Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Suomessa mieskätilöitä?

Vierailija
21.09.2013 |

Miten suhtaudutte mieskätilöön? Syrjitäänkö kätilökoulutukseen hakeutuvia miehiä salaa?

Onko tämä tasa-arvokysymys?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden, jo viime vuosisadalla kätilöksi valmistuneen. Se oli kieltämättä kokemus, josta en ole varma olisiko pitänyt itkeä vai nauraa kun synnyttäneitten osastolla oli erittäin aikuisia miehiä sairaanhoitajaopiskelijoina harjoittelemassa.

Vierailija
2/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa on ainakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on.

olen itse trussa synnyttänyt mieskätilön avustamana. oli oikein mukava ja leppoinen mies.

Vierailija
4/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli kättärillä.

Vierailija
5/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ainakin meidän synnärillä.

No miten tuohon nyt suhtautuu. Onhan synnytyslääkreitäkin miehiä. Luulen että nuita syvimpiä aukkoja tutkiessa ei niin ole mielessä mikään seksi, kenelläkään.

Ja jos mie haluaa kätilöksi niin uskon että menee heittämällä läpi mieskiintiöllä.

Minulle siis on ihan sama onko kätilönä nainen vai mies.

Vierailija
6/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä on kans homma mitä en ikinä tekis. Taksikuskiksi tai kätilöksi en alkais.

Vierailija
7/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mulla oli naistenklinikalla mieskätilö.

Vierailija
8/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:28"]

on.

olen itse trussa synnyttänyt mieskätilön avustamana. oli oikein mukava ja leppoinen mies.

[/quote]Itsekin olen puhunut hänen kanssaan puhelimessa, aivan ihanan ja sympaatisen oloinen ihminen. Sopii varmasti työhönsä monin verroin paremmin kuin moni nainen.

Vierailija
9/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kahdeksan jo ilmaisikin, minäkin luulen, että mies pystyy olemaan hieman sympaattisempi :) Vähän sama juttu kun ainakin kaikki minua tutkineet naispuoliset gynekologit ovat olleet todella kylmiä, miehet taas paljon rennompia ja mukavampia. Oman paikkakunnan sairaalassa on ainakin pari kätilöä jotka mieluusti vaihtaisin asiansa osaaviin mieskätilöihin..

Vierailija
10/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli v. 2002 marraskuussa naistenklinikalla mieskätilö

Vierailija
11/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukset:

Kyllä on.

Aivan sama minulle, kuka sitä alapäätä tutkii, kunhan on ammattilainen. Minulla on synnytyksessä mukana lääketieteen kandi, joka siis oli mies. Samat tutkimukset teki kuin kätilökin, eli esim. kaikki alatutkimukset tehtiin kahteen kertaan.

En usko, että syrjitään. Eikö naisvaltaiselle alalle saa ns. miespisteitä?

Sinällään on tasa-arvokysymys, että miehiä pitäisi muutenkin rohkaista enemmän terveydenhuoltoalalle.

Vierailija
12/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmikuussa 2013 naistenklinikalla kätilönä Mikko. Ihan loisto tyyppi

Vierailija
13/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:45"]

Vastaukset:

Kyllä on.

Aivan sama minulle, kuka sitä alapäätä tutkii, kunhan on ammattilainen. Minulla on synnytyksessä mukana lääketieteen kandi, joka siis oli mies. Samat tutkimukset teki kuin kätilökin, eli esim. kaikki alatutkimukset tehtiin kahteen kertaan.

Sinällään on tasa-arvokysymys, että miehiä pitäisi muutenkin rohkaista enemmän terveydenhuoltoalalle.

[/quote]

Ei ole mitään miespisteitä

Vierailija
14/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ehkä haluaisi, että synnytyksessä olisi mieskätilö... Ei vaan ehkä tuntuisi yhtä hyvältä kuin jos avustajana olisi nainen. Tosin mun synnytyksessä oli muutenkin läsnä enemmän porukkaa kuin vain yksi kätilö, joskin kaikki olivat naisia. Jossain gynetutkimuksessa oli kerran nuori mies läsnä, itse olin viimeisilläni raskaana. Ei se mitenkään erityisen kivaa ollut, koska itsekin olin nuori niin tuntuihan se alapään esittely vähän kiusalliselta.

Vierailija
15/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mulla on ollut työtoverina mieskätilö (en itse ole kätilö mutta olen aiemmin työskennellyt sairaalassa). Myös neuvolan terveydenhoitajana tiedän olevan miehiä. En usko, että haussa sorsitaan miehiä mutta harva mies varmaan hakeutuu alalle. Itseäni mieskätilö ei haittaisi yhtään vallankin jos hallitsisi akupunktion ja vesisynnytyksen. Pian olen siis synnyttämään menossa ja tärkeämpänä pidän kätilön osaamista kuin sukupuolta.

Vierailija
16/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kättärillä oli mullakin mieskätilö vuonna 1998. Oli tosi mukava. Hän tuli mulla vuoroon tosin vasta, kun lapsi oli jo syntynyt. Tuli avustamaan pesuissa ym. kun synnytyksessä olleen kätilön vuoro päättyi. Nimeä en muista.

Vierailija
17/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:45"]

Vastaukset:

Kyllä on.

[/quote]

Ei ole mitään miespisteitä

[/quote]

No ei nähtävästi saa amkissa, mutta ammatillisessa koulutuksessa annetaan edelleen sukupuolipisteitä.

Vierailija
18/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Kun odotin kuopusta ja kävin Naistenklinikalla alkuraskauden ultrassa sinne tuli koulutuksessa ollut mieskätilö. En tiedä kumpaa jännitti enemmän mutta repesin täysin kun tämä harrikkatyypin näköinen ja kokoinen tyyppii yritti tehdä ultraa sisäkautta sillä kapulalla! Käsi tärisi niin että tuntui melkein kuin tutkimusta olisi tehty dildolla....:D

Vierailija
19/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:28"]

on.

[/quote]Itsekin olen puhunut hänen kanssaan puhelimessa, aivan ihanan ja sympaatisen oloinen ihminen. Sopii varmasti työhönsä monin verroin paremmin kuin moni nainen.

[/quote

No tostakin voi olla eri mieltä.. Luultavasti olin tän "leppoisan ja mukavan" synnyttäjänä. (tai nykyään siellä on kai kaks, joten ei voi olla varma...) miehille annetaan vaan paljon anteeks tällaislla aloilla.

Vierailija
20/29 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:40"]

Kuten kahdeksan jo ilmaisikin, minäkin luulen, että mies pystyy olemaan hieman sympaattisempi :) Vähän sama juttu kun ainakin kaikki minua tutkineet naispuoliset gynekologit ovat olleet todella kylmiä, miehet taas paljon rennompia ja mukavampia. Oman paikkakunnan sairaalassa on ainakin pari kätilöä jotka mieluusti vaihtaisin asiansa osaaviin mieskätilöihin..

[/quote]

Kasi puhui tän miehen kans puhelimessa! EI synnyttänyt hänen avustuksella. Siinä on ero.

Tuntuu et jos yks mieshoitaja/-kätilö/-lastenhoitaja on mukava (tai siitä on muutamalla hyvä kokemus) siitä tehdään aina helpommin yleistyksiä positiiviseen suuntaan. "kun ne miehet on aina niin sympaattisia" mukava nainen tas edustaa normaalia, ei mitään erityisen hyvää sanottavaa siis...

Tai siis tällaisen vaikutelman usein saa.. En tiedä onko perää. 19