Jos on joskus elämässään ollut herpes-infektio häpykummun alueella ja baarissa tutustuu tyyppiin, jonka kanssa on todennäköisesti lähdössä samaan osoitteeseen...
...Kun täälläkin on aina sanottu että pitää aina kertoa jos on joskus ollut herpes itsellään...Niin missä vaiheessa tuo olisi luontevaa kertoa kun tavataan baarissa joku potentiaalinen uusi tyyppi, ja molemmat haluaisivat viettää yön yhdessä?
Pitääkö se kertoa heti jo sinä tiskillä jutellessa? Vai vähän ennen kuin lähdetään baarista yhdessä pois?
Vasta jomman kumman luona? Vai kenties vasta sängyssä? Milloin?
Milloin vaiheessa iltaa olisi luontevaa kertoa siitä että elimistössä on todennäköisesti herpes-virus?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Kai se pitäisi heti siinä tiskillä kertoa, jotta toinen voi tehdä päätöksen että haluaako hän ottaa riskiä.
Muuten saatat tuhlata hänen aikaansa.
Eihän tuossa vaiheessa tiedä itsekään mitä toisesta haluaa eikä tuntemattomalle ole velvollisuutta kertoa mitään mikä ei tähän vaikuta. Mielestäni velvollisuus on kertoa ennen kuin tartunta on mahdollinen mutta missä vaiheessa on täysin kiinni taudinkantajasta. Toki viime tingassa tehty paljastus voi harmittaa toista osapuolta mutta kun on sekaantumassa tuntemattomaan niin harmitus on mielestäni täysin harmistujan omalla kontolla.
Mun mies järkyttyi kun kerroin, että mulla on huuliherpes. :D Mitähän se olis sanonu, jos se herpes olis puoli metriä alempana...
Vierailija kirjoitti:
Oon ymmärtänyt, että melkein kaikilla aikuisilla on herpesvirus, mutta suurin osa on immuuneja sille, eikä herpes puhkeaa koskaan. En tiedä onko eri sitten genitaalien alueen herpeksen kanssa. Mutta ei kai tuo tartu, jos virus ei ole aktiivisena? Saatan olla väärässä.
Isolla osalla on ainakin hsv1, perinteisesti tunnettu huuliherpeksenä mutta hsv1 ja -2 (genitaaliherpes) voivat tarttua kumpaan päähän tahansa, arviot hsv1 kohdalla pyörii jossain vajaan 50 % ja 80 % välillä, hsv2 on harvinaisempi ja genitaaliherpes (oli siellä kumpi virus tahansa) on oireiltaan ikävämpi. Kantajat eivät ole immuuneja, virus ei vain aiheuta kaikille näkyviä oireita, se voi edelleen tarttua eteenpäin ja herpeksellä kuten monilla muillakin viruksilla on muitakin vaikutuksia kuin se perinteinen taudinkuva, esim herpeksellä näyttää olevan jonkunlainen yhteys alzheimeriin.
Ja virus voi siis tarttua oli oireita tai ei ja vaikka oireita ei olisi koskaan ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni herpes ei tartu kuin silloin, kun se on ns. aktiivinen eli oireilee. Näin mun ystävällekin oli kerrottu, kun meni näyttämään gynelle omaa tartuntaansa ja rakkuloitaan. Sai poikaystävältä, jolla herpes oli oireillut ja joka ei ollut kertonut taudistaan tai oireistaan.
Voi tarttua vaikka ei oireile, oireettomana siinä vain on suurta vaihtelua että erittääkö virusta vai ei eli siitä ei voi olla varma toisin kuin oireiden kanssa virusta erittyy käytännössä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Noin 80% väestöstä kantaa herpestä ja käytännössä kaikki HPV:ta. Kukaan irtopano ei ole koskaan kertonut minulle asiasta.
Nämä yleiset hpv:t eivät ole sukupuolitauteja vaan niitä viruksia jotka aiheuttavat syyliä käsiin ja jalkoihin. Suurimmalla osalla tosiaan on jossain elämänsä vaiheessa jonkunlainen hpv mutta ei suinkaan kondyloomaa eivätkä he ole riskissä sairastua kohdunkaulan- tai kurkkusyöpään.
Oman kokemuksen mukaan naiset kysyy sukupuolitaudeista sekuntia ennen kuin kettu on kolossa. Odottaako ne tosiaan saavansa totuudenmukaisen vastauksen? Itsellä ei ole tauteja mutta jollain mulla voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Te jotka vaaditte kerrottavaksi, kerrotteko te itse jos teillä on hsv1, cmv ebv??? Eipä koskaan kukaan mulle vaan oo kertonut ja oon baarista pokaillut satoja muijia.
Eipä sekään mies kertonut, jolta mä sain herpeksen. Jätkä vaan kehui olevansa puhdas, kun heillä on työpaikalla terveystarkastukset. Olisi pitänyt mulla kellojen soida. Eihän työpaikoilla sp-tarkastuksia tehdä. Nooh, se jätkä saikin sitten jäädä, mutta niin raukka olin, etten kertonut tyypille tartunnasta. Ilmoitin vaan, että ei kannata enää tapailla.
Heti alta pois vaan.
"Moi, mä oon Minna ja mulla on herpes."
Toimii hyvin myös jäänsärkijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Te jotka vaaditte kerrottavaksi, kerrotteko te itse jos teillä on hsv1, cmv ebv??? Eipä koskaan kukaan mulle vaan oo kertonut ja oon baarista pokaillut satoja muijia.
Eipä sekään mies kertonut, jolta mä sain herpeksen. Jätkä vaan kehui olevansa puhdas, kun heillä on työpaikalla terveystarkastukset. Olisi pitänyt mulla kellojen soida. Eihän työpaikoilla sp-tarkastuksia tehdä. Nooh, se jätkä saikin sitten jäädä, mutta niin raukka olin, etten kertonut tyypille tartunnasta. Ilmoitin vaan, että ei kannata enää tapailla.
Ei herpestä testata yleensä sp-testeissäkään. Ainoastaan jos rakkulavaiheessa menet lääkäriin niin sitten saatetaan testata.
Sinänsä tyypille on voinut käydä myös ohkaisesti eikä edes tiennyt olevansa kantaja. Mitään oireita ei nimittäin välttämättä tule koskaan, varsinkaan miehille, tai niitä voi tulla ensimmäisen kerran vasta vuosien tai vuosikymmenten kuluttua tartunnasta.
Mä käytän aina kortsua enkä harrasta suuseksiä tuntemattoman kanssa.
Juuri ennen sisääntyöntöä on paras hetki ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kukaan mies ei kieltäydy ja luultavasti haluaa vielä paljaalla. Niin halujensa vietävissä ne on.
Miehenä aina kysyn uudelta kumppanilta ennen seksipuuhia mahdollisista taudeista ja testituloksista, ja kerron toki omankin statuksen. Jos nainen kertoo omaavansa latentin genitaaliherpeksen niin yhdyntään en ole suostunut, muuhun läheisyyteen missä ei ole tartuntariskiä kyllä. Vakavammassa suhteessa voisin ottaa tietoisen riskin saada tartunta mutta en yhdenillan jutun takia.
Vierailija kirjoitti:
Oon ymmärtänyt, että melkein kaikilla aikuisilla on herpesvirus, mutta suurin osa on immuuneja sille, eikä herpes puhkeaa koskaan. En tiedä onko eri sitten genitaalien alueen herpeksen kanssa. Mutta ei kai tuo tartu, jos virus ei ole aktiivisena? Saatan olla väärässä.
Ihotautilääkäri sanoi, että kyllä se tarttuu, vaikkei itse huomaa, että on juuri sillä hetkellä mitään.
Miehelläni oli huulessa kerran herpes, joka oli niin pieni rakkula, ettei se tuntunut eikä itse huomannut. Minä huomasin. Söimme j ase oli poksahtanut rikki. Ei jäänyt minkäänlaista jälkeä. (useimmiten hänellä on siinä kohdassa näkyvämpi herpes)
Vierailija kirjoitti:
Kondomi ei suojaa, kun herpes on häpykummussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomi ei suojaa, kun herpes on häpykummussa.
Ei suojaa, jos herpes on _aktiivisena_ siinä häpykummussa. Mutta jos siinä on joskus ollut näppylöitä ja iho on jo parantunut, niin ei ne virukset siitä terveen ihon läpi erity. Limakalvot on eri juttu, niitten läpi voi erittyä JA tarttua oireettomassakin vaiheessa. Kondomi suojaa herpekseltä hyvin juuri siksi että se estää niin suuren osan limakalvokontaktista missä virusta voi siirtyä. Ei välttämättä kokonaan, siksi ei kondomikaan ole 100 % varma, mutta aika pieni se tartunnan mahdollisuus on jos sekä herpes on oireeton että kondomi on käytössä. Ja sit kun herpeksen kantaja on myös informoinut petikumppaniaan viruksen olemassaolosta, niin molemmat voi osaltaan pitää huolta siitä että kondomi pysyy asiallisesti mukana koko ajan.
Turhaan tuollaista kertoo. Jokaisen baarissapörrääjän pitäisi ymmärtää, että on riski, että toisella on jotain eikä kerro siitä. Jos himo on suurempi kuin järki, niin saa kyllä syyttää ihan itseään.
Tartu torveen rumpuun, tule luokseni häpykumpuun... Näinhän siinä laulussakin sanotaan.