Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei sinä, joka et someta lainkaan. Mitkä ovat syitäsi?

Itsekään en someta.
30.08.2020 |

Minkä ikäinen olet ja kuinka olet päätynyt pysymään poissa sosiaalisesta mediasta?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni kommentoi miten ei jaa itsestään mitään sosiaaliseen mediaan. Mielestäni jo pelkkä muiden päivitysten selaileminen on somettamista, ei pelkkä julkaisujen lataaminen.

Kuvitellaan, että olen etsimässä uutta telttaa. Mitkä näistä ovat somettamista ja mikä niissä on ap:n mielestä pahaa, jos ne ovat somettamista:

[  ] laitan googleen hakusanan "teltta" ja selaan läpi kymmeniä, ehkä satoja eri kauppoja ja etsin ja vertailen kaiken alusta alkaen itse. Aikaa kuluu useita tunteja.

[   ] menen etsimään telttaa jonkun tietyn kaupan sivustolle, siellä on mahdollista käyttää asiakaspalvelijan kanssa chattia. Kysyn häneltä, millaista telttaa hän suosittelisi minun tarpeisiini. Saan suosituksen eikä aikaa mene paljon, mutta en tietenkään tiedä, olisiko jossain muussa kaupassa vielä parempia vaihtoehtoja.

[   ] menen etsimään telttaa jonkun tietyn kaupan sivustolle. Siellä on mahdollisuus lukea muiden asiakkaiden kokemuksia tuotteista. Selaan niitä löytääkseni minulle sopivan teltan. Aikaa menee vähän enemmän kuin edellisessä vaihtoehdossa ja tuotevalikoima rajoittuu tässäkin kyseisen kaupan tuotteisiin.

[   ] postitan FB:ssä parille retkeilypalstalle kysymyksen, millaista telttaa muut retkeilijät suosittelisivat minun tarpeisiini. Saan tunnissa ehkä useita kymmeniä vastauksia, jotka eivät rajoitu mihinkään tuotemerkkiin tai minkään kaupan valikoimaan. Kirjoittajat voivat myös kommentoida toistensa suosituksia (tai varoituksia) ja minä voin esittää heille lisäkysymyksiä. Aikaa menee ehkä se tunti alustavaan päätökseen ja sen jälkeen tiedän ainakin mistä tuotemerkistä lähden etsimään lisätietoja.

[   ] koska FB:n algoritmi on päätellyt, että olen retkeilyä harrastava käyttäjä, feediini tulee mainos teltasta, joka voi hyvinkin olla juuri sopiva minun tarpeisiini. Mainoksen alta pääsen myös lukemaan muiden käyttäjien arvioita siitä sekä tietysti sivulle, jolta voin tehdä tilauksen. Aikaa ei mennyt käytännössä lainkaan.

---

Minua suuresti ihmetyttää tämä ap:n someviha, jota hän postaa tänne säännöllisesti. Olisi mielenkiintoista tietää, mistä se nousee, ja miksi hän haluaa saada somen näyttämään siltä, että se on vain itserakkaita päivityksiä omasta elämästä.

Vierailija
82/90 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on oma elämä. Siksi en someta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua jakaa tarpeettomasti dataa itsestäni, vaikka tiedostankin että kaikkea tiedonkeruuta en voi millään estää.  Kannattaa katsoa esimerkiksi Netflixin dokkari The Great Hack. Sen jälkeen ei tarvitse ihmetellä miksi someraivoaminen on tänä päivänä yleistä. Datan keruu ja analysointi tuo ruudullesi tarkoituksella asioita, joihin reagoit.

Vierailija
84/90 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tämäkin tavallaan somettamista, mutta oletan tässä tarkoitettavan juuri insta/face/yms-akselin juttuja.

1. Minulla ei ole tarvetta julistaa omaa elämääni Internetille

2. Muiden elämä ei kiinnosta

Menenkin tästä pajaan väkertelemään seuraavaa projektia.

Vierailija
85/90 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nunna enkä ole koskaan sormettanut.

Vierailija
86/90 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko määritellä somettamisen?

No miksi se pitää jälleen kerran määritellä, eikö ole ihan selvää mitä sillä yleensä tarkoitetaan? Nytkin varmaan viisi ihmistä tulee sanomaan että "no täällähän sä just kirjottelet eli sometat!".

Ei, mielestäni tämä on keskustelupalsta ja face ja insta ja muut omakehukanavat on sometusta.

Onko sometusta siis se, että kirjautuu noille "omakehukanaville" vai että käyttää niitä tietyllä tavalla? Kyllä tähän vähän tarkempaa määritelmää kaipaisi.

Minulla on anonyymit tunnukset mm. Twitterissä, Youtubessa ja Instagramissa, mutta niissä ei ole minusta kuvia, enkä julkaise juurikaan omaa sisältöä vaan tykkään ja joskus kommentoin muiden sisältöä. Omalla nimelläni olen ainoastaan Facebookissa, mutta en julkaise siellä mitään eikä siellä ole kuvia minusta. Kirjaudun katsoakseni onko tullut viestejä, ja joskus selailen muutakin ja saatan tykätä jostain. Sometanko minä? Vilpitön kysymys!

"Hei sinä, joka et someta lainkaan. Mitkä ovat syitäsi?" -kysymykseen olisi helpompi vastata, jos tietäisi kuuluuko siihen ryhmään, joka "ei someta lainkaan".

En ymmärrä miksi siitä suututaan, jos joku haluaa tietää mistä tässä edes keskustellaan.

Vierailija
87/90 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En someta, koska en ole lammas, jolle muiden tykkäykset ja tykkäämättömyydet on tärkeitä.

Vierailija
88/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
89/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisi liikaa aikaa ja energiaa. Liikaa informaatiota ihmisistä, jotka eivät juurikaan edes kiinnosta. Ei enää kiinnosta muiden menot ja touhut paitsi oman porukan. Ikä alkaa vitosella.

Vierailija
90/90 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen introvertti insinööri, joka viihtyy omissa oloissaan. Sosiaalinen media taas on yhteiskunnan syöpä nykyään. Se tuo ihmisistä esiin narsistisia piirteitä - mutta mikä enemmän oleellista on se että mikään ei ole aitoa, mitä siellä on. Ihmiset luovat itsestään eräänlaisen characterin, ja ylläpitävät tätä tarinaa. Oikeasti kyseisten ihmisten elämä voi olla tosi kurjaa ja ihan mitä vaan, vaikka instassa ollaan maailman onnellisimpina.

En voi sietää epäaitoutta, ja sitä taas tämä nykyaika on pullollaan. Ihmiset eivät ole aitoja. Ja some on siihen suurin syypää.

Myönnän tosin, että elämä on sen verran kaltoin kohdellut, että olen tietoisesti erakoitunut muista ihmisistä mahdollisimman paljon - ja tämä on lisännyt onnellisuuttani paljon. Minulla on aina parasta mahdollista seuraa. Itseni.