Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia asioita ÄLYKKÄÄT hoksaavat nopeammin?

Vierailija
29.08.2020 |

Siis antakaa ihan oikeita esimerkkejä. Jos kerrotte vaikka opiskelusta, niin kertokaa, minkä itse asian tai teorian olette hoksanneet nopeammin. Tai mitä asioita älykkäät tuttunne ovat hoksanneet nopeasti.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan ihmisten tarkoitusperät. Olen introvertti mutta sosiaalisesti älykäs. Olen myös pärjännyt jokaisessa työpaikassani, vaikka aina on ollut täysin uusi ja iso kuvio ymmärrettävänä jota on pitänyt selvittää nopealla aikataululla.

Kotioloissa olen kyllä huoleton enkä jaksa puhua juuri mitään järkevää. Ikävää tietysti kumppanin kannalta 🤪

Vierailija
42/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly realisoituu useimmiten tilanteissa, joissa pitää tehdä nopea ratkaisu yllättävään tapahtumaan.

Jos kävelet kulman ympäri ja sua lyödään pesäpallomailalla, niin nopeasta älystä ei ole mitään hyötyä. Nopeat refleksit voivat pelastaa aivovammalta ja nopeat jalat vievät pois tilanteesta.

Niin. Miten en osannutkaan näin typerää kommenttia odottaakaan.

Et sitten taida oikeasti älykäs ollakaan, kun et osaa varautua kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs hoksaisi pysyä pois tältä vammapalstalta jolloin hänen elämänlaatunsa paranisi ja olisi aikaa tehdä kehittävämpiä asioita.

Vierailija
44/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs hoksaisi pysyä pois tältä vammapalstalta jolloin hänen elämänlaatunsa paranisi ja olisi aikaa tehdä kehittävämpiä asioita.

Tuo nyt oli jo ainakin kolmas samaan asiaan viittaava kommentti. Yksikään ei liene oikeasti älykkään esittämä. Yksi niistä oli omani.

Vierailija
45/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly realisoituu useimmiten tilanteissa, joissa pitää tehdä nopea ratkaisu yllättävään tapahtumaan.

Jos kävelet kulman ympäri ja sua lyödään pesäpallomailalla, niin nopeasta älystä ei ole mitään hyötyä. Nopeat refleksit voivat pelastaa aivovammalta ja nopeat jalat vievät pois tilanteesta.

Olen. Tämä sinun skenaariosi ei ei liity älyyn millään tavoin.

Vierailija
46/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fingerpori-vitsin

Väärä vastaus. Monet Fingerpori-vitsit edellyttävät tietämystä sateenkaari-skenestä tai huumemaailmasta.

Tai sitten ne eivät avaudu joillekin ollenkaan.

Esimerkkinä Tulpan vaihto autokorjaamolla.

Vierailija
47/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Tämän videon kautta esiin tulevaa totuutta ei tarvi viisaammille erikseen kertoa

Vierailija
48/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt oli jo ainakin kolmas samaan asiaan viittaava kommentti. Yksikään ei liene oikeasti älykkään esittämä. Yksi niistä oli omani.

No ei tietenkään ole älykkään esittämä, koska olemmehan kaikki täällä palstalla. Idiootteja jokainen.

Vierailija
49/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä pihvi?

Vierailija
50/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti älykäs ymmärtää mitkä ovat todellisia vaikuttimia ihmisten tekojen ja sanomisten taustalla. Harvoin se mitä sanotaan on se mihin oikeasti pyritään vaan ainoastaan välillinen keino oman päämäärän saavuttamisessa. Esimerkkinä työpaikalla tapahtuva perseen nuolenta, harvemmin kehut ovat aitoja, useammin syynä on jotain sellaista mitä kehuja itse haluaa ja nuolemalla kuvittelee huomaamattomasti saavansa.

Juuri noin. Käytös on silloin hyvin epäjohdonmukaista ja ristiriitaista, kun mielistellään ja nuoleskellaan. Asennoituminen muuttuu kuin leikaten.

En ymmärtänyt mitä tarkoitit, jäikö sulla joku lause pois välistä?

Edelliseen kommentoisin, että mielistely on tyhmyyttä.

Vähemmän älykäskin osaa kiittää avusta ja antaa kehut oikeista asioista, sellaisista mitkä ovat totta, tai voi olla ihan vain tarkoitus saada työkaveri hyvälle tuulelle.

Oma motiivini tähän on tietysti itsekäs, koska hyväntuulinen työkaveri on mukavampaa seuraa kuin huonotuulinen. Ihan sama, annanko positiivista palautetta taidoista, hyvästä työsuorituksesta vai kehunko vaatteita.

Hyödyn toisten kehumisesta, vaikka en saa siitä rahaa enkä yritä saada toista tekemään töitäni.

Jos joku kehuu itseäni ilman syytä, toki mietin motiiveja. Joskus se on kehujan yritys saavuttaa jotain, mutta haittaako se minua? Ei. Voin tehdä sen palveluksen, mitä perseen nuolemisella tavoitellaan, tai voin jättää tekemättä. Voin myös ilahtua, jos kiitos tuntuu aidolta.

Vierailija
51/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän oli just sen skenaarion pointti. Itse väitit, että älykäs selviää älyllään nopeita ratkaisuja vaativista tilanteista. No esitin sinulle tilanteen, jossa älystä ei ole mitään hyötyä, vaan pikemmin enemmän haittaa, jos jää sekunnin murto-osaksikaan miettimään mikä olisi fiksuin ratkaisu.

Vierailija
52/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän oli just sen skenaarion pointti. Itse väitit, että älykäs selviää älyllään nopeita ratkaisuja vaativista tilanteista. No esitin sinulle tilanteen, jossa älystä ei ole mitään hyötyä, vaan pikemmin enemmän haittaa, jos jää sekunnin murto-osaksikaan miettimään mikä olisi fiksuin ratkaisu.

Niin. Kukaan ei osaa toimia tilanteessa, joka tulee noin nopeasti, jollei ole teräsmies.

Vierailija
53/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä varmaan osaisit toimia sekunnin murto-osassa huippuälysi turvin tuossa tilanteessa tai kun hirvi loikkaa konepellille moottoritiellä.

Vierailija
54/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmisillä muita syitä kysellä tällaisia kuin hakea todisteita sille, että itse olisi edes piirun verran keskimääräistä älykkäämpi? Tai siis selvästi älykkäämpi kuin työkaverit ja naapurit?

Mitä väliä sillä oikeastaan on?

Vierailija
55/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät kehittää mielessään sellaisia ratkaisuja ongelmiin, mitä vähemmän älykäs ei olisi ikinä ajatellutkaan.

Vierailija
56/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Kukaan ei osaa toimia tilanteessa, joka tulee noin nopeasti, jollei ole teräsmies.

Esim urhelijan/taistelulajia harrastan refleksit saattaisivat riittää. Mutta shakkisiirtoja päässään miettivä ei varmaan edes ehtisi huomata mitään ennen kuin makaisi tajuttomana maassa.

Vierailija
57/57 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoksaan hyvin, kun joku tulee esim. töissä kertomaan uutta ideaa. Eli tajuan yleensä heti mitä ihmiset tarkoittavat, sitten ahdistaa, kun joku hitaampi kyselee ilmiselviä asioita.

Sama oli koulussa, todella tylsää, kaikki kyseli jo kerrottuja asioita ja itse tuijottelin kelloa. Kun vuoden alussa kävi oppikirjan läpi joku ilta, sai vastattua kaikkiin opettajan kysymyksiin ja hyvät arvosanat. Tosin peruskoulun jälkeen en halunnut enää opiskelua jatkaa, kun piti opetella myös asioita jotka ei kiinnosta. Ammattikouluun menin sen vuoksi.

Sillä tavalla koen olevani älykäs, että tajuan useimmat asiat yleisellä tasolla nopeasti ja ymmärrän mitkä ovat olennaisia oppia ja kysyä lisää. Toki, se, että useimmat niistä ymmärtäisi oikeasti tarvitsee vuosien opiskelun.

Yksinkertaistettuna esimerkkinä, jos joku kertoo miten kaappi rakennetaan, niin ymmärrän sen hyvin nopeasti, mutta en todellakaan osa sellaista rakentaa :D

Kysely ei tarkoita hitautta. Minäkin ymmärrän asiat nopeasti. Myös ideat, joita esitellään uusina, mutta, joita on jo saatettu kokeilla ja todettu toimimattomiksi. On syitä miksi kyselen. Ensimmäinen on tarkentaminen ja asian varmistaminen. Idean esittäjä voi olla sekava tai epäselvä puheissaan tai käyttää vääriä termejä, jolloin idea voi olla hyvä, vaikka se on esitetty huonosti. Toinen on tapani "haastaa" ajattelemaan omaa ideaa niin syvällisesti, että saattaa hoksata myös siinä piileviä puutteita. Jos sanoisin suoraan olevani eri mieltä, iso osa ihmisistä tyrmäisi ajatukseni heti, koska kritiikkiä niin harva kykenee ottamaan vastaan ja varsinkaan kehittämään omaa ajatteluaan sen pohjalta. Kolmas on se, että on äärimmäisen vaarallista kuvitella ymmärtävänsä muita oikein tai ylipäätään ymmärtävänsä asiat aina oikein. On paljon asioita mitä kukaan ei tiedä ja sen vuoksi on hyvä varmistaa ymmärtäneensä asiat oikein. Lisäksi ihmiset tulkitsevat asiat oman harhaisen ja vinoutuneen filtterinsä läpi. Aina. Se kannattaa tiedostaa. Väitänkin siis ettei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä tai, että kysely kertoisi kyselijän älykkyydestä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän