Tiedätkö pitkäaikaistyötöntä, joka ei ole ns.heikompaa ainesta?
Poislukien vammaiset ja sairaat.
Tiedätkö pitkäaikaistyöttömiä, jotka eivät ole ns.heikompaa ainesta?(peräkammarinpoikia/-tyttöjä, renttuja tms.)
Pitkäaikaistyöttömiä, jotka ovat kunnianhimoisia, dynaamisia, urheilullisia...?
Kommentit (29)
Ei ole mielenterveysongelmia. On kaikin puolin fiksu ihminen. Tosin poikamies ja tätä nykyä hiukan erakoitunut, kun ei käy töissä. Alkoholia käyttää myös nykyään jonkin verran, mutta se ei ole syy, ettei hae töitä. Ilmeisesti hänellä on todella paha itsetunto-ongelma, vaikka vielä lukio- ja opiskeluaikoina oli koulun suosituimpia. Seurusteli lähes 10v ja luulen, että silloinen ero vei häneltä itsetunnon. Töissään on aina ollut hyvin pätevä ja todella sitoutunut, eli laiskuudesta ei tosiaan ole kyse.
Kyllä häntä itsekin ihmetellään ja surkutellaan kovasti, mutta minkäs teet.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 23:51"]
Tunnen veljeni. Hän on kohtuullisen koulutettu, valmistui aikanaan laman aikaan. Oli silloin pari vuotta työttämänä, mutta sitten työllistyi ja teki töitä reilut 10v hyvin sitoutuneesti. Sitten firma meni konkurssiin ja sen jälkeen hän ei ole ollut töissä, nyt ollut työttömänä noin 3v. Alkuun hän haki paria työtä tosissaan, sen jälkeen on keksinyt paljon selityksiä ja tekosyitä, ettei edes hae töitä. Nyt kaikki ovat jo tottuneet siihen, ettei hänellä ole aikomustakaan hankkia töitä. Aika järkyttävää mun mielestä. Hän kyllä puhuu muista ihmisistä luusereina, jos eivät ole töissä eli mieltää ilmeisesti itsensä työssäkäyväksi edelleen :O
[/quote]
Mt-ongelmainen?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:02"]
En voi sanoa että "huonompaa ainesta" vaan tiedän ihmisiä jotka ovat jopa ihan ulkopuolisen silmin "hienosta ja varakkaasta kodista" ajautuneet jonnekin aivan muualle kuin olisi pitänyt. Sekä sitten se vaihtoehto että kaikille ei anneta samoja eväitä lapsuudessa, jos syntyy vaikkapa ongelmaperheeseen, voi se olla kova paikka vaikka kuinka lahjakas olisi.
[/quote] Kiitos sinulle tästä viestistä. Onneksi on myös kaltaisiasi ihmisiä, jotka pystyvät näkemään kulissien taa eivätkä lyö lyötyä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:16"]
Ei ole mielenterveysongelmia. On kaikin puolin fiksu ihminen. Tosin poikamies ja tätä nykyä hiukan erakoitunut, kun ei käy töissä. Alkoholia käyttää myös nykyään jonkin verran, mutta se ei ole syy, ettei hae töitä. Ilmeisesti hänellä on todella paha itsetunto-ongelma, vaikka vielä lukio- ja opiskeluaikoina oli koulun suosituimpia. Seurusteli lähes 10v ja luulen, että silloinen ero vei häneltä itsetunnon. Töissään on aina ollut hyvin pätevä ja todella sitoutunut, eli laiskuudesta ei tosiaan ole kyse.
Tunnen veljeni. Hän on kohtuullisen koulutettu, valmistui aikanaan laman aikaan. Oli silloin pari vuotta työttämänä, mutta sitten työllistyi ja teki töitä reilut 10v hyvin sitoutuneesti. Sitten firma meni konkurssiin ja sen jälkeen hän ei ole ollut töissä, nyt ollut työttömänä noin 3v. Alkuun hän haki paria työtä tosissaan, sen jälkeen on keksinyt paljon selityksiä ja tekosyitä, ettei edes hae töitä. Nyt kaikki ovat jo tottuneet siihen, ettei hänellä ole aikomustakaan hankkia töitä. Aika järkyttävää mun mielestä. Hän kyllä puhuu muista ihmisistä luusereina, jos eivät ole töissä eli mieltää ilmeisesti itsensä työssäkäyväksi edelleen :O
[/quote]
Mt-ongelmainen?
[/quote]
[/quote]
Voisiko kyse olla siitä, että ei ole vain saanut töitä ja itsekullekkin vuosia kestävä turha työnhakua aiheuttaa muutoksen. Näiden sankareiden ( joiden toivon jäävän työttömiksi) mielestä ihmsien tulisi itkeä vaikka 5 vuotta väkertäen hakemuksia ilman tulosta. Selvityjä ihminen yrittää jotenkin sopeutua tilanteeseen.
Minä tunnen paljon ihmisiä jotka ovat töissä, eivätkä ole kunnianhimoisia, dynaamisia tai urheilullisia, niillä on vaan sattunut käymään parempi munkki työnhaussa kuin toisilla. Enkä muuten tunne ketään työtöntä joka vain makaisi kotona, kyllä kaikki harrastaa jotain, hoitaa lapsiaan kotona ja tekee kotityöt perheessä, mikä ihme siinä on, kun työttömien oletetaan olevan jotenkin kauhean laiskoja, vaan sen takia että eivät ole tällä hetkellä töissä? Onko kaikki työssäkäyvät jotenkin sitten erikoisen ahkeria? Kun jaksavat aamulla raahustaa työmaalle, ja sielä ovat tekevinään jotain tupakka- ja kahvitaukojen välillä?
Minä. Olin 6 vuotta samassa työpaikassa pätkätöissä akateemisessa ammatissa, kunnes jäin äitiyslomalle. Sen jälkeen mun pätkätyöt ei enää jatkuneetkaan. Samassa työpaikassa oli ihan samanlaisissa pätkätyösuhteissa myös miehiä, jotka myös saivat lapsia. Heidän pätkätyönsä jatkuivat. Mua vitutti niin paljon tuo sukupuolisyrjintä, johon ammattiliittokaan ei halunnut mitenkään puuttua, että nostin 2 vuotta työttömyysrahaa. Vasta sen jälkeen siirryin virallisesti miehen yritykseen töihin.
Ensin ajattelin, etten vastaa, kun tuo heikompi aines on niin karsea tErmi. Mutta tunnen ihmisen joka oli sairaan pitkään työtön, vaikka korkeastikoulutettu ja näennäisesti terve, kas jopa urheilullisen näköinen. Sitten hän aloitti uudet opinnot ja lintsaili niistä, koska teki työsijaisuuksia. Mietin, eikö niitä todella saanut aikaisemmin. Tämä on mahdollista. Silloin vika on oikeasti siellä työnantajapuolella. Heti, kun ihminen on opiskelija, hän kelpaa. Täsmälleen samalle kindille ei löytynyt niitä pätkiä silloin, kun hänellä nimenomaan olisi ollut niihin aikaa. Nyt hän sitten tavallaan vie jonkun toisen opiskelupaikan, koska käy aika paljon töissä.
lopuilla on sitten yleensä joku vakavampi terveysongelma taustalla. moni tekee pieniä pätkiä töitä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 00:16"]
[/quote]
Mt-ongelmainen?
[/quote]
[/quote]
Voisiko kyse olla siitä, että ei ole vain saanut töitä ja itsekullekkin vuosia kestävä turha työnhakua aiheuttaa muutoksen. Näiden sankareiden ( joiden toivon jäävän työttömiksi) mielestä ihmsien tulisi itkeä vaikka 5 vuotta väkertäen hakemuksia ilman tulosta. Selvityjä ihminen yrittää jotenkin sopeutua tilanteeseen.
[/quote]
Onko mielstäsi selviytyjä sellainen, joka ei ota työtä vastaan? Arvostan kaikkea työtä ja sen tekijöitä. Akateeminen voi kaivaa vaikka ojaa, jos oikeasti haluaisi olla töissä.
Tunnen, mutta se johtuu siitä, että asun yliopistokaupungissa, jossa on paljon opiskelijoita. Suurin osa tuntemistani työttömistä on tohtoreita ja maistereita, joista suurin osa ihan oikeasti haluaisi tehdä töitä, mutta suoritustason tehtäviin heitä ei oteta, koska ovat liian koulutettuja ja työnantajat pelkäävät heidän vaihtavan heti työpaikkaa. Asiantuntijatehtäviin on paljon hakijoita ja työnantajat tuntuvat palkkaavan mieluummin sellaisen, joka on jo töissä tai sitten löytävät muuten vaan sopivamman. Lisäksi esim. tohtorin voi olla hankaa päästä esimiestehtäviin, jos ei ole esimieskokemusta, kun on vaan työskennellyt yliopistossa tutkijana.
Tunnen toki myös niitä, joilla ei ole juuri mitään koulutusta, eikä edes halua tehdä työtä. Akateeminen työttömyys on kuitenkin suuri ongelma.
[/quote]
Mt-ongelmainen?