Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Naiset ovat koulutetumpia, mutta tekevät enemmän kotitöitä"

Vierailija
28.08.2020 |

"– Yhteiskunnan kannalta ei ole hyvä, että korkeasti koulutetut ja korkean tuottavuuden työssä olevat naiset käyttävät palkkatyön sijaan aikansa kotitöihin, koska silloin korkea koulutus menee osin hukkaan, Evan ekonomisti Sanna Kurronen kirjoittaa raportissa."
"Toimenpiteet vaikuttaisivat Evan mukaan myös matalammin koulutettujen naisten tilanteeseen. Jos korkeasti koulutetut naiset tekisivät kotitöiden sijaan nykyistä enemmän ansiotyötä, matalammin koulutetut taas voisivat saada samalla lisää työmahdollisuuksia palvelualoihin kuuluvan kotitaloustyön saralla."

Mutta mihin on unohtuneet taas ne miehet, jotka voisivat tehdä kotitöitä enemmän!? Onko korkeasti koulutettujen naisten kotityöt jotenkin arvokkaampia kuin matalammin koulutettujen? Ja kysyn tätä ihan korkeasti koulutettuna itsekin.

Anteeksi, en saanut liitettyä linkkiä suoraan juttuun.

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkelin logiikan mukaan siis työttömän taideiden maisterin pitäisi levätä kotona laakereillaan, kun sähköasentajan hommia tekevä puolison pitäisi tehdä kotonakin ne hommat.

Jos nyt jätetään stereotypiä, että nainen vaa tykkää siivota enemmän/tykkää siisteydestä, niin olisi mukava joskus lukea oikea artikkeli. Ja oikealla artikkelilla tarkoittaisin sellaista artikkelia, jossa rehellisesti kerrotaan, että naiset omasta valinnastaan menevät mielummin opiskelemaan heikon työllisyystilanteen omaavia humanistin tai taiteiden alan opintoja. Kukaan ei ole portsarina estämästä naisia kouluttautumasta diplomi-insinööriksi tai lukemassa kauppakorkeassa rahoitusta. Naisiahan on nykyisin kauppakorkeassa enemmän, mutta he jälleen itse valitsevat mielummin lukea markkinointia kuin rahoitusta.

Ärsyttää, että naisia pidetään tyhminä olosuhteiden uhreina. Naiset ovat ihan itse valinneet opiskella niitä aloja, jotka heitä kiinnostaa. Maailma on valintoja täynnä. Se, että jollain on ne työmarkkinoiden kannalta hyödyttömät taiteiden maisterin paperit, eivät tee henkilöstä automaattisesti fiksua.

Vierailija
122/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehiä häiritsee likaisuus, silti ne eivät itse siivoa, vaan käskevät naisia siivoamaan.

Miehet suuttuvat siitä, jos nainen edes imuroi miehen kotonaollessa, koska miehet eivät tykkää imurin äänestä. Silti miehet vaativat siisteyttä.

Yleistät aika vahvasti. Osa miehistä ei ole parisuhteessa, joten paha heidän on muilta mitään vaatia. Osaa miehiä likaisuus tuskin häiritsee, joten luultavasti eivät ole naisilta mitään vaatimassa. 

Aiemmin avioliitossa ollessa siivosimme puolison kanssa yhdessä kerran viikossa ellemme olleet viikonloppuna jossain muualla. Noin tunti yhdessä siivoamista ja tämä toimi, koska siivoustasomme osuivat yhteen. Entinen työkaverini kertoi joskus imuroivansa joka aamu ennen töihin lähtemistä. Olisin tullut hulluksi hänen kanssaan, mutta onneksi emme suhteessa olleetkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastikko halutaan keskustella siitä kumpi sukupuoli on hanakampi pakottamaan kumppaninsa siivoamaan?

Oikeasti?

Tässäkö ollaan?

Vierailija
124/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista. Naiset tekevät enemmän kotitöitä kun miehet koska naisille ne ovat tärkeämpiä asioita.

Ihan yhtä hyvin voisin kysyä että miksi miehet tekevät enemmän remppahommia kuin naiset?

Miehille esimerkiksi kodin siisteys ei ole niin tärkeä asia kuin naisille, myös pyykit ei miehillä ole miehille niin tärkeitä asioita kuin naisille.

Ilman naisen painostusta(toiset kutsuvat tätä nalkutukseksi) miehet tekisivät vielä vähemmän kotitöitä.
Eron huomaa jo siinä että yksinasuvat miehet tekee kotitöitä todella paljon vähemmän kuin yksinasuvat naiset.

Lähde? 

Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimus 2009-2010

https://www.stat.fi/static/media/uploads/tup/tasaarvo/tasaarvo_ajankayt…

-ohis

Graafisi osoittaa ainoastaan sen, että miehet tekevät joka ryhmässä enemmän ansiotyötä.

Mitään erittelyä kotitöistä siitä ei ilmene. 

Googlaa tuo mainittu lähde ja katso sieltä.

Todistustaakka on väitteen esittäjällä.

Miten tuosta graafista selviää tekeekö Otso-Yenniina, sukupuolentutkija Kalliosta enemmän kotitöitä kuin Juha, maatalon sinkkuisäntä Ypäjältä? 

En esittänyt väitettä. Siksi kirjoitin "ohis". Ja lähde on jo mainittu. Oletko yhtä saamaton kotitöiden suhteen?

https://www.stat.fi/til/akay/2009/05/akay_2009_05_2011-12-15_tau_001_fi…

10 vuotta vanha tilasto, josta ei selvinnyt lainkaan sinkkumiesten ja sinkkunaisten kotitöihin käyttämää aikaa. Henkilökohtaisuuksiin meneminen on taas asiatonta. 

Vierailija
125/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkelin logiikan mukaan siis työttömän taideiden maisterin pitäisi levätä kotona laakereillaan, kun sähköasentajan hommia tekevä puolison pitäisi tehdä kotonakin ne hommat.

Jos nyt jätetään stereotypiä, että nainen vaa tykkää siivota enemmän/tykkää siisteydestä, niin olisi mukava joskus lukea oikea artikkeli. Ja oikealla artikkelilla tarkoittaisin sellaista artikkelia, jossa rehellisesti kerrotaan, että naiset omasta valinnastaan menevät mielummin opiskelemaan heikon työllisyystilanteen omaavia humanistin tai taiteiden alan opintoja. Kukaan ei ole portsarina estämästä naisia kouluttautumasta diplomi-insinööriksi tai lukemassa kauppakorkeassa rahoitusta. Naisiahan on nykyisin kauppakorkeassa enemmän, mutta he jälleen itse valitsevat mielummin lukea markkinointia kuin rahoitusta.

Ärsyttää, että naisia pidetään tyhminä olosuhteiden uhreina. Naiset ovat ihan itse valinneet opiskella niitä aloja, jotka heitä kiinnostaa. Maailma on valintoja täynnä. Se, että jollain on ne työmarkkinoiden kannalta hyödyttömät taiteiden maisterin paperit, eivät tee henkilöstä automaattisesti fiksua.

Pakko olla samaa mieltä. Minä valitsin alan josta työllistyy varmasti ja palkkakin on hyvä. Hankin vain yhden lapsen koska tiesin etten jaksa enempää. Yksi tuttavani jaksaa aina marmattaa paskasta palkastaan (lähihoitaja) ja likaisesta kodista (koska se on täynnä tavaraa), sekä hirviömuksuista (joita piti tehdä kolme lyhyellä aikavälillä). Kirsikkana kakun päällä jatkuva aviomiehestä valittaminen. Tekisi mieli sanoa että haloo nainen, olet ihan itse tehnyt nämä valinnat elämässäsi. 

Vierailija
126/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mies joka vaati naista siivoamaan on lähes hirviö? Entä nainen joka vaatii mieheltä samaa?

Voisiko olla niin että se jota likaisuus häiritsee, myös siivoaa. Jos haluat pyyhkiä valonkatkaisijat kolme kertaa päivässä, niin pyyhi mutta älä pakota tai vaadi muilta samaa.

Naiset sivoaa enemmän koska naisia hallitaan "mitä ihmiset nyt sinusta ajattelee" metodilla. Miehet siivoavat paljon, jos ovat siistejä ihmisinä ja tuskin kärsivät siivotessaan.

Jos siivoaminen aiheuttaa kiukkua, ärtymystä tai tuskaa, niin ei kannata siivota. Ihminen pysyy ihan ok kuosissa hyvin, hyvin vähällä.

Tuskin kokonaan kukaan siivoamista pääsee karkuun tässä elämässä, joten jonkun minimin joutuu oppimaan.

Miehiä häiritsee likaisuus, silti ne eivät itse siivoa, vaan käskevät naisia siivoamaan.

Miehet suuttuvat siitä, jos nainen edes imuroi miehen kotonaollessa, koska miehet eivät tykkää imurin äänestä. Silti miehet vaativat siisteyttä.

Puhu kuule ihan vain siitä omasta miehestäsi. Millä perusteella valitsit miehesi? 

Vierailija
127/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastikko halutaan keskustella siitä kumpi sukupuoli on hanakampi pakottamaan kumppaninsa siivoamaan?

Oikeasti?

Tässäkö ollaan?

Kertoo keskustelijoista ja heidän älykkyydestään. Tosi asiassa pitäisi keskustella siitä, että onko se ongelma, että osaavat naiset haluavat kouluttautua omasta vapaasta tahdostaan heikosti työllistyville aloille.

Vierailija
128/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu kuule ihan vain siitä omasta miehestäsi. Millä perusteella valitsit miehesi? 

Mutku ei rakastuneena tajunnut katsoa kaikkia asioita tai sitten mies iän/masennuksen/lasten/muun syyn takia muuttui odottamatta ja on nyt ihan perässävedettävä reppana. 

Vierailija
129/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuihminen vastaa puhtaasti itse miten usein ja millä tyylillä kotiaan siivoaa. Parisuhteessa osapuolet keskenään sopivat miten usein ja millä tyylillä kotiaan siivoavat, jos yhdessä asuvat. Perheelliset ihmiset sopivat perheen kesken miten usein ja millä tyylillä kotiaan siivoavat. 

Kuten kaikessa muussakin, niin mikäli osapuolten näkemyksissä on eroja joudutaan sovittelemaan kumman näkemyksen mukaan mennään vai mennäänkö kompromissiratkaisulla.

Vierailija
130/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista. Naiset tekevät enemmän kotitöitä kun miehet koska naisille ne ovat tärkeämpiä asioita.

Ihan yhtä hyvin voisin kysyä että miksi miehet tekevät enemmän remppahommia kuin naiset?

Miehille esimerkiksi kodin siisteys ei ole niin tärkeä asia kuin naisille, myös pyykit ei miehillä ole miehille niin tärkeitä asioita kuin naisille.

Ilman naisen painostusta(toiset kutsuvat tätä nalkutukseksi) miehet tekisivät vielä vähemmän kotitöitä.
Eron huomaa jo siinä että yksinasuvat miehet tekee kotitöitä todella paljon vähemmän kuin yksinasuvat naiset.

Lähde? 

-ohis

Graafisi osoittaa ainoastaan sen, että miehet tekevät joka ryhmässä enemmän ansiotyötä.

Miten tuosta graafista selviää tekeekö Otso-Yenniina, sukupuolentutkija Kalliosta enemmän kotitöitä kuin Juha, maatalon sinkkuisäntä Ypäjältä? 

En esittänyt väitettä. Siksi kirjoitin "ohis". Ja lähde on jo mainittu. Oletko yhtä saamaton kotitöiden suhteen?

10 vuotta vanha tilasto, josta ei selvinnyt lainkaan sinkkumiesten ja sinkkunaisten kotitöihin käyttämää aikaa. Henkilökohtaisuuksiin meneminen on taas asiatonta. 

Se on uusin julkaistu tilasto (tehdään 10 vuoden välein), ja siinä on eritelty yksinasuvat miehet ja naiset. Itke ja uhriudu, jos se helpottaa.

Vierailija
131/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mies joka vaati naista siivoamaan on lähes hirviö? Entä nainen joka vaatii mieheltä samaa?

Voisiko olla niin että se jota likaisuus häiritsee, myös siivoaa. Jos haluat pyyhkiä valonkatkaisijat kolme kertaa päivässä, niin pyyhi mutta älä pakota tai vaadi muilta samaa.

Naiset sivoaa enemmän koska naisia hallitaan "mitä ihmiset nyt sinusta ajattelee" metodilla. Miehet siivoavat paljon, jos ovat siistejä ihmisinä ja tuskin kärsivät siivotessaan.

Jos siivoaminen aiheuttaa kiukkua, ärtymystä tai tuskaa, niin ei kannata siivota. Ihminen pysyy ihan ok kuosissa hyvin, hyvin vähällä.

Tuskin kokonaan kukaan siivoamista pääsee karkuun tässä elämässä, joten jonkun minimin joutuu oppimaan.

Ei minulla ole miestä. Ei ole koskaan ollutkaan. Olen vapaaehtoisesti miehetön, yksi suuri syy siihen on juuri se, etten tykkää siivoamisesta. Yksin asuessa ei ole miestä määräilemässä.

Vierailija
132/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta miten koulutustaso liittyy kotitöiden tekemiseen? Kenenköhän pitäisi tehdä kotityöt meillä kun minä olen maisteri ja mies kandi, mutta mies töissä johtaja ja minä vain päällikkö. 

Oikeastihan teemme yhdessä, molemmat tekee ne hommat mistä enemmän tykkää. 

Vierailija
133/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde? 

-ohis

Se on uusin julkaistu tilasto (tehdään 10 vuoden välein), ja siinä on eritelty yksinasuvat miehet ja naiset. Itke ja uhriudu, jos se helpottaa.

Mikähän tilasto sinun oli tarkoitus linkittää? Edelleenkin, henkilökohtaisuuksiin meneminen on asiatonta. 

Vierailija
134/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole miestä. Ei ole koskaan ollutkaan. Olen vapaaehtoisesti miehetön, yksi suuri syy siihen on juuri se, etten tykkää siivoamisesta. Yksin asuessa ei ole miestä määräilemässä.

Eli sinulla ei ole KOSKAAN miestä ollutkaan, mutta silti sinä tiedät että jokainen mies alistaa ja pakottaa naiset siivoamaan. Ok. 

Vierailija
135/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa verotus tasaa tuloja niin tehokkaasti, ettei korkeakoulutetuillakaan ole varaa palkata siivoojia. Mulla mies tienaa tonnin enemmän kuin minä, mutta saa käteensä todellisuudessa pari sataa enemmän. Paperilla hyvä palkka, mutta todellisuus ihan muuta. Lisäksi saadaan maksaa aina kaikesta viimeisin ja kallein hinta esim. lasten päivähoidosta. Siksi ajellaan 13 vuotta vanhalla autolla, asutaan ahtaasti ja siivotaan itse.

Vierailija
136/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulla ei ole KOSKAAN miestä ollutkaan, mutta silti sinä tiedät että jokainen mies alistaa ja pakottaa naiset siivoamaan. Ok. 

Kyllä minulla on miehistä kokemusta, vaikka en omaa miestä ole halunnutkaan hankkia. Minulla on esim. isä, veljiä, yms. ja paljon muitakin miehiä tunnen. En ole missään väittänyt, että jokainen mies alistaa ja pakottaa naiset siivoamaan, mutta yli 99 % miehistä kyllä pakottaa ja alistaa naiset siivoamaan. Tässä ketjussa joku on väittänyt naisten pakottavan miehet siivoamaan, mutta sellaisia tapauksia ei oikeasti montaa ole.

Vierailija
137/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona naiset määrää ja kodin ulkopuolella miehet määrää. Miksi miesten pitää tehdä enemmän kotiöitä? Miksi naiset ei vähennä kotitöiden tekoa?

Siivouksessa laistaminen alkaa pian näkyä materiaaleissa. Pinttynyt lika ei lähde ja asunto alkaa näyttää kulahtaneelta. Tämä näkyy suoraan asunnon arvossa, remppakuntoisesta asunnosta saa vähemmän rahaa myytäessä kuin siistikuntoisesta. Pölyiset kodinkoneet on tulipaloriski. Jääkaapissa muhivat homeiset ruuat voivat aiheuttaa ruokamyrkytyksen. Umpeen jäätynyt pakastin kuluttaa paljon sähköä. Jos lakanoita ja pyyhekitä ei vaihda säännöllisesti, niitä ei saa enää puhtaaksi pesemälläkään. Lapset tarvitsevat kunnollista ja ravitsevaa ruokaa. Kuivakaapitkin pitää siivota välillä, ikivanhoihin jauhoihin tulee helposti öttiäisiä ja hyvällä tuurilla hyönteiset leviävät koko kerrostalon riesaksi. Keksitkö vielä lisää? Minkä näistä jättäisit tekemättä?

Kuinka usein ne kuivakaapit pitää siivota? Kerran viikossa, kuukaudessa vai vuodessa?  Kuinka suuri osa naisten keskimääräisestä kotityökuormasta on kuivakaappien siivousta?

Entäs pakastin, kuinka monta tuntia viikossa arvioisit keskimäärin menevät pakastimen sulattamiseen?

Martat suosittelevat jääkaapin ja pakastimen taustan imuroimista kerran vuodessa, itse teen sen kaksi kertaa. Viikko- tai päivätasolle jyvitettynä olemattoman pieni homma. 

Vanhentuneiden ruokien biojätteeseen heittäminen vie ehkä 5 minuuttia jos niitä on paljon kertynyt. Ihan joka päivä tästä kuitenkaan tuskin pääsee nauttimaan kun ei siellä jääkaapissa kokoajan joku mätäne. Tai jos mätänee niin kannattanee ensin järkeistää vähän sitä ruuanvalmistuspuolta jotta hävikin saa minimiin niin siinä häviää samalla 90% tuostakin työstä.

Pyyhkeiden ja lakanoiden peseminen oli iso homma silloin kun vielä pyykättiin käsin. Nyt tuossa taitaa eniten aikaa viedä sänkyjen sijaaminen, eikä sekään kovin paljon. 

Niin ja niihin öttiäisiin liittyen sellainen vinkki että niitä ei kyllä kiinnosta pätkääkään onko jauhot ostettu viime viikolla vai viime vuonna. Tehokkain konsti välttää öttiäisiä on säilyttää kuivatavara riittävän tiiviissä, kannellisissa säilytysastioissa.

Ruuanlaiton lisäksi tässä nyt ei oikein ollut mitää mistä tinkimällä varsinaisesti saavuttaisi merkittävää ajansäästöä.

Vierailija
138/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on miehistä kokemusta, vaikka en omaa miestä ole halunnutkaan hankkia. Minulla on esim. isä, veljiä, yms. ja paljon muitakin miehiä tunnen. En ole missään väittänyt, että jokainen mies alistaa ja pakottaa naiset siivoamaan, mutta yli 99 % miehistä kyllä pakottaa ja alistaa naiset siivoamaan. Tässä ketjussa joku on väittänyt naisten pakottavan miehet siivoamaan, mutta sellaisia tapauksia ei oikeasti montaa ole.

Vai että ihan 99% :-D

Vierailija
139/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeakoulutettu yksin lasten kanssa asuva mies ja aivan varmasti teen vähemmän kotitöitä kuin vastaavassa tilanteessa elävät naiset. Ja silti koti pysyy pystyssä.

Vierailija
140/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti?

Tässäkö ollaan?

Kertoo keskustelijoista ja heidän älykkyydestään. Tosi asiassa pitäisi keskustella siitä, että onko se ongelma, että osaavat naiset haluavat kouluttautua omasta vapaasta tahdostaan heikosti työllistyville aloille.

Mitä hittoa horajat? Kyllä joo osa naisista työllistyy matalapalkka/matalatuottavuus -aloille mutta EI KAIKKI.

Olen itse tehnyt loistouran ja mulla on hyvä palkka, miesvaltaisessa teknologiateollisuudessa. Nytkin on 80 alaista joista suurin osa miehiä.

Tätä ennen olen ollut kahdessa teollisuuden pörssifirmassa ja sielläkin hyvä palkka ja vastuullinen asema. Ja monta muuta hyväpalkkaista naista oli sielläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi