Kun koulussa ei ole koululääkäriä!! Ja lapselle olisi tarvinnut...
Siis lapsen koululla ei ole ollut koululääkäriä vuoteen! Olisin tarvinnut erään todistuksen lapsen terveyden tilasta ja sellaisen kirjoittaa vain koululääkäri. Mutta minkäs teet kun ei ole koululääkäriä?!
Terveyskeskuksesta sanottiin, ettei se ole terveyskeskusasia. Heiltä saa vastaavan maksamalla ja vapaita aikoja on vasta marraskuussa.
Yksityiseltä lääkäriasemalta sellaisen saa myös, mutta kun se maksaa 85€! En todellakaan halua maksaa 85€ lapusta, joka meidän pitäisi saada koululääkäriltä ilmaiseksi. Mutta kun koulussa ei ole sitä koululääkäriä, uutta ei ole saatu kun entinen lähti eläkkeelle. Kouluterveydenhoitaja pystyi vain valittelemaan tilannetta, kun ei ole niin ei ole.
Asia lukee myös Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilla:
"Maksua ei peritä nuorison terveystodistuksesta, joka on koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon käyntien yhteydessä kerättyihin tietoihin perustuva terveystodistus."
Kenen puoleen tässä nyt kääntyisin, mistä voin vaatia todistusta kun se kerran ilmaiseksi kuuluu saada? Ei todellakaan huvita maksaa siitä 85€ yksityisellä!
Kommentit (11)
Nuorison tt tehdään 8. lkn terveystarkastuksen yhteydessä, joka taas on lakisääteinen. Yhteys kunnan ylilääkärin jos ei tarkastusta järjestetä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 19:12"]
Nuorison tt tehdään 8. lkn terveystarkastuksen yhteydessä, joka taas on lakisääteinen. Yhteys kunnan ylilääkärin jos ei tarkastusta järjestetä.
[/quote]
Juu, kasiluokan tarkastusta ei ole lapselle tehty, koska lääkäriä ei ole ollut koulussa yli vuoteen.
-ap-
jos homma toimisi oikein niin kunnan pitäisin tehdä maksusitoumus yksityiselle, jos muuten eivät voi palvelua tarjota. Mutta harvassa kunnassa kai sitten tehdään niin kuin pitäisi.
Ylilääkäri on se taho, jolla on vastuu terv. tarkastusten toteutumisesta. Jostain terveyskeskuksen nettisivuilta pitäisi löytyä nimi. Sinne yhteys ja mainitse siinä tuo, että olet tietoinen siitä, että lain mukaan se todistus pitäisi saada.
Jos ei mitään tapahdu, niim sitten kantelu aluehallintoviranomaiselle.
Tai sitten vain menette sinne terveysasemalle hakemaan sitä todistusta...
Kun nyt on kuitenkin kyse Helsingistä, ja niin voisi kuvitella jollain toisella koululla olevan koululääkäri, niin voiko nuori itse/vanhemmat/kouluterkkari varata ajan toisella koululla olevalle koululääkärille?
Tuli nyt vaan mieleen.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:22"]
Tai sitten vain menette sinne terveysasemalle hakemaan sitä todistusta...
[/quote]
Se ei ole vaihtoehto, kun ajan saa aikaisintaan 2kk:n päähän ja lisäksi vastaavasta todistuksesta terveyskeskuksessa pitää maksaa 40€.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 20:24"]
Kun nyt on kuitenkin kyse Helsingistä, ja niin voisi kuvitella jollain toisella koululla olevan koululääkäri, niin voiko nuori itse/vanhemmat/kouluterkkari varata ajan toisella koululla olevalle koululääkärille?
Tuli nyt vaan mieleen.
-ap-
[/quote]
Meillä Vantaallakin oli pari vuotta sitten tämän kanssa ongelmia, mutta ratkaisivat sen kyllä. Osa pääsi lääkäriin vasta, kun kesäloma oli jo alkanut, mutta kaikki saivat kuitenkin todistuksensa. Niitä aikoja ei luultavasti löydy noin vain niistä muistakaan kouluista, mutta eihän kysymällä mitään menetä.
tuskin pääee toisen koulun lääkäriin, mutta ehkäpä kannattaisi ihan ekaksi soittaa rehtorille ja kysäistä, miten siellä toimitaan...
Mopokorttiako varten todistusta tarvitset, ap? On totta, että todistus kuuluu saada ja tarkastus pitää tehdä, mutta toisaalta ärsyttää vanhempien natina kun todistus pitäisi saada nytjustheti kun Jani-Petteri täyttää tammikuussa 15. Lääkärintarkastus kun saattaa olla vasta toukokuussa... Minä ainakin olen jokaiseen ajokorttiini (A, B ja C) ihan itse maksanut lääkärintodistukseni ja eikä ajokorttitodistuksen minusta kuuluisi olla mikään julkinen palvelu. Maksaahan se ajokortti jo maltaita.
T. Yläkoulun th
Itse varmaan aloittaisin ottamalla yhteyttä kunnan sosiaali- ja terveystoimeen. Tai sitten olisin laiska ja maksaisin sen 85 euroa.