Rekryprosessin kesto
Hei, kyselisin täällä kärsimättömänä kokemuksia työnhakuprosessin kestosta.
Hain paikkaa jonka viimeinen hakupäivä oli kolme viikkoa sitten, lähetin hakemuksen vasta pari päivää ennen deadlinea. Nyt on siis mennyt kolme viikkoa eikä mitään ole kuulunut. Onkohan kuinka tavallista, että haastattelukutsu voisi tulla vielä tämänkin ajan jälkeen? Olen tosi kiinnostunut hommasta, ja mielestäni myös sopisin siihen.
Ei varmaan kannata enää tässä vaiheessa alkaa soittelemaan peräänkään? Kyseessä on siis iso IT-alan yritys.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:05"]
No näinhän se taitaa olla, mutta taisin kaivata av:lta vahvistusta omille epäilyksilleni, jotta voisin heittää toivon ja jatkaa eteenpäin. :) Nyt on tosiaan työnantajan markkinat, olen huomannut. Sellaisen vinkkihän on olemassa, että kannattaa soittaa etukäteen ja kysyä jotain että jäisi rekrytoijan mieleen, mutta ilmoitus oli niin kattava ettei tullut mieleen mitään oikeasti järkevää kysyttävää, ja tikusta asiaa en halunnut tehdä. Ehkä ensi kerralla täytyy vaan yrittää keksiä jotain.AP
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:55"]
Kyllä kutsu haastatteluun tulee parissa päivässä. Ehkä parin viikon/kuun päästä saat sähköpostin että ei tällä kertaa. Työnantajilla on nyt varaa valita. Vaikka kuinka itse tuntuisi siltä, että tämä työ on juuri minua varten ja olisin varmasti sopivin niin valitettava totuus on että näitä muita yhtä sopivia on varmasti kymmeniä.
Työnhaussa on tietysti tärkeää lähettää hakemus+cv, mutta melkein yhtä tärkeää on luoda kontakti työnantajaan. Pelkkien papereiden sisäänlaittaminen ei ole vielä varsinaisesti kontakti. Siksi on parempi ensimmäisenä soittaa ja osoittaa se aktiivisuus ja mielenkiinto mahdollista työtä kohtaan. Tuskin kukaan on niin valmis uuteen työpaikkaan, että suoralta kädeltä voisi sanoa, ettei ole mitään kysyttävää. Puhelimitse tehdään puolin ja toisin ne ensimmäiset tunnustelut, millainen työnhakija on ja mitä työnantaja viime kädessä hakee. Säästää paljon vaivaa puolin ja toisin.
Mitä se kertoo työnhakijasta, joka ei soita työnantajalle: ihmisarka ja pelokas. Varsinainen uraohjus siis.
Kylläpä on rekrytoinnissa ristiriitaisia neuvoja! Minulle on aina neuvottu, että ei kannata tehdä tikusta asiaa ja häiritä mahdollisesti hyvin kiireistä henkilöä töissään. Tehdäpä sitten oikein!
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 21:50"]
Itse rekrytoin kymmeniä ihmisiä vuodessa, ja voin sanoa, että tällaiset soittelijat päätyvät kyllä samantien ei kiitos -listalle, kun hermo menee, kun puhelin soi ja joku kyselee turhanpäiväisiä. Rekryprosessi pitkittyy, jos ei saa keskittyä siihen, vaan vastailee kymmeniin turhiin puheluihin, kun voisi senkin ajan käyttää vaikkapa hakemuksien lukemiseen ajatuksella. ÄLÄ siis soita, jos ei oikeasti ole asiaa.
[/quote]
Olin juuri #TruHelsinki tapahtumassa viimekuussa ja siellä hakijan näkökulmasta olisi viisainta omien hermojen ja ainakin sinun hermojesi kannalta kaikille kandidaateille lähettää yhteisviesti "Kiitos hakemuksestasi. Haku on nyt päättynyt ja käymme kandidaattien hakemukset läpi seuraavien 2 viikon aikana. Ilmoitamme haastatteluun pääseville henkilökohtaisesti X-päivään mennessä. Kaikille hakemuksen määräpäivään mennessä lähettäneille lähetämme viestin rekrytointiprosessin päättymisestä".
Itse rekrytoijana tämä on todella tehokas tapa hiljentää puhelin. Pidä hakijat koko ajan ajantasalla ja kerro etukäteen miten ja missä aikataulussa prossessi etenee, niin vältyt multivastaamasta heille. Hyväkin hakija voi päätyä ö-mappiin, vain siksi, ettet ylimielisyytesi vuoksi tee työtäsi hyvin.