Lääkäri myöhässä ainakin tunnin.
Sentään pahoitteli kun pyysi edellisen potilaan sisään vartti sen jälkeen kun mun aika olisi ollut.
Vois tulla ilmoitus kun ilmoittaudut automaatilla/tekstarilla ja lääkäri vois laittaa tekstarin seuraavalle potilaalle noin 10min ennen kun on valmis ottamaan vastaan.
Vois istuskella vaikka kahvilassa tai käydä shoppailemassa kun odottaa.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri on esimerkiksi elvyttämässä tai laittamassa sijoiltaan mennyttä kättä paikoilleem hänen prioriteetti napsahtaa siihen että A pitää arvioida kauan siihen menee aikaa ja B ilmoittaa siitä.
Mistä ihmeestä näitä voi ennakoida? 90 v mummeli voi pukea vaatteitaan puol tuntia ja pikkulapsi tapella korvien katsomista saman verran. Ei näitä aina voi mitenkään ennakoida kun ollaan eri ihmisten kans tekemisissä. Se mummo pitäis sit heittää puolialastomana käytävään?
Lääkärin myöhästelyn syy on nimenomaan nämä viivyttelevät, hitaat ja vastentahtoiset potilaat, eli pienet lapset sekä vanhukset. Neuvolassa terkkarin ajan venymiset taas johtuu myöhästelevistä asiakkaista, eli kun ei ole saatu sitä kiukuttelevaa ja vastustelevaa taaperoa ajoissa liikkeelle, tai äidillä itsellään on vaikeuksia ajan- ja elämänhallinnan kanssa. Nämä siis kunnallisella puolella.
Yksityisellä voi olla ihan loivaliikkeisiä lääkäreitäkin. Surffailevat käytävillä ja juttelevat kollegojensa kanssa viikonlopun suunnitelmistaan ihan kaikessa rauhassa.
Kerran odottelin aikani auki olevan vastaanottohuoneen vieressä käytävällä ja ihmettelin, mikä oikein kestää, kun edellistä potilasta ei ainakaan huoneessa ollut. Lopulta kun mut kutsuttiin sisään, lääkäri kertoi tutustuneensa mun papereihin, kun ei ollut aiemmin ehtinyt tai saanut niitä käsiinsä. No, ainakin 20 min se niitä siellä lueskeli, ehkä teki perusteellista esityötä sitten. Parempi tietty niin kuin kysellä potilaalta kaikki se, mikä pitäisi olla ennestään tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa vaikka lääkäri onkin myöhässä, kun vastaaanotolle kuitenkin pääsee.
On monia syitä siihen, miksi lääkäriaika ei aina ole se, minkä on saanut.
Joskus vaan jonkun potilaan kanssa menee pitempään.
Terveyskeskuslääkärit ovat kahden tulen välissä.
Heille on annettu ohje ja sääntö ja jopa määräys, että yhteen potilaaseen saisi käyttää enintään 15 minuuttia.
Aivan käsittämätöntä. Pitää ehtiä kuunnella potilaan vaiva ja oireet, sitten tutkia, ja vielä kysellä lisää.
Sen lisäksi kirjoittaa lääkemääräykset, mahdolliset sairaslomatodistukset ja lähete esim. fysioterap. hoitoon.
Ettekö käsitä, että lääkäreillä on myös esimiehet ja vielä ylemmät tahot, jotka määräävät, jotka määräävät nuo hoitoajat, ja jopa senkin, kelle voidaan lähete keskussairaalan tutkimuksiin tehdä.
Samalla lääkäri yrittää pitää aikataulunsa, että ottaa päivässä kaikki ne potilaat vastaan, joille aika on annettu.
Päivysteksessä potilaat tietenkin hoidetaan kiirellisyyden mukaan. Silloin jotkut flunssaoireiset sairasloman hakijat ovat viimeisinä vastaanotolle pääsijöitä, koska vakavammin sairata on jono lääkärille.
Mistä potilas voi tietää asiat, joista ei ole laissa mitään mainintaa eikä kerrota etukäteen hoitoon hakeutuessa? Tuollainen sisäpiirin tieto kannattaisi kertoa potilaalle, jotta hän osaisi varautua vastaanottoon kaikkien kannalta tehokkaimmin. Varsinkin vajaakuntoisten tapauksessa se voisi tarkoittaa jonkun tukihenkilön läsnäoloa.
Tämä on ihan maalaisjärjellä pääteltävissä. Siitä olen samaa mieltä että heikkolahjaisemman väestön vuoksi asian voisi tiedottaa selkeämmin yleisellä tasolla.
Tuo on juuri sellaista vallankäyttöä, mihin jotkut viranomaiset luottavat eli tarpeellisista asioista kiinnostuminen leimataan heikkolahjaisuudeksi, koska ei ymmärretä sitä, että toiset eivät elä samassa kuplassa kuin itse ja tiedä sitä mitä itse tietää. Pienillä lapsillahan tuo on normaalia, kun mielen teoria ei ole kehittynyt, mutta kaikki eivät voi olla joka alan asiantuntijoita.
Aika moni ihminen on varmasti myös tuomittu syyttömänä, koska häntä ei ole poliisille kutsuttaessa tiedotettu omista oikeuksista, joten viranomainen on saanut tehdä mitä haluaa. Stressaavassa tilanteessa olevalle asiakkaalle pitäisi tiedottaa tämän oikeuksiin liittyvistä asioista ennemmin vähän liikaa kuin liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Minä odotin kerran 2h lääkärille pääsyä. En päässyt. En saanut mitään selitystä kansliastakaan, että miksi en päässyt lääkärille, vaikka olin ilmoittaunut hyvissä ajoin ennen minulle varattua aikaa. Enempää aikaa minulla ei ollut enää odotella, joten lähdin kotiin. Laskua en saanut, enkä olisi kyllä maksanutkaan, kun en vastaanotolle päässyt.
Voiko olla kuten mulle kävi yths:ssä.
Oli buukattu kahdelle vahingoss sama aika. Mun aika oli vaan poistettu tai poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Minä odotin kerran 2h lääkärille pääsyä. En päässyt. En saanut mitään selitystä kansliastakaan, että miksi en päässyt lääkärille, vaikka olin ilmoittaunut hyvissä ajoin ennen minulle varattua aikaa. Enempää aikaa minulla ei ollut enää odotella, joten lähdin kotiin. Laskua en saanut, enkä olisi kyllä maksanutkaan, kun en vastaanotolle päässyt.
Minä menin sappileikkaukseen aamulla 8.00 syömättä ja juomatta ja klo 10 tultiin sanomaan leikkauksen siirtyvän iltapäivälle ja sitten klo 16 tultiin ilmoittamaan leikkauksen siirtyvän seuraavalle päivälle, kun kirurgi on aloittanern kiireellisen leikkauksen aamu seitsemältä ja kolmelta arveltiin vielä kestävän muutama tunti.
En valittanut, kun arvelin olevan ihmishengestä kysymys, kun kirurgikin oli varmaan työskennellyt tauotta.
Mielelläni odotan ja annan aikaani, jos joku muu tarvitsee lääkärin apua enemmän.
Ja kun lääkäri on myöhässä, se varmasti johtuu edellä olevista potilaista, jotka tarvitsevat enemmän aikaa, mitä on suunniteltu tai tullut muuta yllätystä, joka vaatii hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollakin voi olla henkeä uhkaavaa akuuttia ongelmaa, esim itsetuhoisia ajatuksia. Sitä pitää vähän tarkemmin kuulostella, ei voi työntää vaan ulos vaikka seuraavat potilaat joutuvat odottamaan. Kaikenlaista odottamatonta voi ilmaantua, mitä ei siinä normi 15 minuutissa ehdi setviä. Ei lääkärit tahallaan vitkuttele tai käy siinä välissä kahvilla... Kuitenkin ihmishengistä kyse. Kaikki sympatiat lääkäreille.
Päivittäin itsetuhoisia ihmisiä työnnetään ulos vastaanotolta vaikka olisi miten paha olla. Ei kukaan ole niin naiivi oikeasti että kuvittelisi lääkäreiden hoitavan kaikki jotka vain sattuvat ovesta sisään kävelemään.
Oulussa nelostiellä kuoli viime yönä ihminen käveltyään motarilla. Kenties yksi näistä ovesta ulos työnnetyistä. Tämän paikkakunnan tk:n entinen asiakas kenties.
Hoitaa niillä resursseilla mitä on käytettävissä. Olet todella vastenmielinen ihminen.
Ei vaan niillä resursseilla mitä lääkäri päättää. Odotahan kun sattuu omalle kohdalle, niin katsotaan miten karma kolahtaa omaan nilkkaan ;)
Toivotan sinulle samaa. Toivottavasti joudut joskus tilanteeseen, jossa silmäsi avautuvat katsomaan toisesta näkökulmasta.
Minä olen useita itsetuhoisia läheisiä auttanut ja hoitanut. Ei tulis mieleenkään syyttää lääkäreitä näistä tilanteista.
Nähty on ja ihan hyvällä omallatunnolla annan lääkärille sen vastuun, mikä hänelle kuuluu. Et vain ole nähnyt tarpeeksi.
Niin mitä olet nähnyt? Olet ollut lääkäri/hoitaja, joka antaa kaikkensa ja saa haukut ja arvostelua?
Niinpä niin. Et osaa asettua toisen asemaan, luulet olevasi ainoa kärsivä osapuoli. Kyllä se kertoo tarpeeksi.
Olet selkeästi kyseistä uhria aiemmin hoitanut lääkäri, joka on kylmän rauhallisesti kieltäytynyt kerta toisensa jälkeen auttamasta avun pyytäjää. Oletko ihan Oulusta vai ympäristökunnasta?
Vierailija kirjoitti:
Kuule se on monesti niiden edeltävien potilaiden vika.
Ahnehdittu liikaa potilaita.
Sitäpaitsi minullakin oli yksi hammaslääkäri aina myöhässä. Otin aamun ekan ajan häneltä ja hän oli heti silloin tunnin myöhässä.
Terveyskeskuslääkäri ei voi ahnehtia liikaa potilaita.
Ajanvarauksen hoitavat sairaanhoitajat ja lähihoitajat.
Tk-lääkäri ei tiedä kuka ja millainen potilas on vastaanotolle milloinkin tulossa, ellei ehdi pikaisesti silmäillä tulevan potilaan tietoja päätteeltä, edellisen potilaan lähdettyä.
Yksityisvastaan otoilla saattaa tilanne olla erilainen.
Ja lääkärikeskuksen ykstyislääkärit ovat useinmiten erikoislääkäreitä, jotka tulevat lääkärikeskukseen yksityisvastaanotoilleen suoraan keskussairaaloista tai yliopistosairaaloista, eli suoraan päivätyöstään.
He saattavat ymmärretysti olla toisinaan myöhässä. Ja vain nämä lääkärit voivat ahnehtia potilaita, mutta eivät aina vain rahan vuoksi, vaan kiinnostuksen ja ammattitaidon kehittämisenkin takia.
Eivät kaikki ole niin ammattitaitoisia että kykenisivät aikatauluttamaan työtään.
Jos oli vain 15 min myöhässä niin voi sanoa, että melkein ajoissa. En tiedä olenko koskaan päässyt lääkärille tismalleen annettuna aikana. Ja yksityisiä olen käyttänyt suurimmaksi osaksi. Perheenjäsenten kanssa käynyt sairaaloissa lääkärillä, tutkimuksissa ja hoidoissa. Aina on joutunut odottamaan enemmän tai vähemmän. Mutta en ole valittanut, laskukin on ollut budjettiin sopiva. Päivystykseenkin olen joutunut ja siellä vasta odottaa saakin.
Onko sinulla etäisintäkään käsitystä siitä, mitä terveydenhuollon ohjelmistot maksaa? Ja se, että yritetään saada eri aikoihin luodut ohjelmistot juttelemaan keskenään?
Yhdelläkään kunnalla ei ole varaa luoda tuollaisia turhia ohjelmistoja, kun ei aina ole varaa niihinkään mitä tarvittaisiin.