Rekryprosessin kesto
Hei, kyselisin täällä kärsimättömänä kokemuksia työnhakuprosessin kestosta.
Hain paikkaa jonka viimeinen hakupäivä oli kolme viikkoa sitten, lähetin hakemuksen vasta pari päivää ennen deadlinea. Nyt on siis mennyt kolme viikkoa eikä mitään ole kuulunut. Onkohan kuinka tavallista, että haastattelukutsu voisi tulla vielä tämänkin ajan jälkeen? Olen tosi kiinnostunut hommasta, ja mielestäni myös sopisin siihen.
Ei varmaan kannata enää tässä vaiheessa alkaa soittelemaan peräänkään? Kyseessä on siis iso IT-alan yritys.
Kommentit (23)
Joo, tuo soittaminen on kyllä kinkkinen juttu. En oikeasti ole mitenkään ihmisarka, mutta se tikusta asian tekeminen tuntuu jotenkin niin "feikiltä". Tottakai keksisin aina jotain kysyttävää paikasta mutta tästä en keksinyt mitään sellaista, joka oikeasti vaikuttaisi siihen haenko vai en. Ja mielestäni ne muut kysymykset voi sitten esittää haastattelussakin.
Toki olen aiemmin soitellut muista työpaikoista, jos ihan oikeita kysymyksiä on herännyt. Epäilyttää vain juuri tuo, että voiko työnantaja oikeasti arvostaa sitä, että kaikki hakijat soittelevat vain koska yrittävät vaikuttaa aktiivisilta.
Ihmisarka en siis ole, mutta ehkä turhan korrekti, en halua häiritä ihmisiä.
AP
Eiköhän tehokkain tapa olisi laittaa hakemukset sisään ja sitten soittaa sille työnantajalle. Tavallaan aktiivisesti pakottaa se ottamaan suhun hakijana jokin kanta? Ties vaikka heti sopisi haastatteluajan. Silloin ehkä niiden lukuisten hakemusten joukosta sun hakemus ja henkilö yhdistyis työnantajan pääkopassa myönteisellä tavalla. Tietysti on loistavaa, jos omat paperit puhuvat itsessään niin hyvin puolestaan, ettei mitään henkilökohtaisempaa vaihtoa tarvita työnhakijan ja työnantajan välillä.Tyyliin "It-alan hiljaiset nörtit". Pahaa kuitenkin pelkään, että paperit eivät tee mitään vaikutusta yksistään. Aina on joku muu, jonka hakemus on virheettömämpi, meriitit paremmat, työkokemusta enemmän etc. Ja kun se kaveri vielä tulee itse työnantajan luo, eikä odota että se "ehkä" kutsutaan paikalle. Niin valinta on melkoisen selvä.
hah, hain varmaan 50 paikkaa joista soitin puoliin. 5 haastattelussa kävin, yhteenkään niistä en soittanut. Sain myös lopulta työn jonka perään en soitellut. Olen myös sitä mieltä, että jos on oikeasti asiaa on ok soittaa, tikusta tehty asia tekee sinusta vain pellen
Mäkin olen sillä kannalla, että tekemällä tikusta asiaa tekee vain vaivautuneen puhelun. Tietysti olisi hienoa, jos joku osaisi vaikka tässä neuvoa sellaisen yleiskysymyksen, jonka avulla tekisi soittaessaan hyvän vaikutelman, muttei vaikuttaisi siltä, että soittaa vain mielistelläkseen.
Itse soitan ja olen soittamatta satunnaisesti, yleensä silloin soitan jos keksin ilmoituksesta jonkin epäselvyyden, jonka avulla voin soittaa. Mutta en koskaan ole saanut sellaiseen paikkaan edes haastattelukutsua, johon olen soittanut. Pelkällä hakemuksella taas olen.
Ehkä sellainen olisi poikkeus, jos työntekijää haetaan pikaisesti? Silloin olisi luontevaa soittaa ja esitellä itsensä nopeasti ja jos työnantajaa kiinnostaa, niin sopia jatkosta.
Olen kirjoittanut ennenkin että itselläni on vaihdellut siitä, että jäin suoraan haastattelusta töihin, lähes neljään kuukauteen, siis paikoissa, joihin olen tullut valituksi.
Uskoisin, että suurimmalla osalla ihmisiä, alasta ja työtehtävistä riippumatta, on niin paljon töitä, ettei kukaan arvosta mitään tikusta asiaa -puheluita. Itse rekrytoin kymmeniä ihmisiä vuodessa, ja voin sanoa, että tällaiset soittelijat päätyvät kyllä samantien ei kiitos -listalle, kun hermo menee, kun puhelin soi ja joku kyselee turhanpäiväisiä. Rekryprosessi pitkittyy, jos ei saa keskittyä siihen, vaan vastailee kymmeniin turhiin puheluihin, kun voisi senkin ajan käyttää vaikkapa hakemuksien lukemiseen ajatuksella. ÄLÄ siis soita, jos ei oikeasti ole asiaa. Pidä huoli, että hakemuksesi on kiinnostava, kattava ja kertoo, miksi juuri sinut kannattaa palkata.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 21:50"]
Uskoisin, että suurimmalla osalla ihmisiä, alasta ja työtehtävistä riippumatta, on niin paljon töitä, ettei kukaan arvosta mitään tikusta asiaa -puheluita. Itse rekrytoin kymmeniä ihmisiä vuodessa, ja voin sanoa, että tällaiset soittelijat päätyvät kyllä samantien ei kiitos -listalle, kun hermo menee, kun puhelin soi ja joku kyselee turhanpäiväisiä. Rekryprosessi pitkittyy, jos ei saa keskittyä siihen, vaan vastailee kymmeniin turhiin puheluihin, kun voisi senkin ajan käyttää vaikkapa hakemuksien lukemiseen ajatuksella. ÄLÄ siis soita, jos ei oikeasti ole asiaa. Pidä huoli, että hakemuksesi on kiinnostava, kattava ja kertoo, miksi juuri sinut kannattaa palkata.
[/quote]
Ahaa, eli huvikseen ne työnantajat laittavat sen puhelinnumeron siihen työpaikkailmoitukseen. Ei tarvitsi rekrytojan hermostua soitteluun, jos osaisivat yksinkertaisesti laittaa ilmoitukseen: "Emme vastaa lainkaan kyselyihin puhelimitse" tai esimerkiksi "Vastaamme tiedusteluihin klo 9.15-9.45 sinä ja sinä aikana" Ei luulisi olevan liian haasteellista?
Mutta uskotaan. Vaikeneminen kunniaan, kun nero työskentelee...
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:01"]
[/quote]
Ahaa, eli huvikseen ne työnantajat laittavat sen puhelinnumeron siihen työpaikkailmoitukseen. Ei tarvitsi rekrytojan hermostua soitteluun, jos osaisivat yksinkertaisesti laittaa ilmoitukseen: "Emme vastaa lainkaan kyselyihin puhelimitse" tai esimerkiksi "Vastaamme tiedusteluihin klo 9.15-9.45 sinä ja sinä aikana" Ei luulisi olevan liian haasteellista?
[/quote]
Höh, älä soita jos ei ole asiaa, sanoi edellinen. Eivät ne laita sitä puhelinnumeroa huvikseen, mutta eivät senkään takia, että ihmiset vain soittelisivat antaakseen itsestään jonkun tietyn kuvan, vaan siksi, että jos jollain on oikeaa kysyttävää, niin he antavat lisätietoja. Eikö tämä ole aika yksinkertaista ja pitäisi työnhakijankin tajuta. En ole soittanut koskaan jos ei ole ollut oikeaa asiaa, mm. edelliseen määräaikaiseen enkä tähän nykyiseen, ja tulin valituksi. Tosin työnantaja sitten soitti mulle ennen haastattelua nykyisestä, mutta se on eri asia. Miksi ihmeessä pitää soittaa jos ei ole asiaa? Eräs tuttu pientyönantaja sanoi, ettei toista kertaa laita puhelinumeroa. Kun ilmoitus oli sunnuntain lehdessä, seuraavana maanantaina tuli n. sata puhelua, joissa suurin kysymys oli, että millon päätös tehdään tai vastaava, vaikka hakuaikakaan ei ollut umpeutunut. Tarkoitus vissiin oli tehdä itsensä tunnetuksi, mutta noista sadasta soittajasta ei erottunut kukaan edukseen.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:06"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 22:01"]
[/quote]
[/quote]
Höh, älä soita jos ei ole asiaa, sanoi edellinen. Eivät ne laita sitä puhelinnumeroa huvikseen, mutta eivät senkään takia, että ihmiset vain soittelisivat antaakseen itsestään jonkun tietyn kuvan, vaan siksi, että jos jollain on oikeaa kysyttävää, niin he antavat lisätietoja. Eikö tämä ole aika yksinkertaista ja pitäisi työnhakijankin tajuta. En ole soittanut koskaan jos ei ole ollut oikeaa asiaa, mm. edelliseen määräaikaiseen enkä tähän nykyiseen, ja tulin valituksi. Tosin työnantaja sitten soitti mulle ennen haastattelua nykyisestä, mutta se on eri asia. Miksi ihmeessä pitää soittaa jos ei ole asiaa? Eräs tuttu pientyönantaja sanoi, ettei toista kertaa laita puhelinumeroa. Kun ilmoitus oli sunnuntain lehdessä, seuraavana maanantaina tuli n. sata puhelua, joissa suurin kysymys oli, että millon päätös tehdään tai vastaava, vaikka hakuaikakaan ei ollut umpeutunut. Tarkoitus vissiin oli tehdä itsensä tunnetuksi, mutta noista sadasta soittajasta ei erottunut kukaan edukseen.
[/quote]
Onkohan tässä yksi syy, miksi työ ja tekijä eivät kohtaa tässä maassa? Työttömille kun annetaan ihan päinvastaisia neuvoja niillä työllistämiskursseilla ym. Eli ole aktiivinen, ota yhteyttä työnantajaan. Eikä se todellakaan ole mitään p:n jauhamista ja tikusta asiaa tekemistä, kuten nämä minimalistista niukkasanaisuutta ihannoivat palstan "rekry"asiantuntijat painottavat, vaan sitä että ihminen esim. esittäytyy. Kyllä on ihmisellä melkoinen asennevamma ja ns. kusi noussut päähän, jos työpaikoilla ollaan näin "niuhoja". Ilmeisesti rekrytoijien ammattitauti.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 19:19"]
Joo, tuo soittaminen on kyllä kinkkinen juttu. En oikeasti ole mitenkään ihmisarka, mutta se tikusta asian tekeminen tuntuu jotenkin niin "feikiltä". Tottakai keksisin aina jotain kysyttävää paikasta mutta tästä en keksinyt mitään sellaista, joka oikeasti vaikuttaisi siihen haenko vai en. Ja mielestäni ne muut kysymykset voi sitten esittää haastattelussakin.
Toki olen aiemmin soitellut muista työpaikoista, jos ihan oikeita kysymyksiä on herännyt. Epäilyttää vain juuri tuo, että voiko työnantaja oikeasti arvostaa sitä, että kaikki hakijat soittelevat vain koska yrittävät vaikuttaa aktiivisilta.
Ihmisarka en siis ole, mutta ehkä turhan korrekti, en halua häiritä ihmisiä.
AP
[/quote]
Mä kävin ammattiliittoni (TEK eli IT-alaa pääsääntöisesti) rekrykoulutuksessa, jossa puhui kokenut rekrytointikonsultti. Hän sanoi, että soitella kannattaa vain ja ainoastaan silloin, jos on todellisuudessa jotain kysyttävää. TIkusta asiaa tekevät tekevät itse asiassa hallaa itselleen, sillä kiireiset ihmiset eivät ensisijaisesti tahdo jutella niiden hakijoiden kanssa, ja jos kysyy jotain ilmoituksesta ilmi tulevaa asiaa, saa aika paljon miikkaa.
Sikäli väittäisin, että olet oikeilla linjoilla, AP. Tulevia hakemuksia tehdessä en sinuna lähtisi muuttamaan tapojani.
Mutta kuten joku yllä jo totesi, aikaa voi mennä paljon, etenkin isossa talossa ja etenkin nyt, kun hakijoita on varmasti ihan tuhottomasti. Ei ole ihan tavatonta, että menee viikkoja, mullekin on kerran käynyt niin. Olin jo arvellut paikan menneen, mutta sain kutsun haastatteluun, paikkaa en tosin sillä kerralla.
Nythän sulla tietty onkin kysyttävää, haluat tietää, mikä on haku- ja valintaprosessin tilanne :) Jos soitat saadaksesi sen selville, ole kuitenkin skarppina ja varaudu siihen, että sulta kysellään hakuun liittyviä asioita.
Toivottavasti pääsisit haastatteluun!
Kenenkään ei kuulu soittaa "esittäytyäkseen" kuten joku edellä mainitsi, sitä varten lähetetään se ansioluettelo ja hakemus. Olen siis se "niuho rekrytoija, jolla on kusi noussut päähän", mutta tehtyäni rekrytointia 20 vuotta niin voin kertoa, että ne, jotka soittavat oikeaa asiaa, joilla on oikeasti kysyttävää, jäävät mieleen positiivisesti, ja ne jotka "soittavat esittäytyäkseen" tai "tekevät tikusta asiaa" eivät herätä yhtään ainutta positiivista ajatusta, ja joutuvat heti ei-pinoon. Näin se vaan on, enkä ole ainut rekryjä tekevä, joka näin ajattelee. Siinä joku kirjoittajista oli oikeassa, että työkkärissä ja muualla väliin neuvotaan väärin kun kehotetaan soittamaan aina - siinä nkee kuinka vieraantuneita työelämästä esim työkkäreissä ollaan.
Oikein tai väärin, loppukädessähän se millä on merkitystä on se, pääsetkö haastatteluun vai et. Eikö kannattaisi toimia niin, että saa kutsun haastatteluun?
Eikö kannata ottaa yhtettä työnantajaan? Todennäköisesti prosessi on jo ohi ja joku on valittu, mutta jos rekrytointi on vielä auki, työnantaja ainakin muistaa sinut ja se saattaa vaikuttaa kohdallasi myönteisesti - saat kutsun haastatteluun.
Joka tapauksessa voi olla hyödyllistä kuulla, miksi sinua ei valittu.
Kyllä kutsu haastatteluun tulee parissa päivässä. Ehkä parin viikon/kuun päästä saat sähköpostin että ei tällä kertaa. Työnantajilla on nyt varaa valita. Vaikka kuinka itse tuntuisi siltä, että tämä työ on juuri minua varten ja olisin varmasti sopivin niin valitettava totuus on että näitä muita yhtä sopivia on varmasti kymmeniä.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:54"]
Joka tapauksessa voi olla hyödyllistä kuulla, miksi sinua ei valittu.
[/quote]
Jos kaikki 150-200 hakijaa soittelevat hakemiinsa paikkoihin niin mitenkäs luulet niiden muistavan jokaisen hakijan? Vastaus on todennäköisesti jokaiselle että "saimme paljon hyviä hakemuksia, joista valitsimme parhaat haastatteluun. Et valitettavasti ollut tällä kertaa heidän joukossaan."
No näinhän se taitaa olla, mutta taisin kaivata av:lta vahvistusta omille epäilyksilleni, jotta voisin heittää toivon ja jatkaa eteenpäin. :) Nyt on tosiaan työnantajan markkinat, olen huomannut. Sellaisen vinkkihän on olemassa, että kannattaa soittaa etukäteen ja kysyä jotain että jäisi rekrytoijan mieleen, mutta ilmoitus oli niin kattava ettei tullut mieleen mitään oikeasti järkevää kysyttävää, ja tikusta asiaa en halunnut tehdä. Ehkä ensi kerralla täytyy vaan yrittää keksiä jotain.
AP
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:55"]
Kyllä kutsu haastatteluun tulee parissa päivässä. Ehkä parin viikon/kuun päästä saat sähköpostin että ei tällä kertaa. Työnantajilla on nyt varaa valita. Vaikka kuinka itse tuntuisi siltä, että tämä työ on juuri minua varten ja olisin varmasti sopivin niin valitettava totuus on että näitä muita yhtä sopivia on varmasti kymmeniä.
[/quote]
Ei välttämättä tule kutsu haastatteluun parissa päivässä. Jos ei ole mikään akuutti hätä täyttää paikkaa vaan on laitettu tulevien tarpeiden takia hakuun, eikä olekaan niin tarkkaan mietitty, kuka ja milloin käsittelee hakemukset. Todennäköisesti tuo paikka on jo mennyt ainakin haastatteluvaiheeseen ilman sinua, mutta et sinä siinä mitään häviä, jos kysyt vielä asiasta. "Hei haluaisin tiedustella, onko se valinta jo tehty".
Jos on kerran iso yritys niin ei tiedä koskaan, milloin tarvitsevat jotain uutta tyyppiä taas, joten soittaminen ei ehkä mene hukkaan vaikka tuo paikka olisi jo täytetty. Voi vaikka kysellä, onko tiedossa muita rekrytointitarpeita.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:05"]
No näinhän se taitaa olla, mutta taisin kaivata av:lta vahvistusta omille epäilyksilleni, jotta voisin heittää toivon ja jatkaa eteenpäin. :) Nyt on tosiaan työnantajan markkinat, olen huomannut. Sellaisen vinkkihän on olemassa, että kannattaa soittaa etukäteen ja kysyä jotain että jäisi rekrytoijan mieleen, mutta ilmoitus oli niin kattava ettei tullut mieleen mitään oikeasti järkevää kysyttävää, ja tikusta asiaa en halunnut tehdä. Ehkä ensi kerralla täytyy vaan yrittää keksiä jotain.
AP
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:55"]
[/quote]
[/quote]
Työnhaussa on tietysti tärkeää lähettää hakemus+cv, mutta melkein yhtä tärkeää on luoda kontakti työnantajaan. Pelkkien papereiden sisäänlaittaminen ei ole vielä varsinaisesti kontakti. Siksi on parempi ensimmäisenä soittaa ja osoittaa se aktiivisuus ja mielenkiinto mahdollista työtä kohtaan. Tuskin kukaan on niin valmis uuteen työpaikkaan, että suoralta kädeltä voisi sanoa, ettei ole mitään kysyttävää. Puhelimitse tehdään puolin ja toisin ne ensimmäiset tunnustelut, millainen työnhakija on ja mitä työnantaja viime kädessä hakee. Säästää paljon vaivaa puolin ja toisin.
Mitä se kertoo työnhakijasta, joka ei soita työnantajalle: ihmisarka ja pelokas. Varsinainen uraohjus siis.
Hakemuksia voi tulla useampia satoja, joten hyvinkin voi mennä monta viikkoa.
Minullekin on joskus soitettu kun en ole enää odottanut yhteydenottoa.
Tuosta soittamisesta olen eri mieltä. Hermothan siinä menee jos kaikki 200 hakijaa soitttavat pelkän soittamisen takia, kyllä sen huomaa jos tehdään tikusta asiaa.
Ääh, mä en oo ikinä soittanut ja viimeksi vaihdoin työpaikkaa vajaa vuosi sitten. Tämä viimeisin rekryprosessi olikin sitten pitkä: ekaan haastatteluun odottelin soittoa parisen viikkoa ja sitten joka välissä oli väliä 2-3 viikkoa. Kaikkineen meni yli 3 kk. Riippuu niin firmasta ja tilanteesta.
Älä soita perään. Jos tarvitsee soittaa, niin olet heikoilla vesillä muutenkin..