Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia asioita ÄLYKKÄÄT hoksaavat nopeammin?

Vierailija
29.08.2020 |

Siis antakaa ihan oikeita esimerkkejä. Jos kerrotte vaikka opiskelusta, niin kertokaa, minkä itse asian tai teorian olette hoksanneet nopeammin. Tai mitä asioita älykkäät tuttunne ovat hoksanneet nopeasti.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti älykäs ymmärtää mitkä ovat todellisia vaikuttimia ihmisten tekojen ja sanomisten taustalla. Harvoin se mitä sanotaan on se mihin oikeasti pyritään vaan ainoastaan välillinen keino oman päämäärän saavuttamisessa. Esimerkkinä työpaikalla tapahtuva perseen nuolenta, harvemmin kehut ovat aitoja, useammin syynä on jotain sellaista mitä kehuja itse haluaa ja nuolemalla kuvittelee huomaamattomasti saavansa.

Vierailija
22/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äly realisoituu useimmiten tilanteissa, joissa pitää tehdä nopea ratkaisu yllättävään tapahtumaan.

Jos kävelet kulman ympäri ja sua lyödään pesäpallomailalla, niin nopeasta älystä ei ole mitään hyötyä. Nopeat refleksit voivat pelastaa aivovammalta ja nopeat jalat vievät pois tilanteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kulkea kadulla, samalla jutellen, mutta ennakoiden tulevia risteyksiä ja sen mukaisesti vaihtaen kadun puolta.

Vierailija
24/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti älykäs ymmärtää mitkä ovat todellisia vaikuttimia ihmisten tekojen ja sanomisten taustalla. Harvoin se mitä sanotaan on se mihin oikeasti pyritään vaan ainoastaan välillinen keino oman päämäärän saavuttamisessa. Esimerkkinä työpaikalla tapahtuva perseen nuolenta, harvemmin kehut ovat aitoja, useammin syynä on jotain sellaista mitä kehuja itse haluaa ja nuolemalla kuvittelee huomaamattomasti saavansa.

Mä näkisin, että sosiaalisesti älykäs kehuu ja kiittää, koska toinen vaihtoehto on itku ja valitus joka asiasta. Ihmiset tekevät työnsä paremmin ja motivoituvat kehuista. Ihan sama onko se kehu totta vai ei.

Vierailija
25/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly realisoituu useimmiten tilanteissa, joissa pitää tehdä nopea ratkaisu yllättävään tapahtumaan.

Jos kävelet kulman ympäri ja sua lyödään pesäpallomailalla, niin nopeasta älystä ei ole mitään hyötyä. Nopeat refleksit voivat pelastaa aivovammalta ja nopeat jalat vievät pois tilanteesta.

Niin. Miten en osannutkaan näin typerää kommenttia odottaakaan.

Vierailija
26/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärä palsta missä kysellä. Täällä suurin osa on tyhmiä. 

Tiedäthän, ettei tyhmä ole älykkään vastakohta.

Älykäs voi toimia tyhmästi ja normaalia vähemmän älykäs saattaa olla hyvinkin viisas.

Vierailija
27/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä rikkaat yleensä edes ole mitään älykkäitä, varakkaat firman pomot on ainoastaan hyviä puhumaan paskaa ja taivuttelemaan asiakkaat ostamaan tuotteitaan, mutta eivät juuri muuta sitten osaakaan.

Vierailija
28/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nämä rikkaat yleensä edes ole mitään älykkäitä, varakkaat firman pomot on ainoastaan hyviä puhumaan paskaa ja taivuttelemaan asiakkaat ostamaan tuotteitaan, mutta eivät juuri muuta sitten osaakaan.

Mitä hittoa sä sössötät? Aihe ei sivua rikkaita mitenkään?

M54

Vierailija
29/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa sä sössötät? Aihe ei sivua rikkaita mitenkään?

M54

Osuiko rikasta?

Vierailija
30/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoksaan hyvin, kun joku tulee esim. töissä kertomaan uutta ideaa. Eli tajuan yleensä heti mitä ihmiset tarkoittavat, sitten ahdistaa, kun joku hitaampi kyselee ilmiselviä asioita.

Sama oli koulussa, todella tylsää, kaikki kyseli jo kerrottuja asioita ja itse tuijottelin kelloa. Kun vuoden alussa kävi oppikirjan läpi joku ilta, sai vastattua kaikkiin opettajan kysymyksiin ja hyvät arvosanat. Tosin peruskoulun jälkeen en halunnut enää opiskelua jatkaa, kun piti opetella myös asioita jotka ei kiinnosta. Ammattikouluun menin sen vuoksi.

Sillä tavalla koen olevani älykäs, että tajuan useimmat asiat yleisellä tasolla nopeasti ja ymmärrän mitkä ovat olennaisia oppia ja kysyä lisää. Toki, se, että useimmat niistä ymmärtäisi oikeasti tarvitsee vuosien opiskelun.

Yksinkertaistettuna esimerkkinä, jos joku kertoo miten kaappi rakennetaan, niin ymmärrän sen hyvin nopeasti, mutta en todellakaan osa sellaista rakentaa :D

Kuvailit juuri monen liian helposti koulussa selviävän ongelman. Sitten, kun oikeasti pitäisi alkaa tehdä töitä sen opiskelun eteen tuleekin totaalinen stoppi. Onko se sitten älykkyyttä vai ei on toinen juttu.

Vierailija
31/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni (Mensan jäsen, eli älykkyys korkea) tajuaa ja omaksuu esm. Lautapelien säännöt nopeasti. Älykkyys on nimenomaan prosessointinopeutta.

Vierailija
32/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani älykäs on suoraviivainen ja ytimeen pureutuva. Minä taas ajaudun tuon tuosta kaaokseen ja sekasortoon. Elän vahvasti tunteella.

Vierailija
33/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen on huonolla koulutaustalla menestynyt yrittäjä. On supliikki suustaan, itsevarma ja sopivan rempseä ja hersyvä, erittäin saita ja kova tekemään itselleen rahaa. Myös tietyllä tavalla härski.

Vierailija
34/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fingerpori-vitsin

Väärä vastaus. Monet Fingerpori-vitsit edellyttävät tietämystä sateenkaari-skenestä tai huumemaailmasta.

Vierailija
35/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Itse olen tyhmä. :'( 

Vierailija
36/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmanratkaisu nopeasti. 

Vierailija
37/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni (Mensan jäsen, eli älykkyys korkea) tajuaa ja omaksuu esm. Lautapelien säännöt nopeasti. Älykkyys on nimenomaan prosessointinopeutta.

Niin tai sitten on kyse vain hyvästä muistista. Älykkyys on oppimansa soveltamista yli sen aiheen, mitä on käyty läpi.

Vierailija
38/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Käytös on silloin hyvin epäjohdonmukaista ja ristiriitaista, kun mielistellään ja nuoleskellaan. Asennoituminen muuttuu kuin leikaten.

Vierailija
39/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoksaan hyvin, kun joku tulee esim. töissä kertomaan uutta ideaa. Eli tajuan yleensä heti mitä ihmiset tarkoittavat, sitten ahdistaa, kun joku hitaampi kyselee ilmiselviä asioita.

Sama oli koulussa, todella tylsää, kaikki kyseli jo kerrottuja asioita ja itse tuijottelin kelloa. Kun vuoden alussa kävi oppikirjan läpi joku ilta, sai vastattua kaikkiin opettajan kysymyksiin ja hyvät arvosanat. Tosin peruskoulun jälkeen en halunnut enää opiskelua jatkaa, kun piti opetella myös asioita jotka ei kiinnosta. Ammattikouluun menin sen vuoksi.

Sillä tavalla koen olevani älykäs, että tajuan useimmat asiat yleisellä tasolla nopeasti ja ymmärrän mitkä ovat olennaisia oppia ja kysyä lisää. Toki, se, että useimmat niistä ymmärtäisi oikeasti tarvitsee vuosien opiskelun.

Yksinkertaistettuna esimerkkinä, jos joku kertoo miten kaappi rakennetaan, niin ymmärrän sen hyvin nopeasti, mutta en todellakaan osa sellaista rakentaa :D

Ei se susta älykästä tee, että toinen kyselee... Ehkä se koittaa ymmärtää mitä järkeä siinä on.

Pelattiin kaverin kanssa. Koitin kysellä kaverilta pelin logiikkaa. Hän suuttui ja piti minua tyhmänä. Jatkettiin tyhmäää peliä ja voitin keveästi. Kaveti muutenkin piti mua tyhmänä, vaikka olis saanut katsoa sitä tyhmää peilistä...

Vierailija
40/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys liittyy nopeaan reagointikykyyn korvien välissä. Kykenee vastaamaan yllättäviin tilanteisiin sanallisesti (ei siis, että lähtee juoksemaan pakoon) ja kaivamaan aivojen sopukoista sekunnissa ne tarvittavat tiedot ja taidot. 

Itse olen asianajaja. Oikeussalissa sinulla on aikaa yllättäviin tilanteisiin reagoida 2-5 sekuntia ja siinä ajassa ne kaikki tiedot päästäsi on käyty läpi. Tuo 5 s on pitkä aika, mutta joskus sitä tarvitsee kasatakseen aivossa kulkevan sekamelskan läpi. Se tieto löytyy sieltä. 

F

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi