Yle: "Naiset ovat koulutetumpia, mutta tekevät enemmän kotitöitä"
"– Yhteiskunnan kannalta ei ole hyvä, että korkeasti koulutetut ja korkean tuottavuuden työssä olevat naiset käyttävät palkkatyön sijaan aikansa kotitöihin, koska silloin korkea koulutus menee osin hukkaan, Evan ekonomisti Sanna Kurronen kirjoittaa raportissa."
"Toimenpiteet vaikuttaisivat Evan mukaan myös matalammin koulutettujen naisten tilanteeseen. Jos korkeasti koulutetut naiset tekisivät kotitöiden sijaan nykyistä enemmän ansiotyötä, matalammin koulutetut taas voisivat saada samalla lisää työmahdollisuuksia palvelualoihin kuuluvan kotitaloustyön saralla."
Mutta mihin on unohtuneet taas ne miehet, jotka voisivat tehdä kotitöitä enemmän!? Onko korkeasti koulutettujen naisten kotityöt jotenkin arvokkaampia kuin matalammin koulutettujen? Ja kysyn tätä ihan korkeasti koulutettuna itsekin.
Anteeksi, en saanut liitettyä linkkiä suoraan juttuun.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
naisten koulut ei korreloi mitenkään työn tuottavuuden kanssa. Tai korreloi korkeintaan käänteisesti.
Naisten koulut? Onko jossain vielä emäntäkouluja?
AITOON EMÄNTÄKOULU
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ja seuraus kirjoitti:
Miehet ovat haluttomampia tekemään kotitöitä ja tyytyvät huonompaan ruokaan ja likaisempaan kotiin. Niin pitkään kun sukupuolten vaatimustaso ei muutu, ei muutu työnjakokaan.
Kyllä.
Kun mieheni tulee perjantaina kotiin, hän haluaa levähtää ilman puunamista tai puhdistamista. Minä taas en saa rauhaa sotkun keskellä. Hän voi mielellään tilata noutoruokaa.
Kummalla tässä on oikeus saada mitä haluaa ja millä perusteella? Minun on vailea perustella miksi minulla olisi oikeus asettaa "ne ainoat oikeat tavat", kuten monessa taloudessa naiset tekee - yleistän, kyllä. Mutta niinhän se monesti on.
Meillä tämä on toisinpäin, mies ottaa perjantaina imurin käteen töistä tullessaan ja minä kaadan itselleni punaviiniä. Minä taas siivoan esim. rauhassa sunnuntaisin tai etätyöpäivän jälkeen kun minulla on enemmän aikaa, tuolloin mies ottaa rennosti. Toimii hyvin kun emme kumpikaan vaadi toista sopeutumaan omaan tapaan tehdä. Toki ymmärrän sitäkin että osan puoliso vain vetkuttelee siivousta eikä ole aikomustakaan siivota koskaan.
Tuohan on se ideaali, kaksi täyspäistä ja vastuullista aikuista joista kumpikin voi luottaa siihen että toinen hoitaa oman leiviskänsä vaikkei juuri samalla hetkellä tartu toimeen kun toinenkin.
Minua vähän omassa suhteessa nyppii se että toinen ei osaa ärsyyntymättä itsenäisesti tehdä mitään vaan aina täytyy itsekin sännätä jotain tekemään silloin kun hän imuriin tarttuu tai menee häneltä päivä pilalle. Ihan sama vaikka olisit itse puuhaillut koko päivän aiemmin ja juuri saanut nostettua jalat rahille.
Sitten se menee helposti siihen että joko a) teet oman osuutesi hommista itsenäisesti ja sen jälkeen tehdään yhdessä loput hommat kun toinen niihin tarttuu tai b) teet oman oman osuutesi itsenäisesti ja toinen ei tee mitään koska kiukuttaa katsella sohvalla löhöävää kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ja seuraus kirjoitti:
Miehet ovat haluttomampia tekemään kotitöitä ja tyytyvät huonompaan ruokaan ja likaisempaan kotiin. Niin pitkään kun sukupuolten vaatimustaso ei muutu, ei muutu työnjakokaan.
Kyllä.
Kun mieheni tulee perjantaina kotiin, hän haluaa levähtää ilman puunamista tai puhdistamista. Minä taas en saa rauhaa sotkun keskellä. Hän voi mielellään tilata noutoruokaa.
Kummalla tässä on oikeus saada mitä haluaa ja millä perusteella? Minun on vailea perustella miksi minulla olisi oikeus asettaa "ne ainoat oikeat tavat", kuten monessa taloudessa naiset tekee - yleistän, kyllä. Mutta niinhän se monesti on.
Meillä tämä on toisinpäin, mies ottaa perjantaina imurin käteen töistä tullessaan ja minä kaadan itselleni punaviiniä. Minä taas siivoan esim. rauhassa sunnuntaisin tai etätyöpäivän jälkeen kun minulla on enemmän aikaa, tuolloin mies ottaa rennosti. Toimii hyvin kun emme kumpikaan vaadi toista sopeutumaan omaan tapaan tehdä. Toki ymmärrän sitäkin että osan puoliso vain vetkuttelee siivousta eikä ole aikomustakaan siivota koskaan.
Tuohan on se ideaali, kaksi täyspäistä ja vastuullista aikuista joista kumpikin voi luottaa siihen että toinen hoitaa oman leiviskänsä vaikkei juuri samalla hetkellä tartu toimeen kun toinenkin.
Minua vähän omassa suhteessa nyppii se että toinen ei osaa ärsyyntymättä itsenäisesti tehdä mitään vaan aina täytyy itsekin sännätä jotain tekemään silloin kun hän imuriin tarttuu tai menee häneltä päivä pilalle. Ihan sama vaikka olisit itse puuhaillut koko päivän aiemmin ja juuri saanut nostettua jalat rahille.
Sitten se menee helposti siihen että joko a) teet oman osuutesi hommista itsenäisesti ja sen jälkeen tehdään yhdessä loput hommat kun toinen niihin tarttuu tai b) teet oman oman osuutesi itsenäisesti ja toinen ei tee mitään koska kiukuttaa katsella sohvalla löhöävää kumppania.
Onhan tuossa vielä c-vaihtoehto että teet hommia vain silloin kun toinenkin. Ei kovin tehokasta eikä mukavaa toisen oikkujen mukaan aikataulunsa laatia tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Artikkelin logiikan mukaan siis työttömän taideiden maisterin pitäisi levätä kotona laakereillaan, kun sähköasentajan hommia tekevä puolison pitäisi tehdä kotonakin ne hommat.
Jos nyt jätetään stereotypiä, että nainen vaa tykkää siivota enemmän/tykkää siisteydestä, niin olisi mukava joskus lukea oikea artikkeli. Ja oikealla artikkelilla tarkoittaisin sellaista artikkelia, jossa rehellisesti kerrotaan, että naiset omasta valinnastaan menevät mielummin opiskelemaan heikon työllisyystilanteen omaavia humanistin tai taiteiden alan opintoja. Kukaan ei ole portsarina estämästä naisia kouluttautumasta diplomi-insinööriksi tai lukemassa kauppakorkeassa rahoitusta. Naisiahan on nykyisin kauppakorkeassa enemmän, mutta he jälleen itse valitsevat mielummin lukea markkinointia kuin rahoitusta.
Ärsyttää, että naisia pidetään tyhminä olosuhteiden uhreina. Naiset ovat ihan itse valinneet opiskella niitä aloja, jotka heitä kiinnostaa. Maailma on valintoja täynnä. Se, että jollain on ne työmarkkinoiden kannalta hyödyttömät taiteiden maisterin paperit, eivät tee henkilöstä automaattisesti fiksua.
Muuten hyvä kommentti, mutta pakko antaa alapeukku taiteiden maisterin mollaamisesta. Tiedän useamman alallansa heti valmistumisen jälkeen työllistyneen taiteiden maisterin. Taiteiden maisterit voivat olla myös miehiä, ajattele. Luova maisteri voi olla jopa fiksu ja kehittää menestyvän muotoilutuotteen, joka tuottaa rahnaa eli maniskuukkelia, jota ne rahoittajat saavat pyöritellä, kun eivät jaksaneet itse tuotetta keksiä.
Minusta on hassua laskea lastenhoito kotityöksi. Aika moni äiti tekee osa-aikatyötä, koska haluaa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa. Ei tätä voi palkatulla siivoojalla muuksi muuttaa.
Usein perustellaan että nainen tekee enemmän kotitöitä, koska mies tekee enemmän ansiotöitä ja tienaa, mutta ilmeisesti ei korjaudu vaikka nainen olisi kouluttautunut.
Älkää naiset enää kouluttautuko jos se haittaa kotitöitänne tai hommatko miestä itsellenne. Tiedän että miehet pärjää ihan omin nokkineen ja miksei naisetkin. Kyllä nykyisin on kaikki niin vaikeaa.