Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion äidinkielen esseiden arvostelu

Vierailija
25.09.2013 |

Lukion kolmannella oleva lapseni on saanut jo monta kertaa äidinkielen esseistä 60 pistettä eli täydet pisteet. Esim. tänään palautettiin kurssin kotiläksyinä olleet kolme esseetä, joista kahdesta tuli täydet pisteet ja yhdestä vähän vähemmän. Siinäkin pisteiden vähentämisen syyksi sanottiin se, että kirja-arvostelusta oli unohtunut kirjan nimi. Minä olen aika ihmeissäni, koska olen kuvitellut yo-kirjoituksissa jo 50 pisteen olevan tosi hyvän suorituksen ja että täysiä pisteitä ei anneta juuri kenellekään. Arvostellaanko nuo äidinkielen kokeissa / kotiläksyinä lukiossa tehdyt esseet jotenkin ihan eri tavalla? Miten oppilas voi tietää, millaista tasoa vaaditaan yo-kirjoituksissa, jos lukion aikana pisteitä annetaan paljon helpommin?

En voi kysyä suoraan opettajalta, sillä minulla ei ole enää pääsyä Wilmaan, koska lapsi on jo täyttänyt 18 vuotta. Mitään vanhempainiltaakaan ei ole lähiaikoina tulossa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tietää arvostelun yksityiskohdat tarkemmin kuin täysi-ikäinen tyttäresi, niin jossain on vika. Lapsen on aika lentää pesästä ja sinun on aika hankkia oma elämä. Toki voit iloita lapsesi kanssa hänen loistavasta koulumenestyksestä ja kannustaa häntä, mutta noin tarkka yksityiskohtiin meneminen ei enää ole tervettä.

Vierailija
2/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole vissiin lueskellut niitä lapsesi tuotoksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin olen lukenut. Kyllähän ne on kirjoitettu hyvin sujuvasti, mutta minun taitoni ei riitä erottamaan 45 pisteen ja 55 pisteen esseetä toisistaan, puhumattakaan 60 pisteen esseestä. Osaan toki erottaa kankeasti kirjoitetun jutun sujuvasti kirjoitetusta, mutta ei minulla ole mitään käsitystä siitä, millaista tasoa yo-kirjoituksissa vaaditaan esim. 55 pisteeseen.


ap

Vierailija
4/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi ainakaan arvostella kurssin aikana eri tavoin kuin kirjoituksissa. Se "ei täysiä pisteitä" oli siihen aikaan, kun oli pelkät esseet käytössä ja teoreettinen maksimi 100 pistettä. Nykyään annetaan myös sitä 60 pistettä joskus, tosin kirjoittajan pitää olla todella hyvä. Ilmeisesti lapsesi on. 

Vierailija
5/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

So? Miksi et anna ammatilaisten huolehtia tuosta? Miksi sun pitää epäillä?

Vierailija
6/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:26"]

So? Miksi et anna ammatilaisten huolehtia tuosta? Miksi sun pitää epäillä?

[/quote]

Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, kirjoittaako lapseni oikeasti niin hyvin, että hän saisi niillä esseillä yo-kirjoituksissakin lähes täydet pisteet vai onko kysymys siitä, että kurssien aikana esseet arvostellaan selvästi löysemmin - tyyliin vähintään 55 pistettä kaikille, joiden kirjoituksissa ei ole selviä virheitä tai kömpelyyksiä. Lapsellani ei ole itsellään mitään käsitystä siitä, millaisia pisteitä muut yleisesti saavat esseistä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja päättää arviointilinjansa itse. Fiksua on tietysti pitää se lähellä YTL:n sensorien linjaa, jottein sitten tule katkeria pettymyksiä. Ensimmäisissä kursseissa voi hyviä pisteitä tulla helpommin, mutta vaatimustaso kasvaa opin karttuessa. Onhan se mahdollista vetää koko ajan täysiä pisteitä, mutta silloin on kyseessä poikkeuksellinen lahjakkuus tai höveli opettaja.

Huomaa, että pisteitä annetaan viiden pisteen välein. Eli korkeimmat mahdolliset pisteet ovat 50, 55 ja 60.

Vierailija
8/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani kirjoitti koko lukioajan 60 pisteen esseitä ja kirjoitti myös yo-kirjoituksissa täydet pisteet. Hänellä oli hyvin selkeä käsitys siitä, mitä 60 pisteeseen vaaditaan eli opettaja oli tehnyt sen selväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:26"]

So? Miksi et anna ammatilaisten huolehtia tuosta? Miksi sun pitää epäillä?

[/quote]

Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, kirjoittaako lapseni oikeasti niin hyvin, että hän saisi niillä esseillä yo-kirjoituksissakin lähes täydet pisteet vai onko kysymys siitä, että kurssien aikana esseet arvostellaan selvästi löysemmin - tyyliin vähintään 55 pistettä kaikille, joiden kirjoituksissa ei ole selviä virheitä tai kömpelyyksiä. Lapsellani ei ole itsellään mitään käsitystä siitä, millaisia pisteitä muut yleisesti saavat esseistä.

ap

[/quote]

OT, kerro samalla miten lapsesi pärjää muutenkin lukiossa? 

Harmi, ettei lapsellasi ole kavereita siellä koulussa, mutta olen varma, että jos kirjoittaa haluaa, voi tehdä sitä työkseen, voipa sitten kirjoittaa samalla siitä yksinäisyydestä ja mahdollisesta äidin tuottamasta tavoitteesta.

 

Vierailija
10/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:26"]

So? Miksi et anna ammatilaisten huolehtia tuosta? Miksi sun pitää epäillä?

[/quote]

Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, kirjoittaako lapseni oikeasti niin hyvin, että hän saisi niillä esseillä yo-kirjoituksissakin lähes täydet pisteet vai onko kysymys siitä, että kurssien aikana esseet arvostellaan selvästi löysemmin - tyyliin vähintään 55 pistettä kaikille, joiden kirjoituksissa ei ole selviä virheitä tai kömpelyyksiä. Lapsellani ei ole itsellään mitään käsitystä siitä, millaisia pisteitä muut yleisesti saavat esseistä.

ap

[/quote]

 

Parempi vain, kun ette kumpikaan tietäisi, kirjoittaako oikeasti niin hyvin. Siitä tulee nimittäin helposti paineita. Melko monet huippuoppilaat floppaavat kirjoituksissa juuri noiden paineiden vuoksi.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:34"]

 

OT, kerro samalla miten lapsesi pärjää muutenkin lukiossa? 

Harmi, ettei lapsellasi ole kavereita siellä koulussa, mutta olen varma, että jos kirjoittaa haluaa, voi tehdä sitä työkseen, voipa sitten kirjoittaa samalla siitä yksinäisyydestä ja mahdollisesta äidin tuottamasta tavoitteesta.

 

[/quote]

En nyt halua lähteä kertomaan muusta koulumenestyksestä, koska se ei kuulu tähän asiaan. Lapsellani kyllä on kavereita koulussa, mutta ei hän kovin monen kanssa numeroitaan vertaile. Yhden tai kahden kaverin esseepisteistä ei voi paljon päätellä yleisestä tasosta. Ja lapseni parhaat kaverit ovat kyllä toisista lukioissa.

ap

Vierailija
12/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:26"]

So? Miksi et anna ammatilaisten huolehtia tuosta? Miksi sun pitää epäillä?

[/quote]

Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, kirjoittaako lapseni oikeasti niin hyvin, että hän saisi niillä esseillä yo-kirjoituksissakin lähes täydet pisteet vai onko kysymys siitä, että kurssien aikana esseet arvostellaan selvästi löysemmin - tyyliin vähintään 55 pistettä kaikille, joiden kirjoituksissa ei ole selviä virheitä tai kömpelyyksiä. Lapsellani ei ole itsellään mitään käsitystä siitä, millaisia pisteitä muut yleisesti saavat esseistä.

ap

[/quote]

 

Parempi vain, kun ette kumpikaan tietäisi, kirjoittaako oikeasti niin hyvin. Siitä tulee nimittäin helposti paineita. Melko monet huippuoppilaat floppaavat kirjoituksissa juuri noiden paineiden vuoksi.

 

[/quote]

Tästä ei ole olemassa mitään tieteellistä näyttöä. Asia on usein esillä ja se esitetään faktana, mutta todellisuudessa ei ole olemassa yhtäkään selvitystä asiasta. Sen sijaan ns, huonoissa lukioissa opettaja voi antaa arvosanan 9 vaikka oppilas on hädin tuskin cumun tasoinen yo-kirjoituksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä nykyään aika yleistä saada tota 60 pistettä.. Itse olen viime vuonna kirjoittanut ylioppilaaksi. Päätötodistuksessa äidinkieli 10 (kaikista kursseista sain 10 arvosanaksi) ja myös aina kaikista esseistä, tekstitaidon tehtävistä ym. sain lähes täydet pisteet.

Toki ylioppilaslautakunnan sensori on tiukempi kuin opettaja. Laudaturin kirjoitin äidinkielestä kuitenkin, aika helpolla.. Se on siitä ihana aine kirjoittaa ylioppilaskokeissa, kun siihen ei tarvitse lukea/valmistautua! Menee vain ja kirjoittaa miten osaa. Mutta kyllä kuitenkin huomasi, että sensorit ovat opettajia tarkempia seulojensa kanssa.. Riippuu todella paljon opettajastakin, että miten antaa täysiä. Meillä oli yhteiskuntaopin opettaja sellainen, että ei ole IKINä antanut kenellekään täysiä pisteitä. Kerran minulle sanoi, että oli hilkulla laittaa minun paperiini täydet, mutta kuitenkin jotain viilattavaa löytyi.. Eli ihan opettajastakin riippuu..

Vierailija
14/21 |
25.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielestä saa laudaturin todella helpolla, koska sen kirjoittavat kaikki. Vastaavasti laudatur fysiikasta on todella kovan työn (ja tuurinkin) takana. Näitä ongelmia pyritään lähivuosina ratkaisemaan arviointiperusteita muuttamalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion äidinkielenopettajana en malta olla puuttumatta tähän keskusteluun. Opetan suuressa pääkaupunkiseudun lukiossa, ja minulla on yli 10 vuoden kokemus tästä työstä. Tasan 60 pisteen saaminen esseestä on todella harvinaista niin kursseilla kuin yo-kokeessakin. Opettajan täytyy selvittää opiskelijoille kriteerit, joilla esseet ja muut tehtävät arvioidaan. Tekstien arviointi kiristyy yleensä sitä mukaa kuin lähestytään yo-kokeita, eli 1. kurssin opiskelijalta vaaditaan tietysti vähemmän kuin abiturientilta.

 

Mielestäni laudatur-arvosana ei heltiä äidinkielestä kovin helposti, sillä kokelaan täytyy onnistua kahtena koepäivänä.  On toki olemassa lahjakkaita kirjoittajia, joilta kirjoittaminen ja tekstitaidon tehtävien ratkominen luonnistuvat vaivatta. 

Vierailija
16/21 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä sanoisi, että äidinkielestä ja kirjallisuudesta saa laudaturin helposti. Ei ole helppoa olla olla yhtä hyvä kuin neljä parasta sadasta. Joukkohan on jo valmiiksi valikoitunut. Oikeasti tyhmät karsiutuvat lukiossa.

Vierailija
17/21 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymuotoiseen äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeeseen todellakin on valmistauduttava. On hallittava käsitteistö ja vastaustekniikka, lähteisiin viittaaminen jne.

Vierailija
18/21 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 19:29"]

Nykymuotoiseen äidinkielen ja kirjallisuuden ylioppilaskokeeseen todellakin on valmistauduttava. On hallittava käsitteistö ja vastaustekniikka, lähteisiin viittaaminen jne.

[/quote]

Aivan kuten todellisen maailan kirjoittamisessa ylipäätään. Äidinkielen ja kirjallisuuden koe on poikkeuksellisen hyvä mittaamaan niitä asioita, joita oppiaineessa harjoitellaan.

 

Vierailija
19/21 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä on ongelma, jälkikasvusi saa hyviä numeroita ja epäilet että syynä on ehkä opettajan ammattitaidottomuus? Kannattaisiko antaa vähän luottoa sille abille? :-D Jos oma vanhempi epäilee, että hyvän koulumenestykseni takana on lepsu opettaja, voi mennä aika lailla maku koulunkäyntiin. Anna ihmisen nauttia onnistumisestaan! Abi ei sitäpaitsi ole enää mikään alakoululainen vaan täysi-ikäinen opiskelija joka huolehtii itse omasta koulumenestyksestään, kyttäämisen aika on nyt ohi. Selvästi hän osaa kirjoittaa keskivertoa paremmin, lykkyä tykö vaan YO-kirjoituksiin. 

Vierailija
20/21 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollu 15 vuotta ope ja nähnyt yhden 60 pisteet esseen (ennen 99 p.). Muutamia 55-pisteisiä ja useita 50 p. saaneita.

 

Kyllä täydet pojot on loistava saavutus. Lue ytl:n sivuilta kriteerit. Jos et tajua, niin jätäpä sille opelle asia. Hän on alan asiantuntija. Kukaan täysjärkinen maikka ei pane täysiä pisteitä huvikseen. Toki onhan meitä moneksi, mutta keskimäärin pätevä ope.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kahdeksan