Yövalvomisten jakaminen vauvaperheessä?
Millainen jako olisi mahdollisimman reilu molempien kannalta? Se että kumpikin ottaa alusta asti joka toisen yön vastuulleen? Tai jos äiti imettää ekat 6kk niin hän valvoo yksin sen ajan ja sen jälkeen isä vuorostaan valvoo seuraavat 6kk? Miten olette jakaneet yövalvomiset niin, että molemmat ovat saaneet vauvavuoden aikana suunnilleen yhtä paljon unta?
Kommentit (449)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.
Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.
Ihan hyvin on toiminut tällä "luonnollisella" järjestelyllä.
Mitä arvoa tuollaisella "isyydellä" edes on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Uni on ihmisen perustarve siinä missä ruoka ja vesikin, joten ei ole mitään syytä miksi työssäkäyvä "ansaitsisi" sitä enemmän kuin kotona oleva. Ja mitkään pienet päikkärit eivät riitä korvaamaan yöunia, joten niihin on turha vedota.
On. Liikenneturvallisuus.
Äidithän ei päiväsaikaan koskaan aja autolla, kuskaa vauvaa neuvolaan, käy missään muskareissa tai vauvauinnissa saatikka kaupassa. Nököttävät vaan kotona koko vauva vuoden. 🙄
Katsos kun se työssäkäyvä valvoo ne yöt, joita seuraa vapaapäivä, ja päästää vapaapäivinään sen äidin nukkumaan. Ette saa sitä toimimaan, ellette vedä yhtä köyttä.
Harvassa työssä on vapaapäiviä enempää kuin kaksi viikossa, joten ei tuo oikein toimi.
Meillä mies yritti sekaantua vauvan hoitoon öisin, vaikka vauva ei KERTAAKAAN itkenyt yöllä, siis koskaan, ei minään yönä. Kyse oli vain vaipan vaihdoista - imetykset hoitui tarvitsematta nousta, eikä mies edes huomannut niitä.
Ap, keskittykää siihen, miten toinen vanhempi saisi vauvan tyytyväisemmäksi päivisin... sitten yötkin varmaan sujuu helpommin. Sen sijaan, että molemmat käyttävät puhtinsa pelkkiin seurauksiin.
Meillä minä hoidin yösyötön, koska imetin. Vauva söi sitä ennen noin klo 23 aikoihin, ja minä menin nukkumaan pari tuntia sitä ennen. Mies oli vauvan kanssa ja tuli herättämään minut vasta sitten, kun tutti ei enää riittänyt, vaan vauva alkoi päästellä nälkäitkua. Minä aloin imettää ja mies meni nukkumaan. Vauva ja minä nukuimme sen jälkeen noin kolmeen saakka, sitten tapahtui yösyöttö, jonka turvin nukuttiin aamuun asti. Yösyöttö loppui kuuden viikon iässä. Pääsyynä tähän pidin sitä, ettei vauvaa alettu syöttää heti ensi-inahduksen jälkeen, vaan vasta sitten, kun tutti ei enää riittänyt. Vauvalla oli siis kunnon nälkä, ja hän veti vatsan täyteen maitoa. Mitään syytä jatkuvaan heräilyyn ei ollut. Toimin tällä tavalla myös kuopuksen kanssa, ja hän lopetti yösyömisen 7 viikon iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Uni on ihmisen perustarve siinä missä ruoka ja vesikin, joten ei ole mitään syytä miksi työssäkäyvä "ansaitsisi" sitä enemmän kuin kotona oleva. Ja mitkään pienet päikkärit eivät riitä korvaamaan yöunia, joten niihin on turha vedota.
Äidithän ei päiväsaikaan koskaan aja autolla, kuskaa vauvaa neuvolaan, käy missään muskareissa tai vauvauinnissa saatikka kaupassa. Nököttävät vaan kotona koko vauva vuoden. 🙄
Ei ainakaan meillä, kun on vain yksi auto, jolla käyn töissä.
Vaikea uskoa että miehet suostuisivat vauvanhoitokoneiksi, kun tuo on selkeästi naisten hommaa. Ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni tuollaista esiinny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.
Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.
No sitä, että isän tärkein tehtävä on elättää perheensä. Se on kuitenkin se tärkein velvollisuus ja sitä on turha sotkea millään vaipanvaihdoilla yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka lähtee ilman nukkumista auton rattiin on verrattavissa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen. Moni ajaa autolla töihin tai ajaa autoa työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvan kanssa kotona olemiseen aika olennaisesti kuuluu ainakin jonkinasteinen väsymys, mutta kenenkään ei pitäisi joutua töissä nukahtelemaan. Edes suunnilleen normaalisti nukkuvan pienenkin vauvan syöttöjen välissä ehtii kyllä saamaan ihan kohtuulliset unipätkät, saati sitten kuusikuisen. Ja sitä on jotenkin ihan eri moodissa, vähemmälläkin unella pärjää, ilmeisesti hormonien auttamana. Mutta sitten on tietysti noita tapauksia, joissa mies valvoo, käy töissä ja hoitaa kotihommat, kun äidillä on niin rankkaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä hoidin yösyötön, koska imetin. Vauva söi sitä ennen noin klo 23 aikoihin, ja minä menin nukkumaan pari tuntia sitä ennen. Mies oli vauvan kanssa ja tuli herättämään minut vasta sitten, kun tutti ei enää riittänyt, vaan vauva alkoi päästellä nälkäitkua. Minä aloin imettää ja mies meni nukkumaan. Vauva ja minä nukuimme sen jälkeen noin kolmeen saakka, sitten tapahtui yösyöttö, jonka turvin nukuttiin aamuun asti. Yösyöttö loppui kuuden viikon iässä. Pääsyynä tähän pidin sitä, ettei vauvaa alettu syöttää heti ensi-inahduksen jälkeen, vaan vasta sitten, kun tutti ei enää riittänyt. Vauvalla oli siis kunnon nälkä, ja hän veti vatsan täyteen maitoa. Mitään syytä jatkuvaan heräilyyn ei ollut. Toimin tällä tavalla myös kuopuksen kanssa, ja hän lopetti yösyömisen 7 viikon iässä.
Joo. No, minulla oli pieni vauva, jonka oli vaikea saada otetta isosta rinnasta. Vaikka maitoa tuli reippaasti, vauva söi alussa todella pitkään eikä saanut rinnasta otetta makuulla, piti istua tuettuna nojatuolissa, että vauva pääsi hyvään asentoon rinnalle. Klo 23, klo 3 ja klo 6 vääntäydyin ylös ja yritin pysyä tunnin hereillä nojatuolissa, että vauva söi kyllikseen. Pullo ei kelvannut eikä tutti.
Mies ilmestyi jostain yöjuoksuiltaan puolen yön aikaan jos ilmestyi ja alkoi kolistella.
Ei nuo neuvot aina toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä, että isän tärkein tehtävä on elättää perheensä. Se on kuitenkin se tärkein velvollisuus ja sitä on turha sotkea millään vaipanvaihdoilla yms.
Ei, vaan vanhemman tärkein tehtävä on hoitaa omaa lastaan. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen.
Jos haluat olla uramies niin miksi olet hankkinut lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka lähtee ilman nukkumista auton rattiin on verrattavissa alkoholin vaikutuksen alaisena ajamiseen. Moni ajaa autolla töihin tai ajaa autoa työkseen.
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa jäädä vanhempainvapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kävi kaupassa, neuvolakäyntejä oli kovin harvakseltaan ja muut menot eivät olleet pakollisia. Ennemmin nukuin kuin vein vauvan perhekerhoon kesken vauvan päiväunien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä, kun on vain yksi auto, jolla käyn töissä.
Vaikea uskoa että miehet suostuisivat vauvanhoitokoneiksi, kun tuo on selkeästi naisten hommaa. Ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni tuollaista esiinny.
Naiset = vauvanhoitokoneet?
Trolli bongattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan vanhemman tärkein tehtävä on hoitaa omaa lastaan. Kaikki muu tulee vasta sen jälkeen.
Jos haluat olla uramies niin miksi olet hankkinut lapsia?
Äidit ovat siis äitiyslomalla juurikin sen vuoksi, että voivat hoitaa lapsia. Miehet eivät ole äitiyslomalla, joten käyvät töissä.
Pitäisikö vain työttömien saada lapsia? Kyllä tuo mainitsemani on se ikiaikainen työnjako, joka on aina toiminut ja toimii nytkin.
Myös rahan tuominen talouteen on lastenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa jäädä vanhempainvapaalle.
Molemmat eivät voi olla yhtäaikaa vanhempainvapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun se työssäkäyvä valvoo ne yöt, joita seuraa vapaapäivä, ja päästää vapaapäivinään sen äidin nukkumaan. Ette saa sitä toimimaan, ellette vedä yhtä köyttä.
Harvassa työssä on vapaapäiviä enempää kuin kaksi viikossa, joten ei tuo oikein toimi.
Lopputuleman kannalta, molemmat ovat yhtä rikki. Ei synny katkeruutta.
Lapsen voi opettaa pois yöllä syömisestä. Ja täytyykin!
Useimmiten on vanhempien saamattomuutta, ettei lapsi nuku yöllä.
Vierailija kirjoitti:
No, mun ex ratkaisi asian hankkimalla oman asunnon ja ilmoittamalla, että tämä oli nyt tässä. Vauva oli 3 viikkoa, kotona olimme vauvan kanssa olleet 2 viikkoa.
Täysiä öitä lapsi alkoi nukkua vasta 5v.
Tämä oli myös oma ratkaisuni sitten lopulta, kun psykoosissa ollut ex-vaimoni vaati minua valvomaan vauvan kanssa arkiöitä, vaikka oli itse vanhempainvapaalla.