Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: "Naiset ovat koulutetumpia, mutta tekevät enemmän kotitöitä"

Vierailija
28.08.2020 |

"– Yhteiskunnan kannalta ei ole hyvä, että korkeasti koulutetut ja korkean tuottavuuden työssä olevat naiset käyttävät palkkatyön sijaan aikansa kotitöihin, koska silloin korkea koulutus menee osin hukkaan, Evan ekonomisti Sanna Kurronen kirjoittaa raportissa."
"Toimenpiteet vaikuttaisivat Evan mukaan myös matalammin koulutettujen naisten tilanteeseen. Jos korkeasti koulutetut naiset tekisivät kotitöiden sijaan nykyistä enemmän ansiotyötä, matalammin koulutetut taas voisivat saada samalla lisää työmahdollisuuksia palvelualoihin kuuluvan kotitaloustyön saralla."

Mutta mihin on unohtuneet taas ne miehet, jotka voisivat tehdä kotitöitä enemmän!? Onko korkeasti koulutettujen naisten kotityöt jotenkin arvokkaampia kuin matalammin koulutettujen? Ja kysyn tätä ihan korkeasti koulutettuna itsekin.

Anteeksi, en saanut liitettyä linkkiä suoraan juttuun.

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy ja seuraus kirjoitti:

Miehet ovat haluttomampia tekemään kotitöitä ja tyytyvät huonompaan ruokaan ja likaisempaan kotiin. Niin pitkään kun sukupuolten vaatimustaso ei muutu, ei muutu työnjakokaan.

Olet väärässä. Miehet eivät tyydy likaisempaan kotiin, he vain eivät itse suostu siivoamaan vaan vaativat naisia siivoamaan.

Ja tämmöinen roska kerää yläpeukkuja. Voi luoja. 

Vierailija
22/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole sukupuolikysymys, vaan naisten itsensä aiheuttama tilanne.

Minä voin rehellisesti sanoa, että meillä mies tekee paljon enemmän kotitöitä kuin minä, 90% meillä syötävästä ruoasta on miehen valmistamaa. Lisäksi olen vaatinut lapsiakin osallistumaan kodin siivoukseen.

Naisten ruikutus kotitöistä on vaan naisille tyypillistä marttyyriviitan sovittelua, kun nariseminen vaan on niin kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako joku takaisin piikayhteiskuntaan? Palvelijat & palveltavat

Onhan se piikayhteiskunta nytkin voimassa. Naiset ovat ilmaisia palvelijoita ja miehet palveltavia.

Tuon ekonomistin ehdotus on nykytilannetta paljon parempi. Siinä naiset saisivat palkkaa kotitöistä, eikä tarvitsisi ilmaiseksi tehdä.

Tasavertaisessa yhteiskunnassa miehetkin voivat sitten haluta palkkaa niistä vähäisistä tekemistään kotitöistä. Uusavuton yhteiskunta tulisi, kukaan ei halua koskea rättiin kun on siihen liian koulutettu.

Vierailija
24/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos nainen on

aina töissä niin ei siellä kotona pitäisi mitään kotitöitä olla.

Vierailija
25/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako joku takaisin piikayhteiskuntaan? Palvelijat & palveltavat

Onhan se piikayhteiskunta nytkin voimassa. Naiset ovat ilmaisia palvelijoita ja miehet palveltavia.

Tuon ekonomistin ehdotus on nykytilannetta paljon parempi. Siinä naiset saisivat palkkaa kotitöistä, eikä tarvitsisi ilmaiseksi tehdä.

Miksi se on parempi? Siinähän vaaditaan, että naiset ovat työssä sen ajan, kun toiset siivoavat hänen kotiaan. Miksei anneta ennemmin omaa aikaa tehdä jotain muuta? Sitä paitsi jotkut tykkäävät siivota (minä en). Jos he siivoavat viikonloppuisin vaikka 5 tuntia, miksi koko se aika pitää luovuttaa työnantajalle? Missä menee raja? Montako tuntia ylimääräistä ihmisen pitää tehdä normaalin työajan päälle?

Kuviteltu tilanne: Minna Mäkinen on markkinointipäällikkö ja hän siivoaa 5 tuntia viikossa. Ensi viikosta alkaen hänen työaikansa onkin entisen 38.n päälle +5 tuntia, koska kotiin palkataan siivooja (joka muuten siivoaa neljässä tunnissa sen minkä Minna siivosi viidessä). 

Sitten Minna vaihtaa työpaikkaa ja hänen tilalleen tulee Liisa Lintula. Hänellä on ollut tapana siivota vain 3 tuntia viikossa, joten nyt yht'äkkiä firman markkinointijohtaja tekeekin vain 38+3 tuntia viikossa. Alkaako esimies vaatia, että Liisan on tehtävä myös +5 tuntia, koska entinen markkinointipäällikkö työskenteli sen verran? Riittääkö +3 tuntia enää kaikkeen siihen, mitä tehtäväksi vaaditaan, koska Minna asetti rajan korkeammalle?

Kuuluuko työnantajalle pätkääkään se, montako tuntia kukin siivoaa kotonaan?

Vierailija
26/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no jos nainen on

aina töissä niin ei siellä kotona pitäisi mitään kotitöitä olla.

Tuskin aloitus tarkoittaa sinkkutalouksia vaan naisia, joilla on puoliso ja lapsia.

Vierailija
27/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat haluttomampia tekemään kotitöitä ja tyytyvät huonompaan ruokaan ja likaisempaan kotiin. Niin pitkään kun sukupuolten vaatimustaso ei muutu, ei muutu työnjakokaan.

Olet väärässä. Miehet eivät tyydy likaisempaan kotiin, he vain eivät itse suostu siivoamaan vaan vaativat naisia siivoamaan.

Minä tunnen omasta tuollaisia miehiä, siksi yläpeukutin. Eiköhän täällä jokainen saa antaa peukkuja sen mukaan, mitä itse näkee ja kokee, ei sen mukaan, mitä sinä haluat. Itse olet roska. 

Vierailija
28/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumiehillä toki itsesiivoamisen ohella vaihtoehtona tyytyä tai palkata siivooja. Parisuhteessakin valintakysymys, jos kumppanisi vaatii sinua siivoamaan enemmän niin joko suostut tai et. Minusta ei ole yhteiskunnan asia tulla valitsemaan parisuhteellisten ihmisten puolesta.

Kotitöiden määrä ei ole vakio, vaan riippuvainen yksilön omasta valinnasta. Toinen siivoa enemmän, koska kokee sen tarpeelliseksi. Joku voi olla tietämätön jostain asiasta, mikä olisikin tarpeellista. Veikkaan kaveriporukassa jos tehtäisiin tutkimus paljonko itse kukin käyttää aikaa kotitöihin, niin eroja olisi paljon. Eikä eroilla olisi luultavasti mitään tekemistä ihmisen koulutuksen kanssa. 

Vierailija
29/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen omasta tuollaisia miehiä, siksi yläpeukutin. Eiköhän täällä jokainen saa antaa peukkuja sen mukaan, mitä itse näkee ja kokee, ei sen mukaan, mitä sinä haluat. Itse olet roska. 

Väität siis että superkorkeakoulututettu uranainen alkaa essu päällä siivoamaan kotona kun mies vaatii.

Jepjep. Millaisissa piireissä oikein elät? 

Vierailija
30/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kanssa  tää kotitöiden epätasa-arvoinen jakautuminen mutta ei sille varmaan voi mitään. :/

Miehen mielestä riittää kun imuroi kerran kuussa, siinäpä se. Kaikki arjen järjestely on mun vastuulla. Hänestä  on esim. turhaa pyyhiä keittiön kaapinovia, pestä lattioita, pitää vaatekaappia järjestyksessä jnejne.

Niin, ja hyvä joka päiväinen ruoka on mallia makaronimössö ketsupilla.

Eli jos minä en siivoaisi, meillä olisi kauhea  läävä ja ei ikinä saataisi hyvää ruokaa.

Vierailija
31/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tutkimuksessa luullaan että jokainen suomalainen elää parisuhteessa ja että jokaiseen kotitaloukseen kuuluu nainen ja mies.

Asuntokunnista noin 45% on yhdenhengentalouksia suomessa ja ruotsissa 55% kotitalouksista on yhdenhengenkotitalouksia.

Itse olen mies ja asunut koko ikäni yksin, käyn töissä ja teen kotityöt. Olisi mukava tietää teenkö enemmän vai vähemmän kotitöitä kuin yksinasuvat naiset keskimäärin.

Siivoan asunnon muutaman kerran kk, pyykkään kerta viikkoon ja teen ruokaa kerran päivässä.

M30

Vierailija
32/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kanssa  tää kotitöiden epätasa-arvoinen jakautuminen mutta ei sille varmaan voi mitään. :/

Miehen mielestä riittää kun imuroi kerran kuussa, siinäpä se. Kaikki arjen järjestely on mun vastuulla. Hänestä  on esim. turhaa pyyhiä keittiön kaapinovia, pestä lattioita, pitää vaatekaappia järjestyksessä jnejne.

Eli jos minä en siivoaisi, meillä olisi kauhea  läävä ja ei ikinä saataisi hyvää ruokaa.

Kaikki omia valintojasi, miehestä alkaen. Mitä yhteiskunnan pitäisi sinun eteesi asiassa tehdä? 

Tämä ei myöskään ole mikään tasa-arvokysymys. 

Vierailija
33/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se kotitöihin käytettävä aika käytettäisiin sitten töihin? Eikö se kannattaisi käyttää virkistävään harrastukseen, siten työntekokin piristyisi kun saa palautua kunnolla.

Se olisi yhteiskunnan kannalta hyvä, että korkeasti koulutetut tekisivät paljon palkkatyötä ja maksaisivat paljon veroja. Mutta naiset eivät tyypillisesti ole yhtä kunnianhimoisia ja rahanahneita kuin miehet. Moni uranainen tekee mieluummin lyhyempää työviikkoa kohtuuansioin kuin pitkää työviikkoa kovalla isoin ansioin.

Vierailija
34/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat koulutetut naiset tekee jotain pilipalitöitä kunnalla tai valtiolla jolloin työpäivä on käytännössä lepoa

Vierailija
35/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELI koulutuksen varjolla saa olla siivoamatta? Minäpä luen itseni tuplatohtoriksi!

Vierailija
36/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tutkimuksessa luullaan että jokainen suomalainen elää parisuhteessa ja että jokaiseen kotitaloukseen kuuluu nainen ja mies.

Asuntokunnista noin 45% on yhdenhengentalouksia suomessa ja ruotsissa 55% kotitalouksista on yhdenhengenkotitalouksia.

Itse olen mies ja asunut koko ikäni yksin, käyn töissä ja teen kotityöt. Olisi mukava tietää teenkö enemmän vai vähemmän kotitöitä kuin yksinasuvat naiset keskimäärin.

Siivoan asunnon muutaman kerran kk, pyykkään kerta viikkoon ja teen ruokaa kerran päivässä.

M30

Ajankäyttötutkimuksista tiedetään, että kotitöihin kaikkein vähiten käyttävät aikaa yksinasuvat miehet. Naisen kanssa asuvat miehet käyttävät niihin enemmän aikaa.

Vierailija
37/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki omia valintojasi, miehestä alkaen. Mitä yhteiskunnan pitäisi sinun eteesi asiassa tehdä? 

Tämä ei myöskään ole mikään tasa-arvokysymys. 

No se on totta. Mutta keskimäärin miehille riittää paljon sotkuisempi kämppä. Ärsyttää siis muuten vain.

Vierailija
38/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset eivät halua tehdä yli 60 h töitä viikossa ja tästä väännetään miesten vika. Naiset ovat miehiä vähemmän kilpailullisia jo ihan biologian takia.

No meillä ainakin töissä (vaatii maisterin paperit) useampi nainen tekee 30-tuntista viikkoa. Ei siis kyse ole mistään ylitöistä, vaan kun ei tehdä edes täyttä viikkoa.

Vierailija
39/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö seurusteluaikana huomannut eroa teidän välillä siivoamisen tai kokkaamisen suhteen? Ellet ole tilanteeseen tyytyväinen joko koitat muuttaa tilannetta, tyydyt tilanteeseen tai lähdet tilanteesta.  

Pitäisikö sinusta yhteiskunnan pakottaa miehesi siivoamaan useammin tai laittamaan parempaa ruokaa?

Vierailija
40/167 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität siis että superkorkeakoulututettu uranainen alkaa essu päällä siivoamaan kotona kun mies vaatii.

Jepjep. Millaisissa piireissä oikein elät? 

Jos osaat lukea, niin en väittänyt. Vastasin kommenttiin "miehet vaativat naisia siivoamaan". Sehän ei vielä tarkoita sitä, että naiset tekevät niin. Omat ystäväni eivät siivoa enempää ja pitävät kiinni siitä, että työt jaetaan tasapuolisesti, mutta eipä se estä heidän miehiään vinkumasta asiasta. Ja kyllä, ainakin toinen näistä miehistä on sellainen, että toivoisin ystäväni jättävän hänet, mutta tiedän, ettei niin tapahdu lapsen takia. En minä sen takia aio pistää välejä poikki tämän ystävän kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kolme