Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Saako lapsen suun " pestä saippualla"

Vierailija
17.07.2006 |

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syytä etsiä. Kuvittele itse itsesi tilanteeseen, jossa sinua rangaistaan vahvemman taholta moisella väkivaltaisella, nöyryyttävällä tavalla.

Mutta tosiasia on sekin, että kohtelemme lapsiamme niin kuin meitä on lapsina kohdeltu, ellemme osaa murtautua totutusta irti. Ehkä juuri siksi joidenkin mielestä selkeä alistaminen ja väkivaltainen nöyryyttäminen on sallittua.

Ja vielä: ymmärtää voi yrittää moista vanhemman käyttäytymistä, mutta hyväksyä - ei ikinä.

Terv. äiti ja neljä lasta

Vierailija
2/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pesen montakin kertaa kun tullaan sisälle ja nuorin on laittanut mitä tahansa suuhun. Niin sillä lasten pesunesteellä pesasen sen suunkin kun on kieli täynnä hiekkaa.

Ja mulla on lapsena pesty suu saippualla eikä ole mitään traumoja jäänyt. Olen oppinut käyttäytymään ja arvostan hyvinkin paljon vanhempiani. Että jos meillä lapset puhuu rumasti niin uhkailen suun pesulla saippualla. En ole vielä joutunut toteuttamaan mutta teen sen jos on pakko. Ihan samalla tavalla laitan nurkkaan seisomaan tai jäähylle omaan sänkyyn. Aina kun ei neuvottelut onnistu. Nykyään lapsia paapotaan niin paljon että hävettää katsella esim. naapurin lapsia joissa lapset huutelee kaikkia tyhmiä ja äitiään idiootiksi ja ikää on alle 5v. Kyllä ne vanhat kunnon keinot on vieläkin ihan hyviä, en minä ainakaan ole traumoja saanut. Ja kyllä muakin alistetaan kaikilla säänöillä jos aletaan katsoa sitä siltä kantilta. Eli jos käyttäydyn sopimattomasti esim. huutelen ilkeyksiä julkisesti joudun teoistani vastuuseen ja saatan saada turpaani. Minua rankaistaan myös siitä jos ajan päin punaista tai lyön kaveriani. Eli rankaisukeinot on erilaisia mutta en minäkään saa elää vapaasti vaan toimiani ohjaa monet eri säännöt ja lait.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SofterSin:

Ok. Eli jos esim. kakkosen pomo tekee saman

hänelle, koska ei pidä kakkosen mielipiteistä viikkopalaverissa, sekin on sallittua??

Ottaa työntekijä syliin, keskustella ja laittaa tarvittaessa eteiseen jäähylle? Ei kuule ihan ole verrattavissa lasten kasvatus ja työelämä toisiinsa.

Vierailija
4/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pessyt lapsen suun saippualla kun talvella monista kielloista huolimatta söi jatkuvasta kissankusista lunta. Eikä muuten saippualla pesun jälkeen syönyt! Meni kerrasta oppi perille.

Vierailija
5/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs opettaja pesi yhden pojan suun sellaisella jauhemaisella saippualla.

Vierailija
6/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti sinä ope, luuletko olevasi joku maailma parhain kasvattaja. noista sinut TIETÄVISTÄ vastauksista päätellen sinulla on ammattisi hiukan noussut hattuun. Helppo se on opettajana sanoa et miten niitä lapsia kasvatetaan. Kuvitteletko, että sinä olet jotenki parempi kuin kotiäiti?? viesteistä päätellen et arvosta kotiäitejä pätkääkään. Ja montakohan lasta OPETTAJLLA on?

Vierailija
7/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vaan kuulla kantanne. Ja niitä näyttää olevan yhtä paljon kun on vastaajiakin. Kuten perustelujakin.

Mutta teidän vastauksenne antoivat kyllä ajattelemisen aihetta. Ihan oikeasti. Sekä asian vastustajat, että puolustajat saivat monta ajatusta heräämään. Eli siis olen saanut sen, mitä kysymykselläni halusinkin.

Sanon vielä, että en ole pessyt koskaa lapsen suuta saippualla ;)

Kysymys heräsi siitä, kun ystäväni pesi lapsensa suun saippualla, ja ystäväni anoppi nosti tästä äläkän. Mutta se onkin sitten asia erikseen enkä siihen ota kantaa.

Vierailija
8/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa. Tapa rangaista lasta koskemalla tämän fyysiseen olemukseen opettaa lapselle jos vain että se on sitten ok kajota kaveriin, jos ei muuten mua usko. Nykyajan lapset ovat melkoisen väkivaltaista porukkaa, mikä mielestäni selittyy osittain näillä " perinteiden" jatkamisilla. Raja on vedettävä siihen, että toiseen ei kajota negatiivisessa mielessä, lapselle se rajan vetäminen kun on huomattavasti vaikeampaa.

Vierailija
9/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että siinä oli syy siihen, miksi en kiroile, vaan enemmän varmaan ihan muissa syissä.

Tollaiset mäntysuopatemput ja muu vastaava kuritus ainakin minulla lapsena nosti vaan kamalan uhman ko. aikuista kohtaan. Eli oikein sitten tahdoinkin ehdoin tahdoin tehdä jotakin muuta kiellettyä kostaakseni. Luulisin, että noin käy lapselle kuin lapselle, jos ei ole ihan nujerrettu tapaus.

Vierailija
10/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö holding, jäähyt yms ole alistamista? Miten ne soveltuvat työelämään?

Vierailija
11/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli missään nimessä ei pientä lasta yksin omaan huoneeseen. Mutta samassa huoneessa voi olla " jäähypenkki" , jossa ollaan lapsen ikävuoden verran minuutteja tms. Steiner-päiväkodissa, yhdessä siis en tiedä yleisestä käytännöstä, istuttavat lasta kiinalaisen jadelaatan päällä, joka rauhoittaa.

Holding taas tehoaa parhaiten uhmikseen, joka meinaa riehumisellaan tuhota irtaimistoa ja satuttaa itseään ja muita. Mitään alistamista ole, pidetään tiukasti sylissä ja minä ainakin samalla keskustelen lapsen kanssa ja selitän tilannetta, ote höllääntyy sitä mukaa kun lapsi rauhoittuu.

Töissä lapset useimmiten tosi kiltisti, eikä ole juur mitään erityistoimenpiteitä tarvittu, en minä ainakaan. Eskarien kanssa voi sitten neuvotella jo, esim. jos on satuhetki ja pulina ei meinaa lakata, niin tietävät säännöt, että satu loppuu ja sitten " isotkin" joutuvat menemään pikkuisten seuraksi nukkariin. tms. Riippuen tarhasta.

Vierailija
12/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätäänkö minuutteja jokaisesta sanasta? Kohta siinä ollaan jäähyllä tunti.

Vierailija
13/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole alistamista???

Vierailija
14/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

reagoi rumiin sanoihin laisinkaan. Se meillä ollut paras metodi juuri kirosanojen kohdalla. Siis kun niillä ei ole vaikutusta, ne menettävät hohtonsa ja lapsi ei niitä käytä enää.

Kapina, joka ei tehoa ja millä ei ole vaikutusta, lakkaa itsekseen.

Vierailija
15/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan lyö, läpsi tai tukista lapsiani. Kumpikin suunpesu ajoittui siinä 4 vuoden ikään. Jäähyt ja puhuttelut eivät menneet perille, kirosanoja tuli jatkuvasti, vaikka meillä ei todellakaan kotona kiroilla.

Olin keskustellut lasten kanssa, että jos rumia sanoja edelleen tulee, äiti pesee suun saippualla. Kiroilusta oli tullut ikävä tapa ja molemmat kiroilut olivat ikäänkuin vahinkoja, mutta toteutin uhkailuni kuitenkin. Sen jälkeen ei ole tarvinnut saippuaan siitä syystä tarttua. Ja siis mistään kerran v...u sanasta en pesisi lapseni suuta vaan siitä syystä, että kiroilu muuttuisi jatkuvaksi.

Mutta tiedä nyt sitten saako lapsen suun pestä saippualla. Meillä se ainakin tehosi.

Vierailija
16/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi jotain: " nyt istut tässä vähän aikaa ja rauhoitut"

Jos lapsi lähtee jäähypenkistä, hänet vain haetaan takaisin, vessassa saa toki käydä tms. huutaminen ja räyhääminen harvoin tuottavat toivottuja tuloksia. lapselle kannattaa puhua selkeästi ja olla käyttämättä negatiivisia sanoja.

Vierailija
17/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos tuoli sattuu, jalkoihin sattuu, mahaan sattuu? Lapsi kolauttaa päätään pöytään tai tuolin selkänojaan jäähyn aikana ja tulee ISO itku, kun sattuu kovasti?

Vierailija
18/40 |
18.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä " tuoli" ollut selkänojaton jakkara keskellä huonetta, ei näitä itsensä iskemisongelmia.

Vierailija
19/40 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muistaa aina.

Vierailija
20/40 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänelle, koska ei pidä kakkosen mielipiteistä viikkopalaverissa, sekin on sallittua??