Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaa syysmasennukseen?

Vierailija
19.09.2013 |

Nyt on edessä pitkä pimeä syksy, ja ahdistaa jo etukäteen. Joka vuosi kärsin kaamosmasennuksesta, vaikka käytössä on kirkasvalolamppu, syön d-vitamiinia yms. Jo tässä vaiheessa väsyttää aivan hirveästi ja olo on alakuloinen, ja tästä se vaan pahenee :(

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjääkö kuoriasulla kunnon vesisateessa kastumatta? Onko jollain kokemusta? Kuinka paljon se eroaa tuulipuvusta? Jos sataa koko tunnin lenkin reippaasti vettä tai jos saa niskaan kunnon rankkasadekuuron niin eikö niistäkin tule läpi sellainen? Olisi kyllä ihanaa antaa pitkät kurjalle säälle ja lähteä ulos sateen ropinaan jos ei tarvitsisi välittää kastumisesta.

Vierailija
22/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:41"]

Ulos pääsee milloin vaan, asianmukaiset vaatteet ja sateenvarjo handuun jos ruma ilma. Aina voi lähteä ulkomaille lämpimään, lukea hyvää kirjaa, tavata ystäviä, leipoa, kokata huvikseen, tehdä kunnon suursiivous lattiasta kattoon.

[/quote]

ulos pääsee, tai jopa joutuu koiran kanssa. Ollapa vettäpitävät kengät, mun kipeillä jaloilla ei kumisaappailla kävellä mihinkään.

Ulkomaille ei ole varaa mennä.

Lukea ei aina jaksa, leipominen ja kokkaaminen lihottaa kun ei osaa jättää herkuttelua vain pikkumurusiin.

Tavata ystäviä, heti kätevästi 200 kilsan päässä kaikki.

Ja siivoan joka päivä, ei suursiivous kamalasti innosta.

Tylsää ja yksinäistä. Nyt menee kai lauantai iltaan ennekuin puhun sanaakaan aikuiselle ihmiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KirkkoSisko" time="19.09.2013 klo 16:41"]

Olisikohan sinun mahdollista säästää rahaa jostain niin että saisit pian hankittua itsellesi goretex-asun, jos kerran tuo asia vie sinulta ulkoilun ilon.

[/quote]

Jos nämä todella pitää reippaankin vesisateen ja mahdollistaa ulkoilun kastumatta niin aion ehdottomasti säästää ja selättää sateen. Kastelkoon sitten sade kuoriasun läpi  jos pystyy:-)

Vierailija
24/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KirkkoSisko" time="19.09.2013 klo 16:41"]

Olisikohan sinun mahdollista säästää rahaa jostain niin että saisit pian hankittua itsellesi goretex-asun, jos kerran tuo asia vie sinulta ulkoilun ilon. Mikäli olet vähävarainen, jos vaikka jättäisit jotain muuta hankkimatta parin viikon ajan, kuten herkkuja, lehtiä, limpparia, kahviloissa käymistä tms, saattaisit saada kerrytettyä asun verran.

[/quote]

Voi jesta että naurattaa, pikkasen on kultalussikainen kadottanut realiteetit :D

Luulet että parissa viikossa nuo väliin jättämällä ostetaan joku goretex-puku? Luulet että vähävarainen ostelee sellaisella summilla kahvia kuppiloista ja lehtiä :D voi luoja, kyllä säälittää.

Vierailija
25/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajatella, että on jalat joilla kävellä. Pääsee uloskin omin avuin syysruskaa ihailemaan ja vetämään raitista ilmaa keuhkoihinsa. Siis kun on ne jalat!

Katsos, sodan uhreja esim. Syyriassa on valtavasti joilla ei ole jalkoja/käsiä. Ei pääse lenkille, kun ei ole raajoja joilla kävellä. Eikä pääse ruskaa ihailemaan, kun sitäkään ei ole. Ei pääse puhdasta ilmaakaan hengittämään, edes sitä ei ole.

Mietihän näitä: Ehkä huomaat, että lähes onnellinen olet. Tsemppiä !!!

T. Kiitollinen ulkoileva ex-masennuspotilas, juuri lenkille lähdössä :)

Vierailija
26/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ajatella, että on jalat joilla kävellä. Pääsee uloskin omin avuin syysruskaa ihailemaan ja vetämään raitista ilmaa keuhkoihinsa. Siis kun on ne jalat!

Katsos, sodan uhreja esim. Syyriassa on valtavasti joilla ei ole jalkoja/käsiä. Ei pääse lenkille, kun ei ole raajoja joilla kävellä. Eikä pääse ruskaa ihailemaan, kun sitäkään ei ole. Ei pääse puhdasta ilmaakaan hengittämään, edes sitä ei ole.

Mietihän näitä: Ehkä huomaat, että lähes onnellinen olet. Tsemppiä !!!

T. Kiitollinen ulkoileva ex-masennuspotilas, juuri lenkille lähdössä :)

Vierailija
27/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks, kun tuli tää nyt kahteen kertaan. Kai tuon voi lukeakin kahteen kertaan!:D Tarkoitukseni on kannustaa sinua näkemään valoisia puolia omassa elämässäsi. Meillä suomalaisilla on varmasti aihetta kiitollisuuteen ihan joka päivä, näin syksylläkin! Ja nyt tämä ex-masentunut lähtee kauppaan ja laittaa repun selkään. Ei sada vettä ja on täysikuu, jeeeeee !!!:D:D:D

Vierailija
28/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja olikin tullut, kiitos! Ulkoilen melkein joka päivä ja se vähän auttaa, mutta silti uuvuttaa. Ehkä tosiaan vain yritän hyväksyä sen, että syksyisin käyn puoliteholla.

ap

Vierailija
29/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttamalla jonnekkin missä paistaa aina

Vierailija
30/39 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omega3, monivitamiini ja D-vitamiini ja päälle saliharjoittelua. On se kovaa aikaa silti :(

Vierailija
31/39 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eikö aikuiset ihmiset enää tiedä mikä on sadetakki ja housut??
Ei taatusti tule läpi ja lämmintä vaan tarpeeksi alle. Mikään tuulipuku ole sadetta varten vaikka on kuinka vettähylkiväpinta se meinaa korkeintaan sitä ettei esim. metsässä tarpoessa märät oksat kastele hihoja jne.

12; Itse ainakin olen vienyt vaunuja ja sateenvarjoa JA koiraa.

Vierailija
32/39 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jaksa lukea koko keskustelua, mutta se mikä minulle auttaa, on talvi.

Vierailija
33/39 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole auttanut muu kuin Valkeen kirkasvalo, se korvavalo. Olen käyttänyt nyt useamman vuoden eikä ole ollut enää masennuksesta tietoakaan. Mulla oli resepti mielialalääkkeelle, mutta ei ole tarvinnut käyttää tuon korvavalon aloituksen jälkeen. Suosittelen kokeilemaan.

Vierailija
34/39 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut tässä viestiketjussa selvitä mikä auttaa syysmasennukseen.. Alkoi keskustelu ulkoilusta ja vaatteista. Kaikilla ei todellakaan ole varaa mihinkään erikoisiin vaatteisiin. Ulkoillaan niillä mitä on. Ja syysmasennus on todellinen olotila eikä mitään kuvittelua. Ei todellakaan JAKSA lähteä mihinkään. Ei välttämättä ole niitä ystäviä ja sukulaisia joiden kanssa kokoontua ja pitää hauskaa. Ei asiat ole aina niin yksinkertaisia miltä joistakin näköjään tuntuu. On vain yritettävä kestää päivästä toiseen. Joku kirjoitti että "Jos hyväksyisit että olet alakuloinen ja saamaton, vaatimatta itseltäsi pirteyttä, saattaisi olla, että masennuksen koura hellittäisikin." Tuo kuulostaa todella hyvältä, mutta lasten kanssa sitä vaan yrittää parhaansa ja olla pirteä. Samoin töissä. Masennus ja huonotuulisuuskin kun tarttuu helposti toisiin ihmisiin. Mutta yritetään parhaamme ja selvitään taas tästäkin kaamoksesta.

Vierailija
35/39 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varaa goretex-asuun, halpahalleissa myydään euron kertakäyttösadetakkeja. Kävellessä sellainenkin suojaa jo huomattavasti paremmin kuin pelkkä tuulipuku juuri niitä helpoiten kastuvia kohtia. Kun laittaa käytön jälkeen henkariin kuivumaan, ne kestävät pitkään käytössä. Sadeasuja saa esim. kirppiksiltä ja huuto.netistä aika edullisesti käytettynä, jos ei ole uuteen varaa. Käytettyä ostaessa kannattaa ehkä suosia perinteisempiä malleja - uudenaikaiset pinnoitetut eivät välttämättä usean pesun jälkeen enää kestä sadetta kovin hyvin.  Ihan ok halvempia malleja saa kyllä muutamalla kympillä uutenakin, niissä ei ehkä ole superominaisuuksia tai trendikkäin ulkonäkö, mutta vettä pitävät kuitenkin.

Mulla on nyt ekaa syksyä koira ja kun on ollut pakko liikkua ulkona, on mieli pysynyt paljon parempana. Vettä pitävän ulkoilutakin sain lainaan äidiltäni. Lisäksi olen syönyt pellavaöljyä ja reilusti d-vitamiinia, minusta tuntuu että nuo ovat selkeästi auttaneet, välillä kun unohtuivat oli olo ihan erilainen.

Ja yrittänyt vaan hyväksyä sen, että syksyllä olen vähän erilainen, sisäänpäinkääntyneempi, hitaampi ja vähemmän jaksava kuin kesällä. Nyt on sellaisten projektien aika, joita voi puuhastella yksin kaikessa rauhassa. Enemmän pohdiskelun kuin tekemisen ja verkostoitumisen aika - syksyllä voi kypsytellä siemeniä niihin juttuihin, jotka toteutuksessaan puhkeavat kukkaan myöhemmin kevään tultua. Tai ihan vaan lepäilyn, että jaksaa hoitaa työt ja muut pakolliset jutut. Luonnossakin on vuodenkiertonsa, ei ihmiseltä voi odottaa, että hän olisi sama vuoden ympäri. Syksystä voi nauttia, kun ei yritä tehdä siitä väkisin kesää tai olla itse kuin kesällä. Näillä olen pärjäillyt aika hyvin. Työssä ja läheisille jaksan hymyillä, kun karsin muuten kaikenlaisia velvollisuuksia saadakseni aikaa myös ladata akkuja yksin ja nauttia hiljaisuudesta.

Vierailija
36/39 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelänmatka, kenellä varaa on.

Vierailija
37/39 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 15:35"]

"En ole ikinä kokenut minkäänlaisia masennuksia"

"en oikein usko tällaisiin syysmasennuksiin." 

[/quote]

ah, tätä ironiaa...

Vierailija
38/39 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina jaksa vertailla (miksi pitäsi) omaa elämää muihin, se ei ole oikein ja vaarallistakin se on. Kysyjälle et mee vaikka kampaajalle, manikyyriin, tms. hoidattaa itseäs, osta jtk kivaa.

Vierailija
39/39 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaviiniä, hyvää ruokaa, ystäviä, kirkasvaloa päivällä, joskus mäkikuismakin on auttanut. Lämpimät vaatteet, sillä vihaan palalemista ja olen palellessani aina tosi pahalla tuulella. Liikunta auttaa toki myös, itse en valitettavasti pääse liikkumaan niin paljon kuin haluaisin nivelvaivani takia.

Koitan ajatella ihmisistä ja asioista positiivisesti - ehkä AV-tauko auttaisi siinä ;)

Jaksamista syksyyn AP!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi