Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lapsille ei saisi hankkia mitään käytettyä - onko muita?

Vierailija
27.08.2020 |

Äitini ja siskoni kaakattavat jatkuvasti, miten huonoja vanhempia me ollaan, jos hankitaan jotain käytettynä lapsille. "Itseen kyllä tuhlataan, mutta lapsissa säästetään, hyi!" -asenteella.

En voi ymmärtää tätä. Miksei voi kierrättää esim päiväkodin tai iltiksen varavaatteita, nokkahuiluja, suksia (joita ei Helsingissä ole edes tarvinnut moneen vuoteen), puistorattaita, puolapuita jne.

Ja auta armias, kun myyn niitä sitten taas itse eteenpäin. "Lapsilla pyritään vain rikastumaan, hyi!"

RASITTAVAA!

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa vanhempia, jotka ovat itse tiptop ja lapset pienissä, rikkinäisissä, kulahtaneissa vaatteissa. Toisaalta käytetynäkin saa ostettua hyväkuntoisia vaatteita.

Mihin tämä liittyy?

Vierailija
22/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olisi siis järkevämpää törsätä rahat uuteen krääsään ja äkkiä pieniksi jääviin vaatteisiin. Minä sanoisin vaan arvostelijoille rumasti, että asia ei teille kuulu. Mekin ostamme lapsille ja itselle ihan kaiken kierrätettynä, paitsi esim patjat, jotkut kengät ja sellaiset mitä ei saa käytettynä, koska kuluvat loppuun. Hah, ostamme jopa punalaputettua ruokaa ja vanhaksi meneviä vihanneksia isoja pusseja.

Silti olemme hyvätuloisia, asumme kalliilla alueella ja säästössä on rahaa -- tai ehkä juuri SIKSI että emme osta rojua ja elä luotolla. Mieluummin satsaan palveluihin kotimaassa, esim matkailu, kotisiivous, kiropraktikko, kuin kiinakamaan sekä teen lyhyempää työviikkoa. Lapsillekin voi antaa elämyslahjoja muovin sijasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytetty nokkahuilu?? Hyi oksennus. Muut ok.

Kun mä olin ala-asteella, meillä oli koulun nokkahuilut. Jokaisella siis oma pulpetissa, mutta koulun omia ne oli ja siirtyivät käyttöön aina seuraavalle luokalle. Ajatteletko, että muutkin puhallinsoittimet pannaan roskiin sen jälkeen, kun yksi käyttäjä on niitä käyttänyt?

Meillä sai itse hankkia henkilökohtaisen nokkahuilun, jos halusi. Ei ollut mitään yhteiskäytössä olevia puhallinsoittimia, ei pitäisi olla missään.

Vierailija
24/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, olisi siis järkevämpää törsätä rahat uuteen krääsään ja äkkiä pieniksi jääviin vaatteisiin. Minä sanoisin vaan arvostelijoille rumasti, että asia ei teille kuulu. Mekin ostamme lapsille ja itselle ihan kaiken kierrätettynä, paitsi esim patjat, jotkut kengät ja sellaiset mitä ei saa käytettynä, koska kuluvat loppuun. Hah, ostamme jopa punalaputettua ruokaa ja vanhaksi meneviä vihanneksia isoja pusseja.

Silti olemme hyvätuloisia, asumme kalliilla alueella ja säästössä on rahaa -- tai ehkä juuri SIKSI että emme osta rojua ja elä luotolla. Mieluummin satsaan palveluihin kotimaassa, esim matkailu, kotisiivous, kiropraktikko, kuin kiinakamaan sekä teen lyhyempää työviikkoa. Lapsillekin voi antaa elämyslahjoja muovin sijasta. 

Heh. Meilläkin käy siivooja kahden viikon välein. Ikuinen paheksunnan ja nälvinnän aihe.

ap

Vierailija
25/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas erikoisia ajatuksia. Ei ihan valtavirtaa.

Vierailija
26/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Kuulostaa että sinulla on hieman asennevammaiset perheenjäsenet. Olet oikealla tiellä kun et kuuntele heitä. Käytä mittarina oman lapsesi onnellisuutta, terveyttä ja perheesi rahatilannetta. Se miten nyt toimit, on mielestäni erittäin järkevä tapa. Lyön vetoa että äitisi ja siskosi eivät pysty sanomaan yhtään järkevää syytä mielipiteilleen. Esimerkiksi tieteellinen tutkimus jossa satubaletin kävijät ovat anorektisia aikuisia tai että lapsen kehitys kärsii käytetystä vaatteesta (vaikka lapsi ei tietäisi että se on käytetty).

Tosin, perhesuhteiden takia voit ehkä valita myötäilylinjan, eli myötile tai hymistele heitä tarvittaessa mutta tee niin kuin haluat. Eli annat vähän kuin mennä toisesta korvasta ulos.

Vierailija
27/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain järkevää. Ei kannatakaan kasvaville lapsille kaikkea hankkia uutena jos löytää hyväkuntoisia käytettyjä.

Vierailija
28/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet kyllä ostan aina uutena kun en vaan viitsi kiertää kirppareita enkä kyttäillä Toria ja maksaa käytetystä uuden hintaa.

Kalliimpia harrastusvälineitä ostan käytettyinä jos osuu kohdalle tai sitten vaan menen kauppaan ja ostan.

Mulla yksi lapsi, niin ei talous kaadu.

Joo sama täällä.

Yks sukulainen on himokirpparikiertäjä, ja vaikken ole pyytänyt mitään, hän tykkää ostaa lapsille (omansa jo aikuisia), joten meille tupsahtaa paljon lasten vaatteita silloin tällöin. Tykkään ja käytänkin pääasiassa niitä vain lapselleni (2v). Mutta en itse viitti kiertää etsimässä lumppuja vaan ostan uudet, mikäli tarvis.

Vierailija
29/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin ala-asteella, meillä oli koulun nokkahuilut. Jokaisella siis oma pulpetissa, mutta koulun omia ne oli ja siirtyivät käyttöön aina seuraavalle luokalle. Ajatteletko, että muutkin puhallinsoittimet pannaan roskiin sen jälkeen, kun yksi käyttäjä on niitä käyttänyt?

Meillä sai itse hankkia henkilökohtaisen nokkahuilun, jos halusi. Ei ollut mitään yhteiskäytössä olevia puhallinsoittimia, ei pitäisi olla missään.

No ei meilläkään varmaan ollut kiellettyä hankkia omaa nokkahuilua, mutta pointti on se, että on ihan normaalia, että enemmän kuin yksi ihminen käyttää jotain puhallinsoitinta. Mietipä, mitä jotkut isommat vasket maksavat, ja päättele siitä, käytetäänkö niitä vain yhdellä ihmisellä. Ja vaikkapa astioiden käyttö enemmän kuin kerran on ihan normaalia.

Jos et muista ala-asteen nokkahuilutunneilta, niin se huilu pestään aina sen jälkeen, kun sitä on soitettu.

Vierailija
30/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä äiti tai sisko tiedä, onko lapsella uutta vai kierrätettyä tavaraa, joten miksi teillä erikseen tavara tavaralta selität, onko se uusi vai käytettynä ostettu? Vain ompelemani vaatteet mainitsen joskus erikseen, muuten meidän perheessä/suvussa ei ole tapana luetella hankintapaikkoja.

Puolapuiden kierrättäminen on minusta outoa, koska niiden käyttöikä on kymmeniä vuosia. Tietenkin jos muuttaa usein, niin kaikkea ei viitsi mukanaan raahata, mutta omista puolapuista en ole ajatellut luopua ennen muuttoa hoivakotiin.

En minä mitään selitä, selosta, kerro, luettele tai avaudu. Emme myöskään muuta usein. Ihme syyllistämistä!

ap

Ovatko vaatteet niin huonokuntoisia, että niistä näkee heti, että kierrätetty on viimeiseen asti?

Vierailija
31/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä äiti tai sisko tiedä, onko lapsella uutta vai kierrätettyä tavaraa, joten miksi teillä erikseen tavara tavaralta selität, onko se uusi vai käytettynä ostettu? Vain ompelemani vaatteet mainitsen joskus erikseen, muuten meidän perheessä/suvussa ei ole tapana luetella hankintapaikkoja.

Puolapuiden kierrättäminen on minusta outoa, koska niiden käyttöikä on kymmeniä vuosia. Tietenkin jos muuttaa usein, niin kaikkea ei viitsi mukanaan raahata, mutta omista puolapuista en ole ajatellut luopua ennen muuttoa hoivakotiin.

En minä mitään selitä, selosta, kerro, luettele tai avaudu. Emme myöskään muuta usein. Ihme syyllistämistä!

ap

Ovatko vaatteet niin huonokuntoisia, että niistä näkee heti, että kierrätetty on viimeiseen asti?

Eivät ole. Ostan ne kierrätysvaatteet yhdeltä työkaverilta, jolla on vuoden vanhempi tyttö. Hän ostaa hyvin paljon vaatteita ja osa niistä on täysin käyttämättömiä. 

Puistorattaat oli vanhat ja selkeästi käytetyt, mutta niissä mun lapset istui kuravaatteet päällä, joten siihen käyttöön ei uusia kenenkään kannata käyttää.

Ns varavaatteitakin tarvitsee paljon, päiväkotiin, mökille, iltikseen jne. Olisi sulaa hulluutta ostaa kolmet uudet kumpparit kaikille jne. Mulla on myös aina toimistossa varavaatekassi, koska lapset on koulussa(hoidossa siinä toimiston vieressä.

Vierailija
32/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vanhemmat ja sisko, ansaitset parempaa.

Vierailija
33/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eivät ole. Ostan ne kierrätysvaatteet yhdeltä työkaverilta, jolla on vuoden vanhempi tyttö. Hän ostaa hyvin paljon vaatteita ja osa niistä on täysin käyttämättömiä. 

Puistorattaat oli vanhat ja selkeästi käytetyt, mutta niissä mun lapset istui kuravaatteet päällä, joten siihen käyttöön ei uusia kenenkään kannata käyttää.

Ns varavaatteitakin tarvitsee paljon, päiväkotiin, mökille, iltikseen jne. Olisi sulaa hulluutta ostaa kolmet uudet kumpparit kaikille jne. Mulla on myös aina toimistossa varavaatekassi, koska lapset on koulussa(hoidossa siinä toimiston vieressä.

Mistä ihmeestä he tietävät hyväkuntoisten vaatteiden olevan kierrätettyjä. Kumppareita meillä käytetään syksyllä ja keväällä ulkoillessa niin paljon, että ne on lapsella aina uudet. Kuten myös muutkin kengät.

Vierailija
34/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mistä ihmeestä he tietävät hyväkuntoisten vaatteiden olevan kierrätettyjä. Kumppareita meillä käytetään syksyllä ja keväällä ulkoillessa niin paljon, että ne on lapsella aina uudet. Kuten myös muutkin kengät.

Meillä on kaikilla päiväkoti/koulukumpparit ja kengät uusia. Sen sijaan mökille/varalle/iltiksen kassiin en hanki enää toisia uusia kumppareita.

He penkoo ja kohkaa ja juoruaa kaikesta. Ei varmaan kaikki "käytetty" edes ole käytettyä. He vain riehuvat niistä.

ap

Vierailija
35/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaan puhutaan muovisesta nokkahuilusta. Ne saa helposti pestyä ja tarvittaessa vaikka steriloitua eli niiden kierrättämisessä ei ole mitään hygieniaongelmia. Puista nokkahuilua en täysin ventovieraalta hankkisi.

Vierailija
36/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä varmaan puhutaan muovisesta nokkahuilusta. Ne saa helposti pestyä ja tarvittaessa vaikka steriloitua eli niiden kierrättämisessä ei ole mitään hygieniaongelmia. Puista nokkahuilua en täysin ventovieraalta hankkisi.

Kyllä. Nokkahuilut ovat nykyään muovisia ja helppo puhdistaa.

Vierailija
37/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

He on itse kaikki "tavaralla rakastavia" ja inhoan sitä. En halua itselleni sitä jatkuvaa tavaratulvaa ja vihaan sitä kaikkea krääsää, romua, härpettä ja tavaraa, jota kantavat tänne jatkuvalla syötöllä.

Ja just aina jotain huonolaatuista vaatetta, joka ei kestä edes yhtä pesua, mutta on UUSI!

ap

Vierailija
38/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim juhlamekkoa on aivan typerää ostaa uusina. Niitä käytetään niin vähän ja ne ns käytetyt on niin vähän käytettyjä, että uuden ostaminen on hölmöä.

Vierailija
39/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He on itse kaikki "tavaralla rakastavia" ja inhoan sitä. En halua itselleni sitä jatkuvaa tavaratulvaa ja vihaan sitä kaikkea krääsää, romua, härpettä ja tavaraa, jota kantavat tänne jatkuvalla syötöllä.

Ja just aina jotain huonolaatuista vaatetta, joka ei kestä edes yhtä pesua, mutta on UUSI!

ap

Joo, tämä on yksi ihmistyyppi jota esiintyy etenkin vanhemmassa polvessa. Paljon ihmisiä nähneenä, tämäkin on geneettistä eikä näyttäisi riippuvan kotioloista. Ts. 'oltiin köyhiä enkä tarvitse paljon' vs. 'oltiin köyhiä, nyt en heitä mitään pois ja liikaa ei ole koskaan'.

Vierailija
40/40 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan käytettyä nettikirpparilta esim emmy ja vahankaytetty.fi

Tosi hyvää kamaa olen saanut halvalla! Joku oli epäsopiva ja sen pysty palauttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi