Ensimmäiset Tove Jansson festivaalit oikein mehustelevat Jumalanpilkalla
Kuin päin naamaa hieroisi. Mutta ei sillä sentään tarvitsisi rehennellä.
https://www.moomin.com/fi/blogi/jumalanpilkka-tove-janssonin-kirjallisu…
Kommentit (7)
Hyvin pieni osa erittäin lahjakkaan taiteilijan tuotannosta. Millainen tuotanto sinulla on, aloittaja? Oletko maalari, pilapiirtäjä vai kirjailija?
En koe Muumipapan kommenttia törkeäksi.
No tuota. Aika vahvan sanan ovat huomionkipeydessään valinneet tuohon aiheeseen. Ei minusta noissa esimerkeissä mitään pilkkaa ollut, ehkä toki kyseenalaistamista ja ehkä provokaatiotakin. Hyvin symbolisella tasolla kuitenkin mennään ja todnäk ulkopuolisen tulkintaa on tuo j-pilkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan pilkataan oikeaa uskontoa, kaikki on hyvin. Se on vaaratonta.
Miksi Tove Jansson saa vapaasti pilkata Jumalaa, mutta minä en saa julkaista Youtubessa taiteellista protestivideota jossa pyyhin Raamatun sivuilla takapuoltani vaikka kyse on installaatiosta ja taiteesta?
Tove Jansson on kuuluisa julkisuuden henkilö ja tehnyt pitkän tuottoisan uran mikä enataa erivapauksia. Sinä et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Tove Jansson saa vapaasti pilkata Jumalaa, mutta minä en saa julkaista Youtubessa taiteellista protestivideota jossa pyyhin Raamatun sivuilla takapuoltani vaikka kyse on installaatiosta ja taiteesta?
Tove Jansson on kuuluisa julkisuuden henkilö ja tehnyt pitkän tuottoisan uran mikä enataa erivapauksia. Sinä et.
(huom: oLI)
Minun mielestäni nuo eivät ole jumalanpilkkaa, vaan kirjoituksia siitä, että miten eri henkilöt voivat keskustella/ajatella/pohtia uskontoon/uskontoihin liittyvistä asioista. Myyn ja muiden lapsien keskustelu maailmanlopusta on samankaltaista puhetta, mitä on kautta aikoen ollut lapsilla: ovat saaneet jonkin uskonnollisen symbolisen ajattelutavan, josta sitten puhuvat täysin konkreettisesti.
Ja toisaalta tuo pätkä sisältää hyvinkin syvällistä puhetta: " Aina on myöhäistä tulla kiltiksi, jos maailmanloppu iskee." toisen taivas on toisen ahdistus jne.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs noista lainauksista nyt kävi ilmi, mitä uskontoa pilkattiin? Ei mistään.