Miksei koulu sais myydä "jämäruokaa" 1,5e per annos?
Kommentit (40)
Niin myös mun mielestä, mutta sitten ne ylihinnoittelevat yritykset, jotka vievät ruokaa esim. vanhuksille, eivät saisi enää niin suuria tuloja. Monet, ihan varakkaatkin ihmiset varmasti kävisivät syömässä koululla ja sitten kärsisi jo ravintolatkin.
Ensin sen ruuan pitäisi olla sellaista, josta viitsisi maksaakin. Muuten tuo on hyvä idea :)
En todella usko, että ne mummot sieltä koulujen läheltä lähtis syömään ravintolaan kunnan keskustaan....eikä niillä monella olis varaakaan
No ravintolat ei varmaankaan kärsisi koska, huom, koulut myyvät JÄMÄruokaa. Eli sitä ei tehdä kysynnän mukaan vaan vain sen verran kuin on laskettu että menee koululaisille. Eli sitä jämäruokaa riittää vain rajatulle määrälle.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:41"]
Niin myös mun mielestä, mutta sitten ne ylihinnoittelevat yritykset, jotka vievät ruokaa esim. vanhuksille, eivät saisi enää niin suuria tuloja. Monet, ihan varakkaatkin ihmiset varmasti kävisivät syömässä koululla ja sitten kärsisi jo ravintolatkin.
[/quote]
Luuletko sä todella, että ruokapalvelut alkaisi tehdä koululle niin paljon ylimääräistä ruokaa ja myydä sitä 1,50 hinnalla, ja sitä alettaisiin syödä niin paljon, että ravintolat menisi konkurssiin jne? Tuo 1,50 kattaa varmasti juuri ja juuri kustannukset, ei sillä tienaamaan pääse. Muuta kuin niin ajatellen, että muuten se ruoka menisi roskiin.
Eiköhän ravintoloilla ja kouluruoan jämillä ole vähän eri kohderyhmät. Se tähderuoka kun on sitä, mitä on jäänyt ruoalta yli. Voi olla, että perunoita ja kastiketta on, salaatti on loppu, tai keittoa on mutta pehmeä leipä on jo loppu. Ja jonain kalapuikkopäivänä (tai mikä nyt on koululaisten mieliruoka) ruokaa menee niin paljon, ettei riitä kuin kahdelle ekalle "jämäasiakkaalle". Ruokaa kun tehdään lasketun menekin mukaan, ei todellakaan hukkaan heitettäväksi. Sitä vain joka päivä jää yli, joskus enemmän, joskus vähemmän.
Aivan loistava idea, joka ympäristöystävällisyyden lisäksi tuo varmasti sisältöä monen yksinäisen pieneläkeläisen päivään, kun on syy lähteä kotoa ihmisten ilmoille. Ravintolaan syömään kun monella eläkeläisellä, työttömällä jne. ei ole tulojen vuoksi asiaa.
No totta kai koulu saa myydä jämäruokansa. Ap, miksi yleensä kysyt? Onko joku sanonut, että ei saa?
Koskas muuten olette viimeksi syöneet kouluruokaa? Itse olen tehnyt silloin tällöin opesijaisuuksia, ja harvassa on ne paikat, joiden ruuasta viitsisin maksaa edes sitä 1,50 euroa...
Kyllä sitä jämäruokaa jää. Olen seurannut pidemmän aikaa mitä koululaiseni syövät koulussa ja mitä pitäisi syödä. Tosi usein on tehty jotain jämäruuista eikä noudateta listaa. Eli jos koko koululle riittää kahden päivän jämäruuista sapuskat, niin kyllä sitä riittää myytäväksi saakka.
Alueen ravintolathan tästä juuri ovat älähtäneet. Kyseessä on pienehkö asuinalue, ja muutamissa paikallisissa lounasravintoloissa on kävijämäärät hiukan laskeneet kokeilun myötä.
Tuollahan käy syömässä paljon sellaisia ihmisiä, jotka muuten lounastaisivat niissä lounasravintoloissa.
Minun mielestäni kylläkin hyvä idea myydä jämäruoka halvalla vs. heittää se roskiin, kuten muualla. Ihan hirveä määrä kunnollista ruokaa menee joka päivä roskiin esim. kouluissa ja sairaaloissa!
Toisaalta kyllä ymmärrän tuon ravintolanpitäjien huolenkin, näinä huonoina talousaikoina heilläkin on tiukkaa ja tuntuuhan se varmasti epäreilulta, kun naapurissa myydään vastaavaa lounasta heidän näkökulmastaan pilkkahintaan. Ei mikään ravintolayritys pysty tarjoamaan tuohon hintaan tasapainoista lounasta.
Mikähän olisi sitten hyvä kompromissi tähän? Ruokaa myytäisiin vain jollekin rajatulle joukolle, joka ei muutenkaan käytä alueen ravintolapalveluita?
Ylimääräistä ruokaahan koululla ei tosiaan ole ruokailijoita varten, ja joinakin päivinä ei ole ruokaa jäänyt yhtään myytäväksi.
En kannata. Koulujen tiloihin tulee jotain sosiaalipummeja ja narkkeja syömään lasten lähelle. Ja kouluissahan on kielto, että koulun alueelle eivät saa ulkopuoliset tulla. Ja mitenkähän pedofiilit, he kyllä löytävät tästä oivan keinon päästä lasten lähelle.
Ylijäämäruoalle täytyisi keksiä jotain muuta käyttöä.
Onpas yllättävää, että tällainen myynti vie asiakkaita ravintoloilta. Teillä päin on sitten tosi hyvää kouluruokaa tai tosi nuukaa porukkaa! ;) Minusta tuon myynnin voisi vaikka rajata eläkeläisille, työttömille ja opiskelijoille, tosin en tiedä olisiko se sitten liian leimaavaa tyyliin leipäjonot.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:55"]
Koskas muuten olette viimeksi syöneet kouluruokaa? Itse olen tehnyt silloin tällöin opesijaisuuksia, ja harvassa on ne paikat, joiden ruuasta viitsisin maksaa edes sitä 1,50 euroa...
[/quote]
Kokkina kiehahti nyt yli. Kuoluruoka on ihan peruspöpöröä, ei sen kuulu ollakaan mitään ravintolasafkaa: ihan raaka-aineiden hinnat ja ihmismassat huomioden. Ravintolat ei tee ruokaa kerralla satamäärin.
Pitäisikö tässä nyt alkaa solvaamaan vuorostaan ammattitaidottomia sijaisia opettamassa? Kokit on sentäs ihan koulutettuja alalle.
Mene itseesi. Et voi olla oikeasti noin yksinkertainen?
Ehkä tuossa on taustalla tiukat hygieniavaatimukset, mitä yleensä on ravintola-alalla. Myytävän ruoan täytyy olla tuoretta. Kerran lämmitettyä ruokaa ei voi välttämättä lämmittää toista kertaa, jos ollaan oikein tarkkoja. Siis onhan ravintoloissa päivän aikana tehdyt ruoat syömäkelpoisia vielä seuraavanakin päivänä kotikeittiökriteereillä, mutta eivät kelpaa enää myytäväksi, koska eivät täytä ravintoloiden laatu- ja hygieniakriteereitä. Ne "jämät" menevät joko roskikseen tai siivoojat ja muut ravintolan työntekijät voivat viedä niitä mukanaan kotiinsa ja syödä omalla vastuulla.
Vasta pari viikkoa sitten uutisoitiin YK:n tutkimuksesta, jonka mukaan yksi kolmasosa maailman ruuasta heitetään hukkaan. Siis hyvästä, käyttökelpoisesta ruuasta.
Joka ikinen keino, jolla haaskuuseen menevän ruuan määrää voidaan pienentää, on hyvästä. Eläköön sille, joka keksi, että koulun jämäruokaa ei tarvitse panna roskiin, vaan sen voi syödä joku muu, jos koulukkaille ei ole kelvannut.
Yksi vaihtoehto on, että ruokaa myytäisiin isommissa rasioissa (minimi esim. 2-4 annosta) kotiin, ei lainkaan paikan päällä. Tämän luulisi karsivan noita peruslounastajia, vaikka sitten tietysti menetettäisiin hyöty eläkeläisten sosiaalistamisesta, kun ruoka pitäisi syödä kotona. Myös 12:n kaltaisia lievästi vainoharhaisia tyyppejä tämä järjestely varmaan helpottaisi...
[/quote]
Minäkin olen hiljtattain tehnyt pari opettajansijaisuutta ja aivan yllätyin siitä, kuinka hyvää ja monipuolista nykyinen kouluruoka on. En ymmärrä, kuka sen tasosta oikein kehtaa valittaa.
[/quote]
No viime lukuvuoden aikana tein sijaisuuksia parilla eri koululla (eri kunnissa) ja ruoka oli mielestäni pääosin erittäin hvää perusruokaa.
14:
Rahoitus nyt vähän, en mitenkään solvannut ammatikuntaasi kommentissani. On ihan yleisesti tunnettu fakta, että kouluruokaan on varattu niin pienet määrärahat, ettei sillä saa ihmeitä aikaiseksi vaikka olisit Michelin-tason keittiömestari. Kokkien ammattitaitoa ei myöskään ole varaa hyödyntää (=varaa maksaa palkkaa tarpeeksi monelle, jotta ruokia pystyttäisiin tekemään enemmän itse), halvemmaksi tulee ostaa ne lihapullat ja keittoainekset valmiina eineksinä. Tästä vääjäämättä seuraa se, ettei ruoka kouluissa ole sen tasoista, josta esimerkiksi minä haluaisin maksaa, ja minä kuitenkin elän rutkasti ns. köyhyysrajan alapuolella.
En mene siis itseeni, enkä aio loukkaantua sinun vihjailuistasi koskien ammattitaitoani. En ole ammatiltani enkä pätevyydeltäni opettaja, eikä minun sellaista tarvitse esittää. Niitä kun vain ei ole tarpeeksi (juuri lainkaan) tarjolla sijaisiksi, siihenkään ei ole varaa ja senkin kanssa nyt vaan pitää elää.
Ai kuka kehtaa valittaa kouluruuan tasosta? Esimerkiksi kolmen lapsen äitinä minä. Tai siis en valittaa, vaan todeta, että ei se taso kovin hyvä ole. On tosi hieno juttu, että meillä on ilmainen kouluruoka, mutta se tehdään niin pienellä budjetilla että taso kärsii, ei sen ääneen sanomisen pitäisi ketään loukata, ellette sitten vihjaa että koulun keittäjät jotenkin piruuttaan sitä niin halvalla tekevät. Vai oleeteko oikeasti sitä mieltä, että transrasvoilla ja lisäaineilla kyllästetyt eineslihapullat ja makkarat ovat tasoltaan hyvää perusruokaa? Tietysti kouluruuassakin on niitä parempia ja huonompia vaihtoehtoja.
Minun puolestani saa!! :)
Koska näyttää siltä ettei ole rahaa kouluille tarpeeksi, niin mitäs haittaa tällaisestä pienestä voitosta olisi koululle :) Jostainhan sitä rahaa pitäisi kuitenkin saada.
Pienistä summistahan tuossa varmasti on kyse mutta kuitenkin.