Sinä jota EI väsytä koko ajan. Kuvaile elämääsi
Et ole koko ajan väsynyt ja jaksat tehdä kaikki mitä tarvitsee, ja esimerkiksi työpäivän päälle tehdä vielä kaikenlaista? Millaisia päiväsi ovat, mitä teet vapaa-ajallasi? Voit tietysti myös vinkata, mikä on energiasi salaisuus (siis jos löytyy jotain vähemmän itsestäänselvää kuin ”nuku tarpeeksi”, koska kaikkien väsymys ei johdu siitä, ja jos johtuu, sen kyllä tietää). Kiitos :)
Kommentit (41)
Minua väsytti aina arkena yli 20 vuotta. Johtui siitä, että piti mennä töihin joko kuudeksi tai seitsemäksi. En koskaan mennyt tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Töistä päästyäni olin liian väsynyt lähtemään ulkoilemaan ja söin epäterveellisesti.
Sitten vaihdoin työpaikkaan, jossa työt alkaa vasta yhdeksältä. Ehdin nukkua tarpeeksi ja ulkoilen työpäivän jälkeen parituntia. Jaksan tehdä itselleni terveellistä ruokaa ja voin hyvin. Pienestä oli elämänlaatu kiinni.
Menen välillä 7 töihin ja välillä 8. Ei minua väsytä.
En aina nuku tarpeeksi, mutta viikonloppuisin saatan nukkua 12h. Varsinkin töihin pyöräily (lähemmäs 15km suunta) piristää. Syön terveellisesti ja hyvin, paljon kasviksia, käyn salilla useita kertoja viikossa. Syön aamuisin 100mg rautaa, aina kun muistan sen ottaa.
Ne asiat joiden ajattelisi vieveän energiaa, itseasiassa tuovat sitä. Tiedän tämän, koska olin itse joskus aina väsynyt.
-Nukun vähintään 8 tuntia
-Syön terveellisesti
-En juo liikaa kahvia
-Liikun ja ulkoilen joka päivä
Mä vaihdoin iltatöihin. Nyt jaksaa päivällä liikkua ja touhuta. Töiden jälkeen koiran kanssa lenkille ja sitten nukkumaan. Tämä sopii mulle niin hyvin. Aikaisemmin tulin 4-5 maissa kotiin ja koko ilta meni siinä, kun odotin, että koska pääsee nukkumaan. Mitään en ikinä jaksanut tehdä.
Sairastuin stressin aiheuttamaan autoimmuunitautiin ja jäin sairauslomalle. Silloin vasta tajusin, että työelämä oli liian kuormittavaa ja stressaavaa. Nyt jaksan tehdä kaikkea, mutta en halua enää palata työelämään joka teki minut sairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin stressin aiheuttamaan autoimmuunitautiin ja jäin sairauslomalle. Silloin vasta tajusin, että työelämä oli liian kuormittavaa ja stressaavaa. Nyt jaksan tehdä kaikkea, mutta en halua enää palata työelämään joka teki minut sairaaksi.
Ymmärrän hyvin. Mutta mistä saa rahaa jos on työelämän ulkopuolella?
Minua ei väsytä juuri koskaan. Mielekäs työ, hyvä ruokavalio, säännöllinen elämänrytmi. Ikää jo 55 vuotta, ja olen tosi aktiivinen. Käyn töiden jälkeen liikkumassa ja kulttuuritapahtumissa.
Olen tyytyväinen elämääni. Työ on rankkaa 3-vuorotyötä hoitoalalla. Huollan teini-ikäisiä lapsiani yksin. Nukun vähän, mutta yleensä sikeästi. Laitan ruokaa lähes päivittäin ja teen ylläpitosiivousta. Iltavuoro - päivinä lapset syö valmista tai tekevät itse.
Minulla on mukava miesystävä. Erityisiä harrastuksia ei ole. Vähän järjestöhommaa ja joskus käyn lenkillä. Kahvia juon. Aamuvuoroon mennessä yöunet jää 5 tunnin mittaisiksi. En ole väsynyt enkä nuku päiväunia.
Olin kuolemanväsynyt ja masentunut 24/7 kun olin kokopäivätöissä. Terapiassa lopulta koin valaistuksen ettei kaikkia ole tehty 9-5 oravanpyörään. Sairaslomalla löysin pitkästä aikaa itseni ja elämäniloni. Sen jälkeen sumplin asiani niin, että teen töitä vain 15-20h viikossa ja oman aikatauluni mukaan. Tulot puolittuivat ja luksusta ei elämässäni enää ole, mutta en tarvitsekaan koska nyt minulla on todella paljon vapautta, saan joka päivä herätä silloin kun luonnostaan herään ilman herätyskelloja (yleensä 9 aikaan), ja olen onnellinen ja elämäni kunnossa. Väsynyt ei enää ole perustilani.
Nyt jaksan elää. Juoksen 30-40km viikossa, harrastan todella ihanaa lajia joka kehittää lihaskuntoa tehokkaasti, näen ystäviä 2-3 kertaa viikossa, parisuhteeni kukoistaa ja meillä on seksiä melkein joka päivä. Laitan hyvää, monipuolista ja (yleensä) terveellistä ruokaa päivittäin, jaksan olla luova ja puuhailla vapaa-ajalla kaikenlaista sen sijaan että lojuisin sohvalla telkkarin edessä lamaantuneena niinkuin ennen.
On uskomatonta miten paljon paremmin ihminen voikaan voida, kun ei uhraa koko elämäänsä työntekoon ja merkityksettömään puurtamiseen jotta joku muu ylemmällä tasolla voi rikastua entisestään. Jotkut ovat työnarkomaaneja ja rakastavat 10h työpäiviään, mutta veikkaan että suurin osa ei. Sitä ei vaan saisi sanoa ääneen. Mutta ei ihmistä ole evoluution kannalta luotu viettämään koko elämää töissä istuen.
Minua väsyttää nimenomaan jos jään töiden jälkeen vaan kotiin lepäämään. Heittäytyminen sängylle tai sohvalle saa aikaan hetkessä todellä väsyneen olon ja kohta ei jaksaisi tehdä enää oikein mitään koko iltana. Mutta jos lähden ulkoilemaan ja liikkumaan reippaasti, väsymys katoaa ja koko loppuillan olen energinen ja hyväntuulinen. Minulle ei siis lepäily sovi vaan kroppani kaipaa sitä liikuntaa ja toimintaa jotta se voi hyvin. Liikunkin yleensä vähintää 4 iltana viikossa reippaasti ja muulloinkin yritän tehdä edes pienen kävelylenkin tai pyöräilyn.
Jotenkin tuntuu, että kaikki ovat koko ajan väsyneitä. Oletko sinä?
Peukku ylös: Olen lähes koko ajan väsynyt, riippumatta nukkumisesta.
Peukku alas: Olen yleensä virkeä, jos vain olen saanut nukuttua.
Eroon vehnästä kirja luettavaksi.
Loppui väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Olin kuolemanväsynyt ja masentunut 24/7 kun olin kokopäivätöissä. Terapiassa lopulta koin valaistuksen ettei kaikkia ole tehty 9-5 oravanpyörään. Sairaslomalla löysin pitkästä aikaa itseni ja elämäniloni. Sen jälkeen sumplin asiani niin, että teen töitä vain 15-20h viikossa ja oman aikatauluni mukaan. Tulot puolittuivat ja luksusta ei elämässäni enää ole, mutta en tarvitsekaan koska nyt minulla on todella paljon vapautta, saan joka päivä herätä silloin kun luonnostaan herään ilman herätyskelloja (yleensä 9 aikaan), ja olen onnellinen ja elämäni kunnossa. Väsynyt ei enää ole perustilani.
Nyt jaksan elää. Juoksen 30-40km viikossa, harrastan todella ihanaa lajia joka kehittää lihaskuntoa tehokkaasti, näen ystäviä 2-3 kertaa viikossa, parisuhteeni kukoistaa ja meillä on seksiä melkein joka päivä. Laitan hyvää, monipuolista ja (yleensä) terveellistä ruokaa päivittäin, jaksan olla luova ja puuhailla vapaa-ajalla kaikenlaista sen sijaan että lojuisin sohvalla telkkarin edessä lamaantuneena niinkuin ennen.
On uskomatonta miten paljon paremmin ihminen voikaan voida, kun ei uhraa koko elämäänsä työntekoon ja merkityksettömään puurtamiseen jotta joku muu ylemmällä tasolla voi rikastua entisestään. Jotkut ovat työnarkomaaneja ja rakastavat 10h työpäiviään, mutta veikkaan että suurin osa ei. Sitä ei vaan saisi sanoa ääneen. Mutta ei ihmistä ole evoluution kannalta luotu viettämään koko elämää töissä istuen.
Minulla samanlainen kokemus. Rahaa tulee paljon vähemmän, mutta tyytyväisyys elämään on sen arvoista että "maksan" siitä hyvästä mielelläni puolet palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Eroon vehnästä kirja luettavaksi.
Loppui väsymys.
Ootko kokeillut luomuspelttiä?
Esimerkiksi vispipuuroon laitan sitä, mutta lisäksi mantelijauhetta. Ei väsytä. Mitään lisävitamiineja en ole käyttänyt 20 vuoteen - ja terveenä ollut ilman niitä ainakin 10 jo:-D
Vierailija kirjoitti:
-Nukun vähintään 8 tuntia
-Syön terveellisesti
-En juo liikaa kahvia
-Liikun ja ulkoilen joka päivä
Kaikki muut on, mutta miten nukutaan 8 tuntia? En pysty.
Tääläpä yks , jota ei juur milloinkaan väsytä , ellen ole liikaa harrastanut kuntoilua. Siihen auttaa se välipäivä. Oli työelämässä reilusti yli 40v ja nyt 72v. Nukun klo 24..00- 7.30 tai useinkin 2.00- 10.30. Sitten olen pirteä. Ruokien kanssa en tuhtaa monena päivänä viikossa, vaan teen kerralla runsaasti ( organisoija).
Fiiliksen mukaan tee lihaskuntojumppia youtubista katsoen mallia. Lenkille on päästävä ulkoilemaan ainakin viitenä päivänä viikossa. Kotona emme liikoja sotke, joten siivousta tosi vähän. Koneet tietysti pesee astiat ja vaatteet.
Luen paljon, ole iloinen ja positiivinen.
Niin kauan ,kun ei mihinkään satu, ei väsytäkkään.
Jos meen "ajoissa nukkumaan" niin herään kolmen aikaan pöllön silmät pääs.
Olen kuullut monesti, että liikunnasta ja ulkoilusta saa virtaa. Mutta ei toimi minulla. Jos käyn vaikka kävely- tai pyörälenkillä, niin olen sen jälkeen vain entistä enemmän poikki. Enkä edes reuhdo mitenkään kovasti. Siksi tulee käytyä vain harvoin.
Omat keinoni (en sano että toimii kaikille mutta kerron kub kysytään): Ei kahvia, tupakkaa, alkoholia eikä muitakaan päihteitä. Säännöllinen ruokarytmi, mahdollisimman paljon kasviksia (itse syön vegaanisesti mutta se ei varmaan ole edellytys). Suht vähärasvaista (mutta ei rasvatonta) niin ei väsytä ruuan jälkeen. Ja ruokaa pitää syödä riittävän paljon, jotta jaksaa toimia! Liikuntaa päivittäin, ei välttämättä tarvi olla raskasta vaan esim kävelylenkki tai hyötypyöräilykin virkistää. Sosiaalisia kontakteja sopivasti. Introverttinä kuormitun ihmisistä mutta toisaalta ystävän näkeminen säännöllisesti myös piristää, itselle sopiva tasapaino vaan pitää löytää. Näillä olen pysynyt virkeänä. Riittävä uni on kyllä ehdoton edellytys, muuten nää muut vinkit ei toimi.
Sellasia, mitkä tuppaa väsyttämään minua on liian vähäisen nukkumisen lisäksi liiallinen tietokoneen tai puhelimen tuijottelu, makuuasennossa oleminen ja ylipäätään sisälle juuttuminen. Myös, jos viikossa ei ole yhtään sellaista päivää että saisi olla rauhassa itsekseen/puolison kanssa, niin kuormitun ja väsyn. Epäterveellisesti syöminenkin väsyttää. Ja se, jos ei ole mitään virikkeitä ja työstettävää aivoille.
Wau. Seuraan tätä jos joku löytyy.