Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela, miksi hyväksyt kumppanin lapset, vaikka et halua omia lapsia?

Vierailija
28.08.2020 |

Täällä näkee vela-miehiä ja naisia, jotka sanovat, että toisen lapset eivät haittaa, koska he eivät halua itse saada lapsia. Mikä logiikka tuossa on taustalla? Itse en luultavasti halua koskaan saada lapsia, mutta se ei tarkoita sitä, että minulle kelpaisi kumppani, jolla on lapsia ennestään.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska velat eivät ole lapsivihaajia vaan eivät vain itse halua lapsia. Mikä tässä vaikeaa ymmärtää? Jos et halua itse hankkis esim. kilpikonnaa, niin vihaatko niitä?

Kyllä osa veloista on lapsivihaajia, ja nimenomaan omien traumaattisten lapsuuskokemustensa ja mielenterveysongelmiensa johdosta. Moni on myös katkera, kun ei oikeasti voi saada lapsia, mutta valehtelee muille ettei edes halua.

Isompi osa toki varmasti ”normaaleja”, mutta kannattas muistaa, että ongelmaisia on myös joukossa. Itse tiedän molemmanlaisia lapsettomia.

Totta, olen huomannut että osa ”veloista” on itseasiassa mahoja. Tämän trauman ovat kääntäneet inhoksi lapsia kohtaan.

Jotkut ovat myös päästään niin pahasti vialla, tai päihdeongelmaisia, että tietävät itsekin ettei heistä vanhemmiksi olisi. Myös miespuoliset. Tästä syystä ollaan sitten niin velaa että, vaikka totuus on toinen.

No mitäs se sinua sitten haittaa, vaikka näin olisikin JOIDENKIN ihmisten kohdalla? 

Kun suurin osa on kuitenkin ihan normaaleita tyyppejä. En ole esim itse ollenkaan varma että olisiko mulla lapsia jos ihan itse olisin asian kanssa ollut. Nyt ainakin olen niin mukavuudenhaluinen etten jaksa sitä ruljanssia enää. Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka jättävät ihan vaan laiskuuttaan lapset hankkimatta. Enkä tosiaan ala heidän motiivejaan tai pariutumiskriteereitään kyseenalaistamaan tai ole niistä edes kauheesti kiinnostunut. Miksi olisin? 

Eli mikä trauma sulla siis on? Live and let live, relaa vähän. 

Niin, siksi kirjoitinkinkin, että OSA heistä. Tiedätko mitä sana ’osa’ tarkoittaa?

Ei minulla ole mitään traumaa, mutta tunnen monta joilla on, aivan kauhean äiti tai isäpuolen takia, joka vihasi lapsia.

Ihan aiheellinen viesti, on hyvä muistaa ettei jokainen ihminen tahdo hyvää muille tai voi hyvin. Olen vaan surullinen niiden kaikkien lasten puolesta, jotka joutuvat tekemisiin lapsivihamielisten ihmisten kanssa.

Relaa siis vähän, ja hyväksy tosiasiat. Osa ihmisistä on aina sairaita, eikä sovellu lasten lähelle.

Joo, ja se osa joka ei ole tuolleen vinksahtanut niin voikin olla lapsellisten kanssa parisuhteessa. Eiks näin? 

:D Kuinka tyhmä olet?

Tietenkin voi, ystävä hyvä.

Miksi tätä sitten aloituksessa ihmeteltiin? Siinä ei puhuttu mitään lapsivihaajista, vaan ihmeteltiin veloja yleensä. 

Vierailija
42/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi aloituksesta on ärsyynnytty niin kauheasti. Onko täällä paljon yksinhuoltajia, joita suututtaa se, että joku lapseton ei heitä halua? Minulla ei ole omaa lehmää ojassa tämän keskustelun suhteen, toisin kuin jotkut vastaajat olettavat. Ihmettelen vain sitä, kuinka joidenkin mielestä on loogista olettaa, että velalle käy kumppani, jolla on lapsia. Täällä näkee välillä päätelmiä muodossa "Koska olen vela, hyväksyn myös kumppanin lapset". Eihän se kuitenkaan mene automaattisesti noin.

Ap

Enpä muista ikinä nähneeni tällaista päätelmää. Sitä vastoin joskus olen nähnyt sen muodossa "Vaikka olen vela,..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat ihmiset tahtovat lapsia, olisi vaikea löytää mies, joka ei tahdo. Lasten kanssa on myös mukava olla tekemisissä.

Vierailija
44/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, miksi aloituksesta on ärsyynnytty niin kauheasti. Onko täällä paljon yksinhuoltajia, joita suututtaa se, että joku lapseton ei heitä halua? Minulla ei ole omaa lehmää ojassa tämän keskustelun suhteen, toisin kuin jotkut vastaajat olettavat. Ihmettelen vain sitä, kuinka joidenkin mielestä on loogista olettaa, että velalle käy kumppani, jolla on lapsia. Täällä näkee välillä päätelmiä muodossa "Koska olen vela, hyväksyn myös kumppanin lapset". Eihän se kuitenkaan mene automaattisesti noin.

Ap

Aloituksessa mainitsit vain sen, että sinua ihmetyttää miksi velat haluavat olla ihmisten kanssa joilla on jo omia lapsia. 

Puhuit velojen suhteista lapsellisiin. 

Nyt sä käänsit tämän toisin päin. Nyt puhutaankin siitä että lapselliset olettavat velojen hyväksyvän heidän lapsensa. Eli mikä on se ongelma jonka haluat tuoda esille? 

Ihmiset tekevät omia valintojaan, mitä sit. 

Vierailija
45/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Enpä muista ikinä nähneeni tällaista päätelmää. Sitä vastoin joskus olen nähnyt sen muodossa "Vaikka olen vela,..."

Tää oli hyvä huomio! Tulee aika monenlaista palloa tässä keskustelussa. Ihme kierteitä. 

Vierailija
46/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä kyllä muistan nähneeni parin miehen täällä kirjoittaneen suunnilleen "olen vela, joten naisen lapset eivät haittaa". Tänään viimeksi joku M30 sanoi tuon suuntaisesti eräässä ketjussa.

Ap

Vierailija
47/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen viesti: "Täällä näkee vela-miehiä ja naisia, jotka sanovat, että toisen lapset eivät haittaa, koska he eivät halua itse saada lapsia. Mikä logiikka tuossa on taustalla? Itse en luultavasti halua koskaan saada lapsia, mutta se ei tarkoita sitä, että minulle kelpaisi kumppani, jolla on lapsia ennestään."

Tässä ei vielä puhuttu lapsivihaajista mitään, vaan ihmeteltiin veloja yleensä. 

Nyt on hyvä, ollaan rajattu "normaalit" velat siis pois paheksuttavien listoilta. Eli jos olet vela ja vihaat lapsia, älä ala suhteeseen lapsellisen ihmisen kanssa. 

Tuo varmaan toteutuu luonnostaan jo siinä valintavaiheessa, eikö? Jäikö vielä jotain ongelmia joista velat ei ilman ulkopuolista apua selviä? 

Eikö se ole ihan oletus, että normaalit on rajattu pois?

Eikä tuo itse asiassa aina toteudu, ikävä kyllä.

Monilla ihmisillä on esim. mielenterveysongelmia, jotka estävän terveen ja tasapainoisen suhteen muodostamista. Tällaiset ihmiset voivat jatkaa tapailua tai suhdetta, vaikka tietävät, ettei se ole itselle, toiselle tai kummallekaan hyväksi. Moni lapsi joutuu kärsimään epäreilusti käyttäytyvästä vanhemman uudesta kumppanista, on se sitten vela tai ei. Nämä lapsia ikävästi kohtelevat eivät aina itse ymmärrä, miten vahingollista heidän käytöksensä on lasta kohtaan, juurikin esim. mt-ongelmista johtuen.

Kenenkään normaalin on aivan turha loukkaantua tai nousta puolustuskannalle viestin lukemisen jälkeen, ei pitäisi olla mitään syytä.

Vierailija
48/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsirakas vela ja vanhempi taitaa lasten kannalta olla paras ratkaisu.

Jos siis toinen vaihtoehto on se, että lapset saavat vanhemman uuden kumppanin kautta ei biologisia sisaruksia monta. 1+1 taitaa olla helpompi kuin monta+monta lasta. Mitä vähemmän aineksia, sen helpompi hitsautua yhteen perheeksi.

Tosin lasten vanhempien tulee opettaa lapsia kunnioittamaan aikuisen rajoja samalla lailla kuin aikuinen kunnioittaa heidän rajoja. Ei pidetä vanhempana henkilöä, joka ei ole. Siihen rooliin menee aikaa kasvaa..

Vierailija
49/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela ja lapsia omaava ei ole kyllä lähtökohtaisesti paras yhdistelmä. Etenkään sellainen vela, joka ei lapsista pidä. Miksi pitää kiusata itseään ja lapsia aloittamalla tällaisia suhteita? Ja joo, tiedän ettei sitä mitenkään voi valita kehen rakastuu...

Vierailija
50/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsirakas vela ja vanhempi taitaa lasten kannalta olla paras ratkaisu.

Jos siis toinen vaihtoehto on se, että lapset saavat vanhemman uuden kumppanin kautta ei biologisia sisaruksia monta. 1+1 taitaa olla helpompi kuin monta+monta lasta. Mitä vähemmän aineksia, sen helpompi hitsautua yhteen perheeksi.

Tosin lasten vanhempien tulee opettaa lapsia kunnioittamaan aikuisen rajoja samalla lailla kuin aikuinen kunnioittaa heidän rajoja. Ei pidetä vanhempana henkilöä, joka ei ole. Siihen rooliin menee aikaa kasvaa..

Riippuu tilanteesta. Monesti kaksi vanhempaa ymmärtävät toisiaan paremmin eivätkä koe mustasukkaisuutta lapsista tai eksistä tms. Lapset ovat yleensä avoimia tutustumaan toisiin lapsiin ja monesti tulevat läheisiksi uusperheessä. Eikä kahden lapsia omaavankaan ole ikinä pakko esim. Muuttaa yhteen.

Vierailija
51/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen viesti: "Täällä näkee vela-miehiä ja naisia, jotka sanovat, että toisen lapset eivät haittaa, koska he eivät halua itse saada lapsia. Mikä logiikka tuossa on taustalla? Itse en luultavasti halua koskaan saada lapsia, mutta se ei tarkoita sitä, että minulle kelpaisi kumppani, jolla on lapsia ennestään."

Nyt on hyvä, ollaan rajattu "normaalit" velat siis pois paheksuttavien listoilta. Eli jos olet vela ja vihaat lapsia, älä ala suhteeseen lapsellisen ihmisen kanssa. 

Tuo varmaan toteutuu luonnostaan jo siinä valintavaiheessa, eikö? Jäikö vielä jotain ongelmia joista velat ei ilman ulkopuolista apua selviä? 

Monilla ihmisillä on esim. mielenterveysongelmia, jotka estävän terveen ja tasapainoisen suhteen muodostamista. Tällaiset ihmiset voivat jatkaa tapailua tai suhdetta, vaikka tietävät, ettei se ole itselle, toiselle tai kummallekaan hyväksi. Moni lapsi joutuu kärsimään epäreilusti käyttäytyvästä vanhemman uudesta kumppanista, on se sitten vela tai ei. Nämä lapsia ikävästi kohtelevat eivät aina itse ymmärrä, miten vahingollista heidän käytöksensä on lasta kohtaan, juurikin esim. mt-ongelmista johtuen.

Kenenkään normaalin on aivan turha loukkaantua tai nousta puolustuskannalle viestin lukemisen jälkeen, ei pitäisi olla mitään syytä.

Ei tuo oletus ollut otsikossa tai aloitusviestissä mitenkään esillä, siinä ihmeteltiin veloja yleensä.

Yleistäminen ei ole älykästä, kun kyseenalaistaan suuren joukon tekemisiä samalla.

Fiksumpia aloituksia, jos haluat järkevää keskustelua.

Vierailija
52/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo oletus ollut otsikossa tai aloitusviestissä mitenkään esillä, siinä ihmeteltiin veloja yleensä.

Yleistäminen ei ole älykästä, kun kyseenalaistaan suuren joukon tekemisiä samalla.

Johtuisiko vaikka siitä, etten ole ketjun aloittaja?

Täällä kirjoittelee ehkä muitakin, kuin sinä ja ap.

Vierailija
53/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko vaikka siitä, etten ole ketjun aloittaja?

Täällä kirjoittelee ehkä muitakin, kuin sinä ja ap.

Kyllä, ja ainoat kommenttini ketjuun olen allekirjoittanut lyhenteellä 'Ap'. Tässä ketjussa ovat olleet enimmäkseen äänessä aivan muut ihmiset kuin minä.

Ap

Vierailija
54/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi, että lapset ovat mukavia, enkä näe mitään syytä inhota heitä. Mutta vaikka pitäisikin lapsista, ei se silti tarkoita sitä, että minulla olisi oltava omia.

Ja jos ihan rehellisesti sanon, niin olipa outo kysymys ap:lla, enkä ole varma mihin hän sillä pyrkii. 

Vierailija
55/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai rehellisesti myöntää, että olen vela, koska en halua olla raskaana ja synnyttää. Varsinkaan useampaan kertaan. Voi olla, että joskus pääsen tästä yli, voi olla että en. Mutta mulla ei myöskään ole vauvakuumetta, tai tarvetta saada lapsia.

Joten, jos kumppanilla olisi lapsia, se olisi aivan ok.

Vierailija
56/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin rakastumaan lisääntyneeseen mieheen, se on tietty vähän epäkäytännöllistä mutta en ole halunnut luopua näin upeasta ihmisestä tuon pienen "vian" vuoksi. Kaikilla on elettyä elämää takana.

Ei tämä tietenkään toimisi jos mies olisi lähivanhempi. En ainakaan silloin muuttaisi ikinä yhteen, ja kuitenkin vakavassa parisuhteessa haluan tehdä niin. Meillä on jo alusta asti ollut selvät rajat. Mies passaa, ruokkii ja siivoaa jälkikasvunsa jäljet, minä en siihen puutu. Olen joskus paikalla ja joskus elän omaa elämääni kun mies on lapsen kanssa. En nimitä enkä koskaan tule nimittämään itseäni äitipuoleksi. En ole edes neljäsosa- enkä tuhannesosaäiti yhtään kellekään. Yllättävän hyvin toimii.

Vierailija
57/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Erikoinen viesti ja omituinen logiikka. Ensinnäkin jokainen vela saanee itse määritellä, miksi hän on vela ja miten hän mahdollisen kumppaniehdokkaan mahdolliseen jälkikasvuun suhtautuu. Ja JOS joku vela itse on joskus tuollaisen päätelmän tehnyt (omiin silmiini ei ole koskaan osunut) niin eikö tämän velan kohdalla sitten ole loogista olettaa, että hänelle käy kumppani jolla on lapsia. Ja mitä tulee yksinhuoltajien ärsyyntymisen (mistä ihmeestä sinä tiedät kenenkin taustat), enemmän tämän ketjun perusteella minusta vaikuttaa siltä, että joitakin veloja ärsyttää se, että joitain toisia veloja EI toisten lapset haittaa.

Vierailija
58/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Erikoinen viesti ja omituinen logiikka. Ensinnäkin jokainen vela saanee itse määritellä, miksi hän on vela ja miten hän mahdollisen kumppaniehdokkaan mahdolliseen jälkikasvuun suhtautuu. Ja JOS joku vela itse on joskus tuollaisen päätelmän tehnyt (omiin silmiini ei ole koskaan osunut) niin eikö tämän velan kohdalla sitten ole loogista olettaa, että hänelle käy kumppani jolla on lapsia. Ja mitä tulee yksinhuoltajien ärsyyntymisen (mistä ihmeestä sinä tiedät kenenkin taustat), enemmän tämän ketjun perusteella minusta vaikuttaa siltä, että joitakin veloja ärsyttää se, että joitain toisia veloja EI toisten lapset haittaa.

Tähän kun lisätään se, että mieli voi muuttua ajan myötä - jos vaikka todella hyvä kumppani löytyykin mutta lasten kanssa. 

En oikein tajunnut aloitusta, en tätä loogista ketjua oikein muutenkaan. Enkä sitä mikä näillä velojen tai yksinhuoltajien elämisiä määrittelemään pyrkivillä ihmisillä on ongelmana. 

Vierailija
59/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska velat eivät ole lapsivihaajia vaan eivät vain itse halua lapsia. Mikä tässä vaikeaa ymmärtää? Jos et halua itse hankkis esim. kilpikonnaa, niin vihaatko niitä?

Kyllä osa veloista on lapsivihaajia, ja nimenomaan omien traumaattisten lapsuuskokemustensa ja mielenterveysongelmiensa johdosta. Moni on myös katkera, kun ei oikeasti voi saada lapsia, mutta valehtelee muille ettei edes halua.

Isompi osa toki varmasti ”normaaleja”, mutta kannattas muistaa, että ongelmaisia on myös joukossa. Itse tiedän molemmanlaisia lapsettomia.

Totta, olen huomannut että osa ”veloista” on itseasiassa mahoja. Tämän trauman ovat kääntäneet inhoksi lapsia kohtaan.

Jotkut ovat myös päästään niin pahasti vialla, tai päihdeongelmaisia, että tietävät itsekin ettei heistä vanhemmiksi olisi. Myös miespuoliset. Tästä syystä ollaan sitten niin velaa että, vaikka totuus on toinen.

Tämä on kyllä aika hullunkurinen käsitys. Miten tämä lisääntymiskyvyttömyys, "mahous", voi naiselle selvitä ellei niitä lapsia ole pitkän aikaa yrittänyt saada alulle eikä ole onnistunut? Kyllä niitä silloin on ihminen yleensä aika paljon halunnut, eikä kyse ole siten vapaaehtoisesta lapsettomuudesta.

Onhan se tietysti mahdollista, että jo teini-ikäisellä tai nuorella naisella huomataan hedelmättömyys johtuen jostakin rakenteellisesta vammasta tai sairaudesta. En ole kyllä kuullut, että heistä jotain lapsettomuusideologian agitaattoreita tulisi. Toisille se on suuri suru, toisille ihan OK asia, jonka kanssa on oppinut elämään nuoresta saakka.

Itselläni on neurologinen ja vahvasti perityvä poikkeama, joten luultavasti menen tuohon mainitsemaasi kategoriaan "päästään vialla". Ja uskon kyllä, että minusta ei siksi olisi vanhemmaksi ja se on minulle ihan ok. En halua lapsia, en halua vanhemmaksi. En myöskään vihaa lapsia ja olen ystävieni ja perheenjäsenteni perheonnen puolesta iloinen.

Vierailija
60/89 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kakkaa täällä jauhetaan? Yhdistellään veluus ja lapsiviha ja pidetään sitä totena, huh?

.

Vela voi vaikka työskennellä päiväkodissa tai lastensairaalassa, koska pitää lapsista. Hän ei vain halua omia lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän