Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä vauvalle tulisi olla ostettuna

Vierailija
18.09.2013 |

ennen syntymää? En nyt tarkoita sänkyä,vaunuja, y. isoa tavaraa, vaan lähinnä sellaista pientä,mitä voisi ostaaja olisi oikeasti tärkeää? Esim. mitä apteekista?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumemittari, rään poistaja, talkkia, sinkkivoidetta jne.

Kuumelääkkeitä saa antaa tietyn kilomäärän saavutettua. Tai 3kk?

En tuota enää muista.

Vierailija
2/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nuo talkit ja sinkkivoiteet mitään pakollisia ole.Hyvin olen omieni kanssa ilman pärjännyt. Särkylääkettä, ja sitä mikä auttaa ilmavaivoihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:49"]

ei nuo talkit ja sinkkivoiteet mitään pakollisia ole.Hyvin olen omieni kanssa ilman pärjännyt. Särkylääkettä, ja sitä mikä auttaa ilmavaivoihin?

[/quote]

Joillakin vauvoilla on herkkä iho. Ei siitä haittaa ole vaikka ovatkin ostettu.

Niin no d-tipat, 2vko iässä saa alkaa antamaan. Cuplaton nimistäkö se ilmavaivoihin taisi olla.

Vierailija
4/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvasta. Mun parikuiselle vauvalle ei ole kertaakaan annettu särkylääkettä eikä cuplatonia. Talkkia on kyllä mennyt ihotaipeisiin. t, helpon ja pyöreän vauvan äiti

Vierailija
5/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krääsää ehtii hankkimaan lapsen synnyttyäkin. Jos vaatteet ja vaipat löytyy, niin muuta ei oikein ensialkuun edes tarvitse.

TÄRKEINTÄ olisi valmistautua tulevaan synnytyksenn. Ei kannata lähteä soitellen sotaan, tai sillä ajatuksella että kyllä se kätilö sitten tietää. Siitä seuraa vain ikäviä traumoja ja suru "huonosta" synnytyksestä. Tietoa synnytyksestä ja vaihtoehtoisista kivunlievitysmenetelmistä löytyy esim. täältä. :) http://www.aktiivinensynnytys.fi/

Vierailija
6/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itsellesi terveyssiteitä, liivinsuojia ja imetysliivit (riittävän isot), jos et ole vielä hankkinut. Uimarengaskin saattaa olla kätevä aluksi. Itse jouduin lähettämään miehen ostamaan terveyssiteitä heti sairaalasta tultua, kun en ollut muistanut hankkia...

Vierailija
7/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyl apteekista niitä keittosuolatippoja jotka avaa nenän, Jos maitojäämiä tms. Mitään cuplatonia ei kantsi ostaa kun läheskään kaikki ei sitä tarvii saati että edes auttais, d- vitamiiniä ei heti ees aloiteta ja ekat saa neuvolasta

Vierailija
8/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

bepanthenia, vanulappuja ja puikkoja. miten monet täälä mainitsee d tipat, terveyssiteet liivinsuojat yms. itse ei edes tarvinnut harkita noita kun sai näytteitä jo ennen lapsen syntymää niin paljon että pärjäsi niillä mm postissa, neuvolasta, synnäriltä ja äitiyspakkauksesta..

Vierailija
9/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 12:19"]

Suosittelen kyl apteekista niitä keittosuolatippoja jotka avaa nenän, Jos maitojäämiä tms. Mitään cuplatonia ei kantsi ostaa kun läheskään kaikki ei sitä tarvii saati että edes auttais, d- vitamiiniä ei heti ees aloiteta ja ekat saa neuvolasta

[/quote]

Eipäs saa kaikkialta.

Vierailija
10/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 11:55"]

Riippuu vauvasta. Mun parikuiselle vauvalle ei ole kertaakaan annettu särkylääkettä eikä cuplatonia. Talkkia on kyllä mennyt ihotaipeisiin. t, helpon ja pyöreän vauvan äiti

[/quote]

Ei saa antakaan vielä tuon ikäiselle :)
3kk neuvolassa sitten saa ekan rokotteen ja on hyvä olla särkylääkkeen silloin kaapissa :)

Vierailija
11/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liputan itselle ostamisen puolesta. Eli siteet, joku perusvoide aroille rinnoille, liivinsuojia ja ruokaa valmiiksi pakkaseen. Kipulääke itselle voi olla myös hyväksi jos esimerkiksi repeytymät sattuu vielä kotonakin.

Vauvalle on varmasti kaikki tarvittava ja aina voi passittaa isän tai jonkun muun läheisen ostamaan. Ainut mitä itse tarvitsin ekalle lapselle heti, oli riittävän pieni haalari. Ei jotenkin ollut tullut mieleen äitiyspakkauksen haalarin olevan valtava:)

Vierailija
12/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ja kaalinlehtiä rintoja varten!

Vierailija
13/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja topsy puikkoja kannattaa olla jotta navan saa putsattua :)

Harsoja muutamia jos on kova pulauttelemaan ne ovat iso apu.

Pieniä vaippoja ja itselle siteitä.

Jos olet ottanut äitiyspakkausen niin sillä pääsee jo pitkälle.

Vierailija
14/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ceridal-öljyä vauvan päätä varten. kuumemittari(tutti) ja vanupuikkoja. Pesuamme ja vanupalloja (niillä saa mukavan pehmeästi putsattua kaulan uurteet kylvyssä). Kynsiviila (ä-pakkauksen kynsisakset on turhan järeä kapine rimpuilevalle pikkuvauvalle). Paljon tuttipulloja ja vaippoja.

Vierailija
15/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desifiointiainetta ja vanupuikkoja napaa varten. Vaippapaketti vauvalle. Vanulappuja, käteviä pyyhkäistä pikkukakka pepusta. Terveyssiteitä paljon, max imulla, liivinsuojia, talkki on itsellä vielä hankkimatta. Harsoja, käteviä kun imettää. Särkylääkettä itselle. Ruokaa pakkaseen. Bepanthenia. 

hankin ekaa varten myös imetyskumit mutta niitä en tarvinnut. 

lämpötyyny esim kauratyyny auttoi rintojen pakotusta ja helpotti ettei tullut rintatulehdusta. Rintapumpun ehtii hankkia myöhemmin kun ei ikinä tiedä tarviiko sitä sitten kuitenkaan.

Vierailija
16/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadol-suppoja, pienintä kokoa, ja jotain rasvaa, jotta sen saa näppärästi upotettua vauvan peffaan. Nelikiloiselle voi antaa kokonaisen, sitä pienemmälle puolikkaan (saa ihan helposti vaikka veitsellä leikattua pituussuunnassa halki). Paljon tutteja joka paikkaan, ettei tarvitse aina olla etsimässä, siis vauvan sänkyyn, vaunuihin, telkun ääreen, hoitopöydälle, sitteriin jne. Harsoja myös joka paikkaan, vauva kuitenkin puklaa jonkin verran ja on hyvä kun on jotain riepua aina lähettyvillä. Harsoja on halvinta ostaa pitkä kangaspala kangaskaupasta ja päärmätä itse esim. 50x50 cm paloja. Meillä vauvan viihdyke nro 1 oli sitterin yli kulkeva lelukaari, josta roikkuu pehmoleluja ja narusta vedettävä soittorasia, sitä soitantaa vauva jaksoi kuunnella vaikka sata kertaa peräkkäin. Ei se heti syntyessään siitä mitään ymmärrä, mutta jo parin kuukauden iässä vauva yrittää itsekin hyräillä sitä tuttua sävelmää mukana ja nykiä narua. Kun vauva viihtyy hetkisen edes jossain muualla kuin sylissä, ehtii itsekin kummasti laittaa pyykkiä ja ruokaa sun muuta kodinhoidollista (ja istua AV:llä). Meillä vauva nimittäin inhosi kaikenlaisia liina- tai kantopussiviritelmiä eikä tykännyt istua sellaisissa ensikään, syli sen olla piti taikka sitten sitteri ja soittorasia soimaan.

Vierailija
17/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuttipulloa ja korviketta kaappiin siltä varalta, ettei imetys heti onnistu. Pieniä vaippoja, kylpytarvikkeet. Itselle mukavia vaatteita, isoja siteitä, liivinsuojia ja liivejä, särkylääkettä ja joku sopivan iso ja pehmeä tyyny, joka helpottaa imettämistä. 

Vierailija
18/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ekoina viikkoina elintärkeitä kantoliina että sylissäviihtyjän äiti sai syötyä, terveyssiteet/pikkuhousunsuojat, maidonkerääjät ja harsot. Myös froteisia hoitopöydänsuojuksia oli ostettava reilusti alkuperäistä enemmän kun poikavauva oli kova pissaamaan hoitopöydälle ja suojukset oli koko ajan pesussa. Elämä helpottui kun suojuksia vihdoin oli niin paljon ettei koko ajan tarvinnut olla pyykkäämässä.

Niin ja meillä ei selvitty äitiyspakkauksen vaatteilla kun olivat ekoina viikkoina niin valtavan suuria (myös 50-senttiset, poika oli niin hoikka vaikka pitkä olikin) että ummikkovanhempien oli vaikea käsitellä vauvaa kun ei tiennyt mistä ottaa kiinni liikasuurten vaatteiden alta. Pari 50-senttistä vaatekertaa kannattaa siis hankkia.

Vierailija
19/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista:

- Cuplaton-tipat

- keittosuolatipat (yksittäispakatut pipetit)

- nenä-Friida (pikkuniistäjä)

- D-vitamiini  (esim.Multi-tabsin Dee on meillä ainoa, joka ei ärsytä mahaa (ehtii myöhemmin)

- Panadol (nestemäinen tai suppo, tai molemmat)

Vaipanvaihto:

-vaippoja (nro 2 Libero tai Pampers, jotka parhaita), vaikka aloittaisit kestoilun, hanki aluksi pari pussia vaippoja, ettei tule stressi

- harsoja (valkoiset harsot Pikku-Piia tms, meillä 3 x 6 kpl:een pakkaus), niillä kuivataan vaipanvaihdon jälkeen (sittari/Prisma, nettikaupat)

- kuvioharsot (puklurievuiksi, ruokailuun ettei maito valu vaatteille, unirievuiksi) esim. Snutten (jossa 3 isoa ja 3 pientä), käteviä ja hyvälaatuisia, osta esim. 3 x 6 kpl, tai sitten värillisiä puolalaisia kuvioharsoja (esim. Dino, Safari, nuokin hyviä, vaikka 3-5 kutakin kuviota), mulla oli 30 värillistä harsoa, eikä yhtään liikaa!!

-pikkupyyhkeet (esim. S-market/Prisma Anna-pyyhe 1,50e/kpl, näitä mulla oli 20 kpl (30x50 pyyhe), vaipanvaihtoalustana. Jos kakka, lopuksi pyyhin sitten vielä pesun jälkeen valk "kakkaharsolla", taputtelen ja kuivittelen, iho pysynyt hyvänä

- talkki (nivusiin)

- sinkkivoide Ainu (käytin joka kakkavaipan vaihdon jälkeen ja neuvolassa kehuivat ihoa, sitten 3 kk iässä siirryin tavalliseen voiteeseen ja pikkuhiljaa jätin pois). Olen terv huollon alalla ja usein vauvan peput Suomessa jostakin syystä usein pahassa kunnossa, ilmasto, atopiataipumukset yleisiä, hiostavat "muoviset" vaipat jne

- Septidin (100 ml pumppupullo), ei kirvele, navan hoitoon.

- hyvä hoitoalusta (esim Pikku Piia)

Muut parhaat hankinnat meillä olivat:

-hyvä vastasyntyneestä käyvä Brevi-sitteri

-puuhamatto jo 2 kk iästä lattialla (Fisher Price Rainforest, ostin siihen lisää leluja)

-Avent-tuttipullot (6 pientä ja 6 isoa), ja niihin Avent-tuttipulloharja (nettikaupat), täysimetys ei mulla koskaan onnistunut. Alkuun käytti pikkupulloja. Ostin myös Ainu-unikkopulloja (pieni koko) 6 kpl. Ja kaikkiin hidasvirtauksiset tutit. Tutteja kannattaa ostaa valmiiksi, jos niitä pulloja joutuu käyttämään, kun tutit pitäis vaihtaa joka kk uusiin. Meillä oli myös Avent-höyrysterilointilaite (pärjää toki ilmankin, mutta mies rakasti tuota laitetta ja aina halusi pullot sillä pesun jälkeen valmiiksi steriloida)

- NAN ja Cuplaton-yhdistelmä oli lyömätön ekat 2 kk, sitten sieti sen jälkeen mitä vain

-tutit luonnonkumia (suosittelen NUK-tutit 0-6 kk esim. verkkokauppa BabyStyle), meillä oksensi kaikki muut tutit ja kaikki silikoniset

- 50 cm ja 56 cm body + puolipotkarit-settejä esim. 6 kpl kumpaakin kokoa (hyviä) HM ja ihanat 2-pack valk HM housut oli huiput. Niihin vain tarpeeksi pitkät sukat. Newbie ja Lindex myös ihania. Name It-bodyt myös hyviä, mukavia alaosia. Po.P ja Tutta aika reilua kokoa.

- pyjamia tarpeeksi kokoja 50 + 56 + 62 (esim. Kapp Ahl tai KappAhlNewbie ja HM parasta laatua)

-ostin myös ihania Petit Bateau-bodeja, ne vain pienempää mitoitusta

- Eisbärchen (pienin koko) lämpöpussi turvakaukaloon, ihanan pehmeä sisältä, sinne vauva vaan suoraan sairaalasta

- Reiman kaunis ja ohut fleece esim. Hento (nyt Anttilassa ja sittarissa) fleece vaan bodin ja potkarin päälle ja sitten lämpöpussiin, myssy päähän ja villasukat tarv

Onnea tulevalle äidille!

Vierailija
20/26 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: minä, joka tein pitkän luettelon....olin hätäsektion jäljiltä todella niin kuormittunut (vaikka muuten toivuin melko hyvin), että olin NIIN onnellinen, kun olin tehnyt melko paljon oikeita hankintoja (asumme lisäksi ns. tuppukylässä). Toki painottaisin nyt hieman eri lailla, esim. olin hankkinut maalisvauvalla monta välikausipukua ja ihania pörröhaalareita kokoja 56 ja 62, mutta käyttämättähän nuo jäi, kun melkein makuupussista suoraan tuli helteet toukokuussa. Sitten taas pyjamat olivat hankkimatta, onneksi mummu avusti!!

Itse olen sen tyyppinen ihminen, että olisin stressaantunut hiiteen, kun olisi pitänyt kipeänä ja vuotavan sektiohaavan kanssa lähteä jonnekin Prismaan. Ekat 2 kk olin kotona vauvan kanssa käytännössä täysin, sitten kesällä lähdettiin liikkeelle ja se sopi meille. Rytmi löytyi hyvin, kun kotona rauhassa tutustuttiin.  Mutta tunnen toki äitejä, jotka lähtee synnäriltä suoraan sittarin ja Hesen kautta kotiin.