Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raiskausdiabetes, kuinka tiukka dieetti tarpeen?

Vierailija
26.09.2013 |

Kotimittauksissa paastoarvo yleensä pysynyt alle 5, paaston jälkeen yli 6:en, aamulla myöskin yleensä n. 6 josta laskee sitten päivemmällä. Onko tarvetta vielä yrittää kiristää ruokavaliota? Paino ei ole juurikaan enää noussut raiskauden aikana lisää.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko raiskausviikko menossa?

Vierailija
2/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihan on ihan ihannelukemia. Onko sulla ollut korkeammat aiemmin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja-arvot: aamu 5,5 ja 1 h ruokailun jälkeen 7,8

Vierailija
4/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailun jälkeen ok, mut aamuarvo ylittyy... :/ 

ap

Vierailija
5/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYMPEETÄ

Vierailija
6/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuarvo = paastoarvo noin niinkuin normaalisti eli verikoe otetaan ennen aamupalaa.

Mikä ero on sinun aamu- ja paastoarvollasi?

t. diabeetikko

Vierailija
7/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, ootpa hauska

Vierailija
8/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo johtuu? Miten paljon sulla oli ylipainoa raiskauden alkaessa?

Vierailija
9/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pohtinut vähän samaa kuin ap. Mun on tosi vaikea edes mieltää itseäni raskausdiabeetikoksi vaikka niin kai se on. Mulla oli sokerirasituksessa aamupaastoarvo juuri siinä lukemassa, josta seuranta aloitettiin. Arvot pysyneet ihan ok tasolla nyt seurannossa. Olen herkutellut vähän vähemmän kuin tavallisesti. Rehellisesti olen kuitenkin oikeastaan joka päivä syönyt myös jotain herkkua (esim. leivonnaisia, jäätelöä, suklaata, karkkia mutta vähemmän kuin tavallisesti ja yleensä päivällä, en niinkään entiseen tapaan illalla) ja esim. nyt syksyllä en ole omenoita rajoittanut vaikka useinhan sanotaan, ettei hedelmiäkään saisi kovin paljon syödä. Ekalla neuvolakäynnillä bmi 26,2, viimeisellä neuvolakäynnillä 36 viikolla painoa oli vähän vähemmän kuin ekalla neuvolakäynnillä. Lääkäri ja terveydenhoitaja arvioivat, että vauva on kasvanut ihan hyvin kun itseäni vähän huoletti onko ok, ettei paino ole noussut.

Vierailija
10/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kaikki ainekset uudeksi kestohitiksi, obduktiolieden rinnalle. Bittitaivas ei armahda.

Vierailija
11/26 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko diabetes raiskannut sinut, vai oletko joutunut miehen raiskaamaksi?

Vierailija
12/26 |
11.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastatko paljon liikuntaa? Se on ihan yhtä tärkeää kuin ruokavaliokin! Tsemppiä, et ole yksin asian kanssa! 

Vierailija
13/26 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatat vaan tiukkaa ruokavaliota ja muistat liikkua niin ongelmia ei tule.

Vierailija
14/26 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni arvot ovat pysyneet ruokavaliolla aika hyvin hallinnassa, silti uusi raiskaus pelottaa.

Vierailija
15/26 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 21:05"]

Itselläni arvot ovat pysyneet ruokavaliolla aika hyvin hallinnassa, silti uusi raiskaus pelottaa.

[/quote]Kannattaa pudottaa painoa ennen sitä, niin lähtötilanne on huomattavasti parempi eikä tarvitse stressata niin paljoa.

Vierailija
16/26 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut mitään riskitekijöitä ja olin normaalipainoinen, joku kun kysyi, mistä se johtuu. Sille on siis vaan joillain ihmisillä alttius, se on yhteydessä 2. tyypin diabetekseen. Eli jos esim. minä lihoisin parikymmentä kiloa, luultavasti muutaman vuoden sisään mulla olisi 2. tyypin diabetes.

Mun vauvani oli normaali (n. 3000 g), mutta joutui pian syntymän jälkeen lisämaidolle, ja tiputukseen. Painoni vain laski hiukan 1. raskauskolmanneksen jälkeen, ei noussut siis loppuaikana ollenkaan. Olin tosi tiukalla dieetillä, eikä arvot ylittyneet mittauksissa, kuin muistaakseni neljä kertaa aterian jälkeen hiukan. Paasto oli joka kerta hyvä.

En halua säikytellä mutta näköjään se on pienestä kiinni joskus. Toi aamuarvo on huonompi juttu, kuin ateria-arvo sillä se tarkoittaa, että sokerit on koholla koko yön. Kysypä terkkarilta seuraavan kerran kun näette.

Itse jos tulee toinen raskaus, otan kyllä inskat heti enkä yritä ruokavaliolla. Koska minun vauvalla kävi näin, vaikka hyvältä näytti, insuliinia en siis käyttänyt. Tosin, se sokeritiputus ei sitten mikään kauhean iso juttu sinänsä ole, vauvalle laitetaan päähän kanyyli ja hän on yhden yön tarkkailussa ja vaiva korjaantuu tavallisesti ihan pysyvästi. Jatkuva kantapäiden pistely verikokeiden vuoksi on vauvalle varmaan ikävintä. Lisämaito pullosta voi tuottaa ongelmia imetykseen (sillä lisämaitoa on ihan pakko antaa, jos vauvan sokerit ei pysy, ennenkuin maito nousee. Muuten seuraukset voi olla kohtalokkaat).

Vierailija
17/26 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:02"]

Mulla ei ollut mitään riskitekijöitä ja olin normaalipainoinen, joku kun kysyi, mistä se johtuu. Sille on siis vaan joillain ihmisillä alttius, se on yhteydessä 2. tyypin diabetekseen. Eli jos esim. minä lihoisin parikymmentä kiloa, luultavasti muutaman vuoden sisään mulla olisi 2. tyypin diabetes.

Mun vauvani oli normaali (n. 3000 g), mutta joutui pian syntymän jälkeen lisämaidolle, ja tiputukseen. Painoni vain laski hiukan 1. raskauskolmanneksen jälkeen, ei noussut siis loppuaikana ollenkaan. Olin tosi tiukalla dieetillä, eikä arvot ylittyneet mittauksissa, kuin muistaakseni neljä kertaa aterian jälkeen hiukan. Paasto oli joka kerta hyvä.

En halua säikytellä mutta näköjään se on pienestä kiinni joskus. Toi aamuarvo on huonompi juttu, kuin ateria-arvo sillä se tarkoittaa, että sokerit on koholla koko yön. Kysypä terkkarilta seuraavan kerran kun näette.

Itse jos tulee toinen raskaus, otan kyllä inskat heti enkä yritä ruokavaliolla. Koska minun vauvalla kävi näin, vaikka hyvältä näytti, insuliinia en siis käyttänyt. Tosin, se sokeritiputus ei sitten mikään kauhean iso juttu sinänsä ole, vauvalle laitetaan päähän kanyyli ja hän on yhden yön tarkkailussa ja vaiva korjaantuu tavallisesti ihan pysyvästi. Jatkuva kantapäiden pistely verikokeiden vuoksi on vauvalle varmaan ikävintä. Lisämaito pullosta voi tuottaa ongelmia imetykseen (sillä lisämaitoa on ihan pakko antaa, jos vauvan sokerit ei pysy, ennenkuin maito nousee. Muuten seuraukset voi olla kohtalokkaat).

[/quote]Kiitos sinulle. Vaikka ikävästä aiheesta onkin kyse, on silti mukavaa että on kohtalotovereita joiden kanssa voi vaihtaa kokemuksia. Näin ei tule sellaista tunnetta että olisi yksin asiansa kanssa.

Vierailija
18/26 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et todellakaan ole, olikohan se niin että peräti joka 10. raskaus on radiraskaus. Eli se on todella yleinen, esim. raskausmyrkytystä yleisempi. Yleensähän pelätään isoja sokerilapsia synnytettäväksi, mä pääsin siinä onneksi vähällä. Mutta ilman tiukkaa sokerirajoitusta olisi varmaan ollutkin 5-kiloinen yllätys. Vauva ultrattiinkin ylimääräisesti, että koko selviäisi.

Ei kaikilla radi ole edes niin hankala, mulla se paheni merkittävästi loppua kohti, ja viimein tuntui ettei oikein mitään saa syödä. Viimein heitin mittarit nurkkaan etten tulisi hulluksi ja jatkoin samaa vähähiilihydraattista ruokavaliota, kun sokerinnousut olivat selvinneet. Pystyin syömään kerralla esim. yhden viipaleen ruisleipää jos siinä oli päällysteitä, 20-30 g karkkia ei onnistunut. Iso banaani oli liikaa jne.

Ja huom! Kun jäin kiinni seulassa, paasto oli normaali, 2 tunnin arvo oli normaali, vain 1 tunnin arvossa oli yhden kymmenyksen ylitys!

Mutta sen tiedän nyt, että diabetes vaanii nurkan takana jos hellitän elämäntapoja :) Jännä juttu, mulla ei nimittäin ole edes suvussa yhtä ainoata diabeetikkoa, ei 1. eikä 2. tyypin!!

Vierailija
19/26 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt en tartu tuohon raiskausdiabetekseen, vaan ihan vakavissaan ilmeisestikin vakavissaan tehdystä aiheesta, niin oletko varma nro 15, että vauvan ongelmat johtui sinun (ilmeisestikin tiukassa hallinnassa olleesta ja lievästä?) raskausdiabeteksesta? Millä perusteella insuliinia käyttämällä olisit saanut vaivan paremmin hallintaan ja vältettyä vauvan lisämaidon tai tiputuksen tarpeen syntymän jälkeen? (Ihan vilpittömästi siis tiedustelen)

Vierailija
20/26 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan elämänlaadun kannalta lähinnä :) Sitä ei varmaan osaa kukaan sanoa, olisiko sokeriongelmat olleet varmasti vältettävissä. Riskiä se ainakin pienentää noin yleisesti. Siis nämä vauvan sokeriongelmat johtuu yleensä aina nimenomaan radista, eli jossain kehitysvaiheessa vauva on saanut äidin verestä liian korkeita pitoisuuksia, ja tottunut niihin. Kai siihen periaatteessa voisi olla jokin muukin syy? Radi-vauvana se kuitenkin hoidettiin, ja vs käyttäytyi kuten tavallista - puolen vuorokauden sokerihoito korjasi ongelman pysyvästi. Jos on joku muu vaikeampi vika, eikai siihen sokerinesteen tiputtaminen lyhyesti auttaisi?

Lievähän mun radi ei periaatteessa ollut, koska meni tosi tiukille loppuaikoina. Kirjoitinkin, että mun paino ainoastaan laski lähes koko raskauden, vaikka olin aivan normaalipainoinen tullessani raskaaksi. Jälkikäteen viisastellen siis, helpommalla olisi varmaan päästy molemmat, jos olisin ottanut insuliinit kun ruokavalio alkoi mennä todella rajalliseksi.

Mun vauvan sokeriarvot ei olleet mikään hätätilanne, vaan hieman alhaalla kun niitä rutiininomaisesti mitattiin. Useinhan vauvoilla voi välillä olla, ennenkuin maito nousee. Radivauvoja laitetaan tiputukseen, kun kolme peräkkäistä mittausta antavat liian matalan tuloksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä