Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakimies vastaa

Vierailija
30.08.2020 |

Vastaan 15min kysymyksiin perhe- ja perintöoikeudesta

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollinen omaisuuteni jakaminen tilanteessa, jossa en ole tehnyt testamenttia

Olen lapseton ja perheetön. Olin naimisissa, erottu ja ositus tehty - muistaakseni. 

En ole vielä tehnyt testamenttia, joten jos kuolisin, kuka perisi?

Äitini on kuollut pari vuotta sitten, isä on kuollut parikymmentä vuotta sitten, minulla ei ole sisaruksia, mutta isällä on kolme lasta edellisistä avioliitoista. 

Onko totta että omaisuuteni menisi isäni sijaan tulleiden puolisisarusteni (isän lasten) kesken?

Isälläni oli myös sisaruksia, äitini oli ainoa lapsi. 

Kiitos vastauksesta etukäteen.

Kertomassasi tilanteessa perintö menee sisarpuolillesi (isäsi lapsille). Veli- ja sisarpuolet voivat saada koko perinnön, mikäli perittävän täyssisaria tai -veljiä tai heidän lapsiaan ei ole ja molemmat perittävän vanhemmat ovat kuolleet.

Testamentilla voit määrätä haluamallasi tavalla omaisuudestasi, joten kannattaa hoitaa se kuntoon.

Vierailija
22/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhoja lahjoja voi vaatia takaisin, kun ne on asianmukaisesti ilmoitettu, verotettu ja omistusoikeus virallisesti siirtynyt. Lahja saattaa olla siirtynyt jo seuraaville sukupolville ja jakaantunut moneen osaan.

Korkeintaan lahja vähentää saajan (tulevaa) perintöosaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei lakimies. Kuole pois :)

Vierailija
24/30 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos

Vierailija
25/30 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Tiedän että se on oikea vastaus. Vastauksesi oli lisäksi selkeä. Kiitos siitäkin.

Ps. Minulla saattaa olla vielä joku muukin kysymys, jos vielä antaudut vastailemaan meille ventovieraille. Teen itsekin maksutonta työtä asiantuntijana, koska tulee hyvä mieli auttaessa.

Vierailija
26/30 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Tiedän että se on oikea vastaus. Vastauksesi oli lisäksi selkeä. Kiitos siitäkin.

Ps. Minulla saattaa olla vielä joku muukin kysymys, jos vielä antaudut vastailemaan meille ventovieraille. Teen itsekin maksutonta työtä asiantuntijana, koska tulee hyvä mieli auttaessa.

Hei, kiitos, kiva kuulla. Aina välillä käyn täällä katsomassa ja vastaan jos on aikaa. Tykkään myös tällaisesta pro bono -työstä. Minulle sopii paremmin verkon välityksellä kuin esim. puhelimessa. 

Vierailija
27/30 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin testamentissa oleva määräys siitä, että aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta perintönä tulleeseen omaisuuteen (tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen tai sen tuottoon) voidaan kumota? Puolisoni sai vuosia sitten pienen perinnön, jonka turvin aloitimme yhdessä yrityksen. Minä olen pääasiassa työskennellyt yrityksessä ja kasvattanut sitä. Testamentin perusteella minulla ei kuitenkaan olisi oikeutta yritykseen ja siitä tulleeseen tuottoon, mikäli eroaisimme.

Olisiko mahdollista esimerkiksi avioehdon avulla kumota testamentin määräys ja todeta, että omaisuus testamentista huolimatta puolitetaan?

Vierailija
28/30 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin testamentissa oleva määräys siitä, että aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta perintönä tulleeseen omaisuuteen (tai sen sijaan tulleeseen omaisuuteen tai sen tuottoon) voidaan kumota? Puolisoni sai vuosia sitten pienen perinnön, jonka turvin aloitimme yhdessä yrityksen. Minä olen pääasiassa työskennellyt yrityksessä ja kasvattanut sitä. Testamentin perusteella minulla ei kuitenkaan olisi oikeutta yritykseen ja siitä tulleeseen tuottoon, mikäli eroaisimme.

Olisiko mahdollista esimerkiksi avioehdon avulla kumota testamentin määräys ja todeta, että omaisuus testamentista huolimatta puolitetaan?

Lähtökohta on, että testamenttiin otettu vapaaomaisuusehto sitoo testamentinsaajaa. Testamenttia ei ole pakko ottaa vastaan, jos sen ehdot eivät miellytä. Mikäli testamentin tulkinta-aineisto viittaa tai osoittaa, että vapaaomaisuusmääräyksellä on ollut testamentin tekijälle olennainen merkitys, kysymyksessä on purkava ehto ja sen rikkominen aiheutta saannon raukeamisen. 

Vierailija
29/30 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos

Vierailija
30/30 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käräjäoikeudessa voittanu jutun, miten hovissa voi käydä. Ja miten yleensä juttu menee hoviin asti....

Tapaus; testamentin kumpikaan todistaja ei tiennyt asiakirjan olevan testamentti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi