Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisäidit: oletteko väsyneitä raskaana olemiseen ja lasten hoitoon?

Vierailija
18.09.2013 |

Katsoin TV1 Inhimillinen tekijä -ohjelman, jossa keskusteltiin Pauliina Rauhalan Taivaslaulu -kirjasta ja paljon muustakin. Mukana keskustelussa oli 3 lestadiolaistaustaista naista ja esiin nousi mm. se, että uupumuksesta ja muista negatiivisista tunteista ei naiset uskalla puhua kuin suljetuilla foorumeilla. Miksi jatkuvaan raskaana olemiseen ja ison lapsikatraan hoitoon liittyvistä negatiivista asioista ei uskalleta puhua?

Mitä mieltä olette Taivaslaulu -kirjasta?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 18:45"]

Minusta on jotenkin ihme perustelu rahan säästymiselle näissä uskovais-keskusteluissa se, että "rahaa ei mene tupakkaan, alkoholiin, manikyyriin, elokuviin...jne". Ihan kuin ei-uskiksilla rahaa sitten palaisi viinaan ja tupakkaan ja kampaajalle huimia summia, jollon ei ole varaa asua hulppeissa taloissa.

Newsflash: On paljon ei-uskovaisia, jotka ei myöskään juo, polta tai laita rahaa itseensä. Eikä silti pysty pröystäilemään pelkästään keskituloisena isoilla autoilla tai omakotitaloilla kaupunkien keskustoissa.

Itseasiassa jos tarkkoja ollaan, tupakanpoltto on koko ajan vähenemään päin, lähinnä wt:t vetää posket lommollaan imuputkea. 

Kuten joku tuolla ylempänä kirjoittikin, suhteessa normiperheen kulutukseen lestadiolaiset tuskin säästää juuri yhtään mitään enempää jättämällä "tupakat ja viinat" ostamatta.

[/quote]

Olen töissä akateemisella, naisvaltaisella alalla. Työkaverit käyvät 90% säännöllisesti kampaajalla värjäyttämässä hiukset, suurimmalla osalla on upeat kynnet ja joka päivä hyvät, laadukkaat vaatteet. Kyllä ne syö rahaa ainakin tilkkasen, turha kiistää. Ei toki ole ainoa syy miksi lestoilla on vara elättää iso perhe. Suurin syy pärjäämiselle on kuitenkin ahkeruus. Kaikilla elämänalueilla. Ei kaikki, mutta suurin osa.osa ei pärjää mitenkään, osa rimaa hipoen.

Vierailija
22/48 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole ainuttakaan perhettä jossa kaikki 16 lasta saisivat yhtäaikaa lapsilisää. Näin kertoo tilastokeskus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tosiaankaan hoida lapsiaan yhtä hyvin kuin muut. Olen nähnyt näitä tapauksia, kun toisella kymmenellä oleva tyttö (se tosiaan on aina tyttö eikä poika) vahtii viittä pienempää sisarusta. Voi olla vauvakin siinä mukana. Vauva jätetään vaunuihin nukkumaan ja lähdetään porukalla johonkin kauemmas leikkimään. Parivuotias käy välillä (jos sattuu muistamaan) katsomassa nukkuuko vauva. Kyllä ne lapset monesti ovat aika lailla oman onnensa nojassa ja tuurilla selviävät.

Vierailija
24/48 |
19.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 23:48"]

Suomessa ei ole ainuttakaan perhettä jossa kaikki 16 lasta saisivat yhtäaikaa lapsilisää. Näin kertoo tilastokeskus. 

[/quote]

Onko joku oikeasti saanut 16 lasta vuoden ikäeroilla? Ei taida olla mahdollista.

Vierailija
25/48 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla minusta hyvä suora kysymys vailla ennakko - oletusta. 

Te jotka keskustelette asian vierestä tehkää oma aloitus. 

Aloittajalle:  

olen 14- lapsen onnellinen äiti. Olen ollut valtavan väsynytkin välillä, mutta en koskaan niin että elämänhallinta olisi järkkynyt . Uskon kuitenkin , että väsymyksen syyt voivat olla monia muitakin asioita kuin lapset. 

Uskon , että usko on tuonut elämään turvaa ja rauhaa. Usko on vaikuttanut elämääni niin, että ei ole alkoholin tuomia ongelmia, riidat on sovittu ja unohdettu, ei ole avioeron aiheuttamia taakkoja jne. 

Koen että usko on suojannut paljolta pahalta . Usko myös antaa elämään tasapainoisuutta, suuri perhe rytmiä arkeen joka on lapselle hyväksi.

Omien havaintojeni mukaan myös perheissä keskustellaan paljon lasten kanssa, mikä ei ole itsestään selvyys. 

Näissä julkisuudessa olevissa keskusteluissa keskitytään melko pieneen ryhmään äitejä ja siksi ihmettelen, että mikä tarkoitusperä näillä jutuilla on? Jokainen äiti toki on liikaa, mutta mielisairaaloissa on huomattava määrä muita kuin lest. Äitejä. Tämä olisi hyvä muistaa tuoda esille keskusteluissa. 

Keskustella toki saa mutta jos keskustelun, kirjojen jne. Tarkoitusperä näkyy iltapäivälehtien lööpeissä otsikkona : lestadiolaisäitien vaiettu ... Jne. Niin eikö tämä ole melkolailla leimaavaa?

Itse toivoisin keskusteluun vähän kauaskatseisempaa otetta. Elämä ei ole vain viisi - 10 vuotta. Sitä ei pysty mitenkään ymmärtämään kuinka suuri lahja lapset ovat, jollei heitä ole. Kun katson lasteni riviä , en tiedä maailmasta yhtään mitään mihin heidät vaihtaisin . Rahaan? Valtaa?

Voisin todeta , että mitään ei saa ilmaiseksi , paljon on kahlattu yhdessä puolison kanssa, mutta mikä on palkka ? Yhteinen rakkaus , yhteinen onni, yhteiset jaetut asiat. 

Usein kysytään miten mukamas aikasi riittää kaikille . Ei se riitäkään, mutta se on ihmeellinen asia, että rakkaus-rakkaus, se kasvattaa aina uutta rakkautta . 

Usein meille isonperheen äideille suurimpia taakkoja ovat ympäristön tuomat paineet, epäluulot. Terveydenhuollossa vaikkapa synnytyslaitokselle mennessä olen joutunut kirjoittamaan toive kohtaan: pyydän ihmisarvoista kohtelua suuresta perheestäni huolimatta. Ehkäpä tämä kertoo jotakin... 

Vierailija
26/48 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ei ole ollenkaan totta etteikö negatiivisista tunteista puhuttaisi. Niist puhutaan kyllä, mutta ei julkisesti. Niist puhutaan paljonkin, sellaisten kanssa joilla on jotain samaa kokemusta. Vertaistukea.

Vierailija
27/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:13"]

Olen lestadiolainen neljän lapsen äiti, vanhin 9v ja nuorin vauva. Ja kyllä, olemme molemmat väsyneitä tähän vauva-arkeen, eikä meille varmaan enää koskaan tule vauvaa. Haluan elämältä muutakin kuin jatkuvaa raskaana olemista ja vauvan hoitoa.

[/quote]

Pyydä apua kunnalta tai ystäviltä. Käykää väillä pienillä lomilla esim.kylpylä tai srk.n leireillä. Kyllä ne antavat voimia ja iloa arkeen. Toivoin jaksamista Sinulle. nimimerkillä. 6 lapsen äiti 

Vierailija
28/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota olen myös ihmetellyt, että lestadiolaisilla on valtavan isot ja varustellut talot ja äiti aina lomilla. lapsilisillähän kyllä pääsee palkoille, eli paljon ei häviä vaikka työssä kävisi vain kääntymässä ja tienaamassa korkeammat päivärahat ja sitten taas lomille.

Vierailija
29/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:22"]

Tuota olen myös ihmetellyt, että lestadiolaisilla on valtavan isot ja varustellut talot ja äiti aina lomilla. lapsilisillähän kyllä pääsee palkoille, eli paljon ei häviä vaikka työssä kävisi vain kääntymässä ja tienaamassa korkeammat päivärahat ja sitten taas lomille.

[/quote]

Hohhoijaa. Lapsilisät eivät KOSKAAN kata kaikkia kustannuksia mitä lapsesta tulee. Eikä niiden pidäkään. Ne ovat "lisä" lapsen elämään.

Vierailija
30/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonvapaus on nyt hieman eri tasolla oleva asia kuin lahkolaisuus, jonka sisäiset säännöt alistavat ja vievät ihmisarvon.

Lestadiolaisuus on ääriuskonnollinen lahko. Henkistä väkivaltaa ylläpitävä yhteisö, joka tulisi lailla kieltää. Lasten hyväksikäytöt, naisten itsemääräämisoikeuden riistäminen ovat vain pari asiaa, joita kyseinen lahko ylläpitää

Vierailija
31/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:29"]

Uskonnonvapaus on nyt hieman eri tasolla oleva asia kuin lahkolaisuus, jonka sisäiset säännöt alistavat ja vievät ihmisarvon.

Lestadiolaisuus on ääriuskonnollinen lahko. Henkistä väkivaltaa ylläpitävä yhteisö, joka tulisi lailla kieltää. Lasten hyväksikäytöt, naisten itsemääräämisoikeuden riistäminen ovat vain pari asiaa, joita kyseinen lahko ylläpitää

[/quote]

Taitaa olla taas varsinainen asiantuntija äänessä. 

Vierailija
32/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 16 lapsesta lisä on yli 2800 e kuussa. Ja ei, menot eivät kasva samassa suhteessa lasten määrän kanssa.

Vierailija
33/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:40"]

Esim. 16 lapsesta lisä on yli 2800 e kuussa. Ja ei, menot eivät kasva samassa suhteessa lasten määrän kanssa.

[/quote]

16 lapsen perheen voi hädin tuskin ruokkia tuolla summalla. Jos pitää asua, uketua, harrastaa ja kouluttautua niin tarvitaan 20 000 lisää.

Lapsilisä ei KENELLÄKÄÄN kata lapsen kustannuksia muuta kuin maksimissan ekat rintaimetetyt kuukaudet.

Vierailija
34/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "aina uutta vauvaa" haluavat haluavat vauvaa a.siksi kun ei tarvitse mennä sinne kuntosalille vaan saa jatkaa plösönä kun on raskaana tai imettää koko ajan. b. Jos ikä alkaa painaa niin uusi vauva antaa nuoruusstatusta ts. nainen on sen ikäinen kun hänen lapsensa ovat. c. Luopumisen tuskaa lapsen vauva-ajasta hoidetaan hankkimalla uusi vauva vaikka isompi jää sitten vaille kasvutukea.

Vierailija
35/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen ollut väsynyt - eikö kaikkia ihmisiä yleensä esim. iltaisin väsytä? ;) Unettomuusongelmia ei todellakaan ole ollut! Mutta lastenhoidosta olen aina nauttinut ja tuntenut jokaisesta lapsestani iloa. Vauva on aina ihmeellisen ihana, ja sitä tulee tietysti hehkutettua kaikille - ei vissiin sais, kun se näköjään herättää pahaa mieltä ja närää... Kaikki eri ikäiset lapseni, joita on seitsemän, tuntuvat rakkailta ja tärkeiltä. Samoin oma aviopuoliso on rakas, jos voisi kuvata, että päivä päivältä rakkaampi.

mun elämässä ei ole mitään säälimistä. Mutta on mua anoppi ja oma äiti säälinyt ja auttaneet lastenhoidossa, lähetelleet lahjoja, tukeneet kaikin tavoin. :D En  tunnista siis tuota, ettei tyttäriä saa sääliä -väitettä. 

Mun elämä on ollut arvokasta ja hyvää kaikkina päivinä. Mun elämällä on tarkoitus: haluan pitää huolta näistä aarteistani. Mulla on akateeminen ammatti, mutta työ ei kiinnosta läheskään niin paljon - olen kyllä työssäkin käynyt, että on saaatu se suuri talo rakennettua.;)

joten mun elämänosastani ei tarvi kenenkään huolia. Säästäkää säälinne parempaan tarkoitukseen! :)

Vierailija
36/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lestadiolaiset hoitaa lapsensa vähintään yhtä hyvin kuin valtaväestö jos ei  paremminkin. 

Vierailija
37/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lestadiolaiset hoitaa lapsensa vähintään yhtä hyvin kuin valtaväestö jos ei  paremminkin. 

Vierailija
38/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasiko joku nyt oikeasti lestadiolainen millä te elätte? Vaikka lapsilisää tulisi useampi tonni kuussa ei se varmaan riitä edes ruokaa. Ostatteko vaatteita kirppareilta? Entä lelut ja harrastevälineet? Syödäänkö teillä halvinta ranskanpullaa? Onko teillä useampi pesu-ja astianpesukone? Entä sähkö- ja vesilaskut? Taatusti isommat kuin "normaalinkokoisessa" perheessä.

Vierailija
39/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:05"]

Mitä vikaa niissä vähän isommissa ihanissa pikkusissa on? Miksi niihin ei voi keskittyä kunnolla, vaan pitää aina vaan vääntää se uusi vauva?

[/quote]

Mä olen aina ihmetellyt tätä myös. En vain lessujen vaan kaikkien hyvin suuriperheisten kohdalla. Että vain vauvako on ihana? Että kun lapset kasvavat tiettyyn ikään, ne ei enää kelpaa eikä riitä kun pitää saada se VAUVA?

(Joo, kirjoitin kärkevästi ja tästä nyt varmaan taas moni loukkaantuu. Mutta olen todellakin ihmetellyt tätä asiaa. Kiitos, jos joku viitsii vastata jotenkin muutenkin kuin "olet urpo" -kommenteilla.)

[/quote]

Olen yhdeksän lapsen äiti enkä todellakaan koe, että VAIN vauvat ovat ihania.

Vauvatkin toki sitä ovat, mutta pidän kaikenikäisten lasten ja nuorten seurasta ja nautin kovasti myös aikuisten lasteni kanssa puuhastelusta.

Koen siis kysymyksen aika oudoksi.

[/quote]

Mutta silti tulee aina se tunne, että eivät nämä riitä? Miksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

Vierailija
40/48 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kyse siitä riittämisestä niin kuin keskimäärin ihmisillä. Otetaan lapsi vastaan ja pidetään siitä huolta, jos sellainen lahjaksi suodaan. Varmaan voi monella olla sellainen olo, ettei niitä välttämättä tarttisi lisää tulla tai ainakaan ihan heti, mutta mieli onneksi muuttuu matkan varrella.

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 16:05"]

Mitä vikaa niissä vähän isommissa ihanissa pikkusissa on? Miksi niihin ei voi keskittyä kunnolla, vaan pitää aina vaan vääntää se uusi vauva?

[/quote]

Mä olen aina ihmetellyt tätä myös. En vain lessujen vaan kaikkien hyvin suuriperheisten kohdalla. Että vain vauvako on ihana? Että kun lapset kasvavat tiettyyn ikään, ne ei enää kelpaa eikä riitä kun pitää saada se VAUVA?

(Joo, kirjoitin kärkevästi ja tästä nyt varmaan taas moni loukkaantuu. Mutta olen todellakin ihmetellyt tätä asiaa. Kiitos, jos joku viitsii vastata jotenkin muutenkin kuin "olet urpo" -kommenteilla.)

[/quote]

Olen yhdeksän lapsen äiti enkä todellakaan koe, että VAIN vauvat ovat ihania.

Vauvatkin toki sitä ovat, mutta pidän kaikenikäisten lasten ja nuorten seurasta ja nautin kovasti myös aikuisten lasteni kanssa puuhastelusta.

Koen siis kysymyksen aika oudoksi.

[/quote]

Mutta silti tulee aina se tunne, että eivät nämä riitä? Miksi? Ihan mielenkiinnosta kysyn.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän