patti mahassa auttakaa... :(
Onko kenelläkään kokemuksia vatsan alueelta löytyneestä patista. Oln nyt kahden viikon ajan ollut sellaista pientä turvotuksen tunnetta oik. Vatsalla. Välillä on kokonaan poissa. Vatsa tuntuu pehmeältä. Nyt kuitenkin pari päivää sitten ilmestynyt oik. puolella napaa pieni kova patti joka aristaa. Kävin hötäöntyneenä lääkärissä ja minut lähetettiin uä tutkimukseen. Nyt pelottaa ihan hirveästi. Kaksi pientä lasta kotona ja pelkään että löytyy jitain pahanlaatuista ja lapset jäö ilman äitiä.,
Lisään että muuten voin oikein hyvin. Uloste normaali, syöminen monipuolista.
Nikä vois olla? :(
Kommentit (22)
Ei onneksi ole kokemusta, mutta toivotaan, että on vaaraton, vaikka rasvapatti. Itselläni on sellaisia ollut, itsellään on hävinnyt, mutta vatsasta en ole löytänyt sellaista.
Voiko rasvapatti aristaa? Entä syöpä aristaako ne patit? Ap
Mulla on. Kananmunan kokoinen patti ilmestyi navan viereen. En jaksanut mennä lääkäriin ja patti katosi itsestään muutamassa viikossa.
Onko se patti sellainen liikkuva vai kiinteästi "alustassa"?
Se on etusormen pään kokoinen. Ja minusta en kyllämsaa sitä liikkumaan. Onko se huono asia?
Lääkäri puhui tyrästä. Mutta pitääkö sitä muka ultrata jos sille ei kuitenkaan tehhä mitään jos on noin pieni? Ap
Onko ketään ollut vatsan uä tutkimuksessa. Mitä kaikkea se poissulkee?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 14:16"]
Lääkäri puhui tyrästä. Mutta pitääkö sitä muka ultrata jos sille ei kuitenkaan tehhä mitään jos on noin pieni? Ap
[/quote]
Jos on tyrä, lapset eivät jää pitkään aikaan ilman äitiä. Menet nyt vain sinne ultratutkimukseen, jotta lääkäri voi arvioida, kuinka kiireellinen tapaus olet. Jos tyräpatti on kipeä, se ei pääse painumaan takaisin sinne, mistä on tullut. Siksi se pitää leikata.
Kannattaa muuten kysyä lääkäriltä kaikki mahdolliset ja mahdottomat kysymykset. Kirjoita ne vaikka paperille muistiin, sillä ainakin minulla pää tuntuu ihan tyhjältä sitten, kun lopultakin pääsen lääkärin puheille.
Tyrä (hernia) on kudoksen epätavallista työntymistä elimistön kahta eri tilaa erottavan seinämän läpi. Tyriä ovat napatyrä, nivustyrä, arpityrä, palleatyrä sekä reisityrä. Tyrä voi olla kureutunut, mikä tarkoittaa, että tyrä ei mene painettaessa takaisin tyräportista. Jos tyrä on tällainen, se muuttuu kipeäksi ja kovaksi. Kureutunut tyrä on leikattava mahdollisimman nopeasti, ettei se mene kuolioon. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tyr%C3%A4
Tyttö 13 kk. Onko raskaudet voinnut aihuttaa tyrää. Olen siis vain 26 v ja tyrä vaikuttaa minulta tilasta joka vain vanhemmat ihmiset saavat. Ap
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 14:45"]
Tyttö 13 kk. Onko raskaudet voinnut aihuttaa tyrää. Olen siis vain 26 v ja tyrä vaikuttaa minulta tilasta joka vain vanhemmat ihmiset saavat. Ap
[/quote]
Kyllä voi olla myös lapsilla ja nuorilla.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00089
Kannattaa kysyä lääkäriltä, miksi sinulle on tullut tyrä.
Mulla löytyi jokunen vuosi sitten navan yläpuolelta ihan selkeästi tuntuva patti. Se ei varsinaisesti aristanut, mutta oli siinä just pallean alapuolella, joten ei se nyt mukavaltakaan tuntunut. Yritin ensin terveyskeskuksen kautta, mutta sain ajan terveydenhoitajalle, joka oli ihan hoo moilasena ja lisäsi suorastaan vaan mun huolta. Lääkäriajan olisi saanut kuukauden päähän. Mulla oli kuopus kanssa ihan pieni vauva silloin.
Varasin samantien ajan yksityiselle ja pääsin samana päivänä. Lääkäri oli tosi mukava ja sanoi heti, että luultavasti rasvapatti, mahdollisesti tyrä (minua oli muistaakseni jotenkin närästänyt tavallista enemmän tms. luultavasti luulotautia) ja kannattaa ultrata.
Ultrassa lääkäri sanoi n. puolen minuutin päästä että selkeä rasvapatti, täysin harmiton. Kysyi vielä minulta että mikä kokoiseksi olen sen arvioinut ja minä ehdotin suunnilleen puolikasta kananmunaa. No, oli kuulemma n. mantelin kokoinen. Katsoi samalla koko vatsan alueen ja kaikki sisäelimet olivat kunnossa (ultrahan ei tietenkään näe kaikkea mitä joku tähystys näkisi) ja sekin helpotti ja huojensi.
Mene sinne ultraan, saat vastauksia heti ja luultavasti sinua vaivaa sama kuin minuakin :) Tsemppiä ap.
Vierailija kirjoitti:
Mulla löytyi jokunen vuosi sitten navan yläpuolelta ihan selkeästi tuntuva patti. Se ei varsinaisesti aristanut, mutta oli siinä just pallean alapuolella, joten ei se nyt mukavaltakaan tuntunut. Yritin ensin terveyskeskuksen kautta, mutta sain ajan terveydenhoitajalle, joka oli ihan hoo moilasena ja lisäsi suorastaan vaan mun huolta. Lääkäriajan olisi saanut kuukauden päähän. Mulla oli kuopus kanssa ihan pieni vauva silloin.
Varasin samantien ajan yksityiselle ja pääsin samana päivänä. Lääkäri oli tosi mukava ja sanoi heti, että luultavasti rasvapatti, mahdollisesti tyrä (minua oli muistaakseni jotenkin närästänyt tavallista enemmän tms. luultavasti luulotautia) ja kannattaa ultrata.
Ultrassa lääkäri sanoi n. puolen minuutin päästä että selkeä rasvapatti, täysin harmiton. Kysyi vielä minulta että mikä kokoiseksi olen sen arvioinut ja minä ehdotin suunnilleen puolikasta kananmunaa. No, oli kuulemma n. mantelin kokoinen. Katsoi samalla koko vatsan alueen ja kaikki sisäelimet olivat kunnossa (ultrahan ei tietenkään näe kaikkea mitä joku tähystys näkisi) ja sekin helpotti ja huojensi.
Mene sinne ultraan, saat vastauksia heti ja luultavasti sinua vaivaa sama kuin minuakin :) Tsemppiä ap.
Nostan nyt ihan helvetin vanhaa ketjua, mutta katsotaan, jos joku vaikka sattuisi auttamaan. Jos on vastaava ongelma, ja haluaisi nopeasti yksityiselle ultraan juurikin saadakseen varmuuden asiaan, minkä alan erikoislääkärille kannattaisi se aika varata? Vai yleislääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostan nyt ihan helvetin vanhaa ketjua, mutta katsotaan, jos joku vaikka sattuisi auttamaan. Jos on vastaava ongelma, ja haluaisi nopeasti yksityiselle ultraan juurikin saadakseen varmuuden asiaan, minkä alan erikoislääkärille kannattaisi se aika varata? Vai yleislääkärille?
Gastroenterologia kokeilisin, en yleislääkäriä.
Tyrä oli itsellä yksi onnistuneista googlediagnooseista. Yleislääkäri ei asiassa osannut auttaa, erikoissairaanhoito varmisti dg:n.
Kiitos vinkistä, pystyyköhän yksityisellä ultraamaan vatsan jo samalla käynnillä? Että saisi asiaa heti eteenpäin?
Tytär ei ole vaarallinen. Se voi itsestäänkin vetäytyä. Ja se ei ole vaarallinen olemassaolevana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran tk-lääkärillä ja hän alkoi epäillä minulla vatsa-aortan pullistumaa. Sain lähetteen ultraäänitutkimukseen ja sinne olisi päässyt jopa samana päivänä. Tämä siis terveyskeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi viellä noi kirjoitusvirheet. Itkettää vaan niin paljon. Eikö kenelläkään kokemuksia tai ajatuksia?
Moi! Kerroit patista mahassa. Soita lääkäriin. Emme voi auttaa sinua internetin kautta, valitan.
Anteeksi viellä noi kirjoitusvirheet. Itkettää vaan niin paljon. Eikö kenelläkään kokemuksia tai ajatuksia?