todistaja ei tiennyt asiakirjan olevan testamentti.
Kertomassasi tilanteessa perintö menee sisarpuolillesi (isäsi lapsille). Veli- ja sisarpuolet voivat saada koko perinnön, mikäli perittävän täyssisaria tai -veljiä tai heidän lapsiaan ei ole ja molemmat perittävän vanhemmat ovat kuolleet.
Testamentilla voit määrätä haluamallasi tavalla omaisuudestasi, joten kannattaa hoitaa se kuntoon.