Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuore suhde, mies avoimesti kertonut olevansa mustasukkainen. Onnistuuko?

Vierailija
20.09.2013 |

Olen lähes rakastunut mieheen, joka on huomaavainen, hellä, avulias ja rakastava.

Ollaan puhuttu heti ensimmäisestä tapaamisesta lähtien avoimesti kaikesta ja hän on kertonut olevansa omistushaluinen ja mustasukkainen. Itse olen toennut kolmevuotta sitten päättyneestä mustasukkaisesta suhteesta, jossa minua petettiin jatkuvasti ja lyötiin lyttyyn henkisesti. Mietin, kannattaako tätä suhdetta jatkaa sen pelossa, että tiedossa olisi samaa tulevaisuudessa.

Toisaalta tämä nykyinen mies on ihan täysin vastakohta narsistisiin piirteisiin taipuvaa eksääni nähden. Hän ottaa minut huomioon ja on kohtelias ja fyysisesti läsnä. On kiinnostunut aidosti mitä minulle kuuluu ja haluaa minulle aina hyvää. Eksäni kanssa ei ollut alunpitäenkään juuri lainkaan fyysistä kanssakäymistä ja se vähäinenkin karsiutui loppuakohden kokonaan pois.

Mitäs mieltä olette? Kannattaako tätä suhdetta jatkaa ja viedä pidemmälle, vai lyönkö välit poikki? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halki, poikki ja pinoon....heti.

Vierailija
2/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaista se on narskun kanssa, ihanaa aluksi. Vahva mustasukkaisuus enteilee pahoja juttuja 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kysy mieheltä, miten hän käyttäytyy, kun hänet valtaa mustasukkaisuus. Kysy myös, miten hänen omistushaluisuutensa näkyy. Onko hän joutunut vaikeuksiin mustasukkaisuutensa vuoksi? Onko hän hakenut ammattiapua mustasukkaisuutensa vuoksi?

Luulen, että jokainen ihminen tuntee joskus mustasukkaisuutta. Ihmiset voivat valita, antavatko he mustasukkaisuuden tunteelle vallan ja rupeavatko he kohtelemaan mustasukkaisuuden kohdettaan kehnosti - juuri niin kuin eksäsi on tehnyt sinulle, ap - vai tukahduttavatko he tunteensa ja pyrkivät hallitsemaan tunteitaan. Minulla esimerkiksi on taipumusta antaa sellaisen ihmisen mennä menojaan, jonka vuoksi tunnen mustasukkaisuutta. Mustasukkaisuus on minulle merkki siitä, että suhteessa asiat eivät ole kunnossa eikä siihen kannata jäädä. 

Vierailija
4/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan riippuu siitä, miten se ilmenee. Itse olen erittäin mustasukkainen ja omistushaluinen ja lähinnä pyörittelen asiaa omassa päässäni ja joskus keskustelen kumppanin kanssa, vaikka tiedän olevani naurettava.

Vierailija
5/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Riipuu ihan siitä miehestä ja mustasukkaisuuden tasosta/muodosta. Kyllähän pieni mustasukkaisuus on ihan tervettäkin. Arvostaisin miehen rehellisyyttä asian suhteen. Onko miehen mustasukkaisuus ollut ongelma hänen edellisissä suhteissaan? Miten mustasukkaisuus ilmenee jne. Sitten puntaroisin.. joku voi sanoa (ja kokea!) olevansa hyvinkin mustasukkainen ja omistushaluinen, muttei välttämättä puolisonsa mielestä ole ollenkaan liian. Toinen taas voi kokea, ettei ole lainkaan ja puoliso taas sanoisi ihan muuta.

En pistäisi tuon takia poikki vaan katsoisin suhdetta eteenpäin. Sulla on kokemusta, joten huomaat kyllä ne hälytysmerkit jos niikseen tulee.

Vierailija
6/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen mustasukkaisuutensa kumpuaa petetyksi tulemisesta, joka on tehty pahimmalla mahdollisella tavalla, kahdessa eri suhteessa vielä. (Tiedän molemmat tapaukset, koska asumme pienellä paikkakunnalla). Omien sanojensa mukaan hän käyttäytyy kylmästi ja hänestä kuulemma muuttuu ihan toinen ihminen. Petetyksi tulemisen jälkeen hän on sulkeutunut ja käyttäytyy asiallisesti, niinkuin vieraalle puhuisi, jos on joutunut vielä eron jälkeen tekemisiin pettäjän kanssa.

Olemme puhuneet paljon ja olen sanonut, että suhteesta ei tule mitään, jos hän kokee ylitsepääsemätöntä mustasukkaisuutta esim. miespuolisten tuttavieni takia jne.  Itse hän sanoo kokevansa mustasukkaisuutta silloin, kun siihen annetaan selvää aihetta (mikä se selvä aihe on riippuu tietenkin ihan jokaisen henkilökohtaisesta näkemyksestä). Hän on myös sanonut minulle, että olenko varma, että haluan suhdetta hänen kanssaan taustani tuntien. 

Edellinen suhteeni oli selvästi narsistinen jo tässä vaiheessa seurustelua, silloin en nähnyt merkkejä ruusunpunaisten lasieni läpi. Uskokaa pois vaan, niin nyt tarkkailen niitä oikein suurennuslasin kanssa. Tämä mies on kuitenkin kaikinpuolin erillainen, hänellä on paljon ystäviä, joita hän myös useasti tapaa ja auttaa tarvittaessa. Hän ei ole varsinainen erakko, muttei mikään liihottajakaan.

Tunteet on vahvat, mutta järki jarruttelee. Toisaalta hitaasti edeten asiat tulevatkin paremmin ilmi.

Ap

Vierailija
7/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoi siksi, että sinä nyt sitten tavallaan hyväksyisit tulevat hulluudet kun on etukäteen kerrottu, niin ei hyvä. Juttelisin enemmän. Kertoisin että olet yhdestä hullusta päässyt, etkä toista halua, että jos mustasukkaisuus alkaa liikaa näkymään, et tule sitä hyväksymään. Tai mistä minä tietäisin vaikka hyväksyisitkin, jostain syystä joillain naisilla nimittäin on tapana löytää aina ne mustasukkaiset miehet. Yhdestä pääsee niin toinen on jo kohta määräilemässä kenen kanssa saa puhua ja milloin saa käydä kaupassa. Tarkkaile vähän itseäsikin, minkälaisista miehistä kiinnostut. Sanot että on erilainen, mutta onko sitten kuitenkaan kaikilta osin.

Vierailija
8/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoi siksi, että sinä nyt sitten tavallaan hyväksyisit tulevat hulluudet kun on etukäteen kerrottu, niin ei hyvä. Juttelisin enemmän. Kertoisin että olet yhdestä hullusta päässyt, etkä toista halua, että jos mustasukkaisuus alkaa liikaa näkymään, et tule sitä hyväksymään. Tai mistä minä tietäisin vaikka hyväksyisitkin, jostain syystä joillain naisilla nimittäin on tapana löytää aina ne mustasukkaiset miehet. Yhdestä pääsee niin toinen on jo kohta määräilemässä kenen kanssa saa puhua ja milloin saa käydä kaupassa. Tarkkaile vähän itseäsikin, minkälaisista miehistä kiinnostut. Sanot että on erilainen, mutta onko sitten kuitenkaan kaikilta osin.

Vierailija
9/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 20:42"]

[/quote]

Hyviä huomioita. Olen itsekin näitä pohtinut viime aikoina. Ensimmäinen seurustelusuhteeni oli terve tämän aiheen osilta, joten minulla on myös muistikuvia normaalista parisuhteesta. Ja luulen tiedostavani tällä hetkellä omat vajavaisuuteni asian tiimoilta. Tiedän, että olen luonteeltani liian kiltti ja annan helposti periksi ja anteeksi. Toisaalta edellinen suhde kovetti minua sen verran, että enää en niele ihan mitä tahansa keneltäkään. Olen myös ilmoittanut, että kykenen kompromisseihin asioiden suhteen JOS vastapuolikin kykenee siihen. Parisuhde kun kuitenkin perustuu niihin kompromisseihin ja yhteen hiileen puhaltamiseen.

Ap

Vierailija
10/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyhmä jos jatkat tuota suhdetta. Rakkauteen ei kuulu omistushalu vaan vapaus.

Vierailija
11/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat niin, että olet joka tapauksessa tehnyt päätöksesi, sanotaan täällä mitä tahansa. Itse en edes yrittäisi, sillä minulla on kokemusta siitä miten alkuvaiheessa luulin pärjääväni toisen mustasukkaisuuden kanssa, mutta vuosien kuluessa tilanne paheni huomaamatta. Pieni mustasukkaisuus on jokaisessa suhteessa hyvästä, mutta jos siitä varoitetaan jo etukäteen on se merkki yleinsä vakavammasta kuin terveestä mustasukkaisuudesta.

Itse kuitenkin teet sen lopullisen päätöksen, ja minä toivotan sinulle kaikkea hyvää mitä ikinä sitten päätätkin! :)

Vierailija
12/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta se muuten on aika epäolennaista se miksi miehestä on tullut mustasukkainen. Erään ystäväni miehellä on juuri tuollainen tausta. Oikeuttaa ystäväni piinaamisen hullulla mustasukkaisuudella koska ex-nainen petti. Minkä se nykyinen sille voi mitä joku toinen on tehnyt joskus historiassa, ei se ole hänen syynsä. Ei sillä voi oikeuttaa mitään. Ja epäilen onko se edes se mistä mustasukkaisuus on lähtöisin, vai onko niin että ensin on oltu mustasukkaisia ja syytetty pettämisestä ja toinen on sitten päättänyt, että sama pettää kun kumminki kuvitellaan niin tapahtuvan. :p

Vierailija
13/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos miestä on petetty, mustasukkaisuus on tuollaisessa tapauksessa ihan järkeen käyvä - suorastaan oikeutettu - tunne. Lisäksi mies sanoo käyttäytyvänsä kylmästi, kun joutuu tekemisiin ihmisen kanssa, joka on aiheuttanut hänelle mielipahaa (pettämällä, aiheuttamalla oikeutettua mustasukkaisuutta). 

Käsitän, että mies ei tunne sairalloista mustasukkaisuutta. Minulle sairalloinen mustasukkaisuus tarkoittaa kyttäämistä, kontrollointia, kuulustelua, vakoilua ilman mitään perusteltua syytä. 

Jos sinä olet taipuvainen yksiavioisuuteen, etkä parisuhteessa kiinnostu muista miehistä, ei tämän miehenkään pitäisi silloin tuntea mustasukkaisuutta. Tässä tapauksessa teistä voisi tullakin onnellisia. 

Tämä on tietenkin minun tulkintani, joka perustuu ihan siihen vähäiseen, mitä olet kertonut itsestäsi ja tästä miehestä. Mielestäni on tärkeää, että juttelette ja tutustutte toisiinne kaikessa rauhassa, ihan jo senkin vuoksi, että teitä molempia on kohdeltu kaltoin aikaisemmissa parisuhteissanne. 

- 4 - 

Vierailija
14/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 21:05"]

Ja minusta se muuten on aika epäolennaista se miksi miehestä on tullut mustasukkainen. Erään ystäväni miehellä on juuri tuollainen tausta. Oikeuttaa ystäväni piinaamisen hullulla mustasukkaisuudella koska ex-nainen petti. Minkä se nykyinen sille voi mitä joku toinen on tehnyt joskus historiassa, ei se ole hänen syynsä. Ei sillä voi oikeuttaa mitään. Ja epäilen onko se edes se mistä mustasukkaisuus on lähtöisin, vai onko niin että ensin on oltu mustasukkaisia ja syytetty pettämisestä ja toinen on sitten päättänyt, että sama pettää kun kumminki kuvitellaan niin tapahtuvan. :p

[/quote]

Ystäväsi mies on sairas. Hän tuntee sairalloista mustasukkaisuutta ystävääsi kohtaan ja hänen pitäisi hakeutua hoitoon.

- 4 - 

Vierailija
15/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloisen mustasukkaisuuden tiedän ja se on juurikin tuota kyttäämistä, vainoamista ja piinaamista. Jokainen askel ja sana pitää olla sellaisen ihmisen kanssa harkittua, ystävyys- ja perhesuhteet katkeaa ja ihmisestä tulee sosiaalisia tilanteita karttava ja pelokas. Näin minulle tapahtui edellisessä suhteessa.

Tähän mennessä tälläisestä ei ole ollut merkkiäkään, ei ole esimerkiksi suuttunut, kun vietän aikaa ystävieni kanssa eikä tarvitse pelätä sanomisia, saan olla oma itseni. 

Minulle on tärkeintä se, että saan olla ja tehdä mitä haluan (parisuhteen asettamissa puitteissa tietenkin). Jos minulta yritetään riistää näitä oikeuksia niin se saa minut heti perääntymään ja lopettamaan suhteen. Tästäkin olemme puhuneet kyllä. 

Kiitos kaikille vastauksista, on kiva lukea muiden mielipiteitä ja kokemuksia.

Ap

Vierailija
16/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että voisiko tilanteen paljastumista nopeuttaa esim. sillä, että menisitte yhdessä baari-iltaa viettämään normaaleine juomineen ja sitten sinä menisit tanssimaan jonkun miehen kanssa. Katsoisit, että miten mies käsittelee tämän asian. Saattaisit saada näin pikakelauksella selville, että miten pahaa sorttia miehen mustasukkaisuus on.

Vierailija
17/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="melba" time="20.09.2013 klo 22:26"]

Tulee mieleen, että voisiko tilanteen paljastumista nopeuttaa esim. sillä, että menisitte yhdessä baari-iltaa viettämään normaaleine juomineen ja sitten sinä menisit tanssimaan jonkun miehen kanssa. Katsoisit, että miten mies käsittelee tämän asian. Saattaisit saada näin pikakelauksella selville, että miten pahaa sorttia miehen mustasukkaisuus on.

[/quote]

Siis oikeasti... joskus ajattelen että monet naiset on kyllä ihan pelkkiä sairaita piruja, suurin osa ainakin täällä palstalla on! Kuka tahansa oikeasti rakastunut kokisi tuollaisen tilanteen todella ikävänä ja loukkaavana härskinä pelailuna, mutta av-mamma se senkun vain leikittelisi julmasti miehen tunteilla ja sitten vielä heivaisi miehen, mikäli tämä osoittaisi jotain oireilua tilanteessa.

Vierailija
18/25 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata jatkaa. ja voi olla etta onnistuu nyt 'nayttelemaan' ihanaa, mutta tyyli muuttuu ajan myota. ei pienessa mustasukkaisuudessa mitaan vikaa, mutta omistamisenhalu on paha. jos olet rakastunut siedat sen, etka mene minnekaan kavereiden kanssa, mutta se ensihuuma loppuu ja mitas sitten? rakkauden on tarkoitus tuoda jotain ihanaa ja lisaa sinun elamaasi. ei rajoittaa sita.

Vierailija
19/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/25 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisen elämänkokemukseni myötä voin rehellisesti sanoa, että mustasukkaisuus ei kuulu terveeseen parisuhteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi