Tinkivara Helsingissä asuntoa ostaessa?
Kuinka paljon Helsingissä kannattaa yrittää tingata? Varsinkin jos vahva epäilys että useampi jättämässä tarjousta samaan aikaan..
Kommentit (65)
Halutut ja oikein hinnoitellut asunnot menevät ensimmäisessä näytössä. Ei kannata kikkailla liian pienellä tarjouksella. Sitten on asuntoja, jotka ovat liian kalliita ja näytöissä ei ole ketään. t: juuri asunnon ostanut ja toistakymmentä näyttöä käynyt
Vierailija kirjoitti:
Halutut ja oikein hinnoitellut asunnot menevät ensimmäisessä näytössä. Ei kannata kikkailla liian pienellä tarjouksella. Sitten on asuntoja, jotka ovat liian kalliita ja näytöissä ei ole ketään. t: juuri asunnon ostanut ja toistakymmentä näyttöä käynyt
Kannattaa maksaa vähhintään pyyntihinnan.
Olen yllättynyt että korona ei ole laskenut asuntojen hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Tulee vasta viiveellä. Ensin tulevat ansioiden menetykset, työttömyyden nousu ym. Sitten kun ei kaikilla ole enää varaa maksaa lainojaan tai tarvitsevat rahaa elämiseen menee asunnot myyntiin ja myyntihalukkuutta ja -kiirettä on ihan eri tapaa kuin nyt. Varsinkin nämä asunnot joissa korkeat vastikkeet tulevat ensimmäisten joukossa tarjolle (tätä näkee jo nyt)
Veikkaan että ensi vuonna alkaa näkymään jo hinnoissakin ja seuraavat 2-3 vuotta ainakin nähdään hintojen laskusuhdannetta, jopa Helsingissä. Itse en siis lähtisi tässä tilanteessa asuntokaupoille vaan odottaisin vuoden pari ja näin säästää useammankin kymppitonnin...
Vierailija kirjoitti:
Kun itse ostin Helsingistä muutama vuosi sitten, toteutuneet myyntihinnat olivat keskimäärin 3 prosenttia alhaisemmat kuin pyynnit, eli tinkivaraa ei ollut kovin paljon. Korona ei ilmeisesti ole muuttanut asuntokauppaa niin paljon kuin alussa näytti, eli tilanne voi olla edelleenkin aika sama. Sinuna tarjoaisin 5% alle pyynnin ja varautuisin vastatarjoukseen.
PS omasta asunnostani maksoin tismalleen 3 prossaa alle pyynnin!
Pyyntihinnan sijaan pitäisi tutkailla toteutuneiden kauppojen indikoimaa hintatasoa yleisesti.
Ei se paljoa lohduta, jos saa ostettua 10% alle pyyntihinnan ja jälkikäteen selviää, että tulikin oikeasti maksettu 20% ylihintaa alueen muihin toteutuneisiin kauppoihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vasta viiveellä. Ensin tulevat ansioiden menetykset, työttömyyden nousu ym. Sitten kun ei kaikilla ole enää varaa maksaa lainojaan tai tarvitsevat rahaa elämiseen menee asunnot myyntiin ja myyntihalukkuutta ja -kiirettä on ihan eri tapaa kuin nyt. Varsinkin nämä asunnot joissa korkeat vastikkeet tulevat ensimmäisten joukossa tarjolle (tätä näkee jo nyt)
Veikkaan että ensi vuonna alkaa näkymään jo hinnoissakin ja seuraavat 2-3 vuotta ainakin nähdään hintojen laskusuhdannetta, jopa Helsingissä. Itse en siis lähtisi tässä tilanteessa asuntokaupoille vaan odottaisin vuoden pari ja näin säästää useammankin kymppitonnin...
Ne eivät myy, jotka suinkin voivat pitää asunnosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kilpaillaan hinnoilla ylöspäin, myyntihinta on lähtöhinta.
Tämä on muuten totta! Tai vähintään pyyntihinta.
No ei kyllä aina pidä paikkansa. Silloin kun asuntoa ostettiin oli asunnon lähtöhinta 180 000€. Tarjottiin 185 000€, joka oli ihan käypänen hinta. Hylkäsivät tarjouksen ja sanoivat ettei alle 200 000€ myy. Ostettiin samasta taloyhtiöstä sitten toinen asunto. Vuoden tai pari yrittivät myydä ja valittavat edelleen kun ei kauppa käy. Ilmeisesti haluavat tietyn määrän voittoa asunnosta. Ovat itse ostaneet tuon asunnon 175 000€ hintaan. No tulevat varmaan vielä tovin olemaan jumissa tuon kanssa kun eivät suostu alentamaan hintaansa.
Kiitos kaikille asiaa hyvin valaisevista vastauksista.
Olen alueen hintoja tutkinutkin, mutta niissäkin todella paljon heittoa (joissakin varmaan putket tehty, toisissa ei, ja sitten koskaan ei tiedä kuinka paljon remonttitarvetta kussakin asunnossa on)
Pitänee tarjota siis kohtalaisen lähelle pyyntiä ja toivoa parasta.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tarkoitin että "jo nyt". Tämä kaikki tulee todellakin tapahtumaan nimittäin. Valitettavasti. Mutta kyllä se siitä sitten taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kilpaillaan hinnoilla ylöspäin, myyntihinta on lähtöhinta.
Tämä on muuten totta! Tai vähintään pyyntihinta.
No ei kyllä aina pidä paikkansa. Silloin kun asuntoa ostettiin oli asunnon lähtöhinta 180 000€. Tarjottiin 185 000€, joka oli ihan käypänen hinta. Hylkäsivät tarjouksen ja sanoivat ettei alle 200 000€ myy. Ostettiin samasta taloyhtiöstä sitten toinen asunto. Vuoden tai pari yrittivät myydä ja valittavat edelleen kun ei kauppa käy. Ilmeisesti haluavat tietyn määrän voittoa asunnosta. Ovat itse ostaneet tuon asunnon 175 000€ hintaan. No tulevat varmaan vielä tovin olemaan jumissa tuon kanssa kun eivät suostu alentamaan hintaansa.
Siis oliko tämä tarjouskaupassa? Vai ihan perinteinen kauppa ja silti tahtoivat enemmän kuin pyysivät? Eikö tuossa tapauksessa olisi heidän kannattanut heti rehellisesti laittaa se 200 000 pyyntihinnaksi...?
Ei sillä - tuskin olisi myyntiin vaikuttanut mutta olisi ainakin ollut ostajalle selkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Olen alueen hintoja tutkinutkin, mutta niissäkin todella paljon heittoa (joissakin varmaan putket tehty, toisissa ei, ja sitten koskaan ei tiedä kuinka paljon remonttitarvetta kussakin asunnossa on)
-AP
Pistä kaikki data exceliin (esim just nuo tehdyt ja tekemättömät remontit). Helpottaa kummasti arviointia.
Jos siis putkiremppa tehty, niin siihen sarakkeeseen 0. Jos ei, niin sitten koon mukaan tietyllä kertoimella iso luku.
Vierailija kirjoitti:
Myyntien määrä romahtanut -25%, samalla kun hinnat ovat nousseet 10%. Sairas markkina. Voi vain arvailla, mihin tämä johtaa. Todennäköisesti johonkin uuteen ja odottamattomaan ja ennennäkemättömään ilmiöön.
Vierailija kirjoitti:
-AP
Jos kaikki isot remontit on tehty ja alue on kiva ja todella haluat sen asunnon, kannattaa tosiaan tarjota myyntihinta tai hyvin lähelle.
Jos putki- tai julkisivuremppa on tulossa, on tinkivaraa enemmän. Ikkunarempatkin on kalliita.
Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyntien määrä romahtanut -25%, samalla kun hinnat ovat nousseet 10%. Sairas markkina. Voi vain arvailla, mihin tämä johtaa. Todennäköisesti johonkin uuteen ja odottamattomaan ja ennennäkemättömään ilmiöön.
Nyt ei tosiaankaan ole myyjiä. Eli nyt on myyjän markkinat.
Meidän taloyhtiössä, pelkkiä perheasuntoja, on tänä vuonna myyty kaksi kumpikin yli pyynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kriisiaika. Kiinteästä omaisuudesta pidetään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ensi vuonna alkaa näkymään jo hinnoissakin ja seuraavat 2-3 vuotta ainakin nähdään hintojen laskusuhdannetta, jopa Helsingissä. Itse en siis lähtisi tässä tilanteessa asuntokaupoille vaan odottaisin vuoden pari ja näin säästää useammankin kymppitonnin...Ne eivät myy, jotka suinkin voivat pitää asunnosta kiinni.
Eivät tietenkään. Mutta niin vain 90-luvullakin oli monen pakko myydä.
Nyt on näitä airbnb sijoittajilla joilla monta asuntoa ja kulut juoksevat mutta majoittujia ei ole todellakaan kuten ennen. Alkaa joillakin tulla pakkomyynnit vastaan sillä vaikka kuinka pankki antaisi lyhennysvapaata niin hoitovastikkeet ym pitää silti maksaa. Niitä jos on useampaan asuntoon niin asunnoista ei niin vain enää pidettäköön kiinni ja lopulta tämä vaikuttaa hintatasoon yleisesti. Varsinkin Helsingissä ja muissa kaupungeissa joissa normaalisti paljon matkailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ensi vuonna alkaa näkymään jo hinnoissakin ja seuraavat 2-3 vuotta ainakin nähdään hintojen laskusuhdannetta, jopa Helsingissä. Itse en siis lähtisi tässä tilanteessa asuntokaupoille vaan odottaisin vuoden pari ja näin säästää useammankin kymppitonnin...Ne eivät myy, jotka suinkin voivat pitää asunnosta kiinni.
Eivät tietenkään. Mutta niin vain 90-luvullakin oli monen pakko myydä.
Nyt on näitä airbnb sijoittajilla joilla monta asuntoa ja kulut juoksevat mutta majoittujia ei ole todellakaan kuten ennen. Alkaa joillakin tulla pakkomyynnit vastaan sillä vaikka kuinka pankki antaisi lyhennysvapaata niin hoitovastikkeet ym pitää silti maksaa. Niitä jos on useampaan asuntoon niin asunnoista ei niin vain enää pidettäköön kiinni ja lopulta tämä vaikuttaa hintatasoon yleisesti. Varsinkin Helsingissä ja muissa kaupungeissa joissa normaalisti paljon matkailijoita.
Airbnb-asunnon voi laittaa pitkäaikaisvuokralle.
Muiden kokemukset varmaankin pienemmistä asunnoista. Yksiöt ja kaksiot varsinkin menee nopeasti ja yli pyydetyn. Itse ostin 95 neliöiden 4h + k viime talvena, hinnasta putosi 14500