Silta-sarjan elan tuotantokauden lopusta kysymys
Onko joku täällä katsonut? Itseä jäi häiritsemään siuresti, että tyyli muuttui lopussa niin täysin. Alkuosa vaikutti siltä, että murhaajalla on joku poliittinen isompi sanoma, mut loppuosassa paljastui, että kyse onkin tavallisesta pettämisen kostamisesta.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 12:44"]
Yksi epäloogisuus oli.... se väkivaltainen koditon tunnisti Jensin, sanoi "du..." kun Jens kidnappasi sen. Väkivaltainen koditon oli kuitenkin asunut Jensin kanssa samassa asuntolassa ( ja hakannut tämän), ennen Jensin kasvoleikkausta...
[/quote]
Mutta eikös hän tunnistanut Jensin tämän silmistä? Ainakin minun muistaakseni viestitti niille poliiseillekin että silmät oli tutut. Eli siinä mielessä kai ihan looginen juttu, vaikka piirteet muuttuu niin se tuttu ihminen tunnistetaan katseesta...
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 11:57"]
Minustakin se oli vähän outo, sikäli että mistä murhaaja muka jo alunperin tiesi, että juuri se Rohde alkaisi sitä juttua tutkimaan. Ja missä oli murhaajan motiivi saada kaikki aluksi näyttämään poliittiselta?
Sarjassa oli minun mielestä lainattu elementtejä elokuvasta Seitsemän, onko kukaan samaa mieltä?
[/quote]
Sitä motiivia minäkin mietin, mutta hei: mieleltään nyrjähtänyt psykopaatti kaiketi voi tehdä aika epäloogisia asioita.
Ei siinä ollut olennaista, että Rohde tutki asiaa, murhaaja halusi ylipäätään kostaa, ja olisi kostanut joka tapauksessa Martinille hänen poikansa kautta, oli hän tutkijana tai ei.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:46"] Kiinnostuksella odotan englantilais-ranskalaista versiota. Miten muuten olisi suomalais-venäläinen "Silta".
[/quote]
Onks kellään tietoo mistä tulis näkymään täällä Somessa toi The Tunnel, josta aikas muksunlaista teaseriä oli jo tarjolla http://skyatlantic.sky.com/shows/the-tunnel
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 10:57"]
Juu, olen katsonut. Sitähän sä kysyit?
[/quote]
Niinpä näytin kysyvän. Tarkennukseksi lisään toisen kysymyksen: Mitä fiiliksiä loppu herätti muissa ekan tuotantokauden katsoneissa? Ap
Hyviä fiiliksiä. Yleensähän sarjamurhaaja on hullu, jonka suuruudenhullut kuvitelmat ja suunnitelmat kumpuavat juuri tuollaisesta yksinkertaisesta tunteesta josta ei ole päässyt yli. Ihan realistinen viritys minun mielestäni. Ei tämä ole mikään helvetin Stieg Larssonia saatika Dan Brownia, haloo.
Minusta ei tuntunut että lässähti. Ne yhteiskunnalliset teesithän vei tutkijoita ja katsojia harhaan, kuten murhaaja tarkoittikin. Olisi ollut ehkä tylsää, jos niillä olisi menty loppuun saakka. Henkilökohtaisuus tuli jännästi siinä vaiheessa, kun katsoja oli tutustutettu hahmoihin - ei olisi alkuun varmaan toiminutkaan.
Se oli muuten jännä se Rohdejen talo. Vaikka alkuun perhe ei ollut mitenkään uhattuna, isot ikkunat ja syrjäiseltä näyttävä ympäristö loi jännitettä ja sai ajattelemaan, että tänne se murhaaja vielä tulee, mutta miksi.
Minusta siis sarjan rakenne toimi hyvin.
Minustakin se oli vähän outo, sikäli että mistä murhaaja muka jo alunperin tiesi, että juuri se Rohde alkaisi sitä juttua tutkimaan. Ja missä oli murhaajan motiivi saada kaikki aluksi näyttämään poliittiselta?
Sarjassa oli minun mielestä lainattu elementtejä elokuvasta Seitsemän, onko kukaan samaa mieltä?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 11:53"]
Se oli muuten jännä se Rohdejen talo. Vaikka alkuun perhe ei ollut mitenkään uhattuna, isot ikkunat ja syrjäiseltä näyttävä ympäristö loi jännitettä ja sai ajattelemaan, että tänne se murhaaja vielä tulee, mutta miksi.
[/quote]
Mä sain painajaisia siitä talosta. Tuollainen talo olisi minulle täysin kammottava asuinpaikka, en ikipäivänä voisi asua tuollaisessa. Siellä makkarissakin valtavat ikkunat suoraan pimeään metsään, ilman mitään verhoja. Hyi kamala.
Mä petyin kyllä koko sarjaan. Kovasti sitä hehkutettiin ja katsoinkin viisi ekaa jaksoa, sitten en vaan jaksanut.
Sitten heti sitten kun olin kipeänä niin katsoin yleareenasta 2 vikaa jaksoa ja aivan samaa tylsyyttä nekin oli. Jäi myös ärsyttämään, että ihan katsojien mielipahaksiko se poliismiehen poikakin piti siinä lopussa tappaa? Kai sen nyt olisi voinut henkiinkin jättää.
Se miespoliisin talo oli kyllä ehtaa skandinaavista tyyliä ja sinällään minusta hienoa.
Telkkarista tuli nyt samoihin aikoihin ruotsalaisia Beck-poliisielokuvua. Ne oli kyllä paljon parempia!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 13:39"]
Mä petyin kyllä koko sarjaan. Kovasti sitä hehkutettiin ja katsoinkin viisi ekaa jaksoa, sitten en vaan jaksanut.
Sitten heti sitten kun olin kipeänä niin katsoin yleareenasta 2 vikaa jaksoa ja aivan samaa tylsyyttä nekin oli.
[/quote]
Eli petyit koko sarjaan, oli tylsää, ja silti katsoit seitsemän jaksoa kymmenestä :-D Nyt ei voi kyllä syyttää kuin itseään. Älä ihmeessä aloita tätä uutta kautta.
Loistava sarja, jota katsoin alusta loppuun mielenkiinnolla. Viimeisessä jaksossa oli kyllä jotain, joka sai minussakin pienen pettymyksentunteen aikaan. En oikein tiedä, mistä se johtuu, mutta vähän tylsä tunne jäi siitä lopusta.
Aion kyllä silti katsoa myös Silta 2:n alusta loppuun, toivotaan että tässä olisi parempi loppu.
Välillä liian kaukaa ja kaarreellen kohti lopputulosta, mutta Sagan seuraavan kuolemattoman lauseen odottelu piti pihdeissä ja palkitsi, aina.
Siinä lähdettiin suurista kuvioista, piti saada Ruotsin ja Tanskan poliisi toimimaan ja yhteistyöhön ja juoksutettiin niitä ties minkä asioiden perässä. Tykkäsin ideasta, loppuratkaisu oli kuitenkin pettymys. Mutta toisaalta, ihmiset tekevät katkeruudessaan, vihassaan, alemmuudentunteissaan, mustasukkaisuudessaan jne aivan kohtuuttomia tekoja.
Päähenkilöt olivat mahtavat, eilen toisen kauden ekaa jaksoa katsellessani melkein rakastuin Martiniin (vaikka se on sellainen pukki).
Minullekin tuli sarjasta mieleen Seitsemän. Ja katson varmaan sen toisenkin tuotantokaude. Mutta tosiaan lusta asti koetin keksiä, mikä suuri sanoma ja missio murhaajalla on. Ja että miten muut keskeiset henkilöt, kuten se sosiaalityöntekijä, liittyvät lopputulemaan. Ja tsadam - kaikki tämä on yhtäkkiä poissa. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:03"]
Mutta ne teemat - miksi moiset ylipäänsä otettiin mukaan? Minustakin henkilöhahmot olivat loistavia ja koko sarjasta huokui laatu alkumusiikista lähtien. Siksi tuo juonen poukahtaminen ihmetyttääkin. Tuli tunne, et sarjaa kirjoitettiin jakso kerrallaan tietämättä, mitä lopussa tulee tapahtumaan. Ja sit alkoivatkin aikataulut painaa päälle. Ap
[/quote]
Mielestäni teemat olivat ihan hyvin sidottuja juoneen. Jenshän koki, että viranomaiset olivat mokanneet auto-onnettomuuden tutkimuksen, tanskalaiset olivat mokanneet tutkimuksen/se jätettiin kesken hyvin pian. Tapaus ei kiinnostanut mediaa jne. Hän koki ilmeisesti vahvasti, ettei saanut oikeutta järjestelmältä, ja vielä kun selvisi, että paras ystävä(kin) petti. "Kaikki eivät ole lain edessä samanarvoisia" tuli sitä kautta, kodittomien ongelma sitä kautta kun joutui elämään "piilossa" lavastetun itsemurhan jälkeen ja näki mitä siellä tapahtuu. Lapsityövoimateeman yhdistin omassa mielessäni hänen kadonneeseen poikaansa. En nyt enää muista kaikkia yksityiskohtia, mutta mielestäni loppukohtausta pedattiin kyllä alusta asti. Ja kaikki murhatuthan Jens kohtasi auto-onnettomuuden jälkipyykin ja sitä seuranneiden vuosien aikana (reportteri oli kirjoittanut auto-onnettomuudesta vain pienen pätkän kun lähti mielummin tekemään jotain muuta mielenkiintoisampaa juttua, se koditon mies oli hänet hakannut asuntolassa jne.)
Ja kun jälkikäteen sarjaa miettii, niin Martinin tapa pettää luottamus vuosien varrella kävi melkein jokaisessa jaksossa ilmi. Edelleen ihan käypä juonikuvio mielestäni.
Mulla meni kylmät väreet toisen tuotantokauden ekassa jaksossa siinä vaiheessa kun harmaantunut Martin kääntyi.
minäkin olen odotellut murhaa vaalimaan raja-asemalla, pääosassa tietty Ville Haapasalo
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:46"]
Ruotsalaisethan tunnetusti haluavat nostaa nimenomaan yhteiskunnallisia ongelmia esille näissä poliisisarjoissa ja -kirjoissa. Minusta sarja oli todella hyvä, ja Saga oli tosi hauska hahmo. Minuakin harmitti, että August kuoli lopussa, mutta toisaalta olisi ollut aika siloiteltua jenkkimeininkiä, jos hän olisi pelastunut.
Amerikkalaisessa The Bridge -sarjassa puolestaan ärsytti tosi paljon se tunnelihomma. Se juonikuvio jäi ihan kokonaan kesken. Tuli sellainen olo, että amerikkalaiset olivat halunneet tehdä hiukan jotain erilaista omaan versioonsa mutta sitten eivät oikein tienneetkään, mitä sillä omalla jutulla loppuviimeksi olisivat tehneet.
Kiinnostuksella odotan englantilais-ranskalaista versiota. Miten muuten olisi suomalais-venäläinen "Silta".
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 19:22"]
Minulle jäi epäselväksi tämä sydänsiirtopotilaan ja vaimonsa osuus, oliko siinä mitään muuta linkkiä kuin Martinin suhde tähän vaimoon, jäi joku osa katsomatta.
[/quote]
Ehkä näet tämän vielä :)
Linkki sydänsiirtopotilaaseen ja tämän vaimoon oli se, että potilas oli yksi neljästä rikkaasta äijästä, joiden piti kunkin maksaa 5 miljoonaa tai muuten - - - Kun vaimo sai tietää miehensä uskottomuudesta, hän maksoi 20 miltsin lunnaat yksin kuolinpesästä. Sitä, vaikuttiko se Jensin toimintaan, en kyllä muista. Mutta tätä kautta Martin & Camille (Caroline?) tapasivat jne.
Ja sit toi asperger-viittaus on kans mielenkiintoinen!
Eilen puoli seiskassa haastateltiin tätä Sagan näyttelijää, kuulemma tokassa tuotantokaudessa tutustutaan Sagaan paremmin ja hänen taustoihinsa.