Yövalvomisten jakaminen vauvaperheessä?
Millainen jako olisi mahdollisimman reilu molempien kannalta? Se että kumpikin ottaa alusta asti joka toisen yön vastuulleen? Tai jos äiti imettää ekat 6kk niin hän valvoo yksin sen ajan ja sen jälkeen isä vuorostaan valvoo seuraavat 6kk? Miten olette jakaneet yövalvomiset niin, että molemmat ovat saaneet vauvavuoden aikana suunnilleen yhtä paljon unta?
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Uni on ihmisen perustarve siinä missä ruoka ja vesikin, joten ei ole mitään syytä miksi työssäkäyvä "ansaitsisi" sitä enemmän kuin kotona oleva. Ja mitkään pienet päikkärit eivät riitä korvaamaan yöunia, joten niihin on turha vedota.
On. Liikenneturvallisuus.
Äidithän ei päiväsaikaan koskaan aja autolla, kuskaa vauvaa neuvolaan, käy missään muskareissa tai vauvauinnissa saatikka kaupassa. Nököttävät vaan kotona koko vauva vuoden. 🙄
Ei ainakaan meillä, kun on vain yksi auto, jolla käyn töissä.
Vaikea uskoa että miehet suostuisivat vauvanhoitokoneiksi, kun tuo on selkeästi naisten hommaa. Ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni tuollaista esiinny.
Naiset = vauvanhoitokoneet?
Trolli bongattu.
Naiset eivät ole yleisesti ottaen vauvanhoitokoneita, mutta vauvan äidin roolissa sitä kyllä pitkälti ovat. Varmaan kaikki lapsia omaavat tuon kyllä tietävät ja se tulisi jokaisen lasta suunnittelevan hyväksyä.
Onneksi lapset ovat vauvaiässä vain lyhyen aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka on kotona, valvoo enemmän. Hän saa paikattua unenpuutettaan aamulla, kun töihinmenijän pitää jo nousta. Mutta viikonloppuna kumpikin saa yhden pitkän aamun, jolloin toinen nousee aiemmin.
Imettävälle äidille yöheräämiset ovat helpompia, kun hormonit auttaa nukahtamisessa, sitä kannattaa hyödyntää alkukuukausina. Sitten kun yösyötöt vähenee, voi toinenkin osallistua enemmän.Mitenniin saa nukuttua aamulla jos vauva herää klo. 6 ja toinen menee töihin klo. 8?
Sitenniin, että se vauva nukahtaa päiväunilleen ysiltä. Tai aiemminkin. Ja nukkuu sen jälkeen vielä parit unet, ennen kuin työssäkäyvä tulee kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun ex ratkaisi asian hankkimalla oman asunnon ja ilmoittamalla, että tämä oli nyt tässä. Vauva oli 3 viikkoa, kotona olimme vauvan kanssa olleet 2 viikkoa.
Täysiä öitä lapsi alkoi nukkua vasta 5v.
Tämä oli myös oma ratkaisuni sitten lopulta, kun psykoosissa ollut ex-vaimoni vaati minua valvomaan vauvan kanssa arkiöitä, vaikka oli itse vanhempainvapaalla.
Kuka hoiti vauvan vaimon ollessa suljetulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.
Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.
Ihan hyvin on toiminut tällä "luonnollisella" järjestelyllä.
Mitä arvoa tuollaisella "isyydellä" edes on?
No sitä, että isän tärkein tehtävä on elättää perheensä. Se on kuitenkin se tärkein velvollisuus ja sitä on turha sotkea millään vaipanvaihdoilla yms.
Ei, vaan vanhemman tärkein tehtävä on hoitaa omaa lastaan. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen.
Jos haluat olla uramies niin miksi olet hankkinut lapsia?Äidit ovat siis äitiyslomalla juurikin sen vuoksi, että voivat hoitaa lapsia. Miehet eivät ole äitiyslomalla, joten käyvät töissä.
Pitäisikö vain työttömien saada lapsia? Kyllä tuo mainitsemani on se ikiaikainen työnjako, joka on aina toiminut ja toimii nytkin.
Myös rahan tuominen talouteen on lastenhoitoa.
Äitiysvapaa on vain 4kk. Sen lisäksi isille on oma isyysvapaansa, ja vanhempainvapaa ja hoitovapaa ovat täysin sukupuolineutraaleja vapaita. Olethan pitänyt oman osasi niistä?
Ja rahan tuominen talouteen ei ole lastenhoitoa yhtään sen enempää kuin haravointi tai baarissa käyminen.
Meillä piti hienosti jakaa valvomiset, mutta paskat. Mies ei herännyt kummankaan lapsen vauva-aikana kertaakaan. Koliikkivauvan hoito oli uuvuttavaa. Kuopus oli onneksi tavisvauva ja heräili vain pari kertaa yössä tissille. En osaa sanoa muuta kuin, että kyllä olisi hyvä jakaa valvomisia, varsinkin jos lapsi on koliikkinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Uni on ihmisen perustarve siinä missä ruoka ja vesikin, joten ei ole mitään syytä miksi työssäkäyvä "ansaitsisi" sitä enemmän kuin kotona oleva. Ja mitkään pienet päikkärit eivät riitä korvaamaan yöunia, joten niihin on turha vedota.
On. Liikenneturvallisuus.
Äidithän ei päiväsaikaan koskaan aja autolla, kuskaa vauvaa neuvolaan, käy missään muskareissa tai vauvauinnissa saatikka kaupassa. Nököttävät vaan kotona koko vauva vuoden. 🙄
Niin, että rekkakuskin työ vastaa riskiltä neuvolassa käyntiä? Älä nyt jaksa...
Meillä minä valvoin arjet ja mies viikonloput. Vauva nukkui todella huonosti ensimmäiset 1,5 vuotta. Päädyimme tähän, koska miehen piti arkisin käydä töissä, ajaa autoa ym., eikä hän olisi suoriutunut noista asioista zombina. Itse olin tosiaan täysi zombi arkiviikon jälkeen ja viikonloppu-unet tuli tarpeeseen. Tietysti 50-50 jako on reiluin, mutta mikäli toinen käy töissä kodin ulkopuolella ja halutaan tämä työpaikka pitää, se ei yleensä ole kovin käytännöllinen. Ei sillä, etteikö vauvan hoitaminen olisi täyttä työtä, mutta siitä ei voi saada potkuja, vaikka olisi hajamielinen ja sekava. Eikä yleensä ole pakko käyttää mitään koneita jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, joka on kotona, valvoo enemmän. Hän saa paikattua unenpuutettaan aamulla, kun töihinmenijän pitää jo nousta. Mutta viikonloppuna kumpikin saa yhden pitkän aamun, jolloin toinen nousee aiemmin.
Imettävälle äidille yöheräämiset ovat helpompia, kun hormonit auttaa nukahtamisessa, sitä kannattaa hyödyntää alkukuukausina. Sitten kun yösyötöt vähenee, voi toinenkin osallistua enemmän.Mitenniin saa nukuttua aamulla jos vauva herää klo. 6 ja toinen menee töihin klo. 8?
Yleensä vauva nukkuu myös aamu- ja iltapäivällä päiväunia.
Voi olla että nukkuu, voi olla että nukkuu 10min pätkissä tai voi olla lisäksi isompi lapsi joka ei enää nuku.
Sitten tietenkin sovelletaan sen mukaan. Voi olla myös vauva, joka nukkuu ysiin asti, ja työpaikka, jossa pitää olla jo ennen seitsemää, kuten meillä oli. Joten tietty valvoin enemmän yöllä, kun sain aamulla nukkua vielä kolme tuntia sen jälkeen, kun mies oli noussut.
Täällä on paljon neuvoja jotka soveltuu vain niihin perheisiin joissa on 1 terve lapsi. Sitten kun vauva onkin sairas tai perheessä on muita lapsia, neuvot ei enää toimikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.
Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.
Ihan hyvin on toiminut tällä "luonnollisella" järjestelyllä.
Mitä arvoa tuollaisella "isyydellä" edes on?
No sitä, että isän tärkein tehtävä on elättää perheensä. Se on kuitenkin se tärkein velvollisuus ja sitä on turha sotkea millään vaipanvaihdoilla yms.
Ei, vaan vanhemman tärkein tehtävä on hoitaa omaa lastaan. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen.
Jos haluat olla uramies niin miksi olet hankkinut lapsia?Äidit ovat siis äitiyslomalla juurikin sen vuoksi, että voivat hoitaa lapsia. Miehet eivät ole äitiyslomalla, joten käyvät töissä.
Pitäisikö vain työttömien saada lapsia? Kyllä tuo mainitsemani on se ikiaikainen työnjako, joka on aina toiminut ja toimii nytkin.
Myös rahan tuominen talouteen on lastenhoitoa.
Äitiysvapaa on vain 4kk. Sen lisäksi isille on oma isyysvapaansa, ja vanhempainvapaa ja hoitovapaa ovat täysin sukupuolineutraaleja vapaita. Olethan pitänyt oman osasi niistä?
Ja rahan tuominen talouteen ei ole lastenhoitoa yhtään sen enempää kuin haravointi tai baarissa käyminen.
Olin itse viikon pois töistä per lapsi, heti lapsen syntymän jälkeen. Ei pidempään olisi järkeä olla, kun ei lapsen hoitamiseen kahta tarvita.
Vaimo oli noin vuoden pois töistä, mutta se kelasta tms saatava raha on kyllä niin pieni, ettei siitä paljoa hyötyä ole, vaan toisen on käytävä töissä.
Ei ole kuitenkaan mahdollista käydä töissä ja hoitaa vauvaa samaan aikaan, joten luonnollisesti se menee niin että itse käyn töissä ja vaimo hoitaa lapset.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä valvoin arjet ja mies viikonloput. Vauva nukkui todella huonosti ensimmäiset 1,5 vuotta. Päädyimme tähän, koska miehen piti arkisin käydä töissä, ajaa autoa ym., eikä hän olisi suoriutunut noista asioista zombina. Itse olin tosiaan täysi zombi arkiviikon jälkeen ja viikonloppu-unet tuli tarpeeseen. Tietysti 50-50 jako on reiluin, mutta mikäli toinen käy töissä kodin ulkopuolella ja halutaan tämä työpaikka pitää, se ei yleensä ole kovin käytännöllinen. Ei sillä, etteikö vauvan hoitaminen olisi täyttä työtä, mutta siitä ei voi saada potkuja, vaikka olisi hajamielinen ja sekava. Eikä yleensä ole pakko käyttää mitään koneita jne.
Ja tosiaan, missään muskareissa ym. ei todellakaan käyty, ei ollut voimia. Neuvolassa oli pakko käydä, mutta ei onneksi kovin usein. Miehen työssäkäynti oli hyvin kriittistä meidän taloudellemme ja arkemme sujuvuudelle, siksi emme priorisoineet minun pirteitä muskarikäyntejä sen edelle. Näin tämä menee useimmissa perheissä, toisen on yleensä taloudellisista syistä oltava töissä ja suoriuduttava töistään.
Äidin itsekkyys on ikävä juttu parisuhteen ja koko perheen kannalta. Vaikka lapsi on yhteinen, ei se tarkoita sitä että voi vaatia toiselta kohtuuttomia. Ei kukaan vaadi tuoretta äitiä menemään töihin, joten miksi vaatia isää tekemään 50-50 vaan koska niin pitää tehdä?!
Vierailija kirjoitti:
Samoin meillä. Koliikkinen lapsi, osoittautui myöhemmin erityiseksi. Rima oli alhaalla, tavoite oli vain selviytyä...niin tehtiin. Nyt se vauva on onnistuneesti maailmalla ja me onnellisia yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Äidin itsekkyys on ikävä juttu parisuhteen ja koko perheen kannalta. Vaikka lapsi on yhteinen, ei se tarkoita sitä että voi vaatia toiselta kohtuuttomia. Ei kukaan vaadi tuoretta äitiä menemään töihin, joten miksi vaatia isää tekemään 50-50 vaan koska niin pitää tehdä?!
Tämä. Ja mitä varten se äitiysloma edes on, jos isän pitää käydä töissä ja hoitaa lapsikin siinä sivussa?
Tuo lapsen saaminen ei ole sukupuolineutraali asia, joten siitä on turha yrittää sellaista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja mitä varten se äitiysloma edes on, jos isän pitää käydä töissä ja hoitaa lapsikin siinä sivussa?
Sitä varten, että äiti saa toipua synnytyksestä ja hoitaa vauvaa normaalin työpäivän tekemisen sijaan.
Äitiysloma kestää kuitenkin kestää vain 4kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitenniin, että se vauva nukahtaa päiväunilleen ysiltä. Tai aiemminkin. Ja nukkuu sen jälkeen vielä parit unet, ennen kuin työssäkäyvä tulee kotiin.
No onpa helpotus kuulla että 4v isosisaruksen voi jättää vaan yksinään kun minä käyn vähän pötkölleen keskellä päivää! Huhhuh, minä kun olen vaan valvonut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten, että äiti saa toipua synnytyksestä ja hoitaa vauvaa normaalin työpäivän tekemisen sijaan.
Äitiysloma kestää kuitenkin kestää vain 4kk.
Eli juurikin siksi, että se joka ei käy töissä, hoitaa vauvaa.
Meillä tuo äitiysloma kesti hieman yli vuoden kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mun ex ratkaisi asian hankkimalla oman asunnon ja ilmoittamalla, että tämä oli nyt tässä. Vauva oli 3 viikkoa, kotona olimme vauvan kanssa olleet 2 viikkoa.
Täysiä öitä lapsi alkoi nukkua vasta 5v.
Tämä oli myös oma ratkaisuni sitten lopulta, kun psykoosissa ollut ex-vaimoni vaati minua valvomaan vauvan kanssa arkiöitä, vaikka oli itse vanhempainvapaalla.
Tässä vuoden isä ja mies! :,D vaimo ajautunut psykoosiin univelan takia niin mies itkee kun joutuisi auttelemaan öisin että nainen saisi nukuttua. Tässä mitali! Moista itsekkyyttä harvoin tapaa!
Meillä lapsi herätti joka yö 30min-2h välein. Tätä kesti 2v ja minä hoidin yöt koska mies joutui menemään joka päivä töihin, myös viikonloppuisin. En nukkunut koskaan päivällä, raskasta oli mutta siitä selvittiin.