Hei sinä, joka et someta lainkaan. Mitkä ovat syitäsi?
Minkä ikäinen olet ja kuinka olet päätynyt pysymään poissa sosiaalisesta mediasta?
Kommentit (90)
Tässähän tätä just sometan, syitä en edes mieti.
Haluaisitko avata mitä tarkoitat somettamisella kysymyksessäsi? Minä 45v en jaa itsestäni kuvia, videoita ja omia kirjoituksia missään foorumissa. Luen ja seuraan joitakin muita, toisinaan voin kommentoida.
Vielä en ole keksinyt syytä jakaa elämääni, arkea enkä juhlaa tuntemattomille. Yritän elää ja vaikuttaa reaalimaailmassa.
Jos somella tarkoitat jotain facea/instaa tms missä jaetaan kuvia omasta elämästä/naamasta/kodista niin en someta, kun ajatuskin että jakaisin kuvia töllisteltäväksi noista jutuista ahdistaa. Olen 40v.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin sormetan melkein joka päivä.
Meinasin juuri tulla kertomaan saman :D
Olen 24 ja en someta, koska ihmiset ovat pääsääntöisesti tyhmiä. Some ei tarjoa itselleni mitään. Eipä kyllä paljon tarjoa tämä palstakaan...
Olen 41, eikä fb tai insta ole koskaan kiinnostaneet. En halua että itsestäni on mitään jälkeä julkisesti, ja kuulumiset voin kysellä wapissa tai soittamalla. Samoin muu yhteydenpito. En pidä mistään joukkoilmiöistä, en oikein saa niistä mitään. Asiat kyllä kiinnostavat ja seuraan aktiivisesti erilaisia medioita yms sivustoja. Mutta ei mun tarvitse tietää keitä ne ihmiset on asioiden takana, ajatukset on tärkeitä eikä se kuka ne esittää.
Mies 41v. Täällä joskus luen viestejä ja joskus jotain kirjoitankin. On mulla Whatsapp, koska muu perhekin sitä käyttää. Muuta ei ole. Ei ole vaimollakaan.
Syy on se, ettei yksinkertaisesti kiinnosta muiden tekemiset, eikä meidänkään kuulu muille. En tiedä miksi, mutta en halua, että nimeni googlaamalla tulee osumia, saati pärstän kuva.
Mulla on ollut sometilejä, kunnes tajusin, että ei ketään kiinnosta. Jotenkin valtavan huojentavaa ja vapauttavaa tehdä asioita ilman raportoimis"velvollisuutta". Siltähän se tuntui. Kun olet somessa ja muut jakaa asioita itsestään ja seuraat muiden tekemisiä, niin itselläni ainakin oli tunne, että myös minun on vastavuoroisesti jaettava itsestäni. Ja sitten se kerta toisensa jälkeen iskevä pettymyksen tunne kun taaskaan ei yhtään tykkäystä tai ei yhtään kommenttia. Joojoo, tähän tulee joku yli-ihminen pätemään kuinka hän ei ainakaan kalastele tykkäyksiä eikä niitä laske ja ihan sama onko kukaan tykännyt ja ihan sama kiinnostaako ketään. Mulle niillä ainakin oli merkitystä. Yhtä lailla olen näkymätön nyt, mutta enpä ole yrittänytkään olla näkyvä, joten asia ei aiheuta harmia. Siksi en ole somessa. Aiheutti liikaa alakuloa.
Oon 26v, täällä kattelen ja vastailen juttuihin, Whatsappi on toinen mitä käytän.
Muita sometilejä ei oo ollu 5 vuoteen, ei vaan oo mun juttu.
Itse olen aikoinani ollut facebookissa, sekä instagramissa. Molemmissa useampi sata seuraajaa/"kaveria", suurimmilta osin tosin puolituttuja ihmisiä.
Rupesi lopulta ahdistamaan. Halusin keskittyä enemmän omaan elämääni ja lapsiini.
Koen, että olen onnellisempi, ilman että tarvitsee jakaa ja hehkuttaa asioitaan julkisesti, sekä kytätä monta tykkäystä saa. Nykyään haluan ennemmin pysytellä täysin anonyymina.
- Ap N32v
En voisi jakaa somessa elämääni. Siksi en ole siellä. Olisi aivan absurdi jo ajatuksenkin tasolla että laittaisin selfietä tms. narsistista nettiin toisten katsottavaksi.
Sosiaaliset mediat on hyi helv.... En siedä edes itseäni niin saati sitten jotain muuta. Joskus muinoin olin iloinen jätkä. Nykyään vaan toivon etten heräisi.
Olen jätyänyt homman ihan sovinnolla väliin. Mies kun touhuaa vähän epärehellisillä alueilla. En viitti sitten itsekään sinne mitään alkaa availemaan. Mitä vähemmän löytyy mitään meistä niin sitä parempi.
Olen 51 ja minua ei vain kiinnosta esitellä omia asioita somessa. Kun kaikki on hyvin, niin en tunne tarvetta. Minulla jää enemmän aikaa tehdä muuta kivaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, millaisissa ammateissa te olette, jotka ette somea käytä edes työssänne. Omalla kohdallani olisi mahdotonta pysyä ajan tasalla asioista, keskusteluista, tapahtumista ym. ilman somea. Lisäksi meillä jokaiselta työntekijältä odotetaan kykyä hoitaa somettaminen olennaisista oman "tonttinsa" asioista, vaikka viestintää varsinaisesti hoitaakin siihen palkattu ammattilainen.
Kaikki feikkaaminen ja muokkaaminen, ameeban tasoiset räyhähenkiset ”keskustelut”, lisääntynyt juoruaminen/kiusaaminen, vaikutukset omaan ajankäyttöön elämässä. Some vaan on myrkyllinen ja todellisuutta vääristävä ympäristö, jota ilman voin paremmin, ja olen oppinut arvostamaan yksityisyyttäni. N30
No olen 27 ja en ole sitten teinivuosien postannut mitään, mutta selailen kyllä.
Olen aina ollut sitä mieltä, että some tulee toimeen ilman minuakin ja vielä vahvemmin olen sitä mieltä. että minä tulen toimeen ilman somea, siis facea, instaa ym. Jos tämä palsata luetaan someen, niin tämän verran olen siellä. Tosin tämänkin taso on laskenut viime vuosien aikana. Tuntuu, että jauhetaan vain samoja asioita.
Minä ainakin sormetan melkein joka päivä.