Millaisia hintoja freelance-toimittaja voi jutuista pyytää?
Sanotaan se nyt heti alkuun ihan suoraan: mulla ei ole kokemusta toimittajan työstä eikä minkäänlaista alan koulutusta. Sen sijaan ideoita ja kirjoitustaitoa löytyy.
Mulla on nyt idea jutusta tai ehkä peräti juttusarjasta, jota ajattelin tarjota yhdelle lehdelle. En tiedä vaan noista palkkioista mitään.
Mahdollisiksi asiakkaiksi on seuloutunut pari lehteä, kannattaako lähettää ehdotus molemmille, vai vaan ensin yhdelle, ja jos he kieltäytyvät kunniasta, sitten toiselle? Ja missä muodossa esitys kannattaa tehdä (siis miten pitkälle työstettynä)?
Kiitos avusta!
Kommentit (28)
Minä olen myös freetoimittaja, enkä ole koskaan laskenut mitään tuntitaksoja, vaan sovin etukäteen jutun merkkimäärän ja hinnan. Osaan arvioida suunnilleen, kuinka työlästä kunkin jutun tekeminen on jo etukäteen.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 17:11"]
Minä olen myös freetoimittaja, enkä ole koskaan laskenut mitään tuntitaksoja, vaan sovin etukäteen jutun merkkimäärän ja hinnan. Osaan arvioida suunnilleen, kuinka työlästä kunkin jutun tekeminen on jo etukäteen.
[/quote]
Osaatko sanoa pari esimerkkiä merkkimääristä ja hinnoista. Alaa tuntemattoman on vaikea arvata puhutaanko esim 10 eurosta per 1000 merkkiä vai 50 000 eurosta per 1000 merkkiä :)
Freelance-toimittaja on yrittäjä, jonka laskututtamista palkkioista noin puolet menee sivukuluihin. Ja siitä käteen jäävästä puolikkaasta menee tietysti verot. Jo pelkkä yel-vakuutus lohkaisee melkein neljänneksen palkkiosta. Ja siihen muut kulut päälle.
Ei juttupalkkiota lasketa merkkien mukaan. Mutta mitä pienempi aikkarijuttu, sitä parempi palkkio. Isoista (Esim. 10 000 merkkiä ja yli) jutuista maksetaan liian vähän. Toisaalta taas isokin juttu voi syntyä nopeasti, kun taas pienempi juttu voi viedä yllättävän paljon työaikaa. Haastateltavien määrä vaikuttaa myös työmäärään.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 16:29"]
Minusta lehdissä voisi olla enemmänkin ns. freelancer juttuja. Totuus on se, että jos vaikka joku paikallinen (jolla sana hallussa!) kirjoittaa jutun esim. Barcelonasta, on se PALJON parempi ja informatiivisempi, mitä on jonkun "leipätoimittajan" juttu samasta aiheesta.
Toki pitää olla luottoa siihen että kirjoittaja ei esim. mainosta mitään jne. mutta jos jokainen ajattelee vaikka omaa kotipaikkaansa tai työtään tmv. niin paremmin sen jutun (fiksu ihminen!) itse kirjoittaa mitä ns. ulkopuolinen.
Ja fiksuudella tarkoitan sitä, että osaa poimia ne oleelliset asiat, olla käyttämättä ns. ammattikieltä tmv., ja kirjoittaa hyvää kieltä.
[/quote]
Ei ne lukijoiden tykkäämän lehtijutut ihan tällä reseptillä synny. Onneksi.
Sun ei välttämättä kannata pyytää mitään tiettyä summaa, kun tarjoat ihka ensimmäistä juttuasi lehdelle julkaistavaksi. Jos lehti kiinnostuu, se tarjoaa omasta puolestaan sulle jotakin summaa. (Joka muuten kannattaa hyväksyä, jalkaa ei nykyään ole kovin helppo saada oven väliin, kun on aloitteleva freelancer.) Mutta tsemppiä yrityksellesi!
Hei! Enpä usko,että olet toimitussihteeri:)
Utopiaa en näe ap:n halussa ollenkaan, kirjoittajia tarvitaan ja toiset sitä osaavat erittäin hyvin! Niin elämässä pitääkin toimia; kun tajuaa lahjansa, niin sitä vaan rohkeasti käyttämään toistenkin iloksi! Kaikkea hyvää uudelle kirjoittajalle! T. Jo haaveitansa toteuttamaan päässyt:)
Hei! Enpä usko,että olet toimitussihteeri:)
Utopiaa en näe ap:n halussa ollenkaan, kirjoittajia tarvitaan ja toiset sitä osaavat erittäin hyvin! Niin elämässä pitääkin toimia; kun tajuaa lahjansa, niin sitä vaan rohkeasti käyttämään toistenkin iloksi! Kaikkea hyvää uudelle kirjoittajalle! T. Jo haaveitansa toteuttamaan päässyt:)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 16:21"]
Aika kovalta tuntuu tuo tuntitaksa munkin mielestäni, varsinkin aloittelijalle, kun kyseessä ei ole mikään artikkeli Syyriasta paikan päältä tms.
[/quote]
Työsuhteiseen työhön tottuneelle tuntitaksa voi vaikuttaa suurelta. Kannattaa silti muistaa, että freelance-toimittajan pitäisi tuntihinnastaan maksaa sosiaaliturvamaksut, verot, lomat, välineet, vakuutukset, työkyvyn ylläpito... Todellinen tuntiansio ei siis ole kovin paljon.
Tietysti aloittelijana vailla koulutusta kannattaa ehkä vähän joustaa suositushinnasta.