Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla kaunis käsiala?

Vierailija
27.08.2020 |

Ennen kirjoitettiin paljon käsin - nykyään vähemmän. Käsiala kertoo ihmisestä paljon. Perinteisesti tytöillä piti olla kaunis ja tasainen käsiala ja pojat saivat paremmin anteeksi harakanvarpaat.

Vieläkin ihmetyttää, jos jollakin naisella on poikkeuksellisen epätasainen ja "ruma" käsiala ja taas herättää ihastusta, jos jollakin miehellä onkin kaunis, hallittu ja persoonalinen käsiala.

Käsiala myös muuttuu iän myötä. Sairaudetkin vaikuttavat.

Kertokaa mietteitänne ja kokemuksianne aiheesta!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oman tutkimukseni tulos: Ihmiset, joilla on hyvät puhujanlahjat omaavat myös hyvän käsialan. 

Kumoan tutkimustuloksesi empiirisellä havainnolla: Työskentelen myyjien esimiehenä. Parhaimmat myyjät puhuvat vaikka mustan valkoiseksi, mutta ei se heidän käsialassa näy. Samanlaisia harakanvarpaita suurimmalla osalla. Ei heillä ole aikaa väsäillä kauniita koukeroita, kun pitää tehdä kauppaa.

Vierailija
22/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta saan muiden käsialat näyttämään kauniilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niin kaunis kuin aiemmin. Kirjoitin paljon, monella eri tyylilläkin ja harjoittelin kalligrafiaa sekä mainostekstausta. Sitten melkein kaikki tuo jäi opiskelukiireiden takia. Hieman harmillista. 

Vierailija
24/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käsialani näyttää noin 6-vuotiaan käsialalta. N36

Voi auts jos näin on.... Minusta on jotenkin surku, jos aikuisella on lapsenomainen haparoiva käsiala. Vanhuksilla ja sairailla sen ymmärtää, mutta aikuisella pitäisi olla vakaa ja vuosien myötä hioutunut persoonallinen käsiala.

Ei kuule haittaa pätkääkään. Ihan hyvin olen pärjännyt elämässä tälläkin käsialalla :) On ollut parempaakin tekemistä kuin keskittyä hiomaan käsialaa. 

Eikös tuo normaalisti hioudu itsestään, kun peruskoulussakin on 9 vuotta kirjoittanut + aikusena.

Ei sitä normaalisti tarvitse erikseen hioa kuin 1. tai 2. luokalla.

25/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa opettaja sanoi, että käsialani on kuin roiston oksennus. Eiköhän asia tullut selväksi.

Vierailija
26/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtalainen käsiala vähän tämän kaltainen https://hg1.funnyjunk.com/pictures/I_4a3383_299575.jpg

Vierailija
27/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten kaiketi kiinni käden ja silmän yhteistyöstä sekä käden liikkeiden hallinnasta. Sen vuoksi nopeasti kirjoittaessa tulee sotkuisempaa kuin hitaasti (ja hallitusti) kirjoittaessa.

Toisaalta ei kannata yrittää liian hitaasti. Silloin alkaa vain käsi tärisemään. 

Vierailija
28/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan oli kaunis ja siisti käsiala, kun kirjoitin paljon käsin. Nyt käsiala on pahasti ruosteessa, en kirjoita enää kuin kauppalistoja ja onnittelukortteja. Harmillista.

Vierailija
29/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan kauhea. Lukion äidinkielen opettajani sanoi että minusta ei tule ikinä mitään jos en opettele kirjoittamaan kauniilla käsialalla. Vuonna 2020 onkin kaunokirjoitustaito ihan huipputärkeä taito...

Vierailija
30/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käsialani näyttää noin 6-vuotiaan käsialalta. N36

Voi auts jos näin on.... Minusta on jotenkin surku, jos aikuisella on lapsenomainen haparoiva käsiala. Vanhuksilla ja sairailla sen ymmärtää, mutta aikuisella pitäisi olla vakaa ja vuosien myötä hioutunut persoonallinen käsiala.

Ei kuule haittaa pätkääkään. Ihan hyvin olen pärjännyt elämässä tälläkin käsialalla :) On ollut parempaakin tekemistä kuin keskittyä hiomaan käsialaa. 

Eikös tuo normaalisti hioudu itsestään, kun peruskoulussakin on 9 vuotta kirjoittanut + aikusena.

Ei sitä normaalisti tarvitse erikseen hioa kuin 1. tai 2. luokalla.

Suurimmalla osalla ihmisiä ei hioudu itsestään. Hyvin harvassa ovat ne, joilla on luonnostaan kaunis käsiala. Valtaosalla aika perus tai jopa huono. Itselläni huono, vaikka kirjoitan päivittäin käsin. 

Vierailija
31/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kauhea. Lukion äidinkielen opettajani sanoi että minusta ei tule ikinä mitään jos en opettele kirjoittamaan kauniilla käsialalla. Vuonna 2020 onkin kaunokirjoitustaito ihan huipputärkeä taito...

Kohta se saattaa olla korvaamattoman tärkeä taito, kun uudet sukupolvet vain näpyttelevät...

Käsin kirjoittaminen on oivaa aivojumppaa ja juuri tuota käden ja silmän yhteistyötä, koordinaatiota!

Vierailija
32/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että selkeä. Nimmarin kirjoitan "kuin lääkäri".

Vierailija
33/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta se saattaa olla korvaamattoman tärkeä taito, kun uudet sukupolvet vain näpyttelevät...

Käsin kirjoittaminen on oivaa aivojumppaa ja juuri tuota käden ja silmän yhteistyötä, koordinaatiota!

En keksi yhtään tilannetta, jossa kaunis käsiala olisi korvaamattoman tärkeä taito.  

Vierailija
34/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan koulussa vasenkätinen isäni pakotettiin kirjoittamaan oikealla. Jokainen, joka ei ole ns. molempikätinen ja on joskus koittanut kirjoittaa väärällä kädellä osaa varmaan kuvitella kuinka paljon valitusta tuli harakanvarpaista, kun tuohon aikaan vielä oli todella tärkeää se kaunis käsiala.

Vierailija
35/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oikein haluan niin voin hämätä ja piirrän kauniita kirjaimia. Normisti sellaista että saa siitä selvän ja kiireellä kirjoitan ne vähät mitä nykyään tarvii käsin kirjoittaa. Joskus on ihan epäilty allekirjoitusta kun teen sen kaunolla tyylikkäästi.

M49

Nimikirjoitus on muuten ihan eri juttu. Se pitääkin olla harjoiteltu ja hiottu :o). Näin minullakin!

Mun nimmari on usein hutaisu. Jos viitsin vaivautua niin silloin se on tyylikäs. En edes tiedä muita jotka joskus käyttää oikeaa mustekynää kuin minä. Siksi käytin ilmaisua piirrän kirjaimet. Sellaista ei enää käytä juuri kukaan. 

Vierailija
36/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet muutosta esim. omien vanhempienne käsialassa? Minun äitini käsiala on muuttunut jo huomattavasti oman elämäni aikana. Muistan myös haikeana mummoltani saamiani viimeisiä joulukortteja joihin hän oli tärisevällä käsialalla kirjoittanut allekirjoituksen <3

Vierailija
37/40 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamala kuulemma, mutta olen nopea kirjoittamaan käsin, tosin mitä väliä jos siitä ei saa selvää :D

Ala-asteella opettaja sanoi käsialaani pojan käsialaksi, ja mielestäni se oli jo silloin vuonna 90 todella omituista.

Vierailija
38/40 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Joskus en saa kirjoittamastani edes itse selvää, mutta kirjoitankin yleensä nopeasti. En tykkää kirjoittaa hitaampaa, johtuneeko aktiivisesta tietokoneen käytöstä opittu tapa. Onneksi koulussa tehtävät tehdään nykyään koneella, en mitenkään jaksaisi kirjoittaa paperille...

Vierailija
39/40 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tuntuu olevan. Minulla on nykyisin vaikeuksia kirjoittaa jopa oma nimeni. Käsialaa en omaa enää lainkaan. 

Vierailija
40/40 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oman tutkimukseni tulos: Ihmiset, joilla on hyvät puhujanlahjat omaavat myös hyvän käsialan. 

Ihmiset jotka osaavat piirtää ja ovat taiteellisesti lahjakkaita omaavat kauniin käsialan. Heillä on myös erinomainen visuaalinen muisti