Mitä vaikeita ruokia osaat tehdä?
Aikamoinen kysymys, tiedän, mutta kerro ihmeessä!
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Osaan tehdä kaikkia ruokia, joihin löytyy ohje. Ruuanlaittohan on pitkälti vain ohjeen noudattamista.
Noin lähtökohtaisesti itsekin ajattelen. Tarkkuutta, käytännöllistä päättelykyä ja kädentaitoja se kuitenkin kysyy.
Tein kerran itse alusta lähtien lihapasteijoja, ja kaulittu voitaikina tarttui koko ajan kiinni pöytään, vaikka tein kaiken juuri ohjeiden mukaan! Sain pasteijat tehtyä, mutta paljon säätämistä ja ylimääräisiä vaiheita se edellytti.
Tarkalla ohjeiden noudattamisella voi onnistua, mutta kokki jolla on hyvä maku ja kokemusta, saa tehtyä ruoasta vieläkin paremman. Esim. äitini on sellainen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Osaan tehdä kaikkia ruokia, joihin löytyy ohje. Ruuanlaittohan on pitkälti vain ohjeen noudattamista.
Suurimmalta osalta kyllä.
Mutta ruskeakastike tekee poikkeuksen.
Nykynaiselle vaikeaa on jo pussimuusi ja kalapuikot.
Suolaiset ruuat onnistuvat kyllä, kastikkeet hollandaisesta ruskeaan, pihvin ja kalan kypsyydet, sushit ja monivaiheiset ruuat kuten Beef Wellington.
Kehittämisalueet ovat lähinnä makeissa ruokalajeissa ja leivonnassa. En ole esimerkiksi opetellut tekemään itse voitaikinaa tai temperoimaan suklaata. Macaroneja olen onnistunut tekemään, siinä pitää olla tarkkana.
Jos luulee kaiken osaavansa, kannattaa katsoa esimerkiksi Australian Masterchefiä. Siinä kyllä huomaa, että on olemassa vaikka mitä tekniikoita, välineitä ja raaka-aineita, joita ei itse hallitse, vaikka aika noheva keittiössä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Nykynaiselle vaikeaa on jo pussimuusi ja kalapuikot.
Miehille myös.
No ei tule mieleen.
Ruoat vaihtelee akselilla työläs-nopea.
Ehkä joku lihan tai kalan käsittely on sitten vaikeaa.
Tai joku mikä pitää tehdä tarkkaan oikein, tai se ei onnistu.
Esum. veriletut. Verta ja myöhemmin taikinaa on todellakin vispattava reippaasti. Jos se hyhmettyy, ei tule lettuja vaan veriklönttejä.
Saksalaiset professorit heränneet tähän huijaukseen:
SAKSALAISTEN KOR”ONAN TUTKINTALAUTAKUNTA – Rapsodia
https://rapsodia.fi/saksalaisten-koronan-tutkintalautakunta/
Jakakaa kaikille tutuille, sillä muistijälki on tarpeellinen kaikille. Kyseenalaistakaa valtamedia.
Pohjois-Karjalaisena osaan kukot ja piirakat ihan heittämällä.
Vaikeinta on ehkä liharuoat, pihvin oikeaoppinen paistaminen on varmaan haastavin.
Riistaruokien teko on myös taitolajinsa, linnuista en osaa tehdä hyvää vaikka muut tykkää en itse välitä syödä.