Kun maksan pankkikortilla, monesti kassa kysyy haluanko kuitin
ja kun sanon en, laittaa kuitin erikseen laatikkoon. Jos kuitin haluaa sen saa mukaan. Voiko näin jotenkin kiertää veroja vai onko vaan kohteliaisuutta, ettei tarvitse olla heti kuittia roskiin heittämässä?
Kommentit (57)
Ettekö laisinkaan seuraa miten raha poistuu tililtänne maksettuanne kortilla?! Minä ainakin otatn kuitin juuri sen takia, että oma kirjanpitoni pysyy "kasassa" - joskus on käynyt niin että isohko ostos on veloitettu tililtä vasta puolen vuoden päästä ostoksesta.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:31"]
Myyjän pitää aina antaa kuitti, eikä kysellä. Kuitti voi mennä roskiin, mutta se pitää tapahtua asiakkaan käden kautta.
[/quote]
Näin kyllä, mutta käytännössä hieman hankala toteuttaa.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 17:11"]
Myyjän pitää aina antaa kuitti, eikä kysellä. Kuitti voi mennä roskiin, mutta se pitää tapahtua asiakkaan käden kautta.
[/quote]
[/quote]
Meijän lähikaupassa se on pakko. Ihan sääntönä ylemmälltä taholta, että kuittia tarjotaan. Ja jos sitä kuittia vaan ojentaa nätisti hymyillen tai sanoo "kuitti ole hyvä", niin ei kukaan ole vielä siitä valittanut. Ennen kun kysyttiin, niin jotkut alkoi nää perus paasaukset "no mitä mä sillä teen?!". Ja jos joku valittaa, kun kuittia ojennan tai sen rahan seassa livautan mukaan, niin vastaan, että meidän se on pakko tarjota kyselemettä. Joskus pistän hihnalle ostosten päälle ja jos asiakas ei sitä ota niin noukin roskiin.
Siitä oli nimenomaan valitettu, kun myyjät kysyy kuittia.
Edelliseen lisäisin vielä, ettei todellakaan ole hankala toteuttaa kuitin antamista kyselemättä. Meillä on vielä sen verran fiksua asiakasporukkaa, että osaavat sanoa "kuittia ei kiitos" oma-aloitteisesti maksun päätyttyä. Tai viimeistn siinä vaiheessa, kun kuittia ojennan.
Minkä ikäisiä ne kassat ovat? Ainakin vanhempi ikäluokka tietää tasan tarkkaan, että kuitti pitää antaa kyselemättä. Kuitti ei millään tavalla liity maksuvälineeseen, samalla tavalla se on tarjottava niin käteisellä kuin kortilla maksavalle.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 17:11"]
[/quote]
[/quote]
Meijän lähikaupassa se on pakko. Ihan sääntönä ylemmälltä taholta, että kuittia tarjotaan. Ja jos sitä kuittia vaan ojentaa nätisti hymyillen tai sanoo "kuitti ole hyvä", niin ei kukaan ole vielä siitä valittanut. Ennen kun kysyttiin, niin jotkut alkoi nää perus paasaukset "no mitä mä sillä teen?!". Ja jos joku valittaa, kun kuittia ojennan tai sen rahan seassa livautan mukaan, niin vastaan, että meidän se on pakko tarjota kyselemettä. Joskus pistän hihnalle ostosten päälle ja jos asiakas ei sitä ota niin noukin roskiin.
Siitä oli nimenomaan valitettu, kun myyjät kysyy kuittia.
[/quote]
Mutta eikös periaatteessa tuokin ole kuitin kysymistä, jos sanoo ääneen sen pahanpahanpahan kuitti-sanan, vaikka se ei varsinaisen kysymyksen muodossa tulekaan suusta.
Vähän kyllä ihmeellistä, että joku siitä valittaa, jos on kysytty. Kaikki sen saavat halutessaan, todella moni ei sitä halua niin näin maalaisjärjellä ajateltuna kaikkein helpointa jokaiselle olisi se tiedusteleminen asiasta. Asiakkaalle, kun ei täyty lompakko turhista kuiteista eikä tarvitse joka kerta mainita, että en halua kuittia ja myyjälle siitä, että niitä kuitteja ei tarvitse kerätä pitkin lattioita, kun käytöstavattomat sokeat porsaat eivät ole löytäneet sitä askeleen päässä olevaa roskakoria, mihin sen kuitin voisi lattian sijaan heittää.
Eri asiahan se toki olisi, jos sitä kuittia ei silloin tulisi, jos sitä ei haluta, mutta se tosiaan tulee ja jokaisen on se mahdollista saada. Mutta ehkäpä sitten ajattelen vähän turhan yksinkertaisesti.
Mistä tiedätte, onko ostos lyöty kassaan jos ei tule kuittia?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 18:23"]
Mistä tiedätte, onko ostos lyöty kassaan jos ei tule kuittia?
[/quote]
Öööööö no esimerkiksi siitä, että tuote maksetaan? Ne tuotteet piipataan kaikki koneen läpi ja sitten kerrotaan yhteissumma. Ei sitä päässä lasketa. Ja kuitti kyllä tulee jokaisen asiakkaan maksun jälkeen, tämä uikutus nyt vain koskee sitä kuitin antamista tai ottamatta jättämistä.
Mä keräilen kuitteja kun pidän köyhän kirjanpitoa. Prisma ja Lidl taitaa olla ainoat josta sen saa pyytämättä. Muuten pitää aina olla sanomassa: mä ottaisin sen kuitin. Sitä ei siis edes tarjota. Näin viimeksi tänään jätskikioskilla ja mäkkärissä.
Haluan todellakin kuitit kaikista ostoksistani, se kuuluu asiakkaalle. Muuten tuossa hiljattain maksoin ostokseni kortilla, maksu meni lapi ennenkuin olin ehtinyt syottaa oman tunnuslukuni, joten kylla tarkistan tililta kaikki mita sielta on mennyt ostoksiin ym, ostoskuitteihin vertaamalla.
Kauppiaillahan on kohta paratiisin kaltaiset olot, kauan ovat jo nalkuttaneet kun pitaa olla tuotteissa hintalaput, asiakas haluaisi tietaa mita tuote maksaa (???). Nyt ilmeisesti haluaisivat etta kuititkin poistuvat joten asiakas saa olla autuaan tietamaton siita paljonko tuli maksettuakaan ostoksista. Kuitistahan pystyisi tarkistamaan paljonko ovat vieneet rahaa minun pankkitililtani ja etta onko veloitettu oikein vai liikaa (sitahan tapahtuu itse asiassa aika usein jos asiakas jaksaisi tarkistaa).
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 19:53"]
Kauppiaillahan on kohta paratiisin kaltaiset olot, kauan ovat jo nalkuttaneet kun pitaa olla tuotteissa hintalaput, asiakas haluaisi tietaa mita tuote maksaa (???). Nyt ilmeisesti haluaisivat etta kuititkin poistuvat joten asiakas saa olla autuaan tietamaton siita paljonko tuli maksettuakaan ostoksista. Kuitistahan pystyisi tarkistamaan paljonko ovat vieneet rahaa minun pankkitililtani ja etta onko veloitettu oikein vai liikaa (sitahan tapahtuu itse asiassa aika usein jos asiakas jaksaisi tarkistaa).
[/quote]Korjaus, siis nalkuttavat edelleen kun tuotteista pitaa olla hintatiedot hyllyssa, siinakin asiakkaille annettiin lisatyota kun pitaa tarkistaa nimenomaan kuitista, onko ostokset tulleet kassalla oikein, vai onko vedetty liian korkeita hintoja tai jotain muuta ylimaaraista.
On muuten aika tavallinen huijaamisen muoto kaupoissa, etta tavarasta veloitetaan kassalla korkeampi hinta kuin mita hyllyn reunalla olleessa hintatiedossa oli. Huijaus menee usein lapi koska asiakas ei kassalle tultuaan enaan muista mita siella hyllyn reunassa oli lukenut tai ei ehdi alkaa riitelemaan koska hinta todellakin pitaisi kayda tarkistamassa. Jos kuitit poistetaan, eipa ole asiakkaalla mahdollisuuksia tarkistaa myohemminkaan, etta onko veloitettu enemman kuin kuuluisi.
Onko muka noin, että suurin osa ei halua kuittia? Kai sitten olen joku poikkeus, todellakin sen haluan ja vähän jopa loukkaannun, jos kysytään, haluanko sitä. Tulee oikein syyllinen olo, että joo haluan, olen kylllä ihan oikeutettu siihen...
Todella usein esim. cittarissa joku tuote on hinnoiteltu väärin, eikö ketään muuta kuin minua muka kiinnosta moinen? Itse tarkistan aina kuitin jälkikäteen ja milläs sen tarkistaa, jos kuittia ei ole?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:07"]
Onko muka noin, että suurin osa ei halua kuittia? Kai sitten olen joku poikkeus, todellakin sen haluan ja vähän jopa loukkaannun, jos kysytään, haluanko sitä. Tulee oikein syyllinen olo, että joo haluan, olen kylllä ihan oikeutettu siihen...
Todella usein esim. cittarissa joku tuote on hinnoiteltu väärin, eikö ketään muuta kuin minua muka kiinnosta moinen? Itse tarkistan aina kuitin jälkikäteen ja milläs sen tarkistaa, jos kuittia ei ole?
[/quote]
Kai muistat tarkistaa myös, että jokainen ostoksesi on varmasti tullut kuitille? Että et vahingossa ole saanut jotakin ilmaiseksi? Ihmiset valittavat aina siitä, kuinka joku tuote on kalliimpi kassalla kuin hyllyn reunalla, mutta harvemmin tulevat "valittamaan" ilmaiseksi saaduista tuotteista.
Itse olen pienessä liikkeessä töissä ja kyllä todellakin voisin vetää rahaa omaan taskuuni, jos haluaisin. Sen verran vanhat kassakoneet meillä. En ole myöskään huomannut ongelmaa siitä, että annan sen kuitin asiakkaalle kyselemättä. Suurin osa osaa itse aukaista suunsa, jos eivät sitä halua. Tai jättävät tiskille, sekin on minulle ok. Jos kysyn halukkuutta kuittiin, niin se on yleensä siinä vaiheessa, kun asiakas on jo poistumassa. Silloinkin suurin osa ottaa sen kuitin vastaan, eikä valita.
Itse sanon useinkin pienten ostosten yhteydessä, että kuitille ei ole tarvetta. Isommilla ostosreissuilla todellakin otan kuitin. Kerran siitä hyödyin, kun huomasin kuitista, että olin ottanut väärän tuotteen, enkä ollut saanut tarjousta. Siitä sitten soittoa kauppaan ja vaihto onnistui. Säästimpä senkin 10senttiä >:)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 13:22"]
ja kun sanon en, laittaa kuitin erikseen laatikkoon. Jos kuitin haluaa sen saa mukaan. Voiko näin jotenkin kiertää veroja vai onko vaan kohteliaisuutta, ettei tarvitse olla heti kuittia roskiin heittämässä?
[/quote]
so what...onko pakko avautua tosta jutusta täällä
Olen myös sitä mieltä, että kuitti tulisi antaa ihan automaattisesti, kyselemättä yhtään mitään. Itse asiassa ärsyttää tosi paljon, kun joutuu jatkuvasti kuulemaan:"Haluatko kuitin?"
Kun olen ostokseni maksanut, kuitti kuuluu saada ihan luonnostaan, itsestään selvänä asiana, ilman kyselyjä.
Nyt täällä ollaan taas ihan pihalla. Se homma menee niin, että vain käteisostoja voi ottaa pimeänä helposti. Sillä, antaako kuitin vai ei, ei ole mitään merkitystä useimmissa tapauksissa. Sen kuitin voi helposti perua asiakkaan lähdettyä, jos tietää, ettei asiakas ikinä käytä kuittia mihinkään.
Korttimaksu taas menee suoraan kauppiaan tilille, joten aika vaikea niitä tuloja on pimittää.
Sinänsä en jaksa oikein ymmärtää, mitä te stressaatte. Suomessa maksetaan hurjasti veroja ja pieni harmaa talous tekee hyvää vaan. Se lisää toimeliaisuutta ja se rahahan jää tänne kiertämään. Valtion hallinto paisuu, EU-maksut kasvaa, pankkituet kasvaa jne., mitä enemmän valtiolle saadaan rahaa kerättyä. En missään tapauksessa kannata mitään laajamittaista veronkiertoa, mutta kyllä ne on silakat pieniä joulukaloiksi, jos joku kampaaja joskus ottaa parikymppiä pimeenä. Todennäköisesti käyttää ko. rahan seuraavaksi ruokakaupassa. Monien pienten yritysten kohdalla kannattavuus on niin huono, että se pieni pimeä kauppa on ainoa keino pysyä pystyssä isojen ketjujen puristuksessa. Onko sekään nyt tavoite, että ne kymmenettuhannet pienyrittäjät alkaa notkua sitten tuilla kotona?
Mielestäni harmaa talous ei ole Suomessa mikään iso ongelma. Ja sanottaneen vielä, että itse työskentelen julkisella ihan palkkatyössä eli en todellakaan hyödy pimeästä työstä yhtään mitään paitsi sen, että joskus saan surkean ostovoiman palkallani jotain hiukan halvemmalla.