Kertokaa seuraavan skenaarion plussat ja miinukset, muutto pienemmälle paikkakunnalle
Minulla on asuntolaina kalliilla pk-seudulla ja ei-mieleinen työ. Saan asuntolainan maksettua vasta 60-vuotiaana (otin sen niin myöhään). Kuitenkin jossain vaiheessa olisin ehkä maksanut lainaa niin paljon, että jos myyn asunnon, niin minulla olisi viisikymppisenä varaa ostaa jonkinnäköinen asunto jostain pikkukaupungista (tyyliin 50 000 - 70 000 maksava). Todennäköisesti saattaisi olla myös joku muuttotappiopaikkakunta. Olisiko mielestänne tuo realistinen suunnitelma ja varsinkin töiden kannalta? Teen täällä hetkellä palvelualan työtä, johon ei tarvitse koulutusta. Eli pärjäisin edelleen varsin pienellä ja voisin tehdä jotain pienipalkkaista hommaa, myös elämiseni kulut olisivat pienet.
Ja jos en saa mitään työtä, odotetaanko minun muuttavan asunto rahoiksi?
Kommentit (10)
Miksei, noin moni muukin tekee. Ja voithan toteuttaa tuon jo nyt, myy nykyinen ja osta lainarahalla halvempi muualta. Miksi kituuttaa ei-kivassa työssä kaupungissa, jos mieli tekee maalle/pienempään kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei, noin moni muukin tekee. Ja voithan toteuttaa tuon jo nyt, myy nykyinen ja osta lainarahalla halvempi muualta. Miksi kituuttaa ei-kivassa työssä kaupungissa, jos mieli tekee maalle/pienempään kaupunkiin.
Ei tee mieli sinällään pienempään kaupunkiin, enemmän tuossa on se, että jos asunto on maksettu, se toisi taloudellista huolettomuutta. Pikkukaupungissa lienee vähemmän töitä tarjolla kuin pk-seudulla. ap
Etsisin jo nyt heti kivempaa työtä ja muuttaisin. Nyt ei ole ihan paras aika myydä asuntoa, tosin pääkaupunkiseudulla varmaankin menee kaupaksi.
Tein juuri noin ja muutin Kalliosta Vääksyyn, olen tosin aina tehnyt etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee mieli sinällään pienempään kaupunkiin, enemmän tuossa on se, että jos asunto on maksettu, se toisi taloudellista huolettomuutta. Pikkukaupungissa lienee vähemmän töitä tarjolla kuin pk-seudulla. ap
Ei tarvitse mennä hirveän kauas keskustasta kun hinnat laskevat. Jos muuttaa vaikka Tuusulaan on silti ihan pääkaupunkiseudulla vielä. Työmatkat ovat kyllä ongelma jos pitää mennä ja tulla just samaan aikaan koko maailman kanssa. Siis jos kävisit silti yhä Helsingissä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä hirveän kauas keskustasta kun hinnat laskevat. Jos muuttaa vaikka Tuusulaan on silti ihan pääkaupunkiseudulla vielä. Työmatkat ovat kyllä ongelma jos pitää mennä ja tulla just samaan aikaan koko maailman kanssa. Siis jos kävisit silti yhä Helsingissä töissä.
Ei mulla ole Tuusulan hintoihin varaa, sieltä ei tietääkseni saa asuntoa millään 50 000-70 000 eurolla kuitenkaan:) Noissa kehyskunnissa on myös minulle liian kova hintataso. Ja sitten matkakustannukset tavallaan syövät sen hyödyn, jonka saa siitä, että asunto on joku 20 000-30 000 halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Etsisin jo nyt heti kivempaa työtä ja muuttaisin. Nyt ei ole ihan paras aika myydä asuntoa, tosin pääkaupunkiseudulla varmaankin menee kaupaksi.
Tein juuri noin ja muutin Kalliosta Vääksyyn, olen tosin aina tehnyt etätöitä.
Kiva kommentti. Miten sopeuduit?
Jos taas itse voisin tehdä täysin etänä niin silloinhan voisi muuttaa vaikka Espanjaan. ap
Meillä puoli tuntia matkaa Turun keskustaan, asumme isossa omakotitalossa haja-asutusalueella keskellä luontoa ja lähellä meri. Kaikki kaupungin "herkut" siis pienen matkan päässä, mutta myös kaikki luonnon herkut jatkuvasti tarjolla. Puhdasta ilmaa luontoa, tilaa, hiljaisuutta. Suosittelen. Eli hankkiudu lähelle jotain suurta kaupunkia, mutta muuta sen liepeille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puoli tuntia matkaa Turun keskustaan, asumme isossa omakotitalossa haja-asutusalueella keskellä luontoa ja lähellä meri. Kaikki kaupungin "herkut" siis pienen matkan päässä, mutta myös kaikki luonnon herkut jatkuvasti tarjolla. Puhdasta ilmaa luontoa, tilaa, hiljaisuutta. Suosittelen. Eli hankkiudu lähelle jotain suurta kaupunkia, mutta muuta sen liepeille.
Tämäkin hyvä idea.
nosto