G: Kuinka kauan imetit?
Miksi lopetit?
Itse olen ajatellut lopettavani kun lapsi on 6kk..
Kommentit (45)
Tän ei vissiin ollut tarkoitus olla keskustelu siitä miten on hirviömäistä olla imettämättä lastaan tai imettää lastaan tietyn ikävaiheen jälkeen. Tää on gallup ja jospa voisi vaikka toimia ajatuksia avartavana ketjuna? Mitäs jos ei alettaiskaan raivota siitä miten joku muu on tehnyt toisin kuin itse ollaan tehty? Jos vaan mielenkiinnolla luettais miten erilaisia tilanteita ja ratkaisuja on ihmisillä ollut alkamatta morkata muita?
5 vielä...
Kolmosen kohdalla luovutin myös maitoa noin 4 kk, yhteensä 45 kiloa. Halusin tietää millaista se oikeasti olisi - ei kamalaa :) Nelonen syntyi kesää vasten, joten olimme paljon reissussa eikä luovuttaminen onnistunut. Vitosen kohdalla tekemistä oli jo niin paljon muutenkin, etten jaksanut siinä vaiheessa enää alkaa luovuttamiseen (maidon siis :)
12kk, ekat 6kk täysimetystä. Maidontulo alkoi hiljalleen ehtyä siinä 10kk:n kohdalla, kun tulin uudelleen raskaaksi. Lopettaminen kävi siis tavallaan kuin itsestään ja lapsi siirtyi suoraan tavalliseen maitoon.
Ekaa imetin 1v2vko ja toinen on nyt 1v3vko ja imetys jatkuu vielä.
Imetin esikoista 1 v 2 kk (viimeiset pari viikkoa enää iltaisin). Lopetin kyllästymisen takia + uusi raskaus oli alkanut. Lapsi sopeutui hyvin imetyksen loppumiseen, aika oli siis hänellekin otollinen.
1v2 kk. Olisin voinut vielä jatkaakin, mutta allergiatutkimusten takia oli hankalaa seurata syömisiä... 6 kk täysimetystä eikä korvikkeita koskaan, maitoa riitti aina hyvin, pakastimeenkin asti. Ja meillä imetyshetket olivat muutakin kuin vain ruokintaa, ihana hellittelyhetki lapsen kanssa.
Lopetan kun lapseni täyttää kuusi kuukautta, koska en halua laihtua enää yhtään.
Imetin 3päivää vaille vuoden, maidontulo oli jo vähentynyt, lapsi oli mummon hoidossa yhden illan eikä sen jälkeen kaivannut imetystä. Viime aikoina olin imettänyt vain nukkumaan mennessä ja satunnaisesti aamulla/päivällä.
Lapsi ei koskaan oppinut juomaan pullosta maitoani, oppi onneksi nukkumaan täydet yöunet jo 2,5kk iässä joten juoma-automaattina tarvitsi toimia vain päivisin.
Neuvolassa suositellaan noin vuoden imetystä enkä ymmärrä miksi vauva halutaan jos ei haluta imettää. Tiedän että kaikilla se ei terveyssyistä onnistu, mutta itsekkyyden takia imettämättä oleminen on vaan typerää. Oma lapseni on saanut optimaalisen ravinnon lisäksi hyvän vastustuskyvyn, ei yhtään sairastelua ja ikää on nyt 1v9kk.
Esikoista osittaisimetin 4kk, lopetin koska hän aloitti rintaraivarit ja kieltäytymään koko touhusta. Ilmeisesti tuttipullon helppous sai raivarit aikaan, tissistä kun pitää odottaa aina että heruminen alkaa.
Kuopusta täysimetin 6kk ja jatkoin hiljalleen vähentäen 2v1kk ikään asti. Loput puoli vuotta imetystä oli 2-3x vuorokaudessa. Lopetin koska halusimme rauhoittaa yöt ja siirtää kuopuksen nukkumaan toiseen huoneeseen. Parin viikon ajan kuopus kyseli tittiä nukkumaan mennessä, mutta tyytyi siihen kun selitin että titti on nyt loppunut. Ihmeen helposti lopettaminen meni, vaikka olin epäillyt että siitä tulee pahat raivarit, kuten esikoisella kun antoi tutin pois.
Sanoisin näiden kahden kokemuksen perusteella, että täysimetys oli mukava tapa ruokkia vauva ja hyvä välipala myöhemminkin, mutta osittaisimtys oli yhtä tuskaa ja taistelua. Melkeinpä nyt jälkikäteen mietittynä olisi ollut ihan ok vaihtoehto lopettaa imetys aiemmin eikä taistella osittaisimtyksen kanssa hampaat irvessä. Toivottavsti siitä on ollut jotain hyötyä vasta-aineiden muodossa. Kuopus sai kyllä ekan kunnon kuumeflunssansa heti kuukauden iässä, täysimetyksestä huolimatta...ja molemmat sairastavat kaikki normaalit flunssat ja melko usein. onneksi korvatulehduksilta on vältytty.
Uskon että imetyksen psyykkiset vaikutukset ovat miltei yhtä merkittävät kuin fyysiset. Itselläni ainakin imetys on auttanut rakastumaan vauvaan, vauva on saanut luonnolllista läheisyyttä imetyksen ja perhepedin muodossa ja olen sietänyt koliikkia ja yöheräämisiä paljon paremmin kuin esikoisen kanssa.
Ekaa 1v 2kk, tokan kanssa ajattelin ehkä lopettaa aiemmin (alle vuoden iässä), jos onnistuu helposti. Imetys on lapselle hyvästä, varsinkin ekat 6kk, mutta Suomessa siitä tehdään ehkä vähän turhan suuri numero joidenkin äitien jaksamisen kustannuksella.
Ekaa 2v6kk ja tokaa toistaiseksi (on kohta 2). En nähnyt mitään kunnollista syytä lopettaa kun ei se kerran päivässä imettäminen mua häirinnyt.
Ekaa täysimetin 4,5 kk. Imetys loppui kun oli 8 kk. Maitoa tuntui jatkuvasti olevan hyvin nirkoisesti, vaikka tein kaikki imetysohjauksen temput ja vauva oli oikea imukone ja hyvin kärsivällinen sellainen. Alkoi kasvaa reippaammin kun kiinteät alkoivat. Ei myöskään enää juurikaan herännyt yöllä syömään.
Toista täysimetin samoin 4,5 kk ja imetys loppui kun lapsi oli 10 kk. Tällöin maitoa riitti paljon paremmin.
Ekan kohdalla menin töihin kun oli 7 kk ja toisen kohdalla kun oli 6 kk. (Isä jäi lasten kanssa kotiin.)
Oli hieno asia kun omat rinnat olivat taas omat. Valitettavasti jäivät näköjään pysyvästi isommiksi kuin ennen raskauksia. Mieluummin ottaisin vaikka sellaiset paljon mainostetut patalappurinnat kuin nämä isot 'kaksoset'.
1. lapsi: 1 v. 11 kk.
2. lapsi: 1 v.
3. lapsi: 6 kk
Esikoinen vierottautui ollessaan 1v4kk ja kuopus oli 1v9kk. Tiedä sitten olisiko esikoinenkin halunnut jatkaa kauemmin jos en olisi ollut raskaana mutta itse kuitenkin vierottautui ollessani rv35.
Täysimetyksellä eli pelkällä äidinmaidolla olivat kumpikin liki 7kk.
6kk imetin. Se tuntui hyvältä ajankohdalta lopettaa. Imettäminen alkoikin tuossa vaiheessa olla sellaista taistelua että oli molemmille parempi lopettaa.
35 kk. Tavoitteena oli imettää siihen asti kun lapsi täyttää 3 mutta kuukautta ennen maidontulo loppui. Täysimetystä kesti 6 kk, mitään korviketta ei koskaan saanut vaan omalla maidolla pärjättiin.
Itte imetin 1v8kk ja olisin voinut jatkaa sinne 2vuotiaaksi asti,mut sattui tulee hyvä hetki vierotukseen,kun lapsi meni yöhoitoon.
Eka lasta 9 kk, tokaa 1 v kolmatta vähän yli 1v, ja nyt neljäs vaille 10 kk tissillä.
Esikoistyttöä imetin 1,5 vuotta ja sitten vieroitus, koska oli minusta riittävän iso jättämään rintaruokinnan. Keskimmäistä poikaa imetin 9kk, poika lopetti itse. Kuopustyttö sai rintamaitoa 1,5 vuotta, jonka jälkeen vieroitus samasta syystä kuin esikoisenkin kohdalla.
minusta lyhyt imetys on ihan yhtä ok kuin pitkä imetys (no minulla raja oli siinä n. 3-vuotta, lapsella alkaa uusi kehitystaso), kukin tehköön kuin sopii.
t.3