Minunkin mielestäni pyöräilykypärä on pöljän näköinen
mutta se ei ole minulle este, käytän sitä silti.
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:59"]
Moniko on täysi-ikäisenä oikeasti tarvinnut sitä kypärää? En tiedä ensimmäistäkään, joka olisi lapsuusajan jälkeen selvinpäin normaaliliikenteessä kaatunut pyörällä niin, että päähän olisi sattunut. Ihan varmasti on hyödyllinen kapine, jos joskus kaatuu. Se jos on vaan aika kaukaa haettu.
[/quote]
Yritin löytää tilastoa, mutta äkkiseltään ei suoraan löytynyt tähän asiaan taulukkoa. Omalta kohdalta tiedän yhden tapauksen. Aikuinen mies kaatui ja löi päänsä pahasti kiveen. No lopputulos ei ole mukavaa katseltavaa. Siihen loppui loistava työura ja elämä on muutenkin melko hankalaa nykään.
Toinen tapaus on kypärän käyttäjästä, jonka pää olisi todennäköisesti melko pahassa kunnossa ilman kypärää.
Jos tuolla tavalla ajattelee, niin miksi käytetään turvavöitä? Koskaan en ole joutunut tilanteeseen, jossa turvavöitä olisi tarvittu. Vakuutuksiakaan en ole koskaan joutunut käyttämään. Silti niitä on maksettu vuosikymmeniä. Koskaan ei ole ollut tarvetta moottoripyöräkypärälle, mutta siltikään en ikinä ajaisi ilman kypärää.
Iso osa pyöräilijöistä ei varmasti ikinä tarvitse kypärää, mutta minä en viitsi ottaa riskiä. Kypärät ovat melko edullisia ja kuitenkin turvaavat melko arkaa kohtaa kropassa.
[/quote]
käytitkö itse jo ennen nämä onnettomuudet?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 17:32"]
Koomisempaa näkyä ei olekaan kuin av-mamma reippaissa ulkoiluvaatteissa naama punaisena ja kypärä päässä polkemassa. Kaiken kruunaa vielä turvaliivi.
[/quote]Joo, kyllä sellainen soffalla röhnättävä mätisäkki korkkarit jalassa ja papiliotit päässä on paljon fiinimmän näköinen.
Pyöräilykypärä näytti hassulta joskus 80-luvulla, ei enää sen jälkeen.
itse en ehkä istuisin nyt täällä jos en olisin käyttänyt kypärä. eli mileummin ruma potta päässä kun ilman
no miksen voisi katsoa merkkimalli - koska minua ei kiinnosta katsoa. Mene ihan itse kauppaan ja osta sellainen kypärä joka sopii omaan päähäsi. kaupat on täynnä hyviä kypäriä, en minä osaa tässä auttaa että mikä sinun päähäsi sopii.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:18"]
Kypärää käyttämätön ei pelkästään näytä tyhmältä vaan on tyhmä.
Asiahan on niin päin että jos joku ajaa kypättä, niin tulee heti mieleen että siinä joku wt on menossa kaljalle tai krapuloissaan asioille, kun ei voi ajaa autoa.
Työmatka- ja kuntopyöräilijät paljolti käyttää kypärää.
[/quote]
Kuntopyöräilijät? En tiennytkään että kun poljen olohuoneessani kuntopyörää, että siinäkin pitäisi käyttää kypärää. Ei ainakaan kuntosalin kuntopyörällä kenelläkään ole kypärää päässä. Taidat nyt vähän kusettaa?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 11:52"]
Kuntopyöräilijät? En tiennytkään että kun poljen olohuoneessani kuntopyörää, että siinäkin pitäisi käyttää kypärää. Ei ainakaan kuntosalin kuntopyörällä kenelläkään ole kypärää päässä. Taidat nyt vähän kusettaa?
[/quote]
Oi että, nussi sitä pilkkua vielä hetki lisää, jos vaikka orkku tulis...
Mä näytän kypärä päässä idiootilta, mutta tuskin näyttäisin sen fiksummalta aivot asfaltilla.
En itseäni katsele pyöräillessä, joten siellä päässähän se on, eikä häiritse.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 07:39"]
mutta se ei ole minulle este, käytän sitä silti.
[/quote]
millainen kypärä omistat? merkki malli?
Ajan säännöllisesti 6 kilometrin työpäivän suuntaansa, eli 12km päivässä. Viikoittain tulee tilanteita, että autoilijat tulevat kolmion takaa pyörätien jatkeelle aivan surutta. Pihoilta ajetaan kevyen liikenteen väylälle katsomatta ja aletaan katsoa vasta autotien kohdalla. Jatkuvasti tilanteita, joissa ilman omaa tarkkaivaisuutta törmäisin sääntöjä rikkoviin, itsekkäisiin autoilijoihin.
"Eihän aikuinen nyt pyörällä kaadu"-asenteen omaavat ihmisetkään ei fysiikan laille voi mitään. Auto on isompi ja noihin tilanteisiin ei aina voi reagoida. Onneksi olen selvinnyt kolareitta, mutta kypärästä en luopuis, meni tukka miten tahansa
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 06:19"]
Ajan säännöllisesti 6 kilometrin työpäivän suuntaansa, eli 12km päivässä. Viikoittain tulee tilanteita, että autoilijat tulevat kolmion takaa pyörätien jatkeelle aivan surutta. Pihoilta ajetaan kevyen liikenteen väylälle katsomatta ja aletaan katsoa vasta autotien kohdalla. Jatkuvasti tilanteita, joissa ilman omaa tarkkaivaisuutta törmäisin sääntöjä rikkoviin, itsekkäisiin autoilijoihin.
"Eihän aikuinen nyt pyörällä kaadu"-asenteen omaavat ihmisetkään ei fysiikan laille voi mitään. Auto on isompi ja noihin tilanteisiin ei aina voi reagoida. Onneksi olen selvinnyt kolareitta, mutta kypärästä en luopuis, meni tukka miten tahansa
[/quote]
Minulla kanssa ongelmana nämä pihoista tulevat, kun tulevat sellaisist kongeista talojen takaa. Täydellä vauhdilla ajetaan jalkakäytävä/pyörätieyhdistelmälle, en tajua etteivät ajattele että siinä voi olla sekä pyöräilijöitä että jalankulkijoita. Pahin läheltäpiti-sattui kun skootterityttö kääntyi takaani talon pihaan kovalla vauhdilla, pysähdyin kyllä sanomaan tytölle että sun pitää väistää pyörätiellä olijoita. Ei sanonut mitään, tuijotti vaan kanamaisesti.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 14:59"]
Moniko on täysi-ikäisenä oikeasti tarvinnut sitä kypärää? En tiedä ensimmäistäkään, joka olisi lapsuusajan jälkeen selvinpäin normaaliliikenteessä kaatunut pyörällä niin, että päähän olisi sattunut. Ihan varmasti on hyödyllinen kapine, jos joskus kaatuu. Se jos on vaan aika kaukaa haettu.
[/quote]Kuinka monelle on aikuisiällä ollu haittaa pyöräilykypärän käytöstä? Pari verkaraa on joskus meninannu kuristua niihin kuin on menny kypärä päässä johonkin kiipeilytelineeseen ja jäänys siitä roikkumaan. Aikuiseille en moista kuuleenni tapahtuneen tuollaista.
Tuttavapiiristä kyllä löytyy montakin jotka ovat aikuisena kaatuneet pyörällä ja loukannet paikkojajaan (sormia, kasvoja ja hampaita, solisluu). Tosin kukaan ei ole kuollut eikä vammautunut päästään.
Aika usein pyöräilyonnettomuuksien yhteydessä poliisi mainitsee että kypärä luultavasti esti suremmat vahingot. Eihän ne viitsi kuolitapauksen jälkeen mainita että kypärä olisi pelastanut.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 15:11"]
Koomisempaa näkyä ei olekaan kuin av-mamma reippaissa ulkoiluvaatteissa naama punaisena ja kypärä päässä polkemassa. Kaiken kruunaa vielä turvaliivi.
[/quote]Joo, kyllä sellainen soffalla röhnättävä mätisäkki korkkarit jalassa ja papiliotit päässä on paljon fiinimmän näköinen.
Pyöräilykypärä näytti hassulta joskus 80-luvulla, ei enää sen jälkeen.
[/quote]
silloin oli styroxipottat
Kaikki tukkansa puolesta pelkäävät! Ruotsalainen Hövding on tuonut markkinoille kypärän, joka näyttää kaulahuivilta. Onnettomuustilanteessa kauluksesta pomppaa esiin airbag kuten autoissa. Miinuksena hinta (400 e) ja kertakäyttöisyys, plussana hyvä ulkonäkö ja vapaa kampaus. ;)
http://a.abcnews.com/images/Technology/ht_invisible_bike_helmet_dm_120821_wg.jpg
Olen lyönyt pääni toisen pyöräilijän tankoon, kun hän tuli kulman takaa yllättäen. Yritimme väistää kumpikin, mutta minä kaaduin hänen pyöränsä eteen Sattui, mutta kypärän kanssa vahinkoa ei tullut. Kypärää taas aloin pitää sen jälkeen, kun auto töytäisi minua. Ei sattunut pahasti, mutta päähän tuli pikku haava, ja se säikäytti.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 12:40"]
Kypärä on niin epäkäytännöllinen, että lakkasin käyttämästä sitä. Ai niin, ja ammattikorkeassa mua kiusattiin kypärän käytön takia.
[/quote]
Ei kannattaisi liikkua amisten seurassa. Juntit kun keksivät kyllä kiusaamista ja nauramista ihan mistä tahansa. Kai sinua kiusattiin myös, jos menestyit liian hyvin kokeissa?
[/quote]
Ammattikoulu ja AmmattiKORKEAkoulu on kaksi ihan eri asiaa :D
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 10:42"]
hmm, kypärä päähän vaan.
nyt alkaa lehdetkin putoavan puista ja ne on aika liukkaat
[/quote]
sekin on totta. Kun puunlehtiä kasaantuu senttien kerros asfaltin päälle ja ne mytii siinä muutaman viikon, niin liisteri on valmis. Meilläpäin on pari tuollaista limaränniä joissa on tosi hankala ajaa syksyllä. Että kuivaa syksyä toivon.
ja ei, en mene tutkimaan kypäräni merkkiä. Monta hyvää mallia löytyy kaupoista.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 09:42"]
Mikä turvalaite tai -vaate on ihan aidosti tyylikäs?
[/quote]
Ratsastuskypärä!
Tai turnajaishaarniska!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 10:42"]
hmm, kypärä päähän vaan.
nyt alkaa lehdetkin putoavan puista ja ne on aika liukkaat
[/quote]
sekin on totta. Kun puunlehtiä kasaantuu senttien kerros asfaltin päälle ja ne mytii siinä muutaman viikon, niin liisteri on valmis. Meilläpäin on pari tuollaista limaränniä joissa on tosi hankala ajaa syksyllä. Että kuivaa syksyä toivon.
ja ei, en mene tutkimaan kypäräni merkkiä. Monta hyvää mallia löytyy kaupoista.
[/quote]
mikset voisi katsoa merkki malli?
Ihan sama. Kun riisun ne ajovarusteet, paljastuu vuosien työmatkapyöräilyn (150 km /vko) tulokset, tiukka perse ja lihaksikkaat sääret. Ja teräksenkova kunto.
[/quote]