Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisäidit: oletteko väsyneitä raskaana olemiseen ja lasten hoitoon?

Vierailija
18.09.2013 |

Katsoin TV1 Inhimillinen tekijä -ohjelman, jossa keskusteltiin Pauliina Rauhalan Taivaslaulu -kirjasta ja paljon muustakin. Mukana keskustelussa oli 3 lestadiolaistaustaista naista ja esiin nousi mm. se, että uupumuksesta ja muista negatiivisista tunteista ei naiset uskalla puhua kuin suljetuilla foorumeilla. Miksi jatkuvaan raskaana olemiseen ja ison lapsikatraan hoitoon liittyvistä negatiivista asioista ei uskalleta puhua?

Mitä mieltä olette Taivaslaulu -kirjasta?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en arvosta lestadiolaisia.

Vierailija
42/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:56"]

Ei se ole kyse siitä riittämisestä niin kuin keskimäärin ihmisillä. Otetaan lapsi vastaan ja pidetään siitä huolta, jos sellainen lahjaksi suodaan. Varmaan voi monella olla sellainen olo, ettei niitä välttämättä tarttisi lisää tulla tai ainakaan ihan heti, mutta mieli onneksi muuttuu matkan varrella.

[/quote]

Eli mieli muuttuu pakon edessä? Ei se nyt kauhean auvoiselta kuulosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:59"]

Vastasiko joku nyt oikeasti lestadiolainen millä te elätte? Vaikka lapsilisää tulisi useampi tonni kuussa ei se varmaan riitä edes ruokaa. Ostatteko vaatteita kirppareilta? Entä lelut ja harrastevälineet? Syödäänkö teillä halvinta ranskanpullaa? Onko teillä useampi pesu-ja astianpesukone? Entä sähkö- ja vesilaskut? Taatusti isommat kuin "normaalinkokoisessa" perheessä.

[/quote]

Lestadiolainen kolmen lapsen äiti, upea iso omakotitalo kaupungissa, itse vasta aloittanut työelämässä, yhteenlasketut nettotulot n. 3500 euroa. Elämme vaatimattomasti, vaatteet kirpparilta,autolla ajo minimissä, kotimaanmatkailua pienellä budjetilla, edulliset harrastukset, tarkkana ruokahankinnoista, kasvatetaan itse, marjastetaan paljon, kytätään tarjouksia, leivotaan ja kokataan itse. Seurataan sähkön ja veden kulutusta, nautitaan siitä mitä on, vietetään aikaa lasten kanssa, tehdään kaikki mahdollinen itse.

Ollaan rakennettu itse. En laukkaa manikyyrissä, kosmetologilla enkä kampaajalla, ei ole kallista kuntosalijäsenyyttä, ulkomaanmatkoja ja hienoa autoa, merkkivaatteita. Koti ja perhe, lapset tärkeintä.

Uupumusasia on tärkeä asia, koskettaa useita. Itse olen ollut uupunut muista syistä kuin lastenteostatms. Meille ei tule lasta hetkiseen.

Vierailija
44/48 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi myös julkisuudessa aina kertoa kuinka montaa perhettä nämä asiat koskevat , sillä Suomessa on todella vähään perheitä joissa yli 10 lasta . Ei tainnut olla edes tuhatta perhettä. 

Minusta on loukkaavaa, että jos joku kirjoittaa että " eivät hoida lapsiaan hyvin"

Kun minun naapurissani sattuu asumaan melko montakin perhettä, jossa lapsista ei todellakaan huolehditaan, niin voinko vetää johtopäätöksen, että KAIKKI ei lestat hoitavat lapsensa huonosti?

Voinko lähteä julkisuuteen puhumaan äideistä jotka tappavat lapsensa ( vaikkapa myöhäisabortti) ja tämän vuoksi kärsivät henkisistä traumoista? 

Useitahan heitä on painostettu / kehotettu tekemään abortti vaikkapa vaikeavammaisen lapsen vuoksi. Mutta toki saaneet itse valita..? 

Itse toivoisin, että niin kauan kuin Suomessa hoidetaan lapsettomuushoitoja yhteiskunnan varoilla, kun lasta ei enää tahdota saada kun on tullut ikää niin paljon, niin kauan kuin Suomessa hoidetaan sukupuolitaudit, AIDS , alkoholistit, erojen aiheuttamat repivät ihmissuhteet yritetään korjata perheneuvoloisAa jne. 

Niin niin kauan suurperhe ei ole se suurin ongelma .

Vierailija
45/48 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kohta kymmenen lapsen äiti ja ihmettelen näitä puheita kuinka pienet vauvaa lukuunottamatta eivät saa syliä ja huomiota. Olen kotiäiti, ja minullahan on päivät pitkät aikaa keskittyä näihin pieniin kun isommat ovat koulussa. Luulen että minulla on heille enemmän aikaa kuin monilla työssä käyvillä kahden lapsen vanhemmilla.

Vierailija
46/48 |
18.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäisin aika abortille on Suomessa on 24vko, jolloin keuhkot eivät ole vielä kehittyneet. Edes normaalisti kehittynyt sikiö ei vielä hengitä, saatika sitten abortoinnin kohteeksi joutunut  hyvin vaikeasti kehityshäiriöinen. Joissakin muissa Euroopan maissa kehityshäiriöistä tehtävän abortin saa tehdä ihan loppuun asti. Näissä tapauksissa sikiö tainnutetaan jo kohdussa. Ennen tälläistä todella myöhäistä aborttia, on kuitenkin jo todennettu että lapsi ei ole elinkelpoinen.  Esim trisomia 18 tai 13, kehityshäiriöt joissa sikiöltä puuttuu sisäelimiä tai raajoja...

Kuten joku jo kirjoitti, raskaus on myös riski äidin terveydelle. Jos siis tiedetään, että sikiö tulee kuolemaan viimeistään 2min synnytyksen jälkeen, miksi ottaa riski ja jatkaa raskautta? Tällaisten tapausten abortoiminen aikaisin on vaikeaa, sillä mitä pidemmällä kehitys on, sen varmemmin voidaan sanoa sikiön kärsivän jostain häiriöstä. Pelkän epäilyksen perusteella myöhäisiä abortteja ei saa, vaan diagnoosiin tarvitaan jopa useampi varmennus tai useampi lääkäri. 

Vierailija
47/48 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 12 lasta,olen ollut raskaana koko avioliiton ajan lähes joka vuosi ja ikää on vasta 31vuotta ja odotan nyt kaksosia 

ihanaa olla raskaana se on naisen tehtävä enkä vanhaksipiiaksi taho

mies on töissä aina joka kuuluukin olla

isommat lapset hoitaa pieniä niin se menee eikä siitä palkkaa makseta.

kotiäitiys on parasta

Vierailija
48/48 |
03.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi