Te, jotka olette ns. valkokaulustyössä
Sori, en keksinyt parempaakaan sanaa, toimistotyö ei mielestäni kata kaikkia aloja.
Anyway. Ymmärtääkö teidän duunari sukulaiset tai -ystävät työn vaativuutta? Olen itse vasta viime aikoina tajunnut, että eivät. Esim. soittavat illalla ja kysyvät mitä olen tekemässä. Jos kerron tekeväni töitä, kommenttina usein on, lopeta nyt jo tältä päivää.
Kommentit (23)
Eivät ymmärrä. Työt seuraavat usein kotiinkin ja ne on aivan pakko hoitaa, tai muuten ollaan kusessa. Suljenkin puhelimen kotonani, kun teen työtehtäviä.
En ole yleensä puhunut töistäni mitään. Kysyttäessä sanon olevani siellä vain päivähoidossa.
En ole oikein ikinä ymmärtänyt tuota, että työtä tehdään illat ja viikonloputkin ilman lisäkorvausta. Siinähän jää ns. tuntipalkka todella matalaksi. Itse olen ihan vain toimihenkilö, enkä nyt etätöissä tee yhtään ylimääräistä, nyt kun se ei edes kerrytä työaikasaldoa.
En tiedä ymmärtävätkö, ei ole tullut koskaan puheeksi.
Ei ymmärrä. Vanhempani olivat opettajia, jotka töiden jälkeen olivat kuin Ellun kanat. En koskaan nähnyt heidän tekevän kotona mitään valmistelu- ja suunnittelutöitä, kuten nykyään kaikki opettajat kuulemma tekevät.
Vierailija kirjoitti:
En ole oikein ikinä ymmärtänyt tuota, että työtä tehdään illat ja viikonloputkin ilman lisäkorvausta. Siinähän jää ns. tuntipalkka todella matalaksi. Itse olen ihan vain toimihenkilö, enkä nyt etätöissä tee yhtään ylimääräistä, nyt kun se ei edes kerrytä työaikasaldoa.
Kun ei niitä töitä kukaan muukaan tee ja asiakkaiden asiat on pakko saada hoidettua. Meillä kyllä kertyy saldo.
Vierailija kirjoitti:
Se on tulos tai ulos joissain paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei niitä töitä kukaan muukaan tee ja asiakkaiden asiat on pakko saada hoidettua. Meillä kyllä kertyy saldo.
Sehän ei ole työntekijän ongelma vaan työnantajan.
Jos työntekijät tajuaisivat tehdä työtä vain työajallaan, työnantaja joituisi palkkaamaan lisää työntekijöitä. Joku saisi työpaikan.
En ymmärrä, miten tämä voi olla fiksuille ihmisille vaikea käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Joustava työaika. Joskus saa illalla paremmin tehtyä keskittymistä vaativaa hommaa. Joskus taas on pakko saada seuraavaksi päiväksi joku juttu valmiiksi. Sitten taas liutaan toisena päivänä tai joskus tehdään noita ylitöinä. Itse en ole niin rahan perään, että ylitöitä tekisin, liukumat on parempia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijät tajuaisivat tehdä työtä vain työajallaan, työnantaja joituisi palkkaamaan lisää työntekijöitä. Joku saisi työpaikan.
Ehkäpä tuo joustavuus näkyy myös meidän palkoissa. Ja joidenkin työ vaan nyt sattuu olemaan vähän enemmän kuin pelkkä työ. Ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kerry saldo muusta kuin työaikana työpaikalla tehdystä työstä. Siispä lyön koneen kiinni kun työaika päättyy. Se on voi voi, jos asiakkaat jää ilman palvelua ja asiat kesken, mutta ilmaistyötä en tee.
Mä olen valkokaulustyössä, mutta alalla, jossa työt tehdään hyvin vahvasti suunnilleen toimistoaikaan. Toki joskus pitää tehdä illalla tai viikonloppuisin, mutta ei säännöllisesti ja yleensä sitä ei odoteta paitsi esimerkiksi projektin loppuvaiheessa venyessä. Toisaalta usein aloitan jo seitsemältä yleensä ole se eka konttorilla, joten ehtiihän siinä pitkän päivän tekemään, jos vaikka jatkaa viiteen. Yhtä pitkän kuin jos klo 9-17 tekevä jatkaa vielä illalla 21-23.
Ainakaan mun työpaikoissani ei ole ollut esimiehillä tai työkavereilla keksiä iltapäivästä hommia, jotka on nyt yhtäkkiä pakko olla valmiiksi seuraavana päivänä. Joskus niitä toki tulee yllätyksenä ja sitten pitää tehdä, mutta sitä pidetään merkkinä huonosta aikataulunhallinnasta eikä tehokkuudesta.
Tämä ei tietenkään onnistuisi työssä, jossa pitää tehdä paljon töitä aikavyöhykkeiden yli tai vastata nopeisiin asiakastarpeisiin, mutta omassa hommassani siis kyllä, vaikka välillä päivää pitääkin venyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen valkokaulustyössä, mutta alalla, jossa työt tehdään hyvin vahvasti suunnilleen toimistoaikaan. Toki joskus pitää tehdä illalla tai viikonloppuisin, mutta ei säännöllisesti ja yleensä sitä ei odoteta paitsi esimerkiksi projektin loppuvaiheessa venyessä. Toisaalta usein aloitan jo seitsemältä yleensä ole se eka konttorilla, joten ehtiihän siinä pitkän päivän tekemään, jos vaikka jatkaa viiteen. Yhtä pitkän kuin jos klo 9-17 tekevä jatkaa vielä illalla 21-23.
Ainakaan mun työpaikoissani ei ole ollut esimiehillä tai työkavereilla keksiä iltapäivästä hommia, jotka on nyt yhtäkkiä pakko olla valmiiksi seuraavana päivänä. Joskus niitä toki tulee yllätyksenä ja sitten pitää tehdä, mutta sitä pidetään merkkinä huonosta aikataulunhallinnasta eikä tehokkuudesta.
Tämä ei tietenkään onnistuisi työssä, jossa pitää tehdä paljon töitä aikavyöhykkeiden yli tai vastata nopeisiin asiakastarpeisiin, mutta omassa hommassani siis kyllä, vaikka välillä päivää pitääkin venyttää.
Siis seitsemältä EN ole se eka konttorilla, eli moni muukin aloittaa aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joustava työaika. Joskus saa illalla paremmin tehtyä keskittymistä vaativaa hommaa. Joskus taas on pakko saada seuraavaksi päiväksi joku juttu valmiiksi. Sitten taas liutaan toisena päivänä tai joskus tehdään noita ylitöinä. Itse en ole niin rahan perään, että ylitöitä tekisin, liukumat on parempia
Osin noin, osittain taas niin, että kun urallaan etenee työ on tiukemmin tärkeä osa elämää. Sitä haluaa - ja joutuu - tekemään hommia muulloinkin kuin varsinaisena työaikana. Miksi? no, haluaa edetä vieläkin, kokee työt haasteiksi jotka haluaa selvittää, pääsee parhaimmillaan flow tilaan kun koneen ääressä jotain työongelmaa miettii. Tuo ei ongelma niin kauan kuin siitä ei itse kärsi eikä perhe/läheiset kärsi. Hyvin yleistä yksityisellä puolella mutta kyllä me valtiolla myös tuota teemme. t palstalla vapaapäivänä itseään lämmittävä, haen virtaa avata työdokumentin jonka haluan tänään valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnantajan tarvitse tajuta. Se tietää jo ja palkkaisikin, mutta kun ei ole saatavilla. Joillain aloilla on työvoimapulaa.
Eivät tunnu ainakaan ymmärtävän että etätöissä ei voi hoitaa lasta, olla baarissa tai käydä kalassa samanaikaisesti.
Tuohon törmää aika usein oikeasti, joka hieman ihmetyttää, että kuvittelevatko että työnkuva on sähköpostien lukeminen pari kertaa päivässä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksällä oli asiakkaita ympäri maailmaa, ja he saattoivat joskus soittaa myös iltaisin ja viikonloppuisin. Hän sai bonuksia heidän raha-asioiden hoitamisestaan, joten mieluummin vastasi kuin mahdollisesti jopa menettäisi työpaikkansa elleivät asiakkaat olisi tyytyväisiä. Kova kilpailu oli näistä asiakkaista ja työkaverit olivat valmiita iskemään puukolla selkään heti tilanteen salliessa.
Eivät ymmärrä. Oma valkokaulustyö ratkaisee projektien valmistumisen ajoissa maailmanlaajuisesti sekä kehitysprojektini voi säästää jopa kymmeniä prosentteja työajoista mikä on suuri kilpailuetu maailman markkinoilla.
Silti joidenkin mielestä minun ei pitäisi saada parempaa palkkaa kuin joku paperikoneen nappuloita paineleva.
Kyllä moni duunariala on Suomessa pahasti ylipalkattu vaativuuteen nähden. Tai ainakin monen valkokauluksen pitäisi saada paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kerry saldo muusta kuin työaikana työpaikalla tehdystä työstä. Siispä lyön koneen kiinni kun työaika päättyy. Se on voi voi, jos asiakkaat jää ilman palvelua ja asiat kesken, mutta ilmaistyötä en tee.
Toi on ihan eri tilanne, jos työnantaja ei jousta. Mutta
monella jousto on molemminpuolinen. Meillä saa vielä esimerkiksi hälytyöstä erikseen eli jos olet jo kotona ja sen jälkeen pyydetään tekemään jotain.
Oon suunnittelija ja just yksi kysyi, mihin tarviin töissä kahta näyttöä 😅 eli ei ne paljoa ymmärrä...