Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yövalvomisten jakaminen vauvaperheessä?

Vierailija
29.08.2020 |

Millainen jako olisi mahdollisimman reilu molempien kannalta? Se että kumpikin ottaa alusta asti joka toisen yön vastuulleen? Tai jos äiti imettää ekat 6kk niin hän valvoo yksin sen ajan ja sen jälkeen isä vuorostaan valvoo seuraavat 6kk? Miten olette jakaneet yövalvomiset niin, että molemmat ovat saaneet vauvavuoden aikana suunnilleen yhtä paljon unta?

Kommentit (449)

Vierailija
421/449 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ku mies oli kotona, syötti yöllä, kun töissä minä heräsin yöllä. Ei meillä kuitenkaan mitään säännöllisiä vuoroja ollu. Toki aika pian vauvat nukkuneet ilman yöheräämisiä.

Vierailija
422/449 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vuorottelimme vauvan syöttöjen kanssa öisin. Toinen sai nukkua aina täyden yön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/449 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vuorottelimme vauvan syöttöjen kanssa öisin. Toinen sai nukkua aina täyden yön.

Täytyy kyllä olla kiitollinen täysimetyksestä. Ei tarvitse kummankaan olla pullorallissa ja kaikilla on helpompaa.

Vierailija
424/449 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.

Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.

Ihan hyvin on toiminut tällä "luonnollisella" järjestelyllä.

Meillä on tehty niin, että minä äitinä valvon, myös sitten kun olen palannut vanhempainvapaalta töihin ja tienaan huomattavasti enemmän kuin mieheni. Mitä mä kompensoin?

Vierailija
425/449 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.

Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.

Ihan hyvin on toiminut tällä "luonnollisella" järjestelyllä.

Meillä on tehty niin, että minä äitinä valvon, myös sitten kun olen palannut vanhempainvapaalta töihin ja tienaan huomattavasti enemmän kuin mieheni. Mitä mä kompensoin?

Sama meillä. Saiskohan kompensaatiot takautuvasti?

Vierailija
426/449 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äiti ei suostunut valvomaan lapsen kera, kun "nainen kuulemma tarvitsee yöunensa". Minä isinä sain sitten hoitaa tämän valvomisen, mitä sitten riittikin.... Oli lopulta kohtalokasta ja johti avioeroon.... Loppupeleissä minä isänä muodostin oman ydinperheen lasten kera ja vaimo nukkui jossain takahuoneessa,. Lapset leimautuivat täysin isäänsä, mitä äiti ei tajunnut. Asia selvisi vasta erossa....lapset jäivät isille, koska äidistä ei kerta kaikkiaan ollut hoitamaan lapsia. Oli muuten hirveä trauma äidille, mistä ei seurannut sitten mitään hyvää.

Kuka kehtoa keinuttaa? Yleensä se on äiti, mutta jos isi hoitaa tämän, niin siitä ihmeellisestä ja kaikkivoivasta äitiydestä ei jää yhtään mitään käteen....vaan isistä tulee se number one, johon lapsi viime kädessä turvautuu. Ainoa ero on se, että minä isänä sentään ymmärrän tämän rosessin ja en anna sen nousta itselle päähän, kuten äideillä nousee.

Totta kai ne lapset rakastavat minua enemmän ja olen heille tärkeämpi, koska minä olin se "turvasyli".

Vierailija
427/449 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä ei kannata valvoa vaan nukkua.

Kerropa tuo vauvoille

-ap

Hyvä, että nykyään molemmat vanhemmat osallistuvat vauvojen hoitoon myös yöllä. Itse synnytin 80-luvulla 3 lasta ja myös yksin hoidin yöt ja päivät tietenkin, kun mies oli töissä. Vauvoja voi myös opettaa nukkumaan, ei sitä ruokaa tartte tunnin välein antaa. Kun vauva inahtaa yöllä, niin ensin kuivaa tuttia suuhun ja sama homma, kun inahtaa toisen kerran. Tietenkin siinä joutuu hyppäämään itse ylös, mutta kas vaan näin vauva oppii pikkuhiljaa nukkumaan yöt ilman ruokaa. Ei kannata opettaa jatkuvalle tissillä roikkumiselle, eihän sitä kukaan syö tunnin välein. No, minulla ei ole ollut refluksivauvoja eikä koliikkia sairastavia, mutta noilla em konsteilla eka vauva oppi nukkumaan yöt läpi 7 viikon ikäisenä ja seuraavatkin 3 kk ikään mennessä.

Vierailija
428/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen synnyttää, imettää, hoitaa kodin ja yövalvomiset. Naisella hormonitoiminta auttaa valvomisessa eikä tarvi esim ajaa työmatkoja. Väsyneenä on turvallista olla kotona ja ottaa vauvan kanssa päiväunet. 

Mies käy töissä, hankkii ruuan pöytään, nukkuu yöt. Tämä jo pelkästään liiikenneturvallisuuden vuoksi. Työssä käyvä ei valvo viikolla!! Miehellä ei hormonitoiminta auta valvomisessa eikä näin ollen ole velvoitettu sitä tekemään. 

vauvan hoito on biologisesti naisen. Miksi pitää vaatia miehiä valvomaan? Ja jos vauvan synnyttää niin miksi pitää valittaa valvomisesta? 

Viikonloppuna mies voi hoitaa vauvan heti aamusta ja nainen nukkua pitkään. 

Päivisin vauva hoidetaan yhdessä. 

Vierailija
429/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen synnyttää, imettää, hoitaa kodin ja yövalvomiset. Naisella hormonitoiminta auttaa valvomisessa eikä tarvi esim ajaa työmatkoja. Väsyneenä on turvallista olla kotona ja ottaa vauvan kanssa päiväunet. 

Mies käy töissä, hankkii ruuan pöytään, nukkuu yöt. Tämä jo pelkästään liiikenneturvallisuuden vuoksi. Työssä käyvä ei valvo viikolla!! Miehellä ei hormonitoiminta auta valvomisessa eikä näin ollen ole velvoitettu sitä tekemään. 

vauvan hoito on biologisesti naisen. Miksi pitää vaatia miehiä valvomaan? Ja jos vauvan synnyttää niin miksi pitää valittaa valvomisesta? 

Liikenneturvallisuusperusteella kumpi on parempi, se että isä ajaa väsyneenä töihin yksin, vai äiti ajaa väsyneenä kauppaan, kerhoon jne lapset kyydissä? 

Vierailija
430/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikolla nainen sammuttaa telkkarin ja ottaa miehen kännykän talteen iltayhdeksältä, niin mies pääsee nukkumaan ajoissa. Siinä on puoli tuntia aikaa hoitaa iltapesut ja -pisut ennen peiton alle menoa. Muutenhan mies valvoo pitkään ja on aamulla väsynyt eikä se käy, koska liikenneturvallisuus.

Vierailija
431/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä äiti ei suostunut valvomaan lapsen kera, kun "nainen kuulemma tarvitsee yöunensa". Minä isinä sain sitten hoitaa tämän valvomisen, mitä sitten riittikin.... Oli lopulta kohtalokasta ja johti avioeroon.... Loppupeleissä minä isänä muodostin oman ydinperheen lasten kera ja vaimo nukkui jossain takahuoneessa,. Lapset leimautuivat täysin isäänsä, mitä äiti ei tajunnut. Asia selvisi vasta erossa....lapset jäivät isille, koska äidistä ei kerta kaikkiaan ollut hoitamaan lapsia. Oli muuten hirveä trauma äidille, mistä ei seurannut sitten mitään hyvää.

Kuka kehtoa keinuttaa? Yleensä se on äiti, mutta jos isi hoitaa tämän, niin siitä ihmeellisestä ja kaikkivoivasta äitiydestä ei jää yhtään mitään käteen....vaan isistä tulee se number one, johon lapsi viime kädessä turvautuu. Ainoa ero on se, että minä isänä sentään ymmärrän tämän rosessin ja en anna sen nousta itselle päähän, kuten äideillä nousee.

Muuten hyvä kommentti, mutta mikä järki taas ylentää itseään paremmaksi kuin äidit? Kyllä jokainen normaalijärkinen sukupuolesta riippumatta tajuaa, että noinhan siinä käy. Äidit todellakin tietää, että lapset kiintyy ja oppii luottamaan siihen hoivaajaan, ne ulkokehälle jättäytyvät miehet (ja näköjään jotkut naisetkin) on se porukka joka ei tätä tajua. 

Vierailija
432/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, että äiti voi vaan olla turvallisesti kotona ja nukkua vauvan kanssa päiväunia. Se vaan, että sen äidin pitäisi olla riittävän virkeä huolehtiakseen vauvankin turvallisuudesta. Ja varsinkin jos hoidokkina on muitakin lapsia kuin se vauva, silloin riskit kasvaa.

Vierailija
433/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöllä ei kannata valvoa vaan nukkua.

Kerropa tuo vauvoille

-ap

Hyvä, että nykyään molemmat vanhemmat osallistuvat vauvojen hoitoon myös yöllä. Itse synnytin 80-luvulla 3 lasta ja myös yksin hoidin yöt ja päivät tietenkin, kun mies oli töissä. Vauvoja voi myös opettaa nukkumaan, ei sitä ruokaa tartte tunnin välein antaa. Kun vauva inahtaa yöllä, niin ensin kuivaa tuttia suuhun ja sama homma, kun inahtaa toisen kerran. Tietenkin siinä joutuu hyppäämään itse ylös, mutta kas vaan näin vauva oppii pikkuhiljaa nukkumaan yöt ilman ruokaa. Ei kannata opettaa jatkuvalle tissillä roikkumiselle, eihän sitä kukaan syö tunnin välein. No, minulla ei ole ollut refluksivauvoja eikä koliikkia sairastavia, mutta noilla em konsteilla eka vauva oppi nukkumaan yöt läpi 7 viikon ikäisenä ja seuraavatkin 3 kk ikään men

Kaikki vauvat eivät huoli tuttia. Meillä esikoinen aina yökki, kun yritti antaa.

Vierailija
434/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikenneturvallisuusperusteella kumpi on parempi, se että isä ajaa väsyneenä töihin yksin,

Kauppareissut voi hoitaa silloin, kun isä on kotona. Isä ajaan luultavasti paljon useammin, kuin äiti. Julkisetkin on olemassa, eikä liikuntakaan tee pahaa.

Vierailija
435/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin meni meillä. Miehellä on suurempi riski joutua liikenneonnettomuuteen, kun ajaa viitenä päivänä viikossa. Itse ajoin max kerran viikossa ja kävelin kaikki mahdolliset matkat. Ja lopettakaa jo jankkaaminen siitä lapset kyydissä ajamisesta. Se väsynyt puoliso voi hyvinkin ajaa sen koulumatkalla olevan lapsen päälle väsyneenä. Ihan yhtä vaarallista molemmat.

Vierailija
436/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että mies ei pääse helpolla. Siitä pitää pitää kiinni. Entäs ne yksinhuoltajaäidit, joita alkaa olla enenevissä määrin?

Vierailija
437/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen tasa-arvon kannattaja, niin meillä  minä valvoin, koska mies meni aikaisin aamulla töihin tienaamaan ruokarahat. Ei olisi tullut mieleenkään herättää häntä keskellä yötä. kotona olija voi ottaa pienet unet tai lepohetken vauvan päikkärien aikaan.

Vierailija
438/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän jokaisessa perheessä, jossa on hieman järkeä, homma toimi niin, että työssä käyvä saa nukkua työaamuina. Vapaapäivinä on reilua antaa sen toisen levätä. Jos molemmat käyvät töissä, niin taakan jakaminen tasan, on reilua. Jos on liikaa väsymystä kotona olijalla, neuvolasta saa tukitoimia. Yleensä synnyttäjä jää äitiyslomalle, joka meillä Suomessa on mahtava etuoikeus. Kotona haahuilu väsyneenä on täysin eri asia, kuin yrittää selvitä työpäivästä. Ja se vauvan hengissä pitäminen ei ole rakettitiedettä, toki se voi tuntua raskaalta ajoittain.

-Kolme synnyttänyt

Vierailija
439/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ketjun aloittajan vauva ala olla 4v?

Vierailija
440/449 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies käy töissä, niin kyllä sitä voi välillä öisin herätä vaippoja vaihtamaan. Ei sen pitäisi liian raskasta olla. Miehellä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ottaa torkkuja kesken työpäivän. Hoitakoon lasta enemmän, kun tulee töistä. Ja onhan se isyysvapaamahdollisuus, jota kannattaa johonkin väliin harkita. Raskasta se on molemmille osapuolille. Ja siinä vaiheessa kun lapsia tekee, pitäisi tuntea toinen jo niin hyvin, että huomaa koska alkaa olla liian väsynyt...Äiti nyt vaan on se joka pystyy imettämään alkuvaiheessa.