Yle: "Naiset ovat koulutetumpia, mutta tekevät enemmän kotitöitä"
"– Yhteiskunnan kannalta ei ole hyvä, että korkeasti koulutetut ja korkean tuottavuuden työssä olevat naiset käyttävät palkkatyön sijaan aikansa kotitöihin, koska silloin korkea koulutus menee osin hukkaan, Evan ekonomisti Sanna Kurronen kirjoittaa raportissa."
"Toimenpiteet vaikuttaisivat Evan mukaan myös matalammin koulutettujen naisten tilanteeseen. Jos korkeasti koulutetut naiset tekisivät kotitöiden sijaan nykyistä enemmän ansiotyötä, matalammin koulutetut taas voisivat saada samalla lisää työmahdollisuuksia palvelualoihin kuuluvan kotitaloustyön saralla."
Mutta mihin on unohtuneet taas ne miehet, jotka voisivat tehdä kotitöitä enemmän!? Onko korkeasti koulutettujen naisten kotityöt jotenkin arvokkaampia kuin matalammin koulutettujen? Ja kysyn tätä ihan korkeasti koulutettuna itsekin.
Anteeksi, en saanut liitettyä linkkiä suoraan juttuun.
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
No se on totta. Mutta keskimäärin miehille riittää paljon sotkuisempi kämppä. Ärsyttää siis muuten vain.
Valintakysymys millaiseen ihminen tyytyy. Valintakysymys myös millaisen ihmisen kanssa muuttaa yhteen.
Erilaiset siisteystasot on syy miksen koskaan voisi asua soluasunnossa. En halua asua muiden sotkuissa, enkä siivota muiden sotkuja. Yksinasuessa voin suoraan viakuttaa elinympäristööni.
"Lääkäriliiton tilastojen mukaan etenkin naislääkärit haluavat tehdä osa-aikatyötä. Suurin osa heistä on 35–44-vuotiaita. Naislääkärit tekevät kaikissa ikäryhmissä enemmän osa-aikatyötä kuin mieskollegat."
https://yle.fi/uutiset/3-9753318
Vaikea niitä naisia on pakottaakaan töitä tekemään, jos ei heitä kiinnosta. Työn verotuksen alentaminen voisi auttaa, jolloin työ olisi taloudellisesti kannattavampaa. Tai sitten naiset lyhentäisivät työviikkojaan entisestään. Kuka tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tutkimuksessa luullaan että jokainen suomalainen elää parisuhteessa ja että jokaiseen kotitaloukseen kuuluu nainen ja mies.
Asuntokunnista noin 45% on yhdenhengentalouksia suomessa ja ruotsissa 55% kotitalouksista on yhdenhengenkotitalouksia.
Itse olen mies ja asunut koko ikäni yksin, käyn töissä ja teen kotityöt. Olisi mukava tietää teenkö enemmän vai vähemmän kotitöitä kuin yksinasuvat naiset keskimäärin.
Siivoan asunnon muutaman kerran kk, pyykkään kerta viikkoon ja teen ruokaa kerran päivässä.
M30Ajankäyttötutkimuksista tiedetään, että kotitöihin kaikkein vähiten käyttävät aikaa yksinasuvat miehet. Naisen kanssa asuvat miehet käyttävät niihin enemmän aikaa.
Naisen kanssa asuvat miehet käyttävät kotitöihin enemmän aikaa kuin sinkkuna elävät miehet koska naiset käskee miehiä tekemään kotitöitä.
Yleisin syy riitoihin on juuri se kun miehelle riittää että asunto siivotaan kerta kuukauteen kun taas naiset haluavat että asunto siivotaan kerta viikkoon ja ylipäätänsä naiset vaativat kotitöistä enemmän ihan pyykinpesusta ruuan tekoon kun taas miehille ne asiat ei ole niin tärkeitä.
Monelle miehelle se on melkoinen shokki kuinka vaativia naiset on kotitöiden suhteen.
Miksi ylikoulutus vaikuttaisi kotitöihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ja seuraus kirjoitti:
Miehet ovat haluttomampia tekemään kotitöitä ja tyytyvät huonompaan ruokaan ja likaisempaan kotiin. Niin pitkään kun sukupuolten vaatimustaso ei muutu, ei muutu työnjakokaan.
Olet väärässä. Miehet eivät tyydy likaisempaan kotiin, he vain eivät itse suostu siivoamaan vaan vaativat naisia siivoamaan.
Ja tämmöinen roska kerää yläpeukkuja. Voi luoja.
Minä tunnen omasta tuollaisia miehiä, siksi yläpeukutin. Eiköhän täällä jokainen saa antaa peukkuja sen mukaan, mitä itse näkee ja kokee, ei sen mukaan, mitä sinä haluat. Itse olet roska.
Väität siis että superkorkeakoulututettu uranainen alkaa essu päällä siivoamaan kotona kun mies vaatii.
Jepjep. Millaisissa piireissä oikein elät?
Jos osaat lukea, niin en väittänyt. Vastasin kommenttiin "miehet vaativat naisia siivoamaan". Sehän ei vielä tarkoita sitä, että naiset tekevät niin. Omat ystäväni eivät siivoa enempää ja pitävät kiinni siitä, että työt jaetaan tasapuolisesti, mutta eipä se estä heidän miehiään vinkumasta asiasta. Ja kyllä, ainakin toinen näistä miehistä on sellainen, että toivoisin ystäväni jättävän hänet, mutta tiedän, ettei niin tapahdu lapsen takia. En minä sen takia aio pistää välejä poikki tämän ystävän kanssa.
Eli naiset eivät tee kotitöitä yhtään miehiä enemmän. Mikä oli pointtisi?
Asutko näillä ystävilläsi kun heidän asiansa noin hyvin tiedät?
Keskimäärin naiset preferoivat vapaa-aikaa suhteessa työaikaan enemmän kuin miehet. Se, että naiset tekisivät vähemmän kotitöitä ei välttämättä tarkoita, että vapautunut aika käytettäisiin palkkatyöhön.
Korkea koulutus ja korkea tuottavuus toki korreloivat, mutta jos sukupuolentutkimuksen maisteri triggeröityy somessa vähän useammin, niin siinä ei tuottavuus juuri kasva, STEM-alat sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaako joku takaisin piikayhteiskuntaan? Palvelijat & palveltavat
Onhan se piikayhteiskunta nytkin voimassa. Naiset ovat ilmaisia palvelijoita ja miehet palveltavia.
Tuon ekonomistin ehdotus on nykytilannetta paljon parempi. Siinä naiset saisivat palkkaa kotitöistä, eikä tarvitsisi ilmaiseksi tehdä.
Tasavertaisessa yhteiskunnassa miehetkin voivat sitten haluta palkkaa niistä vähäisistä tekemistään kotitöistä. Uusavuton yhteiskunta tulisi, kukaan ei halua koskea rättiin kun on siihen liian koulutettu.
Tottakai ammattisiivooja saa palkkaa sukupuolesta riippumatta! Ei kukaan ole ehdottanut kenellekään omista kotitöistä palkkaa, vaan on kehotettu palkkaamaan ammattilaisia kotitöitä tekemään!
Vierailija kirjoitti:
Miehet ovat haluttomampia tekemään kotitöitä ja tyytyvät huonompaan ruokaan ja likaisempaan kotiin. Niin pitkään kun sukupuolten vaatimustaso ei muutu, ei muutu työnjakokaan.
Olet väärässä. Miehet eivät tyydy likaisempaan kotiin, he vain eivät itse suostu siivoamaan vaan vaativat naisia siivoamaan.
Kyllä se nyt vaan on niin että sinä olet tässä asiassa itse räikeästi väärässä. Vertaapa tilastoista sinkkumiesten ja sinkkunaisten kotitöihin käyttämää aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät halua tehdä yli 60 h töitä viikossa ja tästä väännetään miesten vika. Naiset ovat miehiä vähemmän kilpailullisia jo ihan biologian takia.
No meillä ainakin töissä (vaatii maisterin paperit) useampi nainen tekee 30-tuntista viikkoa. Ei siis kyse ole mistään ylitöistä, vaan kun ei tehdä edes täyttä viikkoa.
Jos työnantaja vaadi täyttä viikkoa, niin turha sitä on työntekijän syyksi laittaa. Ei kai siihen ole pakko suostua, ellei syy ole pienet lapset.
Kotitöiden osalta pitäisi myös selvittää mitä kukin laskee kotitöihin. Sitten eroa miten usein mitäkin työtä itsekukin haluaa tehtävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin että sinä olet tässä asiassa itse räikeästi väärässä. Vertaapa tilastoista sinkkumiesten ja sinkkunaisten kotitöihin käyttämää aikaa.
En ole se, jolle vastasit, mutta ethän sinä voi vetää noin suoraa johtopäätelmää sinkkujen ja suhteessa olevien siivoustapojen välille.
Kun lapset oli pieniä minä opiskeli , kävin normaalisti töissä ,hoidin suurimman osan kotitöistä ja oli hel,,, tin rankkaa. Sit mies jäi rysän päältä kiinni ja ero meinas tulla.
Siinä vaiheessa silmäni aukesivat. Ei erottu ,mutta asioihin tuli muutos.
Enää en uhriudu tippaakaan. Olen iloinen perheenäiti.
Lapset ovat jo yli 12 v ja meillä tekee kaikki kotihommia. Käy siivooja, kaikki tekee ruokaa, käy kaupassa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä, ajaa nurmikoita, lataa asianpesukoneen , pitää vaatteista huolta, pesee vessat ect. Meillä käy myös siivooja.
Minä ymmärsin muuttua ja ukonkin oli muututtava , jotta elomme yhdessä jatkui. Lapsethan toimii, ihan miten ne opettaa.. Kaikki on nyt tyytyväisempiä, mutta ”yhteen hiileen on puhalletava”.
Kotityöt ovat kunkin ihmisen oma valinta. Mikäli minä käytä kotitöihin tuplaasti aikaa ystävääni verrattuna, niin sorretaanko kumpaakaan tai pitäisikö yhteiskunnallisesti tilannetta jotenkin muuttaa?
Kotitöihin kuluvaan aikaan vaikuttaa henkilökohtaisten mieltymysten ohella myös asunnon koko ja sisältö. Itselläni on esimerksi puutasoja, joita öljyän säännöllisesti. Oma valintani niin materiaalin kuin ylläpidon osalta.
Miten sitten jokainen kotityöt mieltää? Itse käytin taannoin kolmisen tuntia uuden sohvapöydän tekemiseen. Kotitöitä vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Kotitöiden osalta pitäisi myös selvittää mitä kukin laskee kotitöihin. Sitten eroa miten usein mitäkin työtä itsekukin haluaa tehtävän.
Kyllä ne on niissä tutkimuksissa määriteltykin. Mutta niissä mitataan aikaa. Mies on luultavasti usein nopeampi, ehkä hutiloivampikin. Yhtä kaikki; kun mies imuroi kämpän vartissa ja nainen puolessa tunnissa, niin nainen on tehnyt kaksi kertaa enemmän töitä, vaikka molemmat tekivät saman kotityön.
Minusta on vastenmielistä jaotella töitä tuottaviin ja ei niin tuottaviin etenkään noin ylimalkaisella kriteerillä kuin koulutustaso. Moni duunarinainen tekee tuottavampaa työtä kovemmalla liksalla kuin pätkätöiden parissa kärvistelevä humanisti (anteeksi yleistykseni, mutta ymmärtänette pointin). Eikä se työpäivän pituus ns. menestyvällä ole välttämättä yhtään sen pidempi kuin vähemmän koulutetulla. Taas lietsotaan vastakkainasettelua naisten välille ja miehet mennä porskuttaa. Olen itse akateemisena äitinä, jonka lapsi käy ammattikoulua, todella väsynyt tähän iänikuiseen koulutusmantraan eli kun kaikilla suomalaisilla on korkeakoulututkinto, sitten ovat kaikki arvokkaita ihmisiä ja löydämme onnenmaan. Väliäkö sillä, riittääkö läheskään kaikille töitä ja kuka tekee ne ns. käytännöllisemmät työt, mutta se on modernia. Jokainen ihminen osaa varmaan ihan itse päättää, miten kotityönsä järjestää.
Yksinkertaista. Naiset tekevät enemmän kotitöitä kun miehet koska naisille ne ovat tärkeämpiä asioita.
Ihan yhtä hyvin voisin kysyä että miksi miehet tekevät enemmän remppahommia kuin naiset?
Miehille esimerkiksi kodin siisteys ei ole niin tärkeä asia kuin naisille, myös pyykit ei miehillä ole miehille niin tärkeitä asioita kuin naisille.
Ilman naisen painostusta(toiset kutsuvat tätä nalkutukseksi) miehet tekisivät vielä vähemmän kotitöitä.
Eron huomaa jo siinä että yksinasuvat miehet tekee kotitöitä todella paljon vähemmän kuin yksinasuvat naiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämmöinen roska kerää yläpeukkuja. Voi luoja.
Minä tunnen omasta tuollaisia miehiä, siksi yläpeukutin. Eiköhän täällä jokainen saa antaa peukkuja sen mukaan, mitä itse näkee ja kokee, ei sen mukaan, mitä sinä haluat. Itse olet roska.
Väität siis että superkorkeakoulututettu uranainen alkaa essu päällä siivoamaan kotona kun mies vaatii.
Jepjep. Millaisissa piireissä oikein elät?
Jos osaat lukea, niin en väittänyt. Vastasin kommenttiin "miehet vaativat naisia siivoamaan". Sehän ei vielä tarkoita sitä, että naiset tekevät niin. Omat ystäväni eivät siivoa enempää ja pitävät kiinni siitä, että työt jaetaan tasapuolisesti, mutta eipä se estä heidän miehiään vinkumasta asiasta. Ja kyllä, ainakin toinen näistä miehistä on sellainen, että toivoisin ystäväni jättävän hänet, mutta tiedän, ettei niin tapahdu lapsen takia. En minä sen takia aio pistää välejä poikki tämän ystävän kanssa.
Eli naiset eivät tee kotitöitä yhtään miehiä enemmän. Mikä oli pointtisi?
Asutko näillä ystävilläsi kun heidän asiansa noin hyvin tiedät?
Pointti oli, että on miehiä, jotka vaativat naisia siivoamaan. Montako kertaa se pitää sanoa? Yritätkö väittää, ettei yhtään sellaista miestä ole olemassa? Ei yhtäkään? Taidat olla trolli.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaista. Naiset tekevät enemmän kotitöitä kun miehet koska naisille ne ovat tärkeämpiä asioita.
Ihan yhtä hyvin voisin kysyä että miksi miehet tekevät enemmän remppahommia kuin naiset?
Miehille esimerkiksi kodin siisteys ei ole niin tärkeä asia kuin naisille, myös pyykit ei miehillä ole miehille niin tärkeitä asioita kuin naisille.
Ilman naisen painostusta(toiset kutsuvat tätä nalkutukseksi) miehet tekisivät vielä vähemmän kotitöitä.
Eron huomaa jo siinä että yksinasuvat miehet tekee kotitöitä todella paljon vähemmän kuin yksinasuvat naiset.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tutkimuksessa luullaan että jokainen suomalainen elää parisuhteessa ja että jokaiseen kotitaloukseen kuuluu nainen ja mies.
Asuntokunnista noin 45% on yhdenhengentalouksia suomessa ja ruotsissa 55% kotitalouksista on yhdenhengenkotitalouksia.
Itse olen mies ja asunut koko ikäni yksin, käyn töissä ja teen kotityöt. Olisi mukava tietää teenkö enemmän vai vähemmän kotitöitä kuin yksinasuvat naiset keskimäärin.
Siivoan asunnon muutaman kerran kk, pyykkään kerta viikkoon ja teen ruokaa kerran päivässä.
M30Ajankäyttötutkimuksista tiedetään, että kotitöihin kaikkein vähiten käyttävät aikaa yksinasuvat miehet. Naisen kanssa asuvat miehet käyttävät niihin enemmän aikaa.
Naisen kanssa asuvat miehet käyttävät kotitöihin enemmän aikaa kuin sinkkuna elävät miehet koska naiset käskee miehiä tekemään kotitöitä.
Yleisin syy riitoihin on juuri se kun miehelle riittää että asunto siivotaan kerta kuukauteen kun taas naiset haluavat että asunto siivotaan kerta viikkoon ja ylipäätänsä naiset vaativat kotitöistä enemmän ihan pyykinpesusta ruuan tekoon kun taas miehille ne asiat ei ole niin tärkeitä.
Monelle miehelle se on melkoinen shokki kuinka vaativia naiset on kotitöiden suhteen.
Siivoat kämpän kerran kuussa? 🤮
Ajankäyttötutkimuksissa ilmoitetaan itse arviot "kotitöihin" käytetystä ajasta.
Uskon ajankäyttötutkimuksiin sen jälkeen kun ne on oikeasti todistettavissa esimerkiksi ihan konkreettisella seurannalla. Naiset asettelevat sohvatyynyjään ja askartelevat makrameitaan ja unisieppareitaan, miehillä tällaiseen näpertelyyn ei ole tarvetta. Palstan naisten mukaanhan jopa seinät pitää pestä ja pelkästään olohuoneen seinien pesuun menee kaksi päivää.