Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokut päiväkodin työntekijät..

Vierailija
15.11.2013 |

ovat erittäin huonoja lasten kanssa. Olen huomannut opiskelijana monessa päiväkodissa saman ongelman. Työntekijöillä on tietyt lapset mistä tykätään ja joistain ei. Mua huolestuttaa tosi paljon se, kuinka aikuiset jättävät lapsensa päiväkotiin aatellen että lapsella on hyvä ja hauska päivä ja aikuiset voivat olla rauhassa töissä.

Niinhän aikuiset ovatkin, mutta se mitä siellä päiväkodissa oikeasti tapahtuu harvoin tulee aikuisten tietoon.

Päiväkodeissa on paljon sitä että vanhemmista juorutaan lasten kuullen, lapsen kehitykseen liittyvistä asioista puhutaan lapsen kuullen ja joistain lapsista ei vaan tykätä ja ne saavat eri kohtelun kun toiset.

En yhtään ihmettele sitä minkä takia jotkut lapset eivät halua olla päiväkodissa, myös jotkut ne itkevät päiväkotiin tultaessa joilla asiat on hyvin, tottakai, mutta ne joilla siellä työntekijöiden puolesta ei ole kivaa, joutuvat oikeasti tosi koetukselle.

Toivon että jokaisen lapsen vanhemmat oikeasti rupeavat näihin "tiukkoihin, tyhmiin" vanhempiin, niinkuin työntekijät heistä sanovat, ja oikeasti ovat kiinnostuneita lapsensa asioista ja siitä miten lapsia kohdellaan. Tässä asiassa on meinaan paljon puutteita.

- Opiskelija joka ollut neljässä eri päiväkodissa jossa sama homma.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri sellainen "vaikea" vanhempi joka toivoisi tuohon tulevan muutoksen. En todellakaan suostu siihen, että lastani kohdellaan huonosti päiväkodissa. On vain vaikea löytää päiväkotia joka on hyvä koska suurimassa osassa päiävkoteja hoitajat vain "lusivat" päivän eikä heitä oikeasti kiinnosta lasten tasa-arvoinen kohtelu. Olen yhdestä päiväkodista lapseni ottanut pois koska siellä ei ollut mitään valvontaa ja nyt taas edessä mietintä, että pitäisikö vaihtaa paikkaa.

Olet aivan oikeassa aloittaja siitä, että liian monilla lapsilla päiväkodissa ei ole hyvä olla. Itseäni suututtaa epärehellisyys sillä todellakin vanhemmilla on oikeus tietää mitä lapselle tapahtuu oikeasti päiväkodissa.

Vierailija
2/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä. Tosiaan tuollainen ilkeys on tavallista myöskin ( vrt.

pakkoliikkeiden esittäminen) olen huomannut. Välinpitämättömyys lapsen tunteista on yleistä, jonkun lapsen syntipukiksi leimaaminen myöskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelija on nyt käsittänyt väärin, kyllä sua koskee ihan samat vaitiolomääräykset, kuin työntekijöitäkin. En ole lastentarhassa, mutta jos meillä kuuluisi että harjoittelija huutelee asioista ympäri kyliä, otettaisiin välittömästi yhteyttä kouluun ja kyseiseen ihmiseen. 

Joka työpaikkaan valitettavasti joskus eksyy työntekijöitä, jotka olisivat parhaimmillaan ihan jossakin muussa työtehtävässä.

Vierailija
4/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, kyllä, vaikka päiväkodin arvot ja varhaiskasvatussuunnitelma on hyvä niin se ei tarkoita että se totetuisi täysin päiväkodeissa.

Mielestäni päiväkodin asia on se, että vanhemmat tuovat lapsen turvalliseen ja hyvään ympäristöön hoitoon jossa kerrotaan lasten vanhemmille kaikki tarvittava tieto lapsen päivästä ja kehityksestä. Näin ei vain aina ole. Niinkuin tuolla aikaisemmin hoitaja perusteli asiaa ja annoin esimerkin miten mielestäni pitää tehdä jos tilanne on sillä hetkellä hankala kun lasta tullaan hakemaan.

Olen ollut harjoitteluissa paikoissa joissa oikeasti on henkilöpula, mutta jos vanhempi haluaa tietää asioita, se hetki täytyy suoda. On kuitenkin kyse hänen lapsestaan ja lapsi perhe on yksilö. Se vaan kuuluu mielestäni tähän työhön. On kuitenkin kyseessä lapsi - vanhemmalle tärkein ihminen. Moni unohtaa tämän.

Vaikea vanhempi kannattaa olla. Olen huomannut että silloin lapseen otetaan erilainen huomio kun tiedetään että lapsen vanhempi haluaa tietää asioita.

Mutta on myös vanhempia joita ei niin kiinnosta ellei ole tapahtunut erikoista.

Vierailija
5/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, tottakai kuuluu vaitiolomääräykset. Olen sanonut mielipiteeni omista kokemuksistani? Kyllä kokemuksista saa puhua, varsinkin kun tässä ei ole nyt kyseessä että haluan puhua kenenkään lapsen ongelmasta? En puhu kenenkään nimillä, en työpaikoilla, en millään tavalla seudustakaan?

Vierailija
6/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työntekijöiden suhteesta lapsien tasa-arvoon voi puhua Somessa? Toivottavasti kerrot, niin siirryn sinne.

Vierailija
7/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin viemään lapseni päiväkotiin jo pienestä. Tein niin että joka päivä kysyin sekä päiväkotiohjaajilta että lapselta päivän asiat. Kerroin ohjaajille että minulle pitää kertoa itkut jne negatiiviset asiat myös, ja hyvät asiat voi myös yhtähyvin kertoa. Lapselta kysyin aina päivästä. Pienikin jo osaa kertoa päivän hyvistä ja ikävistä asioista jos opettaa. Jouduin puuttumaan pari kertaa joihinkin asioihin, jotka tulivat ilmi lapsen kanssa keskustellessa. En ole mikään päällekäyvä vanhempi mutta olen ylpeä siitä että otin silti hankalat asiat käsittelyyn ja ne selvisivät. Lapsikin oppii luottamaan siihen että aikuiset ovat hyviä ja vanhemmat luottamuksen arvoisia. Vaistolla uskon että päiväkodeissa tapahtuu sitä sun tätä... Suojelkaa lapsianne ja kyselkää ja opettakaa kertomaan kaikista asioitaan.

Vierailija
8/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:30"]

20, tottakai kuuluu vaitiolomääräykset. Olen sanonut mielipiteeni omista kokemuksistani? Kyllä kokemuksista saa puhua, varsinkin kun tässä ei ole nyt kyseessä että haluan puhua kenenkään lapsen ongelmasta? En puhu kenenkään nimillä, en työpaikoilla, en millään tavalla seudustakaan?

[/quote]

Sinä kirjoitit näin:

"Ja nyt kun vielä pyörin täällä palstalla niin kannattaa kysellä jos joku juttu häiritsee - olen kuitenkin vaan opiskelija niin voin kertoa ihan suoraan miten jossain yksittäisessä tapauksessa on asiat mennyt päiväkodin sisällä!"

Oikeasti et voi kertoa ihan suoraan, miten jossain yksittäisessä tapauksessa asiat on menneet. Nimenomaan sitä et saisi tehdä, mutta voit puhua yleisesti. 

Sinänsä et ole paljastanut mitään radikaalia, mutta korjaa vähän käsitystäsi tulevaisuutta ajatellen.

Ja siis et ole "vaan opiskelija" vaan tässä asiassa ihan samalla viivalla muiden kanssa.

Vierailija
9/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä haluan sen kysyä, miksi jotkut päiväkotityöntekijät saavat keskustelupalstoilla keskustella lasten ongelmista mutta minä rikon määräyksiä jos kerron omia kokemuksiani päiväkodissa työntekijöiden kanssa? Onko siinä oma lehmä ojassa vai mikä on se mitä teen väärin?

Vierailija
10/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nyt kun selvensit asian niin ymmärsin. En siis todellakaan kerro mitään yksittäisiä tapauksia. Se oli tullut mulle tekstiin ihan automaattisesti kun on tullut kirjotettua niin paljon "ammattitekstiä" :) Se mitä tossa olen yrittänyt sanoa, ei meinaa että yksittäistä vaan yleistä.

Mutta, tämä keskustelu on mennyt jo väärille urille ja en usko että kukaan vanhempi tähän enää viittii tarttua joten minunkin on varmaan aika poistua täältä. Mutta hyvä kun selvensit!

Vierailija
11/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on se, että ei voi tietää etukäteen millaisia työntekijät ovat. Yksityisyys ei tee päiväkodista hyvää vaan voi jopa olla huonompi päiväkoti.

Maksaisin vaikka enemmän jos varmasti tietäisin, että työntekijät omaavat moraalin. Rahat yksityisissä eivät mene työntekijöille joten sekään ei ole mikään motivoiva tekijä.

On kyse ylipäätään työntekijän hyväsydämisyydestä ja viisaudesta, näitä ei rahalla saa. Ihminen voi mitä tahansa kursseja käydä, mutta sitten lasten kanssa ei omaa lämpöä eikä aitoa välittämistä. Joku tekee tuota työtä vain pakosta.

Olen niin kateellinen niille vanhemmille joilla on sukulaisissa joku joka välittää oikeasti lapsesta ja jolla on aikaa hoitaa lasta.

En ollenkaan pidä tästä, että joudun viemään lapsen päiväkotiin jonka työntekijöitä en oikeasti tunne enkä voi siksi luottaa. Olen lastani hakiessa nähnyt niin monen teennäisen keskustelun vanhemmille kun vähän ennen lapsi on töykeästi torjuttu ja sadistisesti annettu olla syrjässä.

Isot lapset lyö pienempiä ei puututa jos tekijä on hoitajien suosiossa jos ei ole niin sitten kyllä puututaan.

Vierailija
12/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24, Juuri näin!!!! :)

Vierailija
13/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en tiedä mitä päiväkotityöntekijöitä ja missä keskustelupalstoilla tarkoitat. Olen yksityisellä puolella töissä, ja meillä on tosi tiukat valtiolomääräykset, eikä niistä puhuminen vieraille kuulu nettiin. Keskustella saa siis lähinnä työyhteisön sisällä, ja jos jotain ongelmallista ilmenee, niin sellaiselle (viranomais)taholle, joka voi vaikuttaa asiaan. Ja käsittääkseni sä saat puhua esim. ohjaavalle opettajalle.

Niinkuin sanoin niin et sä mitään radikaalia olekaan tässä kirjoittanut, mutta jos asenne on se että olen vaan opiskelija joten kysykää pois, niin se on hieman väärä.

Olin joskus aiemmin työssä, jossa toimittiin lastensuojelun tarpeessa olevien lasten kanssa, ja siellä muuten vaitioloasiat korostuivat kovasti. Vaikka millaista olisi ollut, niin niistä ei ollut lupa puhua tai kauhistella yhtään minnekään, paitsi saman asian kanssa työskenteleville.

Sinänsä olet varmaan oikeassa noissa havainnoissa, kaikki eivät sovi tiettyyn työhön tai ole hyviä hoitajia ylipäätään.

Vierailija
14/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että asioista puhutaan. Myös siitä, että ei voi yleistää, eikä kaikki ole sitä miltä ensi silmäyksellä näyttää. Keskustelut ja vaistot tosiaan tärkeitä, että saadaan jotain todellista pohjaa luuloille.

En puolustele päiväkodin henkilökuntaa vaikka itse kuulunkin niihin. Tuli vain mieleen, että minun on tosi vaikea palauttaa hetkessä mieleen lapsen päivään kuuluvia yksityiskohtia ja usein sanonkin että kaikki mennyt ok, jos kerran mitään erityismainittavaa ei ole päälimmäisenä mielessä. Sitä vastoin työkaverini osaa olla vanhempien kanssa niin mukava, niin mukava. Heti tulee juttua mitä kaikkea päiväkoti on tänään tarjonnut lapsille ja enemmänkin ja sitä ollaan niin hauskoja. Ärsyttää kun en itse osaa, kaiken lisäksi siellä käytännössä se toinen on lapsille ihan toista maata ja kaikesta tekemisestä jo ihan leipiintynyt..

Ja sitä 'lusimistakin' nimitetään oikeasti passiiviseksi leikinohjaukseksi tai turvallisuuden takaajaksi. Meidän aikuisten tehtävä ei ole vetää hupilandia tai koulua lapsille koko päivää, vaan ohjata ja turvata lapselle sopiva ympäristö ja välineet omaehtoiseen toimintaan.

Kaikki varmasti muistavat mitä kävi kuin hoitaja pulkkamäessä pyyhki toisen lapsen nenää ja toinen laski sillä välin puuta päin. Täällä ainakin tuomittiin hoitajan tekeminen/tekemättä jättäminen. Samaa saa kuulla jatkuvasti, joko ei vahdita joka sekunti jokaista lasta silmä tarkkana (saattanut saada hiekkaa toisen heittämänä tai joku on tönäissyt kumoon ohikulkiessaan) tai ei olla viihdytetty ja leikitty tietyn lapsen kanssa intensiivisesti.

Ikävää lapsille, että hoitajissa on sellaisiakin, jotka ei välitä..

Vierailija
15/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kuullen ei tietenkään puhuta asioita, mutta arjessa ei ole muutakaan kohtaa, milloin puhua. Lasten hoitoajat ovat pitemmät kuin työntekijöiden työvuorot. Esim. koulussa on olemassa välitunti, koulun jälkeenkin voi pitää kokouksen. Lääkäri voi pohtia ja puhua potilaiden välissä. Mutta päiväkodissa on pakko olla jatkuvasti lasten kanssa, koska on heistä vastuussa. Joskus voi mennä pari viikkoakin, ennenkuin päiväkotiryhmän aikuisilla on palaveri (vain ryhmän työntekijät, ei lapsia, aikaa 1-2 tuntia). Asioista on silti pakko puhua. Puhuminen ja pohtiminen on ammatillisuutta. Yhdessä tehdään päätöksiä, yhdessä puhuttava. On myös tiedettävä mitä aamulla tapahtui, jotta voi kertoa vanhemmalle iltapäivällä. On pakko puhua joskus lastenkin kuullen. Koskaan ei tietenkään mitään arkaluontoista. Pihalla lapsia valvoessa saattaa olla viikon ainoa hetki olla pienten korvien ulottumattomissa.

Vierailija
16/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne ei ole tuo. Pointti oli se, että opiskelijoilta harvemmin kysytään yhtään mitään, mutta me kuitenkin nähdään tilanteet eritavalla kun ne jotka ovat olleet pitkään samassa työssä. Niin se vaan on.

Mutta mä en jatka tätä keskustelua enää juuri sen takia etten riko määräyksiä. Mutta sen mä vaan sanon että kyse on lapsista - lapset on tärkeitä? Ja tästä nyt käsitin ettei puitteista ei saa puhua julkisesti. Ok. Se pitää pitää päiväkodin sisällä.

Ja vanhemmat ei edelleenkään tiedä mistään mitään.

Vierailija
17/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mulla sama kokemus kuin nro 31:llä. Työkaveri on naama norsunv:lla koko päivän, eikä kiinnostaisi pätkääkään koko työ. Sitten kun vanhempi tulee portista, niin hän saa virtaa ja nauttii silminnähden aikuisten kanssa juttelusta. Itse olen samanlainen kuin nro 31. Tunnen, että olen hyvä lasten kanssa, olen herkkä ja aistin heidän tunteitaan ja tarpeitaan. Mutta vanhemmille en keksi aina sanottavaa, tunnen oloni vaivautuneeksi. En kerta kaikkiaan aina muista, mitä kukakin teki, söi tai nukkuiko. Silti olen ollut keskittynyt lapsiin koko päivän ja antanut heille kaiken mitä osaan ja pystyn.

Vierailija
18/42 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika kumma paikka jossei oo ryhmäpalaverei...

Vierailija
19/42 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet loistava opiskelija. Olet tehnyt tärkeitä havaintoja. Toivottavasti päädyt päiväkotiin työhön ja pääset vaikuttamaan tähän ongelmaan sisältäpäin. Itse, jos huomaan "asiatonta" puhetta lasten kuullen, niin sanon "shh" ja toivon ettei työkaveri loukkaannu vaan tajuaa lopettaa. Sinäkin voit mielestäni opiskelijana sanoa, "shh, ettei maija kuule". Aina sitä ei huomaa kaikkea, varsinkin, jos tapa puhua lasten kuullen on muuttunut tavaksi.

Vierailija
20/42 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:59"]

Joo mulla sama kokemus kuin nro 31:llä. Työkaveri on naama norsunv:lla koko päivän, eikä kiinnostaisi pätkääkään koko työ. Sitten kun vanhempi tulee portista, niin hän saa virtaa ja nauttii silminnähden aikuisten kanssa juttelusta. Itse olen samanlainen kuin nro 31. Tunnen, että olen hyvä lasten kanssa, olen herkkä ja aistin heidän tunteitaan ja tarpeitaan. Mutta vanhemmille en keksi aina sanottavaa, tunnen oloni vaivautuneeksi. En kerta kaikkiaan aina muista, mitä kukakin teki, söi tai nukkuiko. Silti olen ollut keskittynyt lapsiin koko päivän ja antanut heille kaiken mitä osaan ja pystyn.

[/quote]

Itse toivon juurikin sellaista hoitajaa joka välittää oikeasti, en siis mitään täydellistä. Voisitko sanoa vanhemmalle joka hakee lapsen, että et on mennyt ok;sti ja sanoa vaikka, että olen käytännössä tänään ollut eniten lasten seurassa.

Vanhempikin on vaikeassa tilanteessa koska ei tiedä edes kuka milloinkin on oikeasti lasten seurassa ja kuka ei.

Olen aika realistinen ihminen ja minua kiinnostaa se mikä on totta eikä mikään liirum laarum.

Välillä tuntuu, että ei ole muuta kuin juurikin hirveän teennäistä liirum laarumia ja sitten ei muuta kuin töks.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä